Accu kapot?

16 apr 2017 17:36 #1 door Roland
Accu kapot? werd gestart door Roland
Hallo beste mensen,

Ik zit met het volgende en ik hoop dat iemand van jullie me ermee kan helpen:

Mijn accu loopt nl. erg snel leeg bij stilstand. Ik heb al het een en ander gelezen hier op het forum en op basis daarvan ben ik nog niet helemaal zeker waar ik verstandig aan doe. Na een aantal metingen ben ik er achter dat ik sowieso een lekstroom heb van 0,7 mA op de zekering (F) van de "Ignition". Aangezien vlgs Haynes slechts 0,1 mA toegestaan is, zit er dus ergens iets niet goed. Maar ik vraag me af of deze relatief kleine lekstroom mijn accu zo snel (overnight) leeg kan trekken.

Het punt is dat ik eind april mijn Varadero (2005 ABS) op een trailer wil zetten richting de Pyreneeën en vervolgens in noord-Spanje een weekje wil gaan touren.  Ik kan een eenvoudig een nieuwe accu kopen maar loop ik dan de kans dat ik in Spanje straks gewoon zonder prik sta na het ontbijt? Ik snap dat het beter is om de lekstroom op te lossen maar ik weet niet of ik daar met mijn (redelijk beperkte) skills daar genoeg tijd voor heb.....het is immers zo 25 april. Als dat de enige oplossing is (naast nieuwe accu) dan heb ik een uitdaging zeg maar... (of ik trek elke dag zekering F eruit  ;D)

Maar goed, hieronder even wat meer info
Laadspanning stationair 14,2 V
Laadspanning tijdens rijden na half uurtje 13,99
Dus SR functioneert naar behoren, evenals stator.
Na dat ritje:
Accuspanning contact uit 12,93 V
Accuspanning contact aan (+ licht) 12,10 V
Na een uur:
Accuspanning contact uit 12,67 V
Accuspanning contact aan (+ licht) 12,04 V

Achter zekering F zit o.a. de dodemansknop. Die heb ik open gehad maar daar zat 0 erosie oid. Volgens Haynes zit er ook nog het "engine stop relay" achter én de "lean angle sensor".  Weet iemand waar ik die kan vinden? Ik heb het in Haynes (nog) niet kunnen vinden maar misschien kan iemand het zo zeggen?

in afwachting.....

Gr,
Roland




Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 apr 2017 07:41 #2 door Zwartkop
Beantwoord door Zwartkop in topic Accu kapot?
Er zijn mensen met veel skills die dit soort probleem beroepsmatig oplossen. Meestal werken ze bij een goede motorzaak. Dat zou mijn eerste gedachte zijn als ik volgende week op vakantie wilde met de motor en er geen vertrouwen in had dat hij het daar zou blijven doen. Los van of het wel of geen probleem zal blijken als je daar bent zou voor mij het vertrouwen dat ik in mijn motor wil hebben doorslaggevend zijn. Misschien niet de oplossing die je wil lezen, maar overweeg het eens.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 apr 2017 09:28 #3 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Accu kapot?
1) als je accu zo snel leeg loopt kan de accu stuk zijn door zelfontlading. Gebruik eens een goede druppellader op de losse accu. Als de lader de accu vol heeft stopt deze met laden (lampje uit/vol), en als deze binnen (zeer) korte tijd weer gaat laden, dan is de ontlading van je accu te hoog en dient deze vervangen te worden.
2) als je een leksptroom aan boord hebt die je niet hebt kunnen lokaliseren, dan zou je ook kunnen kiezen om de accu polen los te halen tijdens transport of nachtje stil stand.
3) neem een startaccu/noodaccu mee

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 apr 2017 09:36 #4 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Accu kapot?
Hoe oud is je huidige accu? misschien nog de originele... Als je om een andere gaat let er op dat je een 18Ah accu hebt voor je 2005 ABS.  de oudere Varadero's hebben een 14Ah accu.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 apr 2017 14:22 #5 door Roland
Beantwoord door Roland in topic Accu kapot?
Accu is 3,5 jaar oud (Yuasa YTX20 abs)........en ik rijd niet dagelijks dus dat ie niet meer optimaal is zou zomaar kunnen natuurlijk.

Zit te twijfelen of ik eens een Motobatt zal proberen want een nieuwe gaat er sowieso komen en ik heb daar nog geen slechte dingen van gelezen.

Ik ga vanavond nog eens zoeken naar de "engine stop relay" de "lean angle sensor". Misschien is het slechts een slechte stekkerverbinding.......en anders inderdaad maar de accupolen los koppelen elke avond.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 apr 2017 17:17 #6 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Accu kapot?
ik heb nu 4 jaar een motobatt in mijn varadero en die geeft nog steeds lang stroom. ik had laatst wat gedoe met mijn choke kabel waardoor hij niet aan sloeg, en het viel me op hoe lang ik kon starten met die accu.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 apr 2017 19:21 #7 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Accu kapot?
Beste Zwartkop,

Jou reactie raakt me,

Een aantal van deze top specialisten lezen zeker  mee op dit forum en stellen graag hun kennis en ervaring ter beschikking.
Het is dan aan de poster  wat hij of zij met die info wilt  en vooral kan doen,
Echter de poster moet ook in staat zijn om zijn beperkingen te leren kennen
Jou posting zou het vermoeden kunnen geven dat die kennis hier zeker niet te vinden zou zijn.
En dan heb jij het niet goed gegrepen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 apr 2017 20:55 #8 door Roland
Beantwoord door Roland in topic Accu kapot?
Net even de accu eruitgehaald om zeker te weten wat er nu in zat.  Het viel me op dat de zijkanten van de accu een lichte bolling hebben.
Dat was eerst niet!  Ik heb begrepen dat de oorzaak hiervan vaak overlading is ==> is mijn Optimate III dan ook aan vervanging toe?
Of weet er iemand hoe je een zo'n lader kunt testen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 apr 2017 23:04 #9 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Accu kapot?
Ik zou voor je vakantie trip nog even een nieuwe halen, dit is niet goed. Als je in Spanje achter een andere accu aan moet zul je zien dat je twee rij dagen kwijt bent.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 apr 2017 23:24 #10 door Roland
Beantwoord door Roland in topic Accu kapot?
Vanavond even "bureaustudie"gedaan in het Haynes handboek........

Toen ik aan het meten was vandeweek hoopte ik al vurig dat het lekstroom-probleem NIET in de cockpit zou zitten. Want dan moet ik de hele voorkant zowat uit elkaar halen en dat is heul veul werk......
Zoals ik al aangaf bleek zekering "F" de lekstroom te veroorzaken dus ik hoefde alleen nog maar uit te zoeken waar die componenten achter die betreffende zekering te vinden zijn. Lucky Me ..........in/achter de cockpit zit de "lean angle sensor" ==> dat ga ik echt niet redden voor mijn vertrek, om eers thet probleem te vinden en dan ook nog eens op te lossen.

Dus inmiddels is er een nieuwe motobatt accu (MBTX 16U) onderweg en ook een nieuwe Motobatt-lader (ik ga het risico niet lopen dat mijn oude lader mijn nieuwe accu vernaggelt!).  Ik ga de nieuwe accu plaatsen en dan ff in de gaten houden wat er gebeurt qua leeglopen de komende week. Mocht dat tóch te weinig vertrouwen geven dan gooi ik gewoon maar de -pool elke avond los tijdens onze vakantie en ga na onze Spanje-tour maar eens écht aan de slag om e.e.a. op te lossen.  Misschien krijg ik het dan ook wel voor elkaar om mijn klokje op tijd te laten lopen ==> dat heeft het nl. nog nooit gedaan sinds ik mijn Varadero in bezit heb...

Ik hou jullie tzt op de hoogte!

Gr
Roland

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 apr 2017 08:34 #11 door Zwartkop
Beantwoord door Zwartkop in topic Accu kapot?
Beste Waffie,

Dan begrijp je me verkeerd. Wat ik bedoel is dat het soms te prefereren is om direct professionele hulp te zoeken wanneer je een acuut probleem hebt en zoals TS binnenkort op vakantie gaat en ergens bent waar je die hulp veel minder makkelijk bij de hand hebt, al was het alleen maar omdat je de taal misschien niet helemaal machtig bent. Het zou zonde zijn je vakantie te laten bederven door een technisch probleem dat met professionele hulp misschien direct op te lossen is.
Over de kennis en ervaring van sommigen op dit forum geef ik geen oordeel. Misschien zijn die minstens zo professioneel of vaardig, maar ze moeten af gaan op een beschrijving. Ik zie heel geregeld op diverse fora dat er dan heel goedbedoeld heel veel mogelijkheden de revue passeren die met de tijdsdruk die er in dit geval op zit niet allemaal te onderzoeken zijn, ook omdat TS aangeeft te twijfelen over zijn skills.

Fijne dag! René

Beste Zwartkop,

Jou reactie raakt me,

Een aantal van deze top specialisten lezen zeker  mee op dit forum en stellen graag hun kennis en ervaring ter beschikking.
Het is dan aan de poster  wat hij of zij met die info wilt  en vooral kan doen,
Echter de poster moet ook in staat zijn om zijn beperkingen te leren kennen
Jou posting zou het vermoeden kunnen geven dat die kennis hier zeker niet te vinden zou zijn.
En dan heb jij het niet goed gegrepen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 apr 2017 09:19 #12 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Accu kapot?
De cockpit, tellerunit van je varadero is er in een kwartiertje uit hoor.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 apr 2017 16:45 #13 door Roland
Beantwoord door Roland in topic Accu kapot?

De cockpit, tellerunit van je varadero is er in een kwartiertje uit hoor.


En weer terug erin ook? Misschien als je het al vaker hebt gedaan maar ik vind het er op het 1e gezicht wel lastig uitzien.  Ik zal er es een nachtje over slapen om het tóch nog ff te proberen. Maar aan de andere kant.......als ik dán iets verkloot ben ik natuurlijk wel "De Nationale" zo vlak voor vertrek :-[

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 apr 2017 20:10 #14 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Accu kapot?
Terug erin duurt 20 minuten.  Maar als je het niet eerder hebt gedaan duurt het ook wel wat langer, je moet eerst de grijze kappen naast de teller links en rechts weg halen, 2x imbus en 2x plastic pennetje uittrekken, en bovenaan even platte schroevendraaier er tussen en los wippen .  dan voor het gemak ruitje eraf, 4 schroeven.  En dat 2x M6 boutje links en rechts van tellers. Vanonder trek je de tellers uit een rubbertje. Stekker kun je na in knijpen van een lipje naar achteren toe eraf trekken. Klaar.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 apr 2017 22:57 #15 door Roland
Beantwoord door Roland in topic Accu kapot?
Vanavond toch maar ff aan begonnen. En Arthur, het viel inderdaad alles mee om de teller-unit eruit te halen. Ik heb de ruit laten zitten maar ik snap je punt ==> de lean-angle switch kun je niet demonteren en doormeten als de ruit er nog op zit (Engine-Stop-Relay wel).

Ik heb alle stekkers achter de F-zekering los kunnen halen. Hoewel er nergens ook maar een spatje erosie te bekennen was, heb ik toch maar alles ff ingespoten met contactspray.....ik was toch bezig ;-)

Gisteren bij mijn lokale dealer even mijn remvloeistof laten checken en gelijk mijn lekstroom probleem even voorgelegd. Hij vertelde dat Honda aangeeft dat tussen 0,1mA en 0,4mA acceptabel is (Haynes is wat strenger met zijn max. 0,1mA). Mijn 0,7 mA vond hij nog niet echt schokkend maar dat mijn accu daardoor zo snel leeg trok was sowieso niet normaal.

Toen ik vanavond begon heb ik eerst weer gemeten ==> 0,17 mA !!! Dus niks meer aan de hand. Maar dat terwijl ik niks anders heb gedaan dan een kilometer of 20 gereden van huis naar de dealer en weer terug. Zelfs de oude accu zat er nog in.
Maar als ik zekering F eruit trok, liep de lekstroom terug naar 0,035, dus er moet toch iets zijn wat dat veroorzaakt.  Vandaar dus toch maar aan het sleutelen gegaan maar 0 resultaat.  De multimeter blijft 0,17mA aangeven.

Ik heb de nieuwe accu er ingezet en zal morgen nog eens een keertje meten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 mei 2017 22:01 #16 door Roland
Beantwoord door Roland in topic Accu kapot?
Zo.......zaterdag weer thuisgekomen en de hele week geen enkel probleem met de accu gehad. Net nóg eens gemeten (na 6 dagen stilstand) en de nieuwe Motabatt accu geeft 12,85 V (in rust) en.....nog steeds 0,17mA lekstroompje.

Ik heb de oude accu nog een keer aan de lader gehangen en dan wil ik vandeweek die erin zetten om nog eens de lekstroom te meten. Als die dan weer te hoog is weet ik in ieder geval zéker dat het aan de accu lag en hoef ik niet meer verder te zoeken!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.099 seconden