Dynamo

08 juni 2016 20:37 #1 door xrvtuur
Dynamo werd gestart door xrvtuur
zondag zakte het voltage op mijn voltmeter nogal in als ik boven de 5000 toeren kwam, thuis gekomen de weerstand op de drie gele draden gemeten en die was te hoog, vandaag dynamo er eens uithaald, niet zo gek dat het niet meer goed werkt, waar de gele draden vast zitten is het helemaal verkoold. deze dynamo heeft op mijn eerste blok gezeten en dat heeft dus zonder olie gedraaid, 180 km gereden terwijl de olie er langzaam uit liep, zou de dynamo ook te warm zijn geworden toen? behalve handvatverwarming en een paar digitale metertjes heb ik geen andere extra stroom verbruikers. spanningsregelaar is twee jaar geleden vernieuwd, accu is drie jaar oud. iemand theorieen over de oorzaak van deze barbeque.


Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 juni 2016 20:50 #2 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Dynamo
Er staat toch op dat hij kapot is?

Duidelijk zaak lijkt mij ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 juni 2016 21:03 #3 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Dynamo
;D, oja dat is inderdaad duidelijk

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 juni 2016 21:13 #4 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Dynamo
beste,
wel of geen olie doet eigenlijk niet zoveel want de dynamo draait niet in de olie(of eigenlijk het vliegwiel
Een of meerdere spoelen zijn  overhit geraakt waardoor isolatie is weg gesmolten en dan krijg je interne kortsluiting of een andere spoelwaarde als de draden weer aan elkaar smelten

in alle gevallen is het warmte en of deze nu komt van overbelasting van het systeem (te veel stroom) of interne weerstand door corrosie waar dan ook)
vervangen  en of opnieuw wikkelen zijn de enige opties

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 juni 2016 21:50 #5 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Dynamo
Sneeuwbal effect.
Als er een spoel te warm wordt dan smelt de isolatie, die weer voor een nog hogere stroom gaat zorgen.
Nog meer warmte en dus nog meer wikkelingen die kort sluiten enzovoort.
Gewoon overbelasting is de oorzaak en geen andere.
Vaak ontstaat deze door een defecte accu of SR.

Maar dat hij stuk is kan men wel aannemen. ;)


oh ja, ik las ook dit "

kapotte spanningsregelaar toch kon blijven rijden tijdens een vakantie,


PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 juni 2016 22:25 #6 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Dynamo

oh ja, ik las ook dit "


goed opgelet ;)  maar dat was met mijn africa twin

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 juni 2016 22:39 #7 door kees
Beantwoord door kees in topic Dynamo

goed opgelet ;)  maar dat was met mijn africa twin


Jewel, maar da's óók een clubmotor  ???


;D


Volgens mij kan ook de isolatie zijn levenseinde bereikt hebben. Het is uiteindelijk een kunsthars en dat wordt in z'n leven lang warm-koud-warm-koud.

Maarre, goed in de cockpit geloerd, Tuur! Daarmee is het alleen bij de dynamo gebleven  8)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 juni 2016 23:04 #8 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Dynamo
nou ik zat er eigenlijk niet echt naar te loeren maar als die voltmeter beneden de ik dacht 12v komt (maar kan ook wel 11,8 zijn) dan gaan de cijfers knipperen en dat trekt toch wel de aandacht ook al kijk je er niet rechtstreeks naar.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.092 seconden