Givi Valbaren - probleempjes.

07 okt 2015 21:48 #1 door Koeno
Givi Valbaren - probleempjes. werd gestart door Koeno
Hey,

Ik had voor de varadero valbaren besteld.
'k Heb een varadero uit 2008, valbaren zijn voor modeljaar 2007, maar zover ik weet is dit correct?

Tijdens het monteren toch wat problemen gehad (1 van de bouten aan de carterbescherming wou er echt niet in).
Maar het grootste probleem?

Het stuk dat de linker valbeugel verbind met de rechter komt tegen de uitlaat (zie ook foto)
www.koenonline.be/jGallery2/cache/albums.../20151007_211134.jpg

Heb ik nu ergens iets misgedaan?
Normaal lijkt dit mij niet? als de uitlaat nog maar een beetje trilt, dan lijkt dit mij geen degelijke oplossing?

iemand tips?

Groeten,
Koen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 okt 2015 22:06 #2 door Cas
Beantwoord door Cas in topic Givi Valbaren - probleempjes.
Zou toch geen probleem moeten zijn.

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 okt 2015 22:09 #3 door Cas
Beantwoord door Cas in topic Givi Valbaren - probleempjes.
Die bout hoort daar niet te zitten, ik zal morgen een paar foto's maken. Ik denk dat je de verkeerde beugels te pakken hebt.

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 okt 2015 22:20 #4 door Koeno
Beantwoord door Koeno in topic Givi Valbaren - probleempjes.
Zou het?
dat zou echt jammer zijn  :(

hier een iets meer "afstands" fotootje:
www.koenonline.be/jGallery2/cache/albums.../20151007_211206.jpg

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 okt 2015 22:25 #5 door Cas
Beantwoord door Cas in topic Givi Valbaren - probleempjes.
Als ik jou was zou ik het stuk dat de uitlaatbocht raakt wegvijlen.

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 okt 2015 01:46 - 08 okt 2015 02:01 #6 door Cas
Beantwoord door Cas in topic Givi Valbaren - probleempjes.
files.bs-motoparts.eu/dokumente/anleitun...turzbuegel/tn454.pdf

Zou toch moeten kloppen, maar de bout aan de onderkant geeft toch meer ruimte.
Bij jouw beugel zit de bout niet echt bovenop maar iets naar achter.

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 okt 2015 07:53 #7 door Koeno
Beantwoord door Koeno in topic Givi Valbaren - probleempjes.
ik ga vanavond alles nog eens los zetten,
en proberen de beugel die onder de koplamp zit te verplaatsen (ben er nog niet naar uit of ik hem vooruit af achteruit zal moeten duwen).
en kijken of ik het zo kan oplossen...

wegslijpen doe ik liever niet, kwestie dat het opstaande stukje dan toch aan kracht verliest...
(al kan ik mij niet inbeelden dat er zoveel krachten op die verbinding staan).

Mocht er nog iemand ervaring hebben met deze valbaren, geef zeker een seintje, want persoonlijk vind ik dit geen prettige ervaring :p

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 okt 2015 12:07 #8 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Givi Valbaren - probleempjes.
Is het niet misschien ook een kwestie van het deel tegen je karter beschermer niet aan de buitkant maar in de binnenkant te plaatsen.
Scheelt daar dan zonder meer een paar mm, en daardoor draait mogelijk het deel wat nu je uitlaatbocht raakt ook net genoeg naar buiten.

En je hebt niet toevallig andere/after market uitlaatbochten erop zitten ?

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 okt 2015 12:17 #9 door Koeno
Beantwoord door Koeno in topic Givi Valbaren - probleempjes.

Is het niet misschien ook een kwestie van het deel tegen je karter beschermer niet aan de buitkant maar in de binnenkant te plaatsen.
Scheelt daar dan zonder meer een paar mm, en daardoor draait mogelijk het deel wat nu je uitlaatbocht raakt ook net genoeg naar buiten.

Puur op foto, en wat ik gisteren zag denk ik : dan komt dat stuk juist nog dichter op de uitlaat?

En je hebt niet toevallig andere/after market uitlaatbochten erop zitten ?

Ik heb de motor nu 2 weken,
heb hem gekocht in (naar mijn weten) originele staat.
't zijn alvast de originele uitlaten die er op staan...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 okt 2015 12:27 #10 door Cas
Beantwoord door Cas in topic Givi Valbaren - probleempjes.

ik ga vanavond alles nog eens los zetten,
en proberen de beugel die onder de koplamp zit te verplaatsen (ben er nog niet naar uit of ik hem vooruit af achteruit zal moeten duwen).
en kijken of ik het zo kan oplossen...

wegslijpen doe ik liever niet, kwestie dat het opstaande stukje dan toch aan kracht verliest...
(al kan ik mij niet inbeelden dat er zoveel krachten op die verbinding staan).

Mocht er nog iemand ervaring hebben met deze valbaren, geef zeker een seintje, want persoonlijk vind ik dit geen prettige ervaring :p


files.bs-motoparts.eu/dokumente/anleitun...turzbuegel/tn454.pdf

Bij mij zit de bout aan de onderzijde en dat is makkelijker, ook met het vastdraaien van de bout want bij jou zit de uitlaatbocht behoorlijk in de weg met dat inbussleuteltje.

De eerste klap wordt zowiezo opgevangen door de achterste bevestiging (foto H).
Aan de bovenzijde zit de beugel vast aan het gewei en die kun je inderdaad een beetje heen en weer schuiven maar daar heb je niets aan want de beugel zit aan de onderzijde op 2 punten gefixeerd aan het subframe en daar zal niet veel beweging in zitten.
Erg veel stevigheid zal de onderste bevestiging niet geven bij een valpartij en een paar mm materiaal van dat puntje dat de bocht raakt wegvijlen zal de boel echt niet verzwakken.

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 okt 2015 13:06 #11 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Givi Valbaren - probleempjes.

Bij mij zit de bout aan de onderzijde en dat is makkelijker


Dat doet vermoeden dat links en rechts verwisselt zijn, en ook nog eens alles op z'n kop zou zitten ???
Ben wel benieuwd eigenlijk....
Maar op het pdfje staat ie ook gewoon omhoog, dus dat zal voor deze beugel wel kloppen dan.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 okt 2015 13:12 #12 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Givi Valbaren - probleempjes.

Puur op foto, en wat ik gisteren zag denk ik : dan komt dat stuk juist nog dichter op de uitlaat?

Ik zou daar juist verwachten dat hij iets draait, maar dat moet ook maar even met de andere bevestigingspunten uitkomen natuurlijk.

Overigens.... bij het monteren.....
altijd eerst alles even een slagje of 2 vast draaien. Pas als alle bouten/moeren op z'n plek zitten alles echt vast zetten.
Een valbeugel past vrijwel nooit zonder op spanning te staan, en op deze manier verdeel je de spanning over de hele beugel in plaats van op 1 plek.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 okt 2015 13:21 #13 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Givi Valbaren - probleempjes.
NOg eentje dan....

even iets beter naar de foto en naar de plaatjes op de handleiding gekeken.
Lijkt wel alsof dat beugeltje verkeerd erop zit !!!
Op de foto wijst het namelijk naar achteren, en op de plaatjes van de handleiding naar voren !

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 okt 2015 13:39 #14 door Koeno
Beantwoord door Koeno in topic Givi Valbaren - probleempjes.

Dat doet vermoeden dat links en rechts verwisselt zijn, en ook nog eens alles op z'n kop zou zitten ???
Ben wel benieuwd eigenlijk....
Maar op het pdfje staat ie ook gewoon omhoog, dus dat zal voor deze beugel wel kloppen dan.


Ik moet eerlijk zeggen:
ik dacht ook op een moment dat ik links en rechts verwisseld had,
omdat in de handleiding de draad waar in het inbus zit tegenovergesteld is van realiteit...

maar je kan de beugels toch helemaal niet omwisselen lijkt mij?

ik voel mij hier met de minuut dommer worden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 okt 2015 16:00 #15 door Cas
Beantwoord door Cas in topic Givi Valbaren - probleempjes.

omdat in de handleiding de draad waar in het inbus zit tegenovergesteld is van realiteit...

Op de foto wijst het namelijk naar achteren, en op de plaatjes van de handleiding naar voren !


Als de persoon die de beugel heeft gelast de avond tevoren goed is doorgezakt dan krijg je dit soort ellende!

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 okt 2015 17:28 #16 door Koeno
Beantwoord door Koeno in topic Givi Valbaren - probleempjes.
Dus...

Hiernet alles nog eens los gedraaid, dan proberen het geheel te verdraaien = geen succes... als ik meer ruimte wil hebben aan de uitlaat, dan past de rest niet meer.

Dan gemerkt dat er tussen de 2 helften nog wat ruimte is (opstaande kanten hebben een bus er tussen).
Dus de boel zo strak aangedraaid dat die bus nu geklemd zit, resultaat hiervan: een inbus sleuteltje van 1.5dik past nu tussen de opstaande rand en de uitlaat... zou dit voldoende zijn?

anders wordt er ergens 2mm van de opstaande kant weggehaald (dan heb ik bijna 4mm ruimte, wat toch moet volstaan lijkt mij)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 okt 2015 18:40 #17 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Givi Valbaren - probleempjes.
Denk dat die 1,5 mm wel voldoende zal zijn.
Gewoon in eerste instantie zo laten en goed kijken of het in de eerste paar ritjes niet toch schuur sporen vertoont.
Zo niet, dan lekker zo laten. En anders kan er altijd nog wel iets vanaf.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 okt 2015 23:43 #18 door Sandra
Beantwoord door Sandra in topic Givi Valbaren - probleempjes.

ik ga vanavond alles nog eens los zetten,
en proberen de beugel die onder de koplamp zit te verplaatsen (ben er nog niet naar uit of ik hem vooruit af achteruit zal moeten duwen).
en kijken of ik het zo kan oplossen...

wegslijpen doe ik liever niet, kwestie dat het opstaande stukje dan toch aan kracht verliest...
(al kan ik mij niet inbeelden dat er zoveel krachten op die verbinding staan).

Mocht er nog iemand ervaring hebben met deze valbaren, geef zeker een seintje, want persoonlijk vind ik dit geen prettige ervaring :p

Hoi, ik heb op mijn transalp ook givi valbeugels. Ook bij de montage bij de transalp ging het moeizaam, de beugel raakte toen ook iets, het is nu 6 jaar geleden en ik weet niet meer wat.
Wel weet ik dat ik de haakse slijper erop heb gezet want er moest een behoorlijk stukje af. Typisch italiaans...
Gewoon doen, de valbeugels zijn al getest en voldoen heel goed, ook met afgeslepen stukje :P

http://img684.imageshack.us[img] img684.imageshack.us

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 okt 2015 15:02 #19 door ErBoDero
Beantwoord door ErBoDero in topic Givi Valbaren - probleempjes.
Op mijn Varadero 2007 heb ik ook zelf Givi valbeugels gemonteerd.

Bij de uitlaatbocht heb ik geen problemen. Er is ong. 5 mm ruimte tussen valbeugel en uitlaat.



De aansluiting op de carterbescherming is ook bij mij niet netjes sluitend. Met veel krachtsinspanning heb er 2 stuks  m5 boutjes met een borgmoer ingekregen.


De beugel zit er nu zo'n 2.5 jaar/45.000 km op. Met het wisselen van het oliefilter is het even een gedoe, maar dat lukt zonder verder schroeven demonteren.
 

Overigens doet de Givi valbeugel uitstekend z'n werk.
Vorig jaar ben ik in Zwitserland op een te stijl weggetje met teveel losse stenen behoorlijk onderuit gegaan.


Naast een afgebroken spiegel en voorste voetsteun, geen krassen of beschadigen op kuipdelen of tank. Op de valbeugel zijn nog wel enkele flinke krassen zichtbaar. Maar daar kan ik niet zo mee zitten.
 





Yamaha XT1200Z Super Ténéré Worldcrosser

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 okt 2015 15:44 #20 door Cas
Beantwoord door Cas in topic Givi Valbaren - probleempjes.
Het doet pijn om een Dero in horizontale positie te zien. Gelukkig niet veel schade en had je er geen zijkoffers opzitten.

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.100 seconden