Olie verbruik

24 aug 2009 18:41 #1 door Xsaradero
Olie verbruik werd gestart door Xsaradero
Heb last van oliegebruik. Heb als test olie bijgevuld tot net onder max en ben ik ca. 60 km gaan rijden. Het oliepeil staat nu weer op of onder minimum.
Het betreft een Varadero van 2005 met 37.000 km op de teller. Ben geen snelle rijder en rij de motor altijd eerst goed warm. Er zit half synthetische Castrol olie in.
Heeft iemand een idee waar dit door komt?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 aug 2009 19:35 #2 door Mense
Beantwoord door Mense in topic Olie verbruik
Dit is wel erg veel olie op zo'n korte afstand. Aan de km-stand ligt het echt niet, er zijn genoeg Vara's met meer als 100.000 op de teller die niets of bijna niets gebruiken. Ik zou beginnen met het laten meten van de carterdruk om te zien of de motor te veel lekkage langs de zuigers heeft. Wellicht kan Ad je wat adviezen geven, hij is de techneut.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 aug 2009 20:30 #3 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Olie verbruik

Heb last van oliegebruik. Heb als test olie bijgevuld tot net onder max en ben ik ca. 60 km gaan rijden. Het oliepeil staat nu weer op of onder minimum.
Het betreft een Varadero van 2005 met 37.000 km op de teller. Ben geen snelle rijder en rij de motor altijd eerst goed warm. Er zit half synthetische Castrol olie in.
Heeft iemand een idee waar dit door komt?


het verdwijnen van smeerolie kan maar door 2 dingen komen
lekken of verbranden en in de hoeveelheid die jij aangeeft heb je echt een probleem,

als het zou verbranden heb je git zwarte bougies en een uitlaat als een smeerpijp

als het ergens lekt moet je motorblok er niet uit zien.
dit klinkt misschien wat over trokken maar ca 500 ml verbruik hebben op 60 km
dat zou ca 8,5 ltr olie zijn per 1000 km
en daar heb ik zelfs geen antwoord meer op wat hier aan te doen,

andere motorfiets misschien??

ben je zeker van de juiste gegevens en meet je correct


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 aug 2009 23:50 #4 door ikkyo
Beantwoord door ikkyo in topic Olie verbruik

Heb last van oliegebruik. Heb als test olie bijgevuld tot net onder max en ben ik ca. 60 km gaan rijden. Het oliepeil staat nu weer op of onder minimum.
Het betreft een Varadero van 2005 met 37.000 km op de teller. Ben geen snelle rijder en rij de motor altijd eerst goed warm. Er zit half synthetische Castrol olie in.
Heeft iemand een idee waar dit door komt?


Lijkt een beetje op mijn verhaal (scheur in kop). Begon ook met olieverbruik en zeer veel rookontwikkeling.
Bleek idd een scheur in cilinderkop te zijn (+ een gat van ca. 1cm in de klepzitting van de uitlaatklep)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 aug 2009 01:09 #5 door Hotel 317
Beantwoord door Hotel 317 in topic Olie verbruik
Mengsmering gaan tanken dan maar  ;D.

Nee man jezus, hoe ben je daar achter gekomen dan? peil je iedere rit? anders best wel een schok voor je na 500 kilometer!

1. peil je met de motor op zijn standaard of rechtop?
2. hoe lang wacht je met peilen wanneer je de motor uitzet? een normale tijd is minimaal 2 en maximaal 8 minuten ofzo

als je je olie bijvult met de motor op de zijstandaard gooi je er veel te veel in en dan gooit hij dit eruit via je carterventilatie (hoewel ik niet weet of dit voor zo'n overdosis op kan gaan).

Als je een beetje technisch bent (wil dus zeggen dat je bovenstaande dingen gewoon goed doet) kun je eens je kuipwerk demonteren, motor schoonmaken, aanzetten, en op een krukje gaan zitten om te kijken waar de olie uit stroomt wanneer deze warm word. Zwakke plekken zijn bijv. het oliefilter wat kan vervormen (gehad met een R1 die mij plots aanviel) of de as waar het voorste kettingwiel op zit die door verkeerd kettingspannen naar zijn grootje geholpen kan worden).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 aug 2009 07:29 #6 door Two Plugs
Beantwoord door Two Plugs in topic Olie verbruik
Idd, Hotel. Het peilen (= controle via het kijkglaasje, de Dero heeft geen traditionele 'peilstok') moet je doen als de motor rechtop zijn wielen staat. Het controleren van het oliepeil van de Dero gaat dus nét ff iets anders, en de manier waarop steekt erg nauw...

NB: dus niet op de zijstandaard en NIET op de middenbok!

Want op zijstandaard en middenbok vertekend het beeld... Op de zijstandaard gaat al je olie naar de linker carterhelft (en het kijkglaasje zit rechts...); op de middenbok gaat het allemaal voorin je carter zitten.

En... wellicht ten overvloede... wanneer controleer je de olie? Direct na de rit? Je moet het blok eerst ff 'tot rust' laten komen. Dus minimaal een half uurtje wachten, motor ff rechtop de wielen (laten) zetten en door het peilglaasje kijken.

Als de motorfiets niet extreem rookt, of op het blok zijn geen oliesporen te zien kan het zijn dat je de olie ff volgens de hiervoor beschreven procedure moet checken.

Levert dit niets op? Terug naar de dealer, want dan is er meer aan de hand...

Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
m.facebook.com/groups/1467408023517180

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 aug 2009 18:56 - 25 aug 2009 19:08 #7 door Xsaradero
Beantwoord door Xsaradero in topic Olie verbruik
Moest vandaag toch naar de dealer voor een nieuwe achterband (spaanplaatschroef opgedaan) en heb de olie bij laten vullen. Heb daarna ruim 100 km gereden en het peil bleef goed. Van het weekeinde kunnen we dit uittesten aangezien ik naar de eifel ga. Kan ik gelijk de nieuwe achterband, continental TA, uitproberen. Ik hou jullie op de hoogte.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 aug 2009 12:36 #8 door Sandra
Beantwoord door Sandra in topic Olie verbruik
Xsaradero, zou je dan ook even verslag uit willen brengen over die conti trail attack? wil deze ook alleen de achterbanden zijn hier in de buurt op en moet nog even wachten. Gr. Sandra

http://img684.imageshack.us[img] img684.imageshack.us

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 aug 2009 12:50 #9 door Two Plugs
Beantwoord door Two Plugs in topic Olie verbruik

Xsaradero, zou je dan ook even verslag uit willen brengen over die conti trail attack? wil deze ook alleen de achterbanden zijn hier in de buurt op en moet nog even wachten. Gr. Sandra


Sandra... Ben er van overtuigd dat onze huis-banden-boer de TA voor de Dero op voorraad heeft liggen. Ff met Sprundel bellen dus! Krijg je ook nog eens een aantrekkelijke korting (als je TCN lid bent tenminste... Maar welke Dero rijder is dat nu niet?  ;) )

Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
m.facebook.com/groups/1467408023517180

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 aug 2009 17:54 #10 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Olie verbruik

Xsaradero, zou je dan ook even verslag uit willen brengen over die conti trail attack? wil deze ook alleen de achterbanden zijn hier in de buurt op en moet nog even wachten. Gr. Sandra


zoals bernard al meld hebben we deze banden gewoon op voorraad

stuur me een pm voor details,



Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 aug 2009 16:14 #11 door Xsaradero
Beantwoord door Xsaradero in topic Olie verbruik
Ben terug van het weekend in de eifel. Helaas wat korter geworden dan gepland omdat mijn vriend helaas vrijdag een bochtje miste en nu met 5 gebroken ribben, een gebroken sleutelbeen en wellicht een gebroken schouderblad in het ziekenhuis van Gerolstein ligt.

De volgende dingen zijn wel duidelijk geworden:
1. wat rijd het toch lekker met een GPS. Dan had hij gezien dat de bocht een haakse bocht was. Nu was door het verloop (veel ruimte achter de bocht met grof grind en een pad met grof grind rechtdoor) voor hem onduidelijk.
2. de motor verbruikt geen olie. Waarschijnlijk toch verkeerd gemeten. Er is in totaal wel ruim een liter bijgevuld maar hij blijft op peil nu.
3. de continental TA stuurd verschrikkelijk ligt. Wat een overgang na een redelijk vierkant gereden Metzeler Tourance. Je hoeft maar bocht te denken en je motor gaat maar dan wel met een goed gevoel. Ik zal een apart item maken voor de bandenspanning van deze band.

Een ieder bedankt voor hun reactie.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 aug 2009 10:45 #12 door delange33
Beantwoord door delange33 in topic Olie verbruik

Tja, die Conti's zijn heerlijk, zeker op de stuurweggetjes in de eifel. Al doen ze het ook erg goed met 130km/u op de zandpaden in groningen.  :-X :-[ :-X


O, was jij dat die voor mij reed >:D, kon niks zien door het stof.... 8)  aso!  ;D ;D ;D

Toen: 2005 Varadero/Blauw/Leo Vince
2017 Africa Twin/Zwart/Remus enzo..
Nu: CRF450 L

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 aug 2009 11:20 #13 door Two Plugs
Beantwoord door Two Plugs in topic Olie verbruik
Xsaradero... Beterschap voor je maatje. Dit soort zaken zit idd niemand op te wachten...  :-\

Het rijden op GPS is idd heerlijk. Moest er ff aan wennen, maar vooral nudat ik routes op de TomTom kan rijden via 'Hermanized' ben ik helemaal om!

@ Menno... wanneer koopt' dat maatje van je nu een echte motorfiets?  >:D

Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
m.facebook.com/groups/1467408023517180

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.094 seconden