Vier kromme kleppen en koelwater in het carter.

27 dec 2018 20:36 #1 door Anne Blokland
Vier kromme kleppen en koelwater in het carter. werd gestart door Anne Blokland
Maandag 24-12
Op de terugweg van werk naar huis begint mijn motor (Honda xl1000 Varadero SD01 van 2001) een heftig bijgeluid te maken. Ik stop vrijwel direct en laat mij naar huis slepen door een maatje.

Eenmaal thuis prop mijn motor in mijn te kleine schuurtje en pak mijn gereedschapskisten. Tap de vloeistoffen af (koelwater en olie) het koelwater ziet er normaal uit maar stond iets onder maximum waar hij normaal op staat. De Olie was boven peil (geen lucht in het peilglas) en was troebel van water.

Dinsdag 25-12
Eenmaal het kleppendeksel van de voorste cilinder verwijderd te hebben kom ik tot de conclusie dat de nokkenassen verkeerd staan en de nokkenasketting slap. ik verwijder de nokkenaskettingspanner, die zit zo vast als een huis.

Woensdag 26-12
Na een passende dop 14 op de zaak gehaald te hebben de kop eraf gehaald. ik tref 4 kromme kleppen aan, de klepgeleiders, klepzittingen, zuiger en cilinder lijken nog in takt. in de kop zelf heb ik ook geen haarscheurtjes kunnen ontdekken.

Donderdag 27-12
Ik heb de waterpomp afgeperst op 1.25 Bar maar die is hartstikke dicht.

Ik kan spullen bestellen, dichtbouwen en karren, alles is te verklaren op een ding na, hoe komt dat water in de olie?
hebben jullie misschien ideeën?

Groetjes Anne Blokland



Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 dec 2018 21:08 #2 door kees
Beantwoord door kees in topic Vier kromme kleppen en koelwater in het carter.

Ik ben geen Varaderokenner. Maar, op de nokkenas kettingspanner zijn ze onderhoudsgevoelig.

Koelvloeistof, kan i.i.g. via de waterpomp. Of een koppakking.

Daarnaast loopt koelwater rond de cilinderwanden en door de koppen. Normaal gesproken is daar nergens een open verbinding mogelijk. Misschien heb je toch een scheurtje in die kop opgelopen?

Dat je nu alleen maar 4 kromme kleppen ziet... op mechanisch nivo heeft zich daar een ramp voltrokken waar grote krachten mee zijn gemoeid. Je drukt zomaar een drijfstang krom. Of erger.


Maar, misschien valt het mee!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 dec 2018 22:07 #3 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Vier kromme kleppen en koelwater in het carter.
Hé Anne  :)

Balen zeg  >:( Geen antwoord van mij op je vragen helaas, maar hoop dat je eea snel en vlotjes opgelost krijgt.
Er komen hier nog wel antwoorden van Varadero kenners!

Grtz,
René

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / R80G/S ‘85 / G310GS ‘17

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 dec 2018 22:57 #4 door TransAlpGhost
Beantwoord door TransAlpGhost in topic Vier kromme kleppen en koelwater in het carter.
Hoe kan de nokken as opeens verkeerd komen te staan?

Xl650v, hyperpro veren, fehling valbeugel, tomtom rider(5), MRA X screen geboord door de ruit, Honda kofferset, ortlieb rack pack 31 en 43 liter, Louis large gepack rack op topkoffer

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 dec 2018 23:22 #5 door kees
Beantwoord door kees in topic Vier kromme kleppen en koelwater in het carter.

Die kettingspanners zijn bagger. Dan verspringt de ketting een tand of meer op het nokkenas tandwiel en dan bam klaar.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 dec 2018 07:07 #6 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Vier kromme kleppen en koelwater in het carter.
De kettingspanner van de voorste cilinder gaat bij de SD01 kapot omdat er te weinig olie bij het veertje komt, omdat de spanner schuin naar beneden staat loopt de olie eruit , en op den duur breekt dat veertje. Ik vervang die spanners preventief om de 50000 km. Er zijn ook spanners die je handmatig moet stellen, dan heb je dus geen probleem met brekende veertjes maar bij een Varadero moet je dan iedere keer de tank er af halen om er bij te kunnen als je wilt stellen.
wbt je koelwater in je olie. Waar je eens naar kan kijken is de pakking van het rechter zijdeksel , dat is 1 grote pakking ook voor de waterpomp. De originele honda pakking heeft rond de waterpomp een soort van rubber randje, alle aftermarket pakkingen die ik heb gezien hebben dat niet . ik kan me voorstellen dat dat zou gaan lekken.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 dec 2018 13:20 #7 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Vier kromme kleppen en koelwater in het carter.
normaal gesproken komt er geen koelwater bij de olie tenzij een pakking lekt,( waterpomp seal,koppakking of het koppelingsdeksel pakking)

ook bij deze storing zou een dergelijke lekkage niet aan de orde mogen zijn.
je hebt dus feitelijk 2 verschillende storingen
prijstechnisch is de zoektocht naar een andere cilinder kop gunstiger tenzij  hier de marktprijs al flink van is gestegen

succes

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 dec 2018 14:36 #8 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Vier kromme kleppen en koelwater in het carter.
Cilinderkop voor de voorste cilinder is nauwelijks vindbaar, want iedereen denkt maar door te kunnen rijden met versleten nokkenaskettingspanner. Terwijl het een bekend verhaal is.

Voor wat het waard is, een cilinderkop van een SD02 past er ook zo op.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 jan 2019 21:42 #9 door Anne Blokland
Beantwoord door Anne Blokland in topic Vier kromme kleppen en koelwater in het carter.
De conclusie.

Ongeveer 3 weken verder en de Varadero loopt weer als nieuw. 4 kleppen uit een 2ehands kop van een  achter cilinder gehaald, opnieuw geslepen en ingesleten(voordeel als je bij een Diesel bedrijf werkt) een spanner en wat pakkingen. Het was een aardige operatie maar dat was het waard. Voor 250 euro kan ik weer de weg op.

Het koelwater in het Carter is voor 99% zeker vanaf het koelkanaal tussen de kop door de nokkenas ketting schacht ingelopen. De 6 kopbouten zitten maar met 53nm vast dus waarschijnlijk is door de klap van zuiger tegen de kleppen de kop iets gelicht.
Nu heb ik geen problemen meer

Iedereen bedank voor het meedenken!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 jan 2019 12:02 #10 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Vier kromme kleppen en koelwater in het carter.
Klinkt goed, succes weer met je Varadero!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 jan 2019 20:58 #11 door Longl1
Beantwoord door Longl1 in topic Vier kromme kleppen en koelwater in het carter.
Ha Anne bij welke km stand is dit allemaal gebeurd
Grt L1

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 feb 2019 14:41 #12 door Anne Blokland
Beantwoord door Anne Blokland in topic Vier kromme kleppen en koelwater in het carter.
72000 km
Niet gek veel dus.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 feb 2019 18:28 #13 door kees
Beantwoord door kees in topic Vier kromme kleppen en koelwater in het carter.

Wel weer voor de voorste nokkenasketting geleider, dan  ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.130 seconden