Tips en Trics om de Tank eraf te halen ivm k&n filterplaatsen

29 dec 2015 15:27 #1 door STA
Hallo Allemaal,

Morgen ben ik van plan om de standaard luchtfilter te vervangen voor een K&N filter aangezien dat best nog wel een karwei is volgens mij.

Zijn er nog specifieke dingen waar ik moet letten om de tank er af te halen? Dit word voor mij voor het eerst, heb er geen ervaring mee namelijk.


Gr Stephan

Groet STA

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 dec 2015 16:02 #2 door Oldtimer
Vooral opletten dat je beide kraantjes losmaakt en de aansluiting van de benzinemeter op de juiste manier weer terugzet.
De draden kun je verkeerd om zetten en dan werkt het spul niet meer.
Voor de rest is het appeltje eitje.



PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 dec 2015 16:03 #3 door Cas
De tank op reserve rijden, bouten voor en achter losdraaien en beide kranen sluiten.
Voor de zekerheid 2 rubberkapjes over de uitstroomopeningen van de kranen drukken want de kans is groot dat bij het verwijderen van de tank er een kraantje opengaat en dan stroomt er zomaar een liter benzine uit.
De achterzijde van de tank zover mogelijk optillen en de 3 slangen loshalen, die zitten muurvast dus dat is een hoop vloeken.
Vergeet de 2 stekkertjes aan de rechterzijde niet los te halen.
De tank kan er nu af. Bij montage de slangen weer in de juiste volgorde monteren.

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 dec 2015 16:21 #4 door STA
ok thnx voor de tip!

ik moet zeker de valbeugels en de kappen eraf halen van de zijkant??

Groet STA

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 dec 2015 16:36 #5 door Cas

ok thnx voor de tip!

ik moet zeker de valbeugels en de kappen eraf halen van de zijkant??


De valbeugels kunnen blijven zitten, de kappen ook maar dan moet je wel oppassen dat je de kappen niet beschadigd bij het terugplaatsen van de tank. Alles eraf halen maakt het werk wel makkelijker net zoals de tank zo licht mogelijk maken.
En zoals Marien al zegt, zorg ervoor dat je de stekkertjes in de juiste volgorde terugzet, zet er een merktekentje op.

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 dec 2015 18:08 #6 door ErBoDero
De 3 slangetjes losmaken is inderdaad een drama.
Er is 1 slangetjes met een klem. Als je eerst de 2 andere slangetjes losmaakt, kan de tank iets hoger gezet worden dan de afstand van de afstandhouder (onder het zadel). Ik doe dat altijd door er een combinatietang onder te zetten ipv de afstandhouder. Dan heb net iets meer ruimte voor je hand(en).
Voor je de tank weer gaat monteren een klein beetje siliconenvet (zuurvrij) aan de tuitjes doen. Dan krijg je de 3 slangetjes er makkelijke op, maar vooral de volgende keer er weer makkelijker vanaf.

Let goed op dat je het juiste slangetje weer aan het juiste tuitje doet.
Op zich kan het bijna niet missen, maar een monteur (de ongelooflijke oen) bij een grote gerenommeerde(?) motorzaak heeft bij mijn motor er een keer 2 verwisseld. Daarna 3 weken ellende (en eerst koppig ontkennen ze dat er iets mis is) alvorens ze de ongelooflijk stomme fout ontdekte. Een bijzonder mager excuus kon er daarna nog net vanaf.
Ik heb toen besloten dat mijn motor daar NOOIT meer de werkplaats in gaat.

           

Yamaha XT1200Z Super Ténéré Worldcrosser

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 dec 2015 18:59 #7 door STA
ik heb net van mn oudste dochter 3 verschillende kleuren nagellak gekregen daarmee kan ik de boel markeren haha

is vaseline ook goed om de tuitjes in te smeren??

Groet STA

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 dec 2015 20:42 #8 door ErBoDero
Goeie.  Ik bedoelde ook Vaseline.  :-[



Yamaha XT1200Z Super Ténéré Worldcrosser

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 dec 2015 13:58 - 30 dec 2015 14:07 #9 door STA
Zo de klus is geklaard, omdat dit mijn eerste keer is dat ik aan de Varadero sleutel heb ik toch alle benodigde kappen en de valbeugels eraf gehaald om het zo makkelijk mogelijk te maken dan weet ik voor de volgende keer hoe of wat.
De tank lag nu vrij op de motor met een grote baco tussen de tank en het frame bleef de tank omhoog staan, heb de vacuum slangen en de 2 stekkertjes gemarkeerd met wat gekleurde nagellak, ik kreeg de 3 slangen er overigens heel soepel er van af op ging ook makkelijk.

Alles weer gemonteerd, ben alleen 2 van die zwarte klemmetjes kwijt dus zal een lokale Honda dealer(Benjan Motoren in Ridderkerk) even bellen of deze nog te bestellen zijn ook zijn er 2 bouten dol gedraaid door iemand dus deze bestel ik ook gelijk maar mee als dat kan.

Verder lijkt het als of ik een beetje gesis hoor onder de tank vandaan, kan door de nieuwe k&n filter komen? Heb de schuimrubberen pakking wel gebruikt, ik vond dat de filter aan de onderzijde niet best aansloot misschien dat dat de oorzaak kan zijn.

Thnx voor de Tips end Trics!

Gr Stephan

Groet STA

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 dec 2015 14:13 #10 door Cas
Da's een meevaller dat de slangen er makkelijk afgingen.
Het filter hoort overigens wel goed aan te sluiten maar ik kan me niet voorstellen dat je dan een sissend geluid hoort.
De enige keer dat ik bij mijn Dero een sissend geluid heb gehoord was toen de stekker bovenop het startrelais in de fik stond, mss ff controleren.

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 dec 2015 15:29 #11 door STA

Da's een meevaller dat de slangen er makkelijk afgingen.
Het filter hoort overigens wel goed aan te sluiten maar ik kan me niet voorstellen dat je dan een sissend geluid hoort.
De enige keer dat ik bij mijn Dero een sissend geluid heb gehoord was toen de stekker bovenop het startrelais in de fik stond, mss ff controleren.


als het de startrelais had geweest dan had ik nu geen Varadero meer gehad denk haha, zal er nog eens extra opletten van de week

Groet STA

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.071 seconden