Varadero (2003) start niet meer

26 mrt 2016 17:55 #1 door hio
Varadero (2003) start niet meer werd gestart door hio
Mijn account werkte niet meer, dus nieuwe aan (moeten) maken, maar dat terzijde...

Mijn probleem is het volgende: een paar maanden geleden mijn 2003 injectie dero op stalling gezet met een volle tank verse benzine, en aan de druppel lader gezet.
Vandaag de motor uit de stalling gehaald, een beetje choke erop, en startte in 1 keer. Nadat deze een minuut had gelopen, heb ik de choke wat lager gezet, het toerental zakte wat, de motor in de eerste versnelling gezet, en weg gereden. Na 50 meter viel de motor langzaam uit, en wilde niet meer starten.
Wat ik allemaal gedaan heb: tank is vol, alle zekeringen zijn goed, kill-switch staat goed, schakelaars van o.a. standaard gemeten. Accu spanning is ruim voldoende, en is dit ook tijdens het starten. Wanneer ik het contact aan zet, gaat het HISS lampje na korte tijd uit, en gaat de startmotor soepel rond, maar wil echt niet starten, met of zonder choke. De benzinepomp hoor je kort even fluiten, om druk op te bouwen.Een tip van een motormonteur was, om een heel klein beetje gas te geven, en dan te starten, maar werkt ook niet. Veel gas geven tijdens starten zorgt er voor dat de  injectoren geen benzine geven, toch?
Wat zou hier nu toch aan de hand kunnen zijn? Het gekke is dus dat hij de eerste keer prima startte, en normaal liep...
Iemand nog tips wat ik kan controleren?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 mrt 2016 18:23 #2 door Cas
Beantwoord door Cas in topic Varadero (2003) start niet meer
Da's balen Hio.
Als ie langzaam wegzakte zou je bijna denken dat de brandstoftoevoer wordt geknepen, Toevallig niet de tank eraf gehaald en de slangetjes verwisseld?

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 mrt 2016 19:12 #3 door hio
Beantwoord door hio in topic Varadero (2003) start niet meer
Dank voor je bericht Cas, nee er is niets mee gebeurd, heb nog wel even de benzinedop open gehad, of er daadwerkelijk prut in zit  :)
Brandstoftoevoer zou kunnen, maar hij liep even zo goed...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 mrt 2016 19:27 #4 door Cas
Beantwoord door Cas in topic Varadero (2003) start niet meer
Ik zit zo te denken dat je Dero eerst wel goed liep en de brandstof gebruikte die in de pomp zat (bij mijn Dero is die pomp heel groot) en daarna wegzakte omdat er geen nieuwe brandstof werd aangevoerd.
Maar goed, de techneuten hier zullen wel met een oplossing komen ;D

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 mrt 2016 20:22 #5 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Varadero (2003) start niet meer
staan beide brandstof kranen open ?


het klinkt toch echt als een brandstof probleem,

spuit anders een ether (startpilot ) in het inlaat knaal

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 mrt 2016 20:36 #6 door Cas
Beantwoord door Cas in topic Varadero (2003) start niet meer
Hio, als je de onderste aansluiting van je brandstofpomp een beetje lost (eerst de bak verwijderen) en je zet je contact aan dan gaat de pomp even druk opbouwen en moet er benzine uitspuiten. Als dat zo is dan gaat er in ieder geval benzine naar de pomp.

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 mrt 2016 22:09 #7 door hio
Beantwoord door hio in topic Varadero (2003) start niet meer
Waffie, de kranen staan open, die staan zo al jaren. Het lijkt idd. dat ik met het korte ritje mijn laatste druppels uit de pomp heb opgereden.
Ik zal de pomp, na pasen controleren. Ik hoor hem wel fluiten zeg maar, zoals altijd, dat geluid stopt dan na enkele seconden druk opbouwen. Ik ben electronica monteur, meten met een Fluke gaat me dus goed af, maar ik zag op het elektrisch schema (haynes) dat er nogal wat sensoren op zitten, alleen om deze te bereiken, is al een avontuur. Misschien moet ik het niet zo diep zoeken, en idd. eerst eens met de basis beginnen: krijgt hij benzine?
Wordt na de paasdagen vervolgd. Ben wel blij met jullie tips, oja en baal er flink van ? Fijne dagen alvast.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 mrt 2016 18:57 #8 door ron overkleeft
Beantwoord door ron overkleeft in topic Varadero (2003) start niet meer
De voorste bougie kan je er met weinig moeite uitdraaien, als je dan de startmotor laat rond gaan
moet het naar benzine gaan stinken.    (zo niet dan levert de pomp geen benzine)

En dan kan je ook gelijk kijken of de bougie vonkt .

1 van de twee zou niet moeten werken want als je benzine opbrengst hebt en een vonk
dan moet er toch wat gaan ploffen in het voor onder.

Succes

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 mrt 2016 20:08 #9 door hio
Beantwoord door hio in topic Varadero (2003) start niet meer
Zojuist weer even bezig geweest. De onderste aansluiting vd pomp los gedraaid, contact aan gezet, er spuit dan idd. enkele sec. brandstopf uit. Dit heb ik voor de zekerheid een paar keer gedaan. Daarna de bougie eruit gehaald, deze was wat vochtig, waarschijnlijk door de vele startpogingen, de bougie was bruinig van kleur, dat klopt toch?
Met de verwijderde bougie de startmotor laten draaien, er komt dan een nevel uit de cylinder, dan werkt de injectie toch ook? Ondanks de brandstof en benzine, geen ontploffing, helaas. Ik weet het niet meer, denk dat ik hem maar weg breng naar een goede kennis, deze bouwt motoren voor Parijs dakar, en rijdt mee als monteur, alleen is deze jongen altijd erg druk, vandaar dat ik het graag zelf op zou willen lossen. Iemand nog tips? Ik begrijp dat dat op afstand nu wel erg moeilijk wordt...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 mrt 2016 20:43 #10 door ron overkleeft
Beantwoord door ron overkleeft in topic Varadero (2003) start niet meer
Hio, heb je ook gekeken of de bougie vonkt?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 mrt 2016 20:55 #11 door hio
Beantwoord door hio in topic Varadero (2003) start niet meer
Sorry, vergeten te vermelden, ja deze geeft een mooie vonk. Hoe kan ik nu het beste proberen te starten? Met of zonder choke? Bestaat de kans op verzuipen, of kan dat niet bij injectie?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 mrt 2016 21:58 #12 door ron overkleeft
Beantwoord door ron overkleeft in topic Varadero (2003) start niet meer
Moet niet uitmaken er moet wat gaan rommelen in de motor met of zonder choke, zeker als je
ook benzine uit het bougie gat ruikt. 

De injectie heeft behoorlijk wat druk nodig van de benzinepomp ,dus het feit dat de pomp
benzine oplevert hoeft nog niet te zeggen dat dat genoeg druk is voor de inspuiting.

Wat je zeker weet is dat je een goede vonk hebt, dan zou ik denken dat er te weinig benzine
ingespoten word en dan is de pomp de eerste verdachte.

Misschien is er hier iemand die er eentje te leen heeft om effe te proberen?
Er staat ook een injectie pomp te koop op marktplaats voor 155 euro .

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 mrt 2016 22:11 #13 door hio
Beantwoord door hio in topic Varadero (2003) start niet meer
Uit het gat waar de bougie zat, kwam met redelijke kracht een vochtige nevel uit, laat ik het zo maar omschrijven, maarja, of de druk genoeg is? Dat kan ik niet meten. Wat me nog niet duidelijk is, is of ik met al dat starten het ding niet verzopen heb, of geldt dat alleen bij een carb. versie?
Ik probeer na te denken wat er aan de hand kan zijn: na drie maanden komt hij uit de schuur met een volle tank benzine die ik in december gevuld heb, choke half open, start in 1 keer, loopt even op een hoger toerental ivm choke, daarna choke wat minder gezet, toerental zakt iets, maar is nog ruim boven stationair, in de 1ste versnelling weg gereden, waarna de motor 10 seconden na optrekken stil valt...
Zou benzine na drie maanden al "oud" zijn, of ga ik het nu echt te ver zoeken...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 mrt 2016 22:14 #14 door Cas
Beantwoord door Cas in topic Varadero (2003) start niet meer
Wat in ieder geval erg vreemd is, 3 maanden geleden, toen je hem in de stalling zette, deed hij het nog wel, waarom dan nu niet meer?

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 mrt 2016 13:38 #15 door Matth
Beantwoord door Matth in topic Varadero (2003) start niet meer
Benzine te oud lijkt me niet. Zelfde motor van hetzelfde jaartal met dezelfde situatie (eind dec afgetankt en "weggezet") afgelopen zaterdag weer naar buiten, starten en lopen zonder probleem.

Succes met je speurtocht.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 mrt 2016 19:08 #16 door hio
Beantwoord door hio in topic Varadero (2003) start niet meer
Zojuist de kennis gesproken die die motoren voor Dakar bouwt en ook bij de ANWB werkt, hij zegt, die dingen gaan nooit kapot ? Het ding is nu gewoon verzopen door al mijn pogingen. Zijn advies is, bougies eruit en vervangen, of proberen te starten zonder choke, maar vol gas. Dat ga ik dus nog maar eens proberen. Zojn er nog andere manieren om deze verzopen kat aan de gang te brengen, zodat dat de bougies eruit hoeven?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 mrt 2016 19:34 #17 door Mthijs
Beantwoord door Mthijs in topic Varadero (2003) start niet meer
Hi,

als je motor gisteren verzopen zou zijn, is dat vandaag echt wel weer over, eruit verdampt. Dus ik zou zeggen: bougie schoonmaken, erin draaien, zonder choke starten en doorstarten en kijken of er dan leven in komt.
Anders gewoon ff de wegenwacht bellen  ;) Maar dat zal wel meevallen...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 mrt 2016 19:57 #18 door ron overkleeft
Beantwoord door ron overkleeft in topic Varadero (2003) start niet meer
Als een motor verzopen is dan verdampt de benzine vanzelf weer, het is niet zo dat als hij gisteren
verzopen is hij dat vandaag ook nog blijft.

Heb het net geprobeerd;  eerst het gas vol open gedraaid dan sleutel om en startknop in gedrukt
hij sloeg direct aan en spoot naar 7000 toeren.dit is wel de manier om zo droog mogelijk te starten.
Maar toch moet er iets niet kloppen , een injectie Dero start altijd zelfs bij min 10 graden in 1 keer.

Je hebt vonk en benzine  dan heb je nog zuurstof nodig ,is je luchtfilter heel erg oud en misschien
zo vet geslagen dat er geen lucht meer doorheen wil  ?

Ik zou beginnen met de tank en kappen te demonteren zodat je overal goed bij kan en dan alles
gaan controleren choke/gaskabels,luchtfilter alle stekkers of ze niet door gebrand/geoxideerd zijn
je moet het onmogelijke gaan uitsluiten en meestal kom je wel onderhoud tegen. Kan je gelijk
bougies en luchtfilter vervangen (bougie,s gaan 48.000km mee ) en als je een" K&N filter" monteert
hoeft je tank er een paar jaar niet meer af.(blijft een klote klus)

Succes .




Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 mrt 2016 18:58 #19 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Varadero (2003) start niet meer
Ik lees niks over het FI lampje, gaat dat aan en uit?

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 mrt 2016 11:12 #20 door hio
Beantwoord door hio in topic Varadero (2003) start niet meer
Het FI lampje gaat na even oplichten normaal uit, zo ook het HISS ledje. Wat ik nog geprobeerd heb, is een andere accu, omdat ik mijn spanning tijdens starten wat aan de lage kant vond. De tip van Ron (met vol gas starten) heeft ook niet geholpen. Voor mijzelf stopt het hier helaas even, ik heb hulptroepen ingeschakeld, zodat we samen de tank etc. kunnen verwijderen, en andere (evt. nieuwe) bougies kunnen testen. Ben toch wel zeer benieuwd wat hier de oorzaak van is, ik laat dit zeker even weten  :)
Een Vara start toch altijd??.....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.233 seconden