cuppen banden michelin pilot 4 trail

19 dec 2016 18:52 - 19 dec 2016 21:39 #1 door visserken
cuppen banden michelin pilot 4 trail werd gestart door visserken
heeft nog iemand het probleem van cuppen op de varadero ? wat zou daar de oorzaak kunnen zijn?
Het gaat over de achterband van de motor.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 dec 2016 23:02 #2 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic cuppen banden michelin pilot 4 trail
De oorzaak van cuppen  moet je altijd zoeken in te veel slip veroorzaakt door  hard optrekken(achterband) en remmen(voorband) waarbij je nog verschil hebt  tussen cuppen op de zijkant en cuppen op het midden van het profiel

Ik verwacht  in dit geval dat het op de flanken sterk aanwezig zal zijn en dan roep ik verkeerd gebruik van het vermogen(te veel) waardoor slip op  de flanken van de  de band is gekomen.
Dual of multi compound banden hebben dan wel meer grip daar waar nodig maar laten ook een ander slijtage patroon zien dat niet altijd wenselijk is en/of past bij de rijstijl

overigens zie je dit op 2 cylinders een stuk vaker dan op 4 cylinders(meer gelijke vermogens afgifte)

oplossing.... andere type band met nog meer sport eigenschappen en ja die slijt harder maar je hebt wel meer grip zodat slip minder is.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 dec 2016 09:00 #3 door visserken
Beantwoord door visserken in topic cuppen banden michelin pilot 4 trail
Het is alleen het cuppen aan de zijkanten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 dec 2016 09:20 #4 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic cuppen banden michelin pilot 4 trail
ligt het misschien aan de band? ik heb op mijn varadero  tkc70 gehad en daar ging de voorband nogal van cuppen, en achter kwamen er stukjes af. duidelijk niet geschikt voor een varadero. maar als je er over gaat lezen kom je die verhalen over tkc 70 ook bij gsen tegen.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 dec 2016 13:06 - 22 dec 2016 13:09 #5 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic cuppen banden michelin pilot 4 trail
beste,

Als je alle forums moet geloven ligt  het altijd aan de band (uitzonderingen daar gelaten)
En dat veel GS rijders  er bij betrokken zijn is simpel.. daar zijn er ook de meeste van

echter slechte banden zijn er niet meer hooguit banden waarvan de eigenaar geen vertrouwen in kan krijgen.

Neemt niet weg dat de varadero (hoog, groot breed  en tevens een relatief hoog zwaartepunt) een lastige motorfiets is om die stabiel op banden te krijgen en houden


Kort door de bocht.. ik vond de Varadero rijden als een natte dweil , je zat erop als een boer met kiespijn en  er dan  nog iets van maken koste  je  veel centen
(motortuning en vering)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 dec 2016 17:53 #6 door visserken
Beantwoord door visserken in topic cuppen banden michelin pilot 4 trail
>:( zo gemeen de varadero door het slijk halen ... zo erg rijd mijn varadero nu ook weer niet hoor , hyperpro voor en achter .

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 dec 2016 20:30 #7 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic cuppen banden michelin pilot 4 trail
laat maar visserken, ad kan niet rijden en ook niet lezen. Er is gewoon al veel geschreven over het vreemd afslijten van een tkc 70, maar ja al die mensen roepen natuurlijk maar wat en ad heeft altijd gelijk.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 dec 2016 20:55 - 22 dec 2016 21:00 #8 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic cuppen banden michelin pilot 4 trail
;)

kijk, nou begrijp je het..
Ik vertel de schilder ook niet hoe hij zijn kwast moet aanzetten.

Er zal vast wel genoeg geschreven zijn over een  TKC of eender welke band die niet zou deugen  en gezien mensen net als kudde dieren zijn, ze  lopen ze elkaar  gewoon achterna
lange leve de sociale media en forums.
Maar claims horen niet op internet thuis  maar bij de dealer en/of fabrikant
die heeft daar specialisten zitten die nog beter kunnen beoordelen of er iets mis is of niet .
Mogelijk zelfs een terugroep actie op gang slingeren en dan zouden de dealers dit direct horen
Nee, het is mijn ervaring dat rond liggen schreeuwen  veel makkelijker en ook leuker is want dan heb je altijd volgers

het zelfde dus wat ik deed over die baggerschuit  genoemd Varadero...
schijnbaar trok het aandacht
gaat gewoon erg makkelijk.. wat krachtwoorden en een schreeuwerige toon en Voilá

:) :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 dec 2016 21:15 #9 door Arjen
Beantwoord door Arjen in topic cuppen banden michelin pilot 4 trail

en ad heeft altijd gelijk.


Nee.  8)

Overigens ben ik het niet helemaal met Ad eens, dat je de oorzaak van cuppen altijd moet zoeken in te veel slip veroorzaakt door <bla>.

Net zo verdacht (qua oorzaak) kan in mijn ogen zijn:

+ verkeerde bandenspanning
+ slechte afstelling of defect aan de vering

@Visserken: cupt de band aan één kant, of beide kanten? Welke bandenspanning hanteer je?

Verder zou ik ieder willen adviseren om uitspraken als: motor 'X' rijdt als een dweil net zo hard te negeren als uitspraken over slechte banden. Slechte banden worden niet echt gemaakt, net zo min als slechte motoren. De ene band lijkt het wel beter te doen onder de ene motor dan onder de ander, maar heeft dat dan te maken met de motor of de vaste bestuurder van het beestje? :)

“Never Stop Exploring”

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 dec 2016 22:31 - 22 dec 2016 22:35 #10 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic cuppen banden michelin pilot 4 trail
  ;) arjan heeft mijn spel door.. ik geef me gewonnen

maar een te lage bandenspanning geeft ook meer wrijving en daardoor wederom veel slijtage .
Maar een te hoge bandenspanning bevordert weer de slip door een kleinere foot print

vering kan inderdaad het verschil maken.
kortom veel variabele (maar nogmaals optrekken en remmen al dan niet in bochten veel invloed hebben

wederom komen we er samen uit en vullen we aan.

En nee, ik zou niet eens altijd gelijk willen hebben, (mij veel te saai)
maar samen tot een goede verklaring komen geeft  mij voldoende bevrediging

aan alle alvast mooie kerstdagen..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 dec 2016 23:01 #11 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic cuppen banden michelin pilot 4 trail
als veel verschillende rijders van allerlei verschillende allroads op verschillende fora klagen over het vreemde afslijten van de TKC 70 voorband dan is er gewoon iets mis met dat product. en ja wat is de definitie van slecht? ik vind 4000km met een voorband slecht, als jij 4000km met een voorband goed vind dan is de tkc 70 een prima band.

en slechte motor.... dan denk ik altijd maar aan Hannes : 


fijne kerst :-*

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 dec 2016 13:33 #12 door visserken
Beantwoord door visserken in topic cuppen banden michelin pilot 4 trail
De band cupt aan beide kanten , denk eigenlijk ook aan vering , te hard of te zacht kweet het niet meer .

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 dec 2016 23:13 #13 door Arjen
Beantwoord door Arjen in topic cuppen banden michelin pilot 4 trail

als veel verschillende rijders van allerlei verschillende allroads op verschillende fora klagen over het vreemde afslijten van de TKC 70 voorband dan is er gewoon iets mis met dat product. en ja wat is de definitie van slecht? ik vind 4000km met een voorband slecht, als jij 4000km met een voorband goed vind dan is de tkc 70 een prima band


Om heel eerlijk te zijn denk ik dat dit voor praktisch iedere band opgaat. Als je lang genoeg zoekt, vind je over iedere band negatieve verhalen, van verschillende bronnen, op verschillende plekken. Het is nu eenmaal zo dat er vooral veel geklaagd wordt over vanalles en nog wat. Schrijven over hoe goed jouw banden bevallen en hoe lang ze wel niet meegaan... daar is niet zo vaak aanleiding voor. Daarnaast kan je bij zo'n bericht bijna nooit zien hoe het zit met vering, bandenspanning, rijstijl en welke speed en loadindex die banden hebben waarover geklaagd wordt. Een band met de minimale loadindex, gecombineerd met een wat lage bandenspanning en aggressieve rijstijl... wat kan je dan verwachten? Zit dus nog wel wat nuance in lijkt mij zo en het is zeker niet eenvoudig om het hele plaatje te zien. Klagen... dat is dan wel weer makkelijk ;)

De band cupt aan beide kanten , denk eigenlijk ook aan vering , te hard of te zacht kweet het niet meer .


Wat is de bandenspanning?

Fijne kerst allemaal :)

“Never Stop Exploring”

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 dec 2016 13:07 #14 door visserken
Beantwoord door visserken in topic cuppen banden michelin pilot 4 trail
Ik zet altijd de spanning op 2.9 achter en 2.6 voor

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 dec 2016 13:47 - 25 dec 2016 13:51 #15 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic cuppen banden michelin pilot 4 trail
beste,

waarom iets anders afslijt dan dat je zou mogen verwachten is er een van vele variabelen.

Het begint bij de juiste banden keuze (radiaal, diagonaal of bias, lengte profiel of juist blokken profiel
Ieder type band heeft zijn specifieke eigenschappen.
Maar iedere motorband is eigenlijk een vast gegeven.
Dit in tegenstelling tot rijder en motorfiets
Het begint bijv al met de banden maat en de velg
De gewicht verdeling van het voertuig, de vering , wijze van belading ,banden spanning etc
Maar van grootste invloed op banden slijtage is de rijder of rijdster zelf
De moderne motorfiets beschikt over een enorm vermogen en die controle tav de grip is voor vele te veel van het goede
Het cuppen is eigenlijk  een oorzaak van gebrek aan grip waardoor de band eigenlijk weg glijdt tot het moment dat grip weer word hernomen (meer rubbercontact)
Als je het enkel op de flanken hebt  is de acceleratie onder hellingshoek te groot voor de grip die je banden kunnen geven
nogmaals sportievere banden  bieden je dan meer grip onder deze omstandigheden

Maar  een vorm van cup vorming zal altijd blijven voorkomen en hoort ook bij het motorrijden.


Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 dec 2016 15:22 #16 door kees
Beantwoord door kees in topic cuppen banden michelin pilot 4 trail

En als je het nu als conclusie benadert, 'open profiel banden cuppen in mindere of meerdere mate'.




Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 dec 2016 19:57 #17 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic cuppen banden michelin pilot 4 trail

Maat van mij (GS) heeft die TKC's ook gehad. Ook hij klaagde over vreemde slijtage.


:-X

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 dec 2016 20:18 - 26 dec 2016 20:38 #18 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic cuppen banden michelin pilot 4 trail
jullie blijven gewoon grappig

Op wereld niveau staat Continental AG op No 3

en aangaande banden op de  BMW 1200  GS waren er ook hele horden die klaagde over de Michelin Anakee 3 en dat was nog wel eerste montage band (2e op de ranking in de wereld) en bridgestone (1e plaats van de ranking ) krijgt ook de wind van voren als het gaat om banden op de ST 1300/FJR 1300
met bizarre slijtage beelden en kortere levensduur ( T 30 evo) ten opzichte van de BT 23

En omdat ieder zijn eigen waarheid heeft verkoop ik alle merken in alle maten en soms in div kleuren mits het voldoet aan de juiste maatvoering in relatie tot homologatie

:P
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 dec 2016 22:51 #19 door kees
Beantwoord door kees in topic cuppen banden michelin pilot 4 trail

jullie blijven gewoon grappig


Tsja, weer een bandentopique.

Jongens. Banden cuppen in mindere of meerdere mate. Klaar.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 dec 2016 01:32 - 27 dec 2016 16:07 #20 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic cuppen banden michelin pilot 4 trail
en ik kan dat prima oplossen (en met mij, vele vakgenoten)

Kwestie van tijdig nieuwe banden erop  (want die zijn weer helemaal rond) en lje kunt weer met veel plezier een tijdje genieten.

en vooruit dan maar (wat dat willen de meeste gewoon graag horen)....  het ligt aan de banden en nooit aan de rijder

alle banden cuppen in mindere of meerdere mate.. (leuke uitspraak dat dan weer wel van brombeer :D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.105 seconden