Vraagje over aftermarketuitlaat/brandstofgebruik.

14 feb 2016 12:03 #1 door Cas
Mijn vorige uitlaten waren MIVV's en nu heb ik Scorpions onder de Varadero.
Met de MIVV's ging ik bij 400 km op reserve, nu met de Scorpions bij 370 km.
Nu lig ik daar niet wakker van maar vraag me toch af of het te verhelpen is.
Het grote verschil tussen beide uitlaten is het plaatje aan de achterzijde van de db killers, de MIVV's hebben dit niet.
Ik zit er nu aan te denken om die plaatjes eruit te halen maar om dat subtiel te doen eerst in beide plaatjes een gat boren dat ik dan steeds groter kan maken.

Een paar vragen aan hen die het weten:

Kunnen deze plaatjes de oorzaak zijn van een hoger brandstofgebruik?
Wat heeft dit voor gevolg op het geluid, wordt het geluid harder of alleen maar donkerder?
Kan dit gevolgen hebben op de motorloop, slechter lopen of mss zelfs beter?

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 feb 2016 12:20 #2 door Jan F.
Beantwoord door Jan F. in topic Vraagje over aftermarketuitlaat/brandstofgebruik.
Je kunt natuurlijk ook eerst een kleiner gat boren van bv 8 mm en dan proberen.
Daarna steeds een maatje groter boren en testen of het geluid acceptabel blijft.

Groet, Jan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 feb 2016 12:21 #3 door Cas

Je kunt natuurlijk ook eerst een kleiner gat boren van bv 8 mm en dan proberen.
Daarna steeds een maatje groter boren en testen of het geluid acceptabel blijft.

Groet, Jan


Dat is ook mijn bedoeling, en dan telkens kijken of het ook effect heeft op het brandstofgebruik.

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 feb 2016 12:31 #4 door PimW
Zijn de dB killers in elk ander opzicht gelijk?

Dus diameter van de buis en perforaties en aantal.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 feb 2016 12:39 #5 door Cas

Zijn de dB killers in elk ander opzicht gelijk?

Dus diameter van de buis en perforaties en aantal.

De diameter van de rechter db killer is iets minder dan de linker op de plaats waar het inbusboutje zit, die rammelt ook als de ziekte als de motor loopt, dus dat moet ik nog verhelpen.
Ik zal de andere er eens uithalen en controleren.

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 feb 2016 13:16 #6 door Cas
De db killers zijn volledig identiek, het is overigens de binnenring van de rechterdemper die iets groter is, 1.2 mm ;D

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 feb 2016 13:29 #7 door PimW
Niet alleen links/rechts maar ook MIVV en Scorpion identiek? ;D

Ze zitten in het uiteinde van de demper toch? Of aan het begin, waar je bochten aansluiten op de dempers?

Ik zit te denken dat er een verschil zou moeten zitten in de weerstand tussen beide dempersystemen. Dus de dB killers zijn anders of het binnenwerk verschilt dermate dat dit een verschil maakt voor de doorstroming. Normaal gesproken zou ik denken dat de dB killers het knelpunt en dus enigszins bepalend zijn.

In andere woorden, je zoekt de reden van het brandstofverbruik en als we ervanuitgaan dat er behalve de dempers niets aan het systeem verandert is moet je zien vast te stellen wat dan het verschil tussen beide systemen is.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 feb 2016 13:41 #8 door Cas

Niet alleen links/rechts maar ook MIVV en Scorpion identiek? ;D

Oeps, geeft niet, ik weet nu meteen waar de speling zit ;D


Ik zit te denken dat er een verschil zou moeten zitten in de weerstand tussen beide dempersystemen. Dus de dB killers zijn anders of het binnenwerk verschilt dermate dat dit een verschil maakt voor de doorstroming. Normaal gesproken zou ik denken dat de dB killers het knelpunt en dus enigszins bepalend zijn.

De MIVV's hebben veel minder weerstand, daar zitten die plaatjes niet in. Daarom zit ik ook aan die plaatjes te denken maar ik heb weinig zin in een hoop kabaal achter me C:-)

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 feb 2016 14:48 - 14 feb 2016 14:52 #9 door Jan F.
Beantwoord door Jan F. in topic Vraagje over aftermarketuitlaat/brandstofgebruik.
Al een keer zonder db killer gestart? Misschien valt het geluid wel mee....
Als je de originele niet wilt aanpassen kun je ze ook opmeten en een setje vervangers bestellen.

Bv www.japparts.nl/index.php?main_page=index&cPath=990_1000

Groet, Jan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 feb 2016 14:54 #10 door Cas
Ik ken het geluid zonder db killers van de Ad Mies rit een paar jaar geleden. Toen reed Arthur mee met dezelfde uitlaten zonder db killers, een stevige donkere brul kan ik je verzekeren ;D

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 feb 2016 15:28 #11 door delange33
Beantwoord door delange33 in topic Vraagje over aftermarketuitlaat/brandstofgebruik.
Ff testen Cas, die van mij loopt zonder db killers zuiniger dan met. Weerstand is bepalend schijnbaar.
Ik heb die van mij er ook nooit meer in  C:-), je zou eens kunnen testen, gewoon ff oordoppen in en een tank leegrijden zonder db killers.. 8)

Toen: 2005 Varadero/Blauw/Leo Vince
2017 Africa Twin/Zwart/Remus enzo..
Nu: CRF450 L

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 feb 2016 15:45 #12 door Cas

die van mij loopt zonder db killers zuiniger dan met. Weerstand is bepalend schijnbaar.

Dat is nou een antwoord waar ik op zit te wachten ;D

Ik heb die van mij er ook nooit meer in 

Vandaar dat jij die landmarks zo snel rijdt :o
Niet teveel herrie voor mij hoor, ik ga eerst gaatjes boren en mss uiteindelijk de plaatjes eruit.

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 feb 2016 16:44 #13 door Cas
Goed, de db killers zijn er nu toch uit dus ik ga eens een tank leegrijden zonder.
Eens kijken hoe het geluid is, het brandstofverbruik en hoe het blok draait.
Maar het zijn wel 2 hele grote gaten ???

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 feb 2016 16:58 #14 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Vraagje over aftermarketuitlaat/brandstofgebruik.
ik ga bij 340 op reserve Cas, dus je doet het nog niet zo slecht

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 feb 2016 17:00 #15 door Cas

ik ga bij 340 op reserve Cas, dus je doet het nog niet zo slecht

Ja, maar die 400 km is uitsluitend snelweg Arthur.

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 feb 2016 19:23 #16 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Vraagje over aftermarketuitlaat/brandstofgebruik.
dat probeer ik tegenwoordig uit alle macht te vermijden, dan maar wat langer onderweg

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 feb 2016 19:34 #17 door Cas

dat probeer ik tegenwoordig uit alle macht te vermijden, dan maar wat langer onderweg

Ik mijd snelwegen ook altijd maar ik rijd ook de landmarkrally en dan moet je wel over de snelweg.

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 feb 2016 22:48 #18 door delange33
Beantwoord door delange33 in topic Vraagje over aftermarketuitlaat/brandstofgebruik.

Maar het zijn wel 2 hele grote gaten ???

Staat wel mooi!  >:D
Ben benieuwd wat het verschil bij jou is.

Toen: 2005 Varadero/Blauw/Leo Vince
2017 Africa Twin/Zwart/Remus enzo..
Nu: CRF450 L

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 feb 2016 22:58 #19 door Cas

Staat wel mooi!  >:D
Ben benieuwd wat het verschil bij jou is.

Ik vermoed een heel stuk zuiniger, ik heb nu ook straalaandrijving :o

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 feb 2016 18:26 #20 door STA

ik ga bij 340 op reserve Cas, dus je doet het nog niet zo slecht


Ik gister ook toevallig haha (zonder db killers)

Groet STA

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.090 seconden