Vraagje over spanningsregelaar en dynamo

19 aug 2015 18:26 #1 door Cas
In het verleden zijn de stekkers van mijn spanningsregelaar en dynamo in de fik gevlogen, ik heb de stekkers eraf geknipt en de boel doorgesoldeerd.

Zo rijd ik er al weer een hele tijd mee maar ik wil de spanningsregelaar en de dynamo toch preventief vervangen omdat ik vreemde waardes zie op mijn voltmeter.

Overigens geeft mijn voltmeter 3,9V op de accu en mijn multimeter 3.6V maar dat terzijde.

Voordat de stekkers waren af gefikt gaf mijn voltmeter 13 en nog wat volt op de voltmeter en liep dit op bij gasgeven.

Nu geeft de voltmeter 14.2 volt stationair en dit loopt niet op bij gasgeven, soms als ik stilsta geeft ie weer 13 en nog wat volt en na een beetje gasgeven weer constant 14.1 a 2 volt.

Volgens mij ligt de oorzaak hiervan bij de spanningsregelaar.

Nu heb ik een paar vraagjes:

De spanningregelaar wil ik vervangen door een originele, de stekkers gaan eraf, die geven in de toekomst alleen maar ellende. Of is het mss een goed idee om een andere te nemen en zo ja, welke?

Hetzelfde voor de dynamo, op internet staan zoveel dynamo's dat je door de bomen het bos niet meer ziet, welke moet ik nemen?

Staat de dynamo nat of droog? Moet ik de olie aftappen voordat ik het dynamodeksel verwijder?

Moet ik de pakking vernieuwen?

Hebben de 3 gele fasedraden een volgorde van aansluiten?

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 aug 2015 18:54 #2 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Vraagje over spanningsregelaar en dynamo
3,9v op de accu ??
Ik denk dat je accu stuk is...

De 13+ en 14+ kunnen gewoon correct zijn.
Maar meet het volgens het boekje...,

Dynamo gaat zelfden echt stuk.

Als je spanning niet onder de 13v duikelt (bij lopende motor), en niet boven de 15v uit komt, is je spanningsregelaar ok.
Ik zou eerder verwachten dat je verbindingen oorzaak zijn voor de veranderde meet waardes.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 aug 2015 20:51 - 19 aug 2015 20:56 #3 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Vraagje over spanningsregelaar en dynamo

Rendering Error in layout Message/Item: fopen(http://open.api.ebay.com/shopping?callname=GetSingleItem&appid=Transalp-TCNForum-PRD-02d9a4ca7-ac27616b&siteid=146&responseencoding=JSON&ItemID=161240589794&version=889&trackingid=&trackingpartnercode=9): failed to open stream: Connection refused. Please enable debug mode for more information.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 aug 2015 20:56 #4 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Vraagje over spanningsregelaar en dynamo

Staat de dynamo nat of droog? Moet ik de olie aftappen voordat ik het dynamodeksel verwijder?
Moet ik de pakking vernieuwen?
Hebben de 3 gele fasedraden een volgorde van aansluiten?


En even de antwoorden:

1  Nat, maar je kunt volstaan met de motor te kantelen zodat het er niet meer uitloopt.
Aftappen kan natuurlijk ook.

2 Ja, altijd vernieuwen om lekkage te voorkomen. Tip hierbij. Doe wat vloeibare pakking op het blok voordat je de deksel monteerd, Volgende keer blijft de pakking aan het deksel zitten en dat maakt wat makkelijker schoon.

3  Nee, het maakt voor de werking helemaal niets uit. Dat is ook de reden dat ze dezelfde kleur hebben.  Hoe zou je anders moeten bepalen welke draad waar moet komen.

Voor de rest,
Duidelijk is wel dat je accu in elk geval defect  is.
Wanneer dat het geval is kun je er vanuit gaan dat ook de SR rare waardes gaat geven en zelfs uiteindelijk de geest geeft.

Advies:
Zet er een andere accu in en meet nog eens.
99 % kans dat de waardes weer in orde zijn.

Het lijkt er gewoon op dat de SR zijn werk goed doet, en waarom zou je hem vervangen als je toch een voltmeter hebt.
Op het moment dat de spanning gaat oplopen boven de 15 volt heb je nog tijd genoeg om hem te vervangen.




PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 aug 2015 16:06 #5 door Cas
Beantwoord door Cas in topic Vraagje over spanningsregelaar en dynamo
Bedankt voor de reacties.

Ik heb vandaag gereden met een andere accu en hetzelfde probleem, de dynamo geeft zowel bij stationair draaien als volgas dezelfde laadstroom af, 14.1 V.

Alleen als ik de boel zwaar ga belasten (verwarmde kleding) dan zakt de spanning.

Heel af en toe zie ik stationair een waarde van 13,3V staan maar als ik dan een beetje gas geef blijft het weer 14.1V

Nu waren de gele draden van de dynamo behoorlijk doorbakken en ik heb ze ingekort tot de plastic mantel waar ze doorheen lopen naar de dynamo.
Daar waren de draden nog niet helemaal fris en lastig te solderen maar ik kan me niet voorstellen dat dat de oorzaak is.

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.


Rendering Error in layout Message/Item: fopen(http://open.api.ebay.com/shopping?callname=GetSingleItem&appid=Transalp-TCNForum-PRD-02d9a4ca7-ac27616b&siteid=146&responseencoding=JSON&ItemID=161240589794&version=889&trackingid=&trackingpartnercode=9): failed to open stream: Connection refused. Please enable debug mode for more information.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 aug 2015 19:05 #7 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Vraagje over spanningsregelaar en dynamo
das een goeie Cas, je hebt inderdaad een andere spanningsregelaar omdat je geen ABS hebt, maar voor 2003 zijn ook vast te vinden op de bay

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 aug 2015 19:14 #8 door Cas
Beantwoord door Cas in topic Vraagje over spanningsregelaar en dynamo
Volgens mij zijn de kabels van mijn regelaar langer, maar ik kan me vergissen. Aangezien ik de stekkers er toch afhaal en de boel soldeer lijkt het mij wel een optie, ik zou niet weten waarom een spanningsregelaar voor ABS anders zou zijn dan een spanningsregelaar zonder ABS.

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 aug 2015 20:34 #9 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Vraagje over spanningsregelaar en dynamo
ja klopt, jou regelaar zit waarschijnlijk achter de rechterzijkap, bij ABS uitvoering hangt hij achter de schokdemper onderaan spatbord. maar SD01 heeft nogal een andere regelaar, dus ik weet niet waar de omslag zit, bij de komst van sd02 of de komst van abs

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 aug 2015 20:42 #10 door Cas
Beantwoord door Cas in topic Vraagje over spanningsregelaar en dynamo
Ok Arthur, ik ga ervan uit dat de regelaar zelf hetzelfde is en de draden kan ik gewoon verlengen.

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.


Rendering Error in layout Message/Item: fopen(http://open.api.ebay.com/shopping?callname=GetSingleItem&appid=Transalp-TCNForum-PRD-02d9a4ca7-ac27616b&siteid=146&responseencoding=JSON&ItemID=161240589794&version=889&trackingid=&trackingpartnercode=9): failed to open stream: Connection refused. Please enable debug mode for more information.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 aug 2015 20:48 #12 door Cas
Beantwoord door Cas in topic Vraagje over spanningsregelaar en dynamo
Volgens mij zijn de fabricagekosten van zo'n ding maar een paar euro, en sommigen willen er veel aan verdienen en sommigen minder.

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 aug 2015 20:49 #13 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Vraagje over spanningsregelaar en dynamo
ik heb het nog eens even bekeken Cas maar die 400 moet ik bijstellen naar 270 :-[, een dynamo is echter wel een stuk duurder zag zo rond de 600

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 aug 2015 20:50 #14 door Cas

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 aug 2015 20:53 #15 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Vraagje over spanningsregelaar en dynamo
ja oke maar das geen origineel honda

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 aug 2015 20:54 #16 door xrvtuur

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 aug 2015 21:02 #17 door Cas
Beantwoord door Cas in topic Vraagje over spanningsregelaar en dynamo
Hahaha Arthur, dan ruil ik mijn trouwe Dero in en koop ik een 6 cilinder Goldwing.
Zou die imitatie minder kwaliteit zijn dan de originele?

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 aug 2015 21:10 #18 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Vraagje over spanningsregelaar en dynamo
een goldwing heeft vast heel goedkope onderdelen ::) of imitatie slechter is weet ik niet, maar als die vraag in je hoofd zit reist hij altijd met je mee, dan zou ik liever een goed adres zoeken waar ze opnieuw wikkelen

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 aug 2015 21:17 #19 door Cas
Beantwoord door Cas in topic Vraagje over spanningsregelaar en dynamo
In een vorig leven heb ik 2 Goldwings gehad Arthur, als een schip over glad water :).
Dat wikkelen vind ik te ingewikkeld, ik koop wel imitatie en houd mijn voltmeter goed in de gaten.
Als die de waarden laat zien die ik wil zien dan is het goed.

noot: wat was het toch een stuk makkelijker zonder voltmeter, dan wist je het niet en bleef de boel toch rijden :)

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 aug 2015 23:10 #20 door Cas
Beantwoord door Cas in topic Vraagje over spanningsregelaar en dynamo

Rendering Error in layout Message/Item: fopen(http://open.api.ebay.com/shopping?callname=GetSingleItem&appid=Transalp-TCNForum-PRD-02d9a4ca7-ac27616b&siteid=146&responseencoding=JSON&ItemID=151560101921&version=889&trackingid=&trackingpartnercode=9): failed to open stream: Connection refused. Please enable debug mode for more information.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 1.357 seconden