Hallo
Ik heb dit meegemaakt op mijn VFR 800
Hier had ik wanneer ik mijn richtings-aanwijzer aan zette dat mijn toerenteller naald en snelheidsnaald mee dansten op het ritme van het knipperlicht en het dashboard flikkerde. Heb mij hier ook zot op gezocht.
Ongeveer 2 tot 3 weken later viel mijn VFR gewoon stil. Starten lukte ook niet meer. 15min laten staan en alles was weer ok.
weer een week later zelfde fenomeen. Moto valt stil, niet meer te starten. Had deze keer mijn multimeter bij --> batterij=9.8V
Voor een injectie niet voldoende om te functioneren.
+ Knipperlichten en wijzers blijven nog steeds af en toe dansen.
Dus batterij vervangen. Alles na gemeten, alles ok.
1maand later opnieuw zelfde probleem.
Nu verder gaan zoeken. Wat was het probleem -->
de spanningsregelaar.
Dit komt bij Honda regelmatig voor. Wanneer de spanningsregelaar te warm wordt houd deze ermee op.
Koelt hij weer af werkt hij gewoon opnieuw. Dus hier kan je je zot op zoeken.
Bij mij heeft dit ongeveer een goed jaar geduurd tegen dat ik dit gevonden heb. Want bij mij zat de winter ertussen en heb ik dus geen enkele keer problemen gehad. Eens de zomer herbegon had ik opnieuw prijs.
Hoe kan je dit uitmeten.
JE zoekt je spanningsregelaar. Is een metalen behuizing met koelvinnen op.
Je koppelt deze los.
Je hebt een fiche met 3 dikke gele draden. Hier meet je tussen elke draad (je neemt dus steeds 2 gele draden waarover je meet) en moet je 90V en meer WISSEL spanning halen (let op bij het instellen van je multimeter).
Zo sluit je uit of je dynamo stuk is.
Is je dynamo zelf nog ok sluit je deze weer aan en neem je de ander fiche.
Hier zoek je waar er 12V uit komt. De kleur weet ik nu niet uit het hoofd.
Je meet wanneer de regelaar koud is. En hier moet je dan 14.4V gelijkspanning (let op bij instellen van je multimeter) op krijgen.
Dan warm je met een haardroger je spanningsregelaar (= Warme zomerdag of = langere ritten). Als je ziet dat op een bepaald moment je spanning daalt naar 9V of dergelijke of gewoon 0 dan is je regelaar defect.
Plaats dan gewoon een andere en probleem is van de baan.
Nu dit is wat ik met een VFR heb voorgehad. En de symptomen waren in het begin ook enkel de naalden die gingen dansen samen met de knipperlichten. Maar mss wel de moeite om eens uit te meten.
Koop ook geen originele regelaar, die kosten +-150€
Via deze link kan je ze veel goedkoper hebben 82€ en zijn beter van kwaliteit (heb daar een race regelaar gekocht)
www.hpi.be/
Groeten Gregory