Stuurgedrag Varadero

07 dec 2015 18:17 #1 door AJRvH
Stuurgedrag Varadero werd gestart door AJRvH
Beste mensen van dit geweldige forum,

Naar aanleiding van het topic, weggedrag Transalp, nu het weggedrag van de Varadero na banden wissel. Van Anakee 3naar Bridgestone Adventure.
Ik heb mijn banden laten wisselen en het weggedrag veranderde. Balhoofd, voorvork, achterdemping en of banden. Ik wil mijn Varadero laten sturen als een mes. Dat lukt niet. Gedrag: Deinen in de bochten en zwabberen bij hoge snelheid. Hobbelen bij lage snelheid (80km) 3000 toeren.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 dec 2015 18:20 #2 door Cas
Beantwoord door Cas in topic Stuurgedrag Varadero
100% zeker je achterschokdemper ;D

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 dec 2015 18:32 #3 door Cas
Beantwoord door Cas in topic Stuurgedrag Varadero
Je demper dempt niet meer waardoor je motor blijft nadeinen.

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 dec 2015 19:23 #4 door ron overkleeft
Beantwoord door ron overkleeft in topic Stuurgedrag Varadero
Weet niet of je de standaard schokdemper er nog onder hebt liggen ? maar deze zijn klote .
Als je een goede wegligging wil zal je voor en achter andere veerring moeten nemen , is peper duur
maar je kent je eigen fiets niet meer terug nadien.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 dec 2015 20:26 #5 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Stuurgedrag Varadero
kijk eens voor de streetbox van hyperpro

en hobbelen bij 80. mogelijk toch een banden probleem,

mvg 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 dec 2015 09:12 #6 door AJRvH
Beantwoord door AJRvH in topic Stuurgedrag Varadero
Thnx guys,

Tja, wat ik frappant vind is, daarvoor nooit last gehad van deze klachten. Ik ga maar eerst weer voor de banden. Wordt vervolgd

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 dec 2015 11:19 #7 door delange33
Beantwoord door delange33 in topic Stuurgedrag Varadero
Heb ook allerlei verschillende bandenmerken geprobeerd en raakte het zwabberen en hobbelen niet kwijt, totdat ik de orinele bridgestones er weer onder liet leggen. Probleem verdween weer als sneeuw voor de zon.
Vervolgens hyperpro voorvering en wegligging is goed. Maar kan nog beter met een goede achterschokdemper.

Toen: 2005 Varadero/Blauw/Leo Vince
2017 Africa Twin/Zwart/Remus enzo..
Nu: CRF450 L

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 dec 2015 18:37 #8 door AJRvH
Beantwoord door AJRvH in topic Stuurgedrag Varadero

Een Varadero messcherp laten sturen. Stop maar met dromen. Koop dan liever een sportieve fiets, een CBR oid.
Je zult dan zowiezo iets met de veerweg en demping moeten doen, net als Ad zegt: koop een Hyperpro setje. Balhoofdhoek en naloop zijn ook van invloed, alleen deze kun je niet veranderen. Een Dero is er niet voor gemaakt om scherp te sturen en snelle links rechts combinaties. Het is nu eenmaal een heel erg neutrale reisfiets voor lange afstanden. Het deinen en zwabberen hoort een beetje bij deze fiets als hij nog over de originele veren en dempers beschikt.

Banden kunnen verschil maken, dat klopt. Ik heb goede ervaring met Michelin Pilot Road.


Ok, ok, messcherp sturen. Ik wil mijn eigen stuurgedrag weer terug zoals tie was. Zonder Hyperdepieppro en al die aftersales...Piep.
Morgen weer een afspraak bij de onderhoudsmonteur. Eén verkeerde productievoorband kan zomaar het probleem zijn. De Varadero is natuurlijk geen CBR, dat hoeft ook niet, maar hobbelen en zwabberen heeft tie nooit gedaan, dus moet dat eruit. Simpel is dat

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 dec 2015 19:10 - 08 dec 2015 19:14 #9 door Cas
Beantwoord door Cas in topic Stuurgedrag Varadero

Het deinen en zwabberen hoort een beetje bij deze fiets als hij nog over de originele veren en dempers beschikt.

Banden kunnen verschil maken, dat klopt. Ik heb goede ervaring met Michelin Pilot Road.


Wij zijn tevreden als de motor bij alle snelheden mooi strak blijft en lekker soepel door de bocht gaat en zoals HotelMike zegt, soms zijn daar aanpassingen voor nodig. Het zal nooit een Ducati worden en als een Ducatirijder op een Dero stapt zal hij de strakst sturende Dero nog een zwabber vinden.
Ik heb voor Hyperpro veren, achter een Öhlins demper en Michelin Pilot Road 4 banden www.tirendo.nl/motorbanden-test/
Met deze combinatie ben ik dik tevreden over de rechtuit rijstabiliteit en het bochtengedrag. Mijn achterband is weer bijna aan vervanging toe en het gaat weer een Pilot Road 4 worden.
De standaard achterdemper van de Dero is inderdaad niet een van de besten en deze vervangen zal de grootste verbetering geven in het weggedrag van je Dero, helaas kost het allemaal erg veel geld.

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 dec 2015 22:17 - 08 dec 2015 22:21 #10 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Stuurgedrag Varadero
de varadero  heb ik nooit een fijne fiets gevonden
hoog zwaarte punt en hoog eigen gewicht  dragen niet echt bij aan een fijn rij karakter maar dat  is slechts een mening

de juiste banden keuze is bij de varadero erg belangrijk (er zijn nu  eenmaal modellen die lastig zijn) en bij twijfel  gewoon de eerste montage nemen
Banden tests zijn leuk maar  blijven een opinie  van de journalist
de resultaten zijn te persoonlijk om daar een benchmark van te maken alsof die onder de gegeven omstandigheden ook voor andere motorfietsen zou gelden
minste verrassing
andere vering gaat veel  veranderen en dat kost nu eenmaal

ik hoor het graag

mvg ad

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 dec 2015 23:05 #11 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Stuurgedrag Varadero
ligt je eigen zwaartepunt niet een beetje te hoog voor een varadero Ad? ;)  ik bedoel maar al die grote allroads zijn zwaar. en eerste montage banden is ook niet alles, is toch ook maar een keus, vaak werden er ook verschillende merken gebruikt als eerste montage. Als je een beetje je best doet is er van een dero een snel sturende fiets te maken, en af en toe hoort daar een gokje bij met bandenkeus. Maar dat de juiste keus bij een dero belangrijk zou zijn lijkt me overdreven, als je ziet wat er hier op het forum al aan verschillende banden op dero's rond rijd, en iedereen is tevreden over zijn keus.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 dec 2015 23:22 #12 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Stuurgedrag Varadero
beste arthur

de meeste all roads zijn inderdaad niet van het lichtste soort maar ik ervaar wel verschillen als je ze van de brug afrolt en dan verlies je bij de dero sneller de controle  in vergelijk met een gs 1200 kawa versys, moto guzzi stelvio,truimph tiger,

het op de middenbok plaatsen is een goede graag meter voor een gebalanceerd concept.
en dat gaat  bij de dero echt vervelend (2 man om het verantwoordt te doen)

allemaal modellen die ik al eens heb mogen voelen

maar ook hier is het een voorkeur

je weet pas wat je mist als je iets anders hebt geprobeerd

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 dec 2015 05:36 #13 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Stuurgedrag Varadero
tja ik weet niet wat voor merk middenbok er dan onder jouw voorbeeld Varadero zit maar ik heb juist de ervaring (met de originele Honda bok)  dat het opbokken wel makkelijk gaat, in ieder geval makkelijker als bij mijn rd04 die 40 kg minder weegt. En je hebt er zeker geen twee man voor nodig.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 dec 2015 09:04 #14 door jan1966
Beantwoord door jan1966 in topic Stuurgedrag Varadero

tja ik weet niet wat voor merk middenbok er dan onder jouw voorbeeld Varadero zit maar ik heb juist de ervaring (met de originele Honda bok)  dat het opbokken wel makkelijk gaat,


Ik heb daar ook geen probleem mee.
Omdat ik mijn Varadero 2e hands heb gekocht weet ik niet wat voor merk middenbok er onder zit.

Gr. Jan

Suzuki DL1000 Vstrom 2014

Daarvoor: Varadero SD01, bouwjaar 2002, zwart/grijs, Suzuki V-strom 650 (bj 2004), Honda Africa Twin RD07 (bj 1996), Suzuki GS850N, Kawasaki EX500 (bj 1991), Kawasaki ZZR1100 (bj 1990), Honda CBR600F (bj 1990), BMW K100 (bj 1984), Suzuki GT500 (bj 1976)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 dec 2015 15:37 #15 door Cas
Beantwoord door Cas in topic Stuurgedrag Varadero
Veel mensen steken de vorkpoten van de Varadero door waardoor hij lager komt te staan en dan wordt opbokken dus ook lastiger.
De Varadero heeft een hoog zwaartepunt zeker met die 25 liter tank erop.
De Varadero is hoog en hoge bomen vangen veel wind dus de Varadero is best wel windgevoelig.
Als ik mijn 48 liter topkoffer erop heb staan is het dus zwabberen op de snelweg, dat is overigens een stuk minder met mijn nieuwe achterschokdemper (ongelooflijk hoeveel invloed een schokdemper heeft op het rijgedrag). De windstroom sluit zich meteen achter je rug en dan gaat die topkoffer als zeil werken bij hoge snelheden dus ik vind het niks die topkoffers.
Hetzelfde met die spoilers op de voorruit, ik heb er een gemaakt van de bovenzijde van de Varaderoruit en dat is heerlijk op binnenwegen maar op de snelweg geeft het veel verstoring op het hoogste punt van de motor. Als ik lange afstanden over de snelweg rijd gaat de spoiler eraf, rijdt veel rustiger.
Ik heb hier op het forum als eens gelezen dat de beste ruit voor de Varadero de originele ruit is zoals die door Honda voor de Dero is gemaakt en volgens mij is dat ook zo.

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.108 seconden