Rugpijn pasagier door harde achtervering?

14 juli 2009 23:20 #1 door Bascy
Afgelopen zaterdag hebben we een kort (90km) ritje gemaakt op onze varadero (2000)
Net een week in bezit, dus alles is nog nieuw en mooi  ;)

Mijn vrouw kreeg echter gedurende de rit last van haar rug. Ik denk (maar ik ben maar een leek!) door de hardere achtervering in vergelijking met de Yamaha TDM uit 1991 die we hiervoor hadden.

Als ik de documentatie goed bestudeerd heb dan kun je de demping van de achterveer niet instellen, toch?
Ik lees hier dat velen de veren van hun vara hebben vervangen door progressieve veren (Hyperpro, WD?, ...).

Wat voor andere oplossingen zijn er om de rit voor mijn vrouw achterop ook wat aangenamer te maken (behalve met 30km per uur over elke niet-asfalt weg te gaan  8) ) ?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 juli 2009 12:28 #2 door Two Plugs
Beantwoord door Two Plugs in topic Rugpijn pasagier door harde achtervering?
Een Varadero van 2000 met een té harde achterveer? Die is steevast te zacht waardoor je passagier idd lelijke klappen onder in de rug kan krijgen.

Het vervangen van de originele buitenveer voor b.v. een exemplaar van Technoflex of WP is in principe voldoende om het leed op te lossen.

Ik zou pas in het uiterste geval de complete unit vervangen.

Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
m.facebook.com/groups/1467408023517180

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 juli 2009 13:00 #3 door Bascy
Beantwoord door Bascy in topic Rugpijn pasagier door harde achtervering?
Bedankt voor je reactie! Ik ben nu alleen een beetje meer verward over de terminologie mbt veren ... wat is nu hard en wat is nu zacht?

Ik dacht de de rugpijn werd veroorzaakt doordat de vering niet voldoende inveerde bij een hobbel in de weg en dus een schok in de rug te weeg brengt .. maar jij zegt dat de vering van een 2000-er altijd "te zacht" is???

Als ik de buitenveer vervang zonder de hele unit te vervangen, dan heb ik niet meer instel mogelijkheden dan nu. Klopt dat?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 juli 2009 20:25 - 15 juli 2009 20:27 #4 door marc Lenssen
Beantwoord door marc Lenssen in topic Rugpijn pasagier door harde achtervering?
De demping kun je instellen. De veerkracht niet. Ook met een nieuwe veer kun je alleen de demping instellen, dit doe je op de schokdemper. De rugpijn kan ook komen door een andere houding dan op de vorige motor. Het grote zadel met twee zitplaatsen op de vara zorgt er voor dat je passagier niet echt lekker aansluit op de bestuurder als die tegen de tank aanzakt. Als je passagier dan dicht tegen je aan wil zitten is er een hoop ruimte bij de onderrug, allicht dat je vrouw dan voorover moet hangen om op schouder/borst hoogte tegen je aan te zitten. Misschien zit je vrouw zo niet lekker ontspannen?
Een zachte veer zorgt er ook voor dat de veer met gewicht achterop misschien al flink ingedrukt is en zo minder veerweg heeft. Een hardere veer zal bij gewicht achterop iets minder ver inzakken en zo bij bobbels meer veerweg overhouden?

Marc

Ik blijf maar terug komen op die Honda twins... :-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 juli 2009 20:31 #5 door Bascy
Beantwoord door Bascy in topic Rugpijn pasagier door harde achtervering?
Bedankt voor de tip.

Ik heb het instructieboekje nog niet gehad (is nog per post onderweg) maar ik zie zo op de achterschokbreker geen instelmogelijkheid van de demping, wel van de voordemping met de grote zwarte knop aan de rechterzijde ... of bedoel je die soms?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 juli 2009 20:46 #6 door marc Lenssen
Beantwoord door marc Lenssen in topic Rugpijn pasagier door harde achtervering?
Ja,

Die bepaalt de snelheid van de in en uitgaande beweging. Die kun je eens flink opdraaien (clockwise) dan zou de achterkant al een stuk steviger moeten zijn. Ik heb ook de veren door de Hyperpro set vervangen en het is wel prettiger. De motor is stabieler, vooral in bochten omdat de wielen minder neiging hebben om te gaan stuiteren. Die zachte vering laat je fiets deinen en stuiteren en dan moet je passagier veel meer corrigeren en misschien wel wat verkrampen daardoor. Hyperpro voorin is ook fijn omdat de fiets veel minder duikt bij het remmen. ook dat is veel comfortabeler voor de passagier die immers geen stuur inhanden heeft om zichzelf overeind te houden. ook bij het duiken krampt dan je rug van het overeind proberen te blijven zitten. lang verhaal maar ach... :-)
Ik kwam van een Africa twin met een plat zadel waar mijn vriendin achterop helemaal tegen mij op kon zitten. dat stuurt het fijnst. de eerste keer op de Vara zat ze zo ver van mij af dat ze ook echt naar een houding moest zoeken die comfy voor haar was en stabiel voor mij als bestuurder. Ik ben ietsje verder naar achteren gaan zitten in plaats van zo typisch lekker tegen de tank op en nu is het prima.

Ik blijf maar terug komen op die Honda twins... :-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 juli 2009 21:49 #7 door Michielxl1000
Beantwoord door Michielxl1000 in topic Rugpijn pasagier door harde achtervering?
Ha die Bas,

Hij is echt te zacht hoor. Ik kan het weten  ;D

Vervangen door WP vering, zoals ik al zei. Liefst ook de voorvering. Je zult er versteld van staan hoeveel dat scheelt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 juli 2009 22:04 #8 door Bascy
Beantwoord door Bascy in topic Rugpijn pasagier door harde achtervering?
he Michiel!

Leuk om te zien dat je dit forum nog niet verlaten hebt  :)

Zou jij dan alleen de veren vervangen of ook de dempers? Enig idee wat me dat gaat kosten?

groeten
Bas

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 juli 2009 22:20 #9 door Michielxl1000
Beantwoord door Michielxl1000 in topic Rugpijn pasagier door harde achtervering?
Voor alleen de veren uiteraard. Achter in ieder geval de veer en als je het geld er voor over hebt zou ik ook de demper vervangen. Dat laatste is volgens mij geen goedkoop grapje.

Vraag het anders even aan Ad Mies. Die heeft voor mij toen een prijs gemaakt die heel keurig was. Alleen ben ik er toen niet aan toe gekomen om ook daadwerkelijk tot vervanging over te gaan.

Ad?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 juli 2009 02:17 #10 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Rugpijn pasagier door harde achtervering?
hallo,

ik heb hier al eens eerder over geschreven..

maar de veer draagt de motor en de demper zorgt voor een geleidelijke invering en uitgaande demping.

een doorslaande  demper(lees te zachte veer) kan dus het probleem geven wat dus eigenlijk een combinatie is van beide

namelijk  de veer is te licht waardoor de demper fors aangesproken wordt met mogelijk als gevolg het zogenaamde doorslaan
maw het eind van de vering wordt bereikt

alleen andere (zwaardere veren) bieden in 95 % de oplossing maar dan nog zijn er mensen die dit niet bevalt

een complete unit (veer +demper) biedt dan nog meer zeker in combinatie met een hydraulische veer voorspanning.

overigens zijn de veerwegen veel groter tov de motorfiets die je noemde
maar  wat vond je zelf van de vering ?




Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 juli 2009 07:47 #11 door Two Plugs
Beantwoord door Two Plugs in topic Rugpijn pasagier door harde achtervering?

he Michiel!

Leuk om te zien dat je dit forum nog niet verlaten hebt  :)

Zou jij dan alleen de veren vervangen of ook de dempers? Enig idee wat me dat gaat kosten?

groeten
Bas


Ik zou omwille van de kosten alleen de buitenveer (achter) vervangen, en idd ook direct de voorveren vervangen door twee progressieve exemplaren.

Mijn ervaring met twee Carbudero's: zodra je achter de buitenveer (laat) vervangen, kun je de demping met de draaiknop voelbaar en veel beter instellen.

Mocht dat geen oplossing zijn... kun je altijd nog overwegen om een complete unit te monteren.

Tip: de achtershockunit van een MK2 ABS (met nadruk ABS) Dero is anders als van de gewone carbu- en injectiedero's, maar laat zich prima monteren in een MK1. Ons enige Duitse lid, Uwe Doms uit Oldenburg, heeft de achterste shockunit van mijn 2004 ABS overgenomen en gemonteerd in zijn 2000 MK1.

Hij rijdt altijd met zijn vrouw als passagier en bagage en is super tevreden met deze oplossing.

Wellicht loont het dus de moeite om ff te gaan speuren naar iemand de de originele vering van zijn ABS Varadero (vanaf 2004) heeft vervangen en het originele exemplaar nog op de plank heeft liggen...

Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
m.facebook.com/groups/1467408023517180

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 juli 2009 21:37 #12 door bouma850
Beantwoord door bouma850 in topic Rugpijn pasagier door harde achtervering?
Hm. Ik heb besloten de motor nog een jaartje door te blijven rijden en vond eigenlijk ook wel dat de motor iets "dwijlt" vooral met koffers achterop.
Waar zijn deze veren te vinden en kan ik dit zelf doen of moet dit bij de garage worden gedaan? Hoe zit dit met de voorvering? Ook zelf?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 apr 2010 18:51 #13 door jack
Beantwoord door jack in topic Rugpijn pasagier door harde achtervering?
Vorig jaar heb ik de standaard achterveer van mijn 2003 varadero vervangen door een hyperpro veer. Ik vind al geruime tijd dat deze te hard is en heb zo nu en dan last van mijn onderrug en eigenlijk altijd als ik 100 a 200 km rij. Laat staan als ik van de zomer op vakantie ga. Afstellen dmv de draaiknop verbetert dit niet. Ik dacht eerst dat dit aan mij (rug) lag maar dat lijkt niet zo te zijn.

Van de week ben ik bij Aart Nolen in Strijen geweest om mijn powercommander af te laten stellen (is goed bevallen) en dit heeft een aardige vermogenswinst en koppelwinst over het gehele toerenbereik opgeleverd. Ik heb het met Aart gehad over de last die ik van mijn rug heb. Vervolgens heeft Aart de achtervering bekeken en een proefritje gemaakt en kwam tot de conclusie dat de achtervering niet deugde. Volgens Aart veert de achterveer te langzaam terug waardoor de veer bijvoorbeeld op een hobbelige weg niet de tijd heeft om terug veren voor de volgende hobbel en hierdoor krijg je last van je rug.

Zijn er anderen met soortgelijke ervaringen?

Ik wil dit probleem voor de zomer opgelost hebben, omdat ik dan een paar duizend km ga rijden en dan moet de vering wel in orde zijn.
Ik overweeg nu om een andere demper te kopen en zit dan aan een hyperpro demper of iets dergelijks te denken Heeft iemand ervaring met een volledig instelbare hyperpro demper op zijn varadero of raden jullie aan om een andere demper te kopen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 apr 2010 20:54 #14 door chaos
Beantwoord door chaos in topic Rugpijn pasagier door harde achtervering?

conclusie dat de achtervering niet deugde. Volgens Aart veert de achterveer te langzaam terug waardoor de veer bijvoorbeeld op een hobbelige weg niet de tijd heeft om terug veren voor de volgende hobbel en hierdoor krijg je last van je rug.

Zijn er anderen met soortgelijke ervaringen?

yep hier het zelfde.
heb een 2004 model en binnen een week had ik hetzelfde ervaren.
ik heb er nu een wilbers veerelement er op/in zitten.
uitgaande demping is instelbaar en ik heb de optie voorveerspanning verstelbaar ivm rijden met koffers of andere soorten gewichten.
ik heb bewust gekozen voor een wilbers omdat die veer niet progressief is wat wel weer bij hyperpro is.
de progressie zit ook in het linksysteem en dubbel op vindt ik teveel.

om er voor te zorgen dat de standaard veer sneller terug veert zal je de voorveerspanning moeten verhogen, wat weer de consequentie heeft dat het dan te hard afgeveerd wordt. ik vindt dit geen oplossing tenzij ik altijd met duo rij. vandaar mijn keuze voor de wilbers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 apr 2010 19:20 #15 door Xsaradero
Beantwoord door Xsaradero in topic Rugpijn pasagier door harde achtervering?
Alleen de veer achter vervangen kan alleen is vaak ook de hoogte verstelling van de standaard schokbreker lek (spreek uit ervaring). Heb zelf eerst alleen de veren vervanging maar uiteindelijk (mede door bovenstaand probleem) de hele unit achter vervangen. Heb ook achter een progressieve veer die dus naarmate de invering stugger wordt.
Zoals al vaker gezegt is: je weet niet wat er gebeurd. Zeker als je regelmatig met een duo rijd is het fantastisch. Mijn vrouw was eerst bang dat ze een harder verende motor zou ondervinden maar ook zij is helemaal om. Geeft juist meer comfort omdat de volledige veerweg nu onder controle is (geen doorslaan). Omdat de unit op gewicht wordt gemaakt kan ik nu met vrijwel geen veervoorspanning alleen rijden en voor met duo en bagage moet hij op maximaal staan waarbij dan de uitgaande demping 5 klikjes zwaarder moet. Heb er trouwens Hyperpro onder laten zetten in Alphen. Ben daar zeer te spreken over.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 apr 2010 21:24 #16 door jack
Beantwoord door jack in topic Rugpijn pasagier door harde achtervering?
Welk type hyperpro demper heb je er op laten zetten? De meest uitgebreide (de 462)? En wat zijn de kosten?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 apr 2010 18:13 #17 door Xsaradero
Beantwoord door Xsaradero in topic Rugpijn pasagier door harde achtervering?
Ik heb er de 461 onder laten zetten met hydraulische hoogte verstelling en kreeg het bedrag van de veer weer terug omdat deze nog recent was. De schokbreker kost 600 de hpa 179, een progressieve veer ipv normaal 25 en ik kreeg 84 euro terug voor de achterveer. Dit alles is excl BTW. Zonder de teruggave maar met BTW kom je dus uit op circa 960 euro inclusief montage. Een hoog bedrag maar wat een verschil in comfort. Of je de hpa moet nemen ligt aan het gebruik van de motor. Ik rij regelmatig met duo en dan weer zonder. Ik vind het dus waard om dat makkelijk in te kunnen stellen. Als dat niet het geval is kun je dus ruim 200 euro uitsparen. Je kunt de hoogte volgens mij dan wel instellen maar met een wartel of sleutel.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 apr 2010 18:20 #18 door olaf
Beantwoord door olaf in topic Rugpijn pasagier door harde achtervering?
Ben geen Varadero rijder , maar het heeft uiteindelijk met de vering te maken en niet met de motor .
Heb net mijn Ktm laten aanpassen , Had compleet verstelbare vering van WP , dus ook ingaande en uitgaande demping .niks mis mee zou je zeggen !!!
En na het veranderen , kreeg ik een heel andere motor terug , gewoon over een drempel met 120km niks aan de hand .
Ook mijn AT zelf aangepast , maar achterdemper is door hyperpro afgesteld op mijn gewicht , idem een compleet andere motor .
Hard wanneer het hard moet zijn en soepel wanneer het nodig is . KAN DUS MET BEIDE VERINGEN GOED PROGRESSIEF OF NIET .
Offroad is progressief niet echt het beste , heb je meer aan liniear met goede demping (shims) maar dat is bij de varadero niet echt het probleem is toch een echte asfalt vreter .
De meeste motoren zijn ook gemaakt voor een berijder van 80kg , val je daar buiten dan ben je eigenlijk al een andere veer nodig .
Wil je het dus goed voor elkaar hebben , ga dan naar een vering specialist en laat het in een keer goed doen , schokdempers hebben ook niet het eeuwige leven , en moet eigenlijk geregeld onderhoud hebben .
Weet zeker dat je tevreden zult zijn na de aanpassingen , en dat het gehobbel over is .



Groeten Olaf

AT en KTM Adv 990R

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.145 seconden