Kan dit kwaad??

27 jan 2017 17:31 #1 door STA
Kan dit kwaad?? werd gestart door STA
Hallo allemaal.

Net mn voltmeter aangesloten wat tevens ook mn 12v oplader is.
Nu staat er constant stroom op, kan dat kwaad?
De motor staat voorlopog nog stil namelijk en staat wel op de druppellader.

De waarde die er nu op staat is dat goed? Dit is met het contact uit.

Groet STA
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 jan 2017 18:20 #2 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Kan dit kwaad??
de waarde klopt  maar omdat je er een druppellader op hebt staan is de accu eigenlijk niet in rust spanning
als je deze los koppeld zal de spanning naar waarschijnlijk iets gaan dalen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 jan 2017 18:32 #3 door STA
Beantwoord door STA in topic Kan dit kwaad??
En dat er constant stroom er op blijft staan is geen probleem? Hoop niet dat het ledje doorbrand met de tijd

Groet STA

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 jan 2017 23:01 #4 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Kan dit kwaad??
Ik persoonlijk laad mijn motor accu met de druppellader eens in de 6 weken op.
In constant onder spanning laten staan vind ik energie verspilling tenzij ik de wintermaanden beslist ieder moment op de motorfiets wil kruipen.
je kunt de 12 volt plug ook aansturen met een relais zodat deze met afgezet contact ook echt af staat (lijkt me trouwens beter)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 jan 2017 23:59 #5 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Kan dit kwaad??
Ad een druppellader heeft toch een cyclus van laden en ontladen? Je zegt dat je eens in de 6 weken de accu oplaad, hoelang laat je de lader dan aan de accu staan?

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 jan 2017 09:58 #6 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Kan dit kwaad??
Volgens mij is het een misvatting dat druppelladers de accu ook ontladen.

"Een druppellader is een lader, die een accu met een beperkte stroom oplaadt tot een vooraf ingesteld punt.
De druppellader meet het punt waar de laadcurve een knikje naar beneden maakt en schakelt dan over naar een lagere laadspanning die voldoende is om zelfontlading tegen te gaan."

Een goede druppellader is vaak een onderhoudslader....

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 jan 2017 11:27 #7 door Jan F.
Beantwoord door Jan F. in topic Kan dit kwaad??

En dat er constant stroom er op blijft staan is geen probleem?


Let wel op dat je niet met een lege accu staat als de lader niet is aangesloten.
Een accu leeggetrokken door een kleine verbruiker is vaak meteen kapot.

Via kontakt geschakeld verdient hier zeker de voorkeur.

Groet, Jan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 jan 2017 16:56 #8 door STA
Beantwoord door STA in topic Kan dit kwaad??

Let wel op dat je niet met een lege accu staat als de lader niet is aangesloten.
Een accu leeggetrokken door een kleine verbruiker is vaak meteen kapot.

Via kontakt geschakeld verdient hier zeker de voorkeur.

Groet, Jan


Ik wil af van de constante spanning van de 12v.

Waar kan ik nog meer aansluiten om een geschakelde 12v te krijgen??

De tomtom zit op mn stadslicht en handvatverwarming zat er standaard op dus weet eigenlijk niet waar deze op aangesloten zit

Groet stephan

Groet STA

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 jan 2017 16:57 #9 door STA
Beantwoord door STA in topic Kan dit kwaad??

Ik persoonlijk laad mijn motor accu met de druppellader eens in de 6 weken op.
In constant onder spanning laten staan vind ik energie verspilling tenzij ik de wintermaanden beslist ieder moment op de motorfiets wil kruipen.
je kunt de 12 volt plug ook aansturen met een relais zodat deze met afgezet contact ook echt af staat (lijkt me trouwens beter)


Ik heb 0 ervaring met relais eerlijk gezegd, als je het me wilt uitleggen graag

Groet STA

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 jan 2017 17:36 #10 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Kan dit kwaad??
je contact sleutel is eigenlijk de hoofd schakelaar en daarachter komen de stroom verbruikers die je niet onder spanning wilt laten staan nadat je de sleutel hebt verwijderd.

grotere stroom verbruikers hebben dikkere aanvoer draden nodig  echter het afzonderlijk inschakelen kun je dan prima uit voeren met bijv een relais wat niets anders is dan een aan/uit schakelaar echter het bedienen ervan gaat met een elektrisch magnetische spoel
en die spoel heeft maar weinig stroom nodig om aan of uit te gaan
de feitelijke stroom gaat dan van de accu echter  aan of uit bediend door bijv  de stroom die door je achterlicht gaat en dus uitschakelt als je ook je licht uit zet
laat anders het wijzigen ervan over aan de club specialisten


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 jan 2017 18:10 #11 door STA
Beantwoord door STA in topic Kan dit kwaad??

je contact sleutel is eigenlijk de hoofd schakelaar en daarachter komen de stroom verbruikers die je niet onder spanning wilt laten staan nadat je de sleutel hebt verwijderd.

grotere stroom verbruikers hebben dikkere aanvoer draden nodig  echter het afzonderlijk inschakelen kun je dan prima uit voeren met bijv een relais wat niets anders is dan een aan/uit schakelaar echter het bedienen ervan gaat met een elektrisch magnetische spoel
en die spoel heeft maar weinig stroom nodig om aan of uit te gaan
de feitelijke stroom gaat dan van de accu echter  aan of uit bediend door bijv  de stroom die door je achterlicht gaat en dus uitschakelt als je ook je licht uit zet
laat anders het wijzigen ervan over aan de club specialisten


Dus als ik nu een relais zou plaatsen bij mn huidige 12v aansluiting dan gaat deze ook aan en uit met het contact?

Groet STA

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 jan 2017 18:21 #12 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Kan dit kwaad??
Je moet nog wel een kabeltje vinden dat geschakeld zit met je contact, die sluit je aan op het relais en de huidige voeding van je 12V plug laat je via het relais lopen.

Sleutel om -> klein stroompje op het relais zet de schakling om ->groot stroompje loopt naar je 12V plug (dus de huidige voedingskabel).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 jan 2017 23:07 - 30 jan 2017 23:09 #13 door STA
Beantwoord door STA in topic Kan dit kwaad??

Even in Jip en Janneke taal. Op een relais zitten 4 aansluitpunten. Deze hebben alle 4 een nummer. Te weten: 30, 85, 86 en 87.

30: hier komt de draad (met zwevende zekering) met constante spanning aan. Dus de draad van de + (plus) pool van de accu.
85: hier komt draad naar de massa aan. Dus naar de - (min) van de accu of aan het frame.
86: hier komt de geschakelde draad na je contactslot aan. Draadje van van stadslicht kun je hier voor gebruiken.
87: Hier komt de draad aan naar je accessoire. Bijv. je navigatie, hvv, voltmeter, etc.

Let wel dat je vanaf je accessoire ook weer een massa (min) moet aansluiten op je - (min) pool van je accu of aan het frame.

Ga je met kabelschoentjes werken, doe het dan goed en wel op de volgende manier. Draad strippen met een goede striptang, beschadig de koperen draadjes niet. Het vrijgekomen koperdraad even vertinnen (tin en soldeerbout). Voordat je de draad gaat klemmen in het schoentje eerst een stuk krimpkous (ong 3cm lang)om de draad schuiven. Draad en gat van het schoentje goed insmeren met zuurvrije vaseline. Draad in schoentje en vastklemmen, krimpkous over het schoentje schuiven, krimpkous verwarmen tot hij stevig om de verbinding gekrompen is. 

Voordeel van de vaseline is dat het geheel goed beschermd is tegen corrosie (pekel en vocht invloeden).
Voordeel van de krimpkous om de verbinding is het volgende. Waar de koperdraad overgaat naar het vertinde deel wil de draad nog wel eens breken (door trillingen oid) Met de krimpkous breng je extra stevigheid aan deze verbinding. Ook is de krimpkous vocht en vuil werend.


Kijk dit is een mooie uitleg in Jip en Janneke taal! :)) :))

Op nr 87, kan je daar dan alleen 1 accessoire op aansluiten of meerdere?? las ergens dat je 6 accessoiressen op kon aansluiten

Groet STA

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 jan 2017 23:14 #14 door STA
Beantwoord door STA in topic Kan dit kwaad??

De verlichting van de voltmeter blijft bij jou nu altijd branden en zal de accu leegtrekken als je de motor langere tijd niet gebruikt.


Klopt idd en als ik het aansluit zoals je hierboven hebt aangegeven dan niet als het goed is, toch?

Groet STA

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 jan 2017 19:15 #15 door STA
Beantwoord door STA in topic Kan dit kwaad??

Als je de voltmeter aansluit zoals boven beschreven dan zal hij met uitgeschakeld contact geheel spanningsloos zijn.

Ik lees in de bovenste post dat je voltmeter tevens je 12v lader is. Als je dmv een relais aansluit dan kun je dus niet laden met uitgeschakeld contact. Je motor zal dan op contact moeten staan als je wilt laden. Nadeel is dat dan ook je lampen branden....zo gaat je accu wel heel snel leeg.

Wil je een acc (Nav of GSM) laden terwijl je motor uit staat, dan zou ik een schakelaar tussen de 12v meter/lader en de accu zetten. Ook dan een zwevende zekering plaatsen tussen accu en schakelaar.


thnx! :D :D :D

Heb je een pb gestuurd :))

Groet STA

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.096 seconden