zekering (30 ampere) knalt er steeds uit

04 juli 2016 21:51 #1 door LeidschendamTwin
zekering (30 ampere) knalt er steeds uit werd gestart door LeidschendamTwin
Beste Forummers;

anamnese:
-Afgelopen wek wat storing in contactslot, het laatste klikje maakte ie niet altijd contact.
-Afgelopen week dochterlief vanuit stationair in een onbewaakt moment (ik was er wel bij hoor) gashendle flink opengetrokken, was maar even maar kan me voorstellen dat dit een stroompiek kan veroorzaken (bij een mogelijke zwakke spanningsregelaar)

vanochtend:
Klein spuitje contactspray in contactslot (eens kijken wat het doet)
Daarna nauwelijks ronddraaiende motor, leek op een zwakke accu (toen gauw maar met het blik naar werk)

Zojuist zekeringen check:
alles ok, behalve de groene 30 ampere op de rode hoofdzekeringstekker (SD01)
geen brandschade of bruine meuk. (ik heb al eens een verkoolde stekker op de RD04 gehad)
Zekering vervangen, maar motor doet nu helemaal niets meer. Geen check lampjes oid.
Hij knalt de zekering er gelijk uit.

Nou vind ik het enigszins nutteloos om mijn doosje reserve zekeringen erdoorheen te jassen, dus wil graag weten wat het euvel zou kunnen zijn ;)

Vraag waar moet ik beginnen met uitsluiten?

Dank u!

Rogier

Varadero SD01 1999

Africa Twin RD04 1992
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 juli 2016 23:43 #2 door Huib@1100
Beantwoord door Huib@1100 in topic zekering (30 ampere) knalt er steeds uit
Klinkt als een doorgefikte stator.



zoek forum maar ff op stator / dynamo / regelaar.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 juli 2016 00:16 #3 door kees
Beantwoord door kees in topic zekering (30 ampere) knalt er steeds uit

Eigenlijk mag dat niet kunnen want de diodes in de spanningsregeling voorkomen spanning (en daarmee volgens Huib sluiting) naar de dynamospoelen.

Maar trek voor de gein eens de stekker tussen spanningsregelaar en dynamo los en kijk of de zekering er dan wel 'in' blijft zitten?


Brom

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 juli 2016 01:10 #4 door LeidschendamTwin
Beantwoord door LeidschendamTwin in topic zekering (30 ampere) knalt er steeds uit
Dank Huib en Harm,

zo zien mijn boterhammen eruit vanuit de broodrooster!

Mag ik vragen waarom jullie denken aan sluiting in de dynamo? omdat de zekering er gelijk uitknalt?

Harm, bedoel je gewoon de SR loskoppelen? en dan contact aan?

Varadero SD01 1999

Africa Twin RD04 1992

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 juli 2016 17:44 #5 door kees
Beantwoord door kees in topic zekering (30 ampere) knalt er steeds uit

Mag ik vragen waarom jullie denken aan sluiting in de dynamo?


Nee, ik twijfelde juist of wat Huib zei wel mogelijk was..

Harm, bedoel je gewoon de SR loskoppelen? en dan contact aan?


Laat maar, ergens geloof ik dat niet. Dan zou een diode in je SR kapot moeten zijn ( dus je SR kapot).

Op het circuit staat via de hoofdzekering tot aan enerzijds je contactslot en anderzijds tot aan de diodes in de spanningsregeling, permanent spanning. Dus ook als het contact uit is.


Blijft de zekering wel heel met contact uit?

ja: dan zit probleem ná contactslot (endus i.i.g. NIET in SR of dynamo).
nee: dan zit probleem tussen accu en contactslot.


Harm

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 juli 2016 18:30 - 06 juli 2016 18:44 #6 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic zekering (30 ampere) knalt er steeds uit
Ik denk heel simpel ergens kortsluiting. Vaak bij storingen oplossen beginnen met de makkelijkste fix en dan steeds moeilijker denken.

Vliegt hij er uit zonder dat de motor loopt? Dan is het waarschijnlijk  sluiting.  De accu levert nl niet zoveel ampere's dat een zekering er uit vliegt wanneer de sr stuk is.

De lege accu is ook al een indicatie van lekstroom /sluiting

Evt contactslot overbruggen omdat daar al een probleem zat.

SR loskoppelen van de stator/ dynamo is zo gek nog niet. De diode zorgt ervoor dat stroom maar 1 kant op kan lopen maar er loopt wel stroom door het hele circuit. Ofwel wisselspanning wordt gelijkstroom maar gaat nog steeds rond.
Volgens mij zit er een stekker waar alleen de stator aanhangt. Wanneer je de sr lostrekt doet de rest het ook niet toch?

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 juli 2016 20:26 - 06 juli 2016 20:28 #7 door kees
Beantwoord door kees in topic zekering (30 ampere) knalt er steeds uit

SR loskoppelen van de stator/ dynamo is zo gek nog niet. De diode zorgt ervoor dat stroom maar 1 kant op kan lopen maar er loopt wel stroom door het hele circuit.

Ofwel wisselspanning wordt gelijkstroom maar gaat nog steeds rond.

Volgens mij zit er een stekker waar alleen de stator aanhangt. Wanneer je de sr lostrekt doet de rest het ook niet toch?






Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 juli 2016 21:55 #8 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic zekering (30 ampere) knalt er steeds uit
Njaaa wanneer een opgefikte spoel contact maakt met de massa gaat er stroom lopen, anders komt er idd geen spanning op de spoelen zonder dat de motor draait. Dus om de stator uit te sluiten kun je de weerstand meten tussen de drie gelijk gekleurde draden bij de SR en de massa, die moet dan oneindig zijn.

Verstuurd vanaf mijn SM-T113 met Tapatalk


As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 juli 2016 22:43 - 06 juli 2016 22:49 #9 door kees
Beantwoord door kees in topic zekering (30 ampere) knalt er steeds uit

(..) om de stator uit te sluiten kun je de weerstand meten tussen de drie gelijk gekleurde draden bij de SR en de massa, die moet dan oneindig zijn.


Waarbij 'oneindig' zal resulteren in een '1' op het scherm van een mulitimeter (ofwel: geen meting mogelijk).

Maar, wat Haynes voorschrijft, namelijk het meten van de weerstand (Ohm) met een multimeter tussen de gele draden op de stekker van de dynamo onderling (metingen a-b, a-c en b-c) volstaat. Daarmee sla je 2 vliegen in ene klap: als één van de spoelen massa maakt (kortsluiting) òf de isolatie op een spoeldraad verbroken en raakt daardoor zichzelf (opbrengstverlies, verminderd laadvermogen) zal die specifieke meting vanzelf afwijken. Wat erop duidt dat de dynamo defect zal zijn.

En met deze wijze van doormeten weet je ook gelijk wat de weerstandswaarden echt zijn, van spoelen a-b-c (voor een Vara tussen 0,3 en 0,5 Ohm).


Maar, @Leidschendam Twin, zoals ik eerder vroeg, brandt jouw hoofdzekering door zodra je hem erin steekt of pas wanneer je het contact aanzet? (je kunt als tester ook gewoon een 10Ah gebruiken hoor). Deze vraag omdat je een permanent spanningsdeel hebt, een een tweeda ná het contactslot. Dit om vast te stellen in welk deel je het moet zoeken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 juli 2016 12:41 - 07 juli 2016 17:43 #10 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic zekering (30 ampere) knalt er steeds uit
ik hou het op het contact slot of het start relais deze zijn de enige die gebruik maken van de 30 amp zekering en daardoor in staat zijn om deze zekering bij kortsluiting te laten door branden

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 juli 2016 14:17 #11 door LeidschendamTwin
Beantwoord door LeidschendamTwin in topic zekering (30 ampere) knalt er steeds uit
Dank allen voor de zoekrichtingen, ik ga eerst de tip van Harm proberen om het contactslot uit te sluiten.

Tav onderstaande:

Blijft de zekering wel heel met contact uit?
ja: dan zit probleem ná contactslot (endus i.i.g. NIET in SR of dynamo).
nee: dan zit probleem tussen accu en contactslot.

helder, als er sluiting zit in het contactslot, maakt in feite de accu toch ook sluiting (waardoor de zekering knalt, toch?) beetje NOOB vraag....


ik houd jullie op de hoogte!

Rogier

Varadero SD01 1999

Africa Twin RD04 1992

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 juli 2016 17:39 #12 door kees
Beantwoord door kees in topic zekering (30 ampere) knalt er steeds uit

..als er sluiting zit in het contactslot, maakt in feite de accu toch ook sluiting (waardoor de zekering knalt, toch?)


Ja. Het contact schakelt simpelweg een voeding (plus) komend vanaf de hoofdzekering, naar enerzijds de zekering voor de koelfan en anderzijds de voeding naar de rest van de zekeringbox. Er word dus alleen plus geschakeld daar. Kortsluiting kan enkel als op één of andere manier een plus in het contactslot de metalen behuizing raakt of daar een draad los is geraakt en daardoor massa maakt.

We horen graag in welke situatie de zekering door brandt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 juli 2016 19:42 #13 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic zekering (30 ampere) knalt er steeds uit
En alles wat rechtsreeks aan de accu hangt. Zoals stekker voor een acculader of evt 12volt aan het stuur.

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI SCL-L21 met Tapatalk


As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 sept 2016 13:36 #14 door josterbeek
Beantwoord door josterbeek in topic zekering (30 ampere) knalt er steeds uit
hoi wat is de uit komst van het probleem

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 sept 2016 13:44 #15 door josterbeek
Beantwoord door josterbeek in topic zekering (30 ampere) knalt er steeds uit
wat ik vergeet te ver melden dat ik het ook dat  probleem heb.  met het contackt UIT      wie kan mij bellen ik wil weer rijden  0651440661

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 sept 2016 19:35 #16 door josterbeek
Beantwoord door josterbeek in topic zekering (30 ampere) knalt er steeds uit
sluiting in de spanings regelaar.  achteraf gezien is het zo simpel

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 juni 2017 17:07 #17 door LeidschendamTwin
Beantwoord door LeidschendamTwin in topic zekering (30 ampere) knalt er steeds uit
Oorzaak bij mij was ook de sluiting in de SR, daarna als toetje: een kapotte benzinepomp!

dank voor alle hulp

Varadero SD01 1999

Africa Twin RD04 1992

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 juni 2017 00:04 #18 door Peter
Beantwoord door Peter in topic zekering (30 ampere) knalt er steeds uit
Bij mijn Dero soortgelijk probleem:

Zekering op het startrelais klapt er steeds uit (is 20A).
Ben begonnen met loshalen stekkers (zitten 4 stekkers op) en een voor 1 aansluiten. Heb ontdekt welk stekkertje de sluiting veroorzaakt, maar heb geen idee wat er achter hangt. Deze stekker los is starten en lopen, kan niets ontdekken wat niet werkt ...

Ik rij er een dezer dagen mee naar Brons motoren in Groningen, moeten zij het maar eens uitzoeken.

Oh ja, het startrelais heb ik al eens vervangen voor een nieuwe. Heeft het sindsdien prima gedaan, maar onlangs tijdens het rijden viel alles uit door de doorgebrande zekering op het relais.

Honda TransAlp (1996) - Vespa Sprint Veloce 150cc (1975)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.261 seconden