Versnellingsbak ombouw naar 6-bak

04 dec 2017 22:28 #1 door Eyeball
Versnellingsbak ombouw naar 6-bak werd gestart door Eyeball
Heb nu al een tijdje een Varadero uit 2002 en al hendig wat kilometers mee gereden.
Grootste ding waar ik me aan erger is het gemis van een 6e versnelling, draai graag wat minder toeren op de snelweg met zeg 140km/h.
Ook de koppeling begint te slippen dus een goeie reden om maar gelijk groots aan te pakken  ;D

Nu zag ik bij Boonstra Parts dat ze een blok met een 6-bak hadden liggen wat olie zuipte maar wel loopt.
Dus ik dat blok voor een mooie prijs kunnen kopen en afgelopen week uit elkaar gehaald.
Was er al snel achter waarom hij olie zuipte, 1 zuiger gewoonweg gesmolten.
Voor de rest ziet alles er goed uit, lagerschalen ook enzo dus heeft naar mijn idee niet veel geleden.
Nu heb ik alleen de bak nodig natuurlijk maar wie weet voor onderdelen voor mij of een ander.

Ik vroeg me alleen nog af of er dingen zijn waar ik op moet letten mocht ik mijn goeie blok gaan demonteren.
Zijn er onderdelen die ik gelijk maar moet vervangen omdat ze weleens kapot gaan?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 dec 2017 00:45 - 06 dec 2017 00:47 #2 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Versnellingsbak ombouw naar 6-bak
ik begrijp jou b est maarwas een compleet blok niet handiger om om te zetten

wat heb je nodig= meer iets van alles bij twijfel vernieuwen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 dec 2017 06:59 #3 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Versnellingsbak ombouw naar 6-bak
Wat je nog kan doen is de cilinderkoppen in zijn geheel laten zitten, eerst bovenste carterhelft bouten los draaien en dan blok omdraaien en onderste helft bouten los je kan dan de onderste helft eraf halen en versnellingsbak tandwielen en schakelwals wisselen. Dat schilt je 100 euro aan 2 kop pakkingen.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 dec 2017 20:55 #4 door Eyeball
Beantwoord door Eyeball in topic Versnellingsbak ombouw naar 6-bak

ik begrijp jou b est maarwas een compleet blok niet handiger om om te zetten

wat heb je nodig= meer iets van alles bij twijfel vernieuwen


Een compleet blok is een stuk duurder dan wat ik nu heb, staat nog geen geldboom in mijn tuin namelijk.
Ook weet je dan ook niet wat je koopt. Ook vind ik sleutelen leuk dus zo weer een ervaring rijker.
Ik heb een boek van Haynes dus zal vanuit dat boek alles nameten en evt. vervangen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 dec 2017 20:56 #5 door Eyeball
Beantwoord door Eyeball in topic Versnellingsbak ombouw naar 6-bak

Wat je nog kan doen is de cilinderkoppen in zijn geheel laten zitten, eerst bovenste carterhelft bouten los draaien en dan blok omdraaien en onderste helft bouten los je kan dan de onderste helft eraf halen en versnellingsbak tandwielen en schakelwals wisselen. Dat schilt je 100 euro aan 2 kop pakkingen.


Dat is een goed idee, hoef ik ook mijn kleppen niet weer af te stellen. Heb dit namelijk 3 maanden geleden gedaan :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 dec 2017 23:05 #6 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Versnellingsbak ombouw naar 6-bak
beste,

In het alg valt het me vaak op dat de twijfel voor een gebruikt motorblok vooral zit in de gedachte dat je dan niet weet wat je koopt.

Tja.. daar kun je niets mee maar als vakman krijg ik ook zelden de opdracht om alles na te meten en te herstellen naar fabrieks waardes
vooral onder het argument van uurtje factuurtje.


Ik begrijp best wel dat je graag een 6e versnelling zoekt en dat je daar moeite voor gaat doen maar eigenlijk ben je met een aanpassing bezig die honda zo niet bedoelt heeft.
Maw je gaat spullen gebruiken van div bouwjaren in de hoop dat het gaat passen en lukken.
En misschien lukt dat ook, maar welke garanties heb je daar mee dat het op termijn ook blijft werken
immers de kleinste afwijking (net zoals met dat gebruikt blok) kan roet in het eten gooien.

en ondanks de goede tip van arthur ga je al direkt afwijken van de de- en montage volgorde om  wat uit te sparen
immers een goede inspectie van de interne delen is dan wel  mogelijk zoals lagerspeling en drijfstang met zuigerpen etc

Het is maar zoals je het wilt zien
neemt niet weg dat ik je succes wens

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 dec 2017 07:09 #7 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Versnellingsbak ombouw naar 6-bak

Dat is een goed idee, hoef ik ook mijn kleppen niet weer af te stellen. Heb dit namelijk 3 maanden geleden gedaan :)


Dat zou toch niet nodig zijn want je klepspelling veranderd niet als je de cilinderkop demonteert. Wat waffie zegt klopt wel, je kan op "mijn" manier niks controleren aan zuigers en drijfstangen, maar als je blok nu goed loopt is daar ook geen reden toe, en als je het wel zou gaan meten heb je om te beginnen goed gereedschap en kennis nodig om dat te doen en wat ga je doen als je buiten de toleranties meet? het kan dan ineens een heel duur blok worden. Dus krukas en zuigers en cilinderkoppen lekker laten zitten en alleen de bak doen.
Van een 5 bak een 6 bak maken vind ik wel een stoer plan dus hou ons op de hoogte hier.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 feb 2018 14:24 #8 door Eyeball
Beantwoord door Eyeball in topic Versnellingsbak ombouw naar 6-bak
Nou eindelijk begonnen met mijn eigen motor te demonteren.
Nogal wat andere klussen tussendoor gehad dus even op pauze gezet, en komende week toch erg koud om te rijden dus goed moment om verder te gaan.

Heb de motor in de spanbanden gehangen zodat ik goed alles kan losmaken want wat een werk  ;D
Na 3 uurtjes bezig geweest te zijn hangt er nog maar een halve motor.
Alles ging goed los, geen bouten afgebroken of uitlaatdelen die niet los willen.
Wat wel lastig is dat er zo'n stalen frame om de kappen zit die nu wel aardig in de weg zitten en niet eraf kunnen omdat ik dan niets heb om hem aan op te hangen en omdat er lampen aan zitten die niet zomaar eraf kunnen.

Daarna het het blok gaan demonteren, al een keer gedaan dus makkelijk te doen.
Hier een uurtje mee bezig geweest, ook weer niets vreemd tegen gekomen.
Heerlijk wat een kwaliteit spul dat Honda om aan te werken.
Lagerschalen van krukas vertonen geen enkele slijtage, ook in de cilinderbussen zie je nog perfect de hoongroeven zitten dus dat gaan we lekker laten zitten. De koppelingsplaten zien er ook goed uit, zet er wel andere in want slipte soms wel en diegene uit dat andere blok zijn dikker.
Ook al gelijk de versnellingsbak zelf overgezet met alle boutjes/borgplaatjes/borgpennen erbij.

Heb al een aantal pakkingen besteld via internet, kon daar niet alles vinden zoals o-ringen en keeringen dus die moet ik even bij de dealer bestellen verwacht ik. Hopen dat alles snel binnen is zodat ik snel weer kan rijden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 feb 2018 15:10 #9 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Versnellingsbak ombouw naar 6-bak
Je motor hangt nu toch ook aan de kroonplaat zo te zien, en niet aan de valbeugels, nog even een tipje, de voorkant blijft wat stabieler staan als je de voorband een heel eind laat leeg lopen.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 juni 2018 11:31 #10 door Nodri
Beantwoord door Nodri in topic Versnellingsbak ombouw naar 6-bak
En??? hoe is het eind resultaat? Ben wel erg benieuwd namelijk.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 juli 2018 20:16 #11 door Eyeball
Beantwoord door Eyeball in topic Versnellingsbak ombouw naar 6-bak
Sorry allemaal voor de erg late reactie, nogal erg druk gehad.

Heb 1,5 week moeten wachten op onderdelen vanaf de dealer, waarschijnlijk niet veelgebruikte spullen  ;D
Uiteindelijk alles binnen en begonnen met alles monteren, dit verliep zeer voorspoedig met dank aan de Haynes manual.

Zoveel mogelijk mijn originele onderdelen gebruikt, ten eerste omdat die niet maanden hebben drooggestaan en ten tweede omdat er sommige onderdelen van het nieuwere blok gewoonweg niet paste.
Heb in eerste instantie ook de originele koppeling gebruikt (met 7 platen dacht ik) maar omdat ik het idee had dat hij wat slipte en er een vreemd geluid uit het carter kwam toch maar de nieuwere koppeling (4 platen volgens mij) gemonteerd. Dit omdat er naar mijn idee dan meer druk per plaat is, drukveren zijn hetzelfde. En hij is lichter  ;)

Het enige wat echt aangepast moest worden was de snelheidsensor. Omdat ik geen zin had om aan het carter te gaan frezen (mocht het niet werken kan die weer naar origineel) heb ik gewoon de sensor zelf aangepast, vind ik zelf nog makkelijker ook.
Gewoon de o-ring die ertussen zit weglaten en dan het steuntje verbuigen in de bankschroef zodat hij strak tegen het carter komt.
Monteren met vloeibare pakking en klaar, werkt al maanden perfect, geen druppel olie komt erbuiten en snelheid stabiel en wijkt niets af.

Kwa rijden is het echt een genot, overbrenging is natuurlijk tot z'n 5 hetzelfde maar die 6 is echt heerlijk. Stuk zuiniger kan ik wel zeggen door minder toeren natuurlijk. Kan het iedereen aanraden ook al is het een hoop werk en kost het wel wat centen maar de Varadero wordt een nog fijnere motor dan dat die al was. Voorlopig ben ik er nog niet vanaf  ;D ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 juli 2018 20:27 #12 door wietsehm
Beantwoord door wietsehm in topic Versnellingsbak ombouw naar 6-bak
Wauw! Wat een operatie. Geweldig. Ik ben wel onder de indruk zeg. Tof!

Honda XL 700 va - Honda ST1100 'Pan European'

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 juli 2018 22:33 #13 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Versnellingsbak ombouw naar 6-bak
Mooi dat het is gelukt. nu nog een keer cilinderkoppen en carburateurs van een VTR erop ;) Als je trouwens je toerental nog 2,13% omlaag wil hebben dan heb ik nog een 46 tands supersprox tandwiel in de aanbieding.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.097 seconden