- Berichten: 135
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
En dat er constant stroom er op blijft staan is geen probleem?
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
Let wel op dat je niet met een lege accu staat als de lader niet is aangesloten.
Een accu leeggetrokken door een kleine verbruiker is vaak meteen kapot.
Via kontakt geschakeld verdient hier zeker de voorkeur.
Groet, Jan
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
Ik persoonlijk laad mijn motor accu met de druppellader eens in de 6 weken op.
In constant onder spanning laten staan vind ik energie verspilling tenzij ik de wintermaanden beslist ieder moment op de motorfiets wil kruipen.
je kunt de 12 volt plug ook aansturen met een relais zodat deze met afgezet contact ook echt af staat (lijkt me trouwens beter)
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
je contact sleutel is eigenlijk de hoofd schakelaar en daarachter komen de stroom verbruikers die je niet onder spanning wilt laten staan nadat je de sleutel hebt verwijderd.
grotere stroom verbruikers hebben dikkere aanvoer draden nodig echter het afzonderlijk inschakelen kun je dan prima uit voeren met bijv een relais wat niets anders is dan een aan/uit schakelaar echter het bedienen ervan gaat met een elektrisch magnetische spoel
en die spoel heeft maar weinig stroom nodig om aan of uit te gaan
de feitelijke stroom gaat dan van de accu echter aan of uit bediend door bijv de stroom die door je achterlicht gaat en dus uitschakelt als je ook je licht uit zet
laat anders het wijzigen ervan over aan de club specialisten
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
Even in Jip en Janneke taal. Op een relais zitten 4 aansluitpunten. Deze hebben alle 4 een nummer. Te weten: 30, 85, 86 en 87.
30: hier komt de draad (met zwevende zekering) met constante spanning aan. Dus de draad van de + (plus) pool van de accu.
85: hier komt draad naar de massa aan. Dus naar de - (min) van de accu of aan het frame.
86: hier komt de geschakelde draad na je contactslot aan. Draadje van van stadslicht kun je hier voor gebruiken.
87: Hier komt de draad aan naar je accessoire. Bijv. je navigatie, hvv, voltmeter, etc.
Let wel dat je vanaf je accessoire ook weer een massa (min) moet aansluiten op je - (min) pool van je accu of aan het frame.
Ga je met kabelschoentjes werken, doe het dan goed en wel op de volgende manier. Draad strippen met een goede striptang, beschadig de koperen draadjes niet. Het vrijgekomen koperdraad even vertinnen (tin en soldeerbout). Voordat je de draad gaat klemmen in het schoentje eerst een stuk krimpkous (ong 3cm lang)om de draad schuiven. Draad en gat van het schoentje goed insmeren met zuurvrije vaseline. Draad in schoentje en vastklemmen, krimpkous over het schoentje schuiven, krimpkous verwarmen tot hij stevig om de verbinding gekrompen is.
Voordeel van de vaseline is dat het geheel goed beschermd is tegen corrosie (pekel en vocht invloeden).
Voordeel van de krimpkous om de verbinding is het volgende. Waar de koperdraad overgaat naar het vertinde deel wil de draad nog wel eens breken (door trillingen oid) Met de krimpkous breng je extra stevigheid aan deze verbinding. Ook is de krimpkous vocht en vuil werend.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
De verlichting van de voltmeter blijft bij jou nu altijd branden en zal de accu leegtrekken als je de motor langere tijd niet gebruikt.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
Als je de voltmeter aansluit zoals boven beschreven dan zal hij met uitgeschakeld contact geheel spanningsloos zijn.
Ik lees in de bovenste post dat je voltmeter tevens je 12v lader is. Als je dmv een relais aansluit dan kun je dus niet laden met uitgeschakeld contact. Je motor zal dan op contact moeten staan als je wilt laden. Nadeel is dat dan ook je lampen branden....zo gaat je accu wel heel snel leeg.
Wil je een acc (Nav of GSM) laden terwijl je motor uit staat, dan zou ik een schakelaar tussen de 12v meter/lader en de accu zetten. Ook dan een zwevende zekering plaatsen tussen accu en schakelaar.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.