Varadero (2003) start niet meer

31 mrt 2016 11:42 #21 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Varadero (2003) start niet meer
Wat ook nog wel eens wil gebeuren bij varadero's is dat de krukas sensor er mee stopt, deze zit achter het rechter motordeksel. De draad hiervan loopt in de buurt van de waterpomp naar boven. Wisselen is niet echt moeilijk maar je hebt een nieuwe pakking nodig voor het deksel en uiteraard een nieuwe sensor. Als je het hebt opgelost lees ik het graag hier.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 mrt 2016 14:49 #22 door ron overkleeft
Beantwoord door ron overkleeft in topic Varadero (2003) start niet meer
Als we het dan toch in de elektro zoeken dan zou het ook nog het bekende kabelbreukje van de
HISS antenne kunnen zijn (= zwart ding om contactslot)  Het kabelboompje dat van de antenne
langs je balhoofd loopt is eigenlijk iets te kort waardoor er steeds aan word getrokken bij stuur
uitslag zo ontstaat er een breuk in 1 van die draadjes.

Hio, probeer is wat aan die draadjes te rommelen en te buigen zodat het draadje weer contact kan
maken mocht deze een breuk hebben.

Tip: als je straks je tank eraf hebt controleer of dat kabelboompje niet te stak zit en zo ja deze
is anders te geleiden zodat hij wat losser komt te zitten.

31 mrt 2016 19:26 #23 door hio
Beantwoord door hio in topic Varadero (2003) start niet meer
Kan ik die krukas-sensor meten? Is dat een HAL-sensor? Wanneer deze sensor defect zou zijn, klopt het dan dat ik wel een vonk heb? De HISS antenne is het niet, de LED gaat netjes na enkele seconde uit, en de kabel heeft de ruimte, dat euvel kende ik al. Zitten er nu 2 of 4 bougies in?
In het weekend heb ik weer wat tijd om te sleutelen

31 mrt 2016 21:13 #24 door ron overkleeft
Beantwoord door ron overkleeft in topic Varadero (2003) start niet meer
1 bougie per cilinder ,alleen zijn het wel erg dure jongens( iridiums ) maar gaan wel 48.000 km mee.

06 apr 2016 19:58 #25 door hio
Zojuist weer even bezig geweest, en de motor uitgelezen. Mijn huidige bougies waren na plaatsing direct weer veel te nat, daarop de ECU uitgelezen, blijkt dat de inspuiting meer als 12msec duurt, dit zou ongeveer 2 msec moeten zijn. Bougies verwisseld, standaard waarden in ECU geladen en weer geprobeerd. Nog steeds geen leven. Morgen weer een poging in de werkplaats...

06 apr 2016 22:33 #26 door chaos
Beantwoord door chaos in topic Varadero (2003) start niet meer
is de temperatuursensor ook naar de ECU geschakeld? wat als die kapot is?

08 apr 2016 14:04 #27 door hio
En de motor loopt weer  :)  van de oorzaak baal ik echter wel.

Er was een pickup sensor defect, dat kan gebeuren, en er zat een aanzienlijke hoeveelheid water in mijn tank, en dus ook in de rest van het systeem.
Bougies zijn doorgeslagen, dus vervangen, pomp werkt, en hopenlijk blijft dat zo. Tank moet goed gecleand worden.
We hebben hem warm laten draaien, en laten hem nu een paar dagen met rust, om te kijken of de pomp er over een paar dagen nog steeds zin in heeft. Vloeistoffen ga ik ook allemaal verversen, evenals het luchtfilter.
Rest de vraag wat er gebeurd is: ik rijd wel eens in een regenbui, en was mijn motor een paar keer per jaar. Kan het zijn dat er een afdichtring (sealring) in de tankdop defect/ versleten is? Ik gebruik daarvoor een spons en een gieter, niet eens een tuinslang, en zeker geen hoge druk.
Ik ben dus blij dat de motor weer loopt, maar pieker me suf over dat water... >:(

Iedereen dus alvast bedankt voor het meedenken, en voor de tips.

08 apr 2016 14:13 #28 door Arjen
Beantwoord door Arjen in topic Varadero (2003) start niet meer
Ik heb met een 650 Transalp een keer gehad dat de drain in de buitenste ring van de tankdop-opening geknikt zat. Hierdoor liep regenwater/waswater niet weg uit die buitenste ring, maar vroeger of later toch de tank in, omdat die afsluitringen op een bepaald moment toch wel slijten.

Kan je zelf eenvoudig testen: Tankdop open, klein beetje water in een kopje in die buitenste ring gieten. Dat moet er direct aan de onderkant weer uitkomen.

Als je vocht/water in de tank hebt, merk je dat meteen. De benzine gaat op het water drijven, dus het water zit altijd onderaan en gaat meest als eerste verder richting verbrandingskamer.

Een goeie truc is een flinke scheut spiritus op een verse volle tank erbij. Je kunt er gerust 10-15cc bijgooien. Spiritus zorgt dat het vermengd en brandbaar blijft. Het inhouden en slecht lopen wordt er heel veel minder van.

“Never Stop Exploring”

08 apr 2016 14:38 #29 door xrvtuur
Pick up sensor? Bedoel je de krukas sensor achter het rechter motordeksel? Dat die kapot is staat toch los van al dat water in je tank... Heb je toevallig dubbel pech. Weet niet of je vaak e10 benzine tankt maar dat trekt ook water aan.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

08 apr 2016 14:58 #30 door hio
Ik bedoel idd. de krukas-sensor, dit zal idd. los staan van mijn water probleem. Waterafvoer van de tankdop ga ik zeker dubbel controleren, wees maar nier bang. Het waterprobleem had ik ff niet aan zien komen, niet verwacht zeg maar. We lopen het allemaal goed na, maar het loopt gelukkig weer, en dat was een juig-momentje hoor, hoe groot, oud, en wijs ik ook ben ! :)

08 apr 2016 17:06 #31 door xrvtuur
Ja das wel een varadero dingetje die krukas sensor, ik neem zelfs een reserve mee op vakantie. Dan heb je hem in ieder geval niet nodig als je hem bij je hebt ;)

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

08 apr 2016 17:42 #32 door Cas
Beantwoord door Cas in topic Varadero (2003) start niet meer
Nou, in ieder geval weer een hoop geleerd in dit topic, die tankdop ga ik er binnenkort eens afhalen, goed schoonmaken en rubbers vervangen, was ik al langer van plan.
Kan iemand eens uitleggen wat die krukas sensor precies doet?

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

08 apr 2016 19:11 #33 door hio
De krukas sensor meet het aantal omwentelingen die de krukas op dat moment maakt ,en stuurt dit naar de computer ,die daarop de injectie en de ontsteking van het mengsel aanpast op de belasting , het vermogen wat op dat moment gevraagd wordt ! Dus wat je via je rechterhand vraagt van de motor .
Ik ga de tankdop ook bestuderen  :)

08 apr 2016 19:33 #34 door Cas
Beantwoord door Cas in topic Varadero (2003) start niet meer

De krukas sensor meet het aantal omwentelingen die de krukas op dat moment maakt ,en stuurt dit naar de computer ,die daarop de injectie en de ontsteking van het mengsel aanpast op de belasting , het vermogen wat op dat moment gevraagd wordt ! Dus wat je via je rechterhand vraagt van de motor .

Thank's, wat is het toch heerlijk om zoveel intelligentie op 1 plek te hebben :))

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

08 apr 2016 20:48 #35 door kees
Beantwoord door kees in topic Varadero (2003) start niet meer

Ja das wel een varadero dingetje die krukas sensor, ik neem zelfs een reserve mee op vakantie. Dan heb je hem in ieder geval niet nodig als je hem bij je hebt ;)

Ja echt hè!  :)

Ik heb met een 650 Transalp een keer gehad dat de drain in de buitenste ring van de tankdop-opening geknikt zat. Hierdoor liep regenwater/waswater niet weg uit die buitenste ring

Ja ik heb dat ook es gehad. AT's hebben die drain ook door de tank zitten, en van daaronder via een slangetje naar onder de motor. Ook bij tanken steeds vaker water in die rand. Doorgeblazen met perslucht (doek op de vulhals leggen!). Zat simpelweg verstopt met alg en troep.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.088 seconden