dero en zijwind.....

18 sept 2009 19:32 #1 door marc Lenssen
dero en zijwind..... werd gestart door marc Lenssen
Hallo mede dero rijders,
Mijn derootje heeft erg veel last van zijwind. In het westen waar ik woon staat er altijd wel zijwind, regelmatig windkracht 6. Bij vlagen van opzij wil mijn voorwiel onder me weg. ik rij nog niet zo lang en vind dit echt heel onprettig. ben ik de enige met dit gevoel? of is er gewoon iets niet lekker met mijn fiets, ik zit er gewoon op te wachten dat ik onderuit ga als ik flinke zijwind heb en de weg glad is. Mijn voorwiel wil echt onder me uit en ik vraag me af of het aan mijn vering kan liggen of mijn band. ik heb wirth progressief voorin en gewone tourance op 2.5 voorin. Geen topkoffer of iets dergelijks achterop en ik zit vrij dicht tegen de tank aan.

iemand suggestie?????

Dank,
Marc

Ik blijf maar terug komen op die Honda twins... :-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 sept 2009 09:09 - 20 sept 2009 10:34 #2 door Geart
Beantwoord door Geart in topic dero en zijwind.....
Ik ken hetgevoel. Toen ik vorig jaar op een Alp begon had ik hetzelfde. Mijn eerste rit was langs het IJsselmeer. ook met 6 Beaufort. Ik durfde nauwelijks harder te rijden dan fietsers die ik tegenkwam!
Ik heb er toen progressieve vering in gezet en nieuwe banden op gedaan. Het leek wat beter te gaan.
Van het voorjaar een Twin gekocht en het ging nog beter, ondanks oude banden en zonder progressieve vering. Lag het dus wel aan de banden en vering?
Inmiddels draai ik mijn hand niet meer om voor een stevige wind of windvlaag. Gewoon lekker hangen. Maar nu ben ik ook 15.000 km verder. Ik denk, als ik alles op een rijtje zet, dat het gewoon ervaring is die hier een rol heeft gespeeld.
Succes!

Groetnis út Grou!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 sept 2009 10:25 #3 door Hotel 317
Beantwoord door Hotel 317 in topic dero en zijwind.....
Volgens mij is het nog geen enkele windvlaag ooit gelukt om één van de wielen een stap opzij te laten doen. Niet dat ik je verhaal opzij schuif als aanstellerij ofzo, maar ik *denk* dat je je vergist met de motor die uit koers geblazen word en jij die tegen gaat hangen.

Dingen die helpen zijn o.a. sneller rijden: Meer gyroscopische kracht in je wielen stoppen waardoor er meer moeite nodig is om ze van koers te laten veranderen. En wat vreemd genoeg ook helpt is om één knie haaks uit te steken aan de kant waar de wind vandaan komt: Komt de wind van links, en duwt hij de motor dus naar rechts, dan betekend een knietje naar links meer weerstand aan de linkerkant van de motor, en daardoor moet de wind die jou naar rechts wil duwen eerst het haak effect van dat knietje "overwinnen".

Succes!  :D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 sept 2009 11:19 #4 door marc Lenssen
Beantwoord door marc Lenssen in topic dero en zijwind.....
Het opzij stappen zal inderdad niet het voorwiel zijn dat opzij geblazen wordt. Het voorwiel is het meest open deel van de voorkant van de fiets :-)
Maar het feit dat ik zoveel moet corrigeren bij een rukwind van opzij is niet fijn. Harder rijden had ik al eens geprobeerd en is inderdaad fijner, of met bagage en passagier heb ik ook minder last. Ik heb geleerd als een vaatdoek op de fiets te zitten in harde wind, met inderdaad een knie als zeil gebruiken. alsnog vind ik het een rotgevoel als de voorkant onder me weg wil...allicht dat het wennen is....en eens verse vorkolie.. :-)

dank voor de suggesties....

Marc

Ik blijf maar terug komen op die Honda twins... :-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 sept 2009 13:23 #5 door Hotel 317
Beantwoord door Hotel 317 in topic dero en zijwind.....
Koffserset monteren helpt ook (zelfde verhaal van het knietje) Met mijn Aluminium koffers gemonteerd (die de stroomlijn hebben van een T-ford) blijf ik ook stukken stabieler  ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 sept 2009 13:34 #6 door marc Lenssen
Beantwoord door marc Lenssen in topic dero en zijwind.....
hahhahhaha nog meer gewicht naar het achterwiel.....koffers werken bij mij in de file niet..dammit.... :-)

Ik blijf maar terug komen op die Honda twins... :-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 sept 2009 23:54 #7 door Hotel 317
Beantwoord door Hotel 317 in topic dero en zijwind.....
windkracht 6 werkt in de file ook niet  ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 sept 2009 07:49 #8 door RP
Beantwoord door RP in topic dero en zijwind.....

Hallo mede dero rijders,
Mijn derootje heeft erg veel last van zijwind. In het westen waar ik woon staat er altijd wel zijwind, regelmatig windkracht 6. Bij vlagen van opzij wil mijn voorwiel onder me weg. ik rij nog niet zo lang en vind dit echt heel onprettig. ben ik de enige met dit gevoel? of is er gewoon iets niet lekker met mijn fiets, ik zit er gewoon op te wachten dat ik onderuit ga als ik flinke zijwind heb en de weg glad is. Mijn voorwiel wil echt onder me uit en ik vraag me af of het aan mijn vering kan liggen of mijn band. ik heb wirth progressief voorin en gewone tourance op 2.5 voorin. Geen topkoffer of iets dergelijks achterop en ik zit vrij dicht tegen de tank aan.

iemand suggestie?????

Dank,
Marc



Had ik ook .... in het begin, mijn vrouw heeft nu een jaar haar rijbewijs en vindt het nog  eng om met wind te rijden. Als je meer ervaring (en zelfvertrouwen) krijgt wordt het minder erg en ga je het zelfs leuk vinden, al blijf ik het eng vinden om bij harde wind van rechts een vrachtauto in te halen.

Groet
René

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 sept 2009 08:12 #9 door Geart
Beantwoord door Geart in topic dero en zijwind.....

... al blijf ik het eng vinden om bij harde wind van rechts een vrachtauto in te halen.


"Vóór je blijven kijken", zei mijn instructeur altijd.

Groetnis út Grou!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 sept 2009 09:13 #10 door Bono
Beantwoord door Bono in topic dero en zijwind.....


al blijf ik het eng vinden om bij harde wind van rechts een vrachtauto in te halen.


Moet je links inhalen eens proberen!  8)


-- Han --

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 sept 2009 09:27 #11 door RP
Beantwoord door RP in topic dero en zijwind.....

Moet je links inhalen eens proberen!  8)


Yeah right

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 sept 2009 14:22 #12 door bastiaan
Beantwoord door bastiaan in topic dero en zijwind.....
Ik heb er ook nooit aan kunnen wennen. Gelukkig zit een motor zo in elkaar dat 'ie vanzelf tegen de wind in gaat hangen. Je moet 'm daarvoor wel de ruimte geven. Zolang je maar niet zelf gaat tegensturen gaat het altijd goed! Voor je kijken zoals Geart zegt werkt het beste.

Ik heb ook wel eens -om het af te leren- expres met windkracht 8 tot 9 langs het Markermeer gereden. Dan hang je continu zo'n 45 graden opzij. Dat hielp de rest van het seizoen goed.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 sept 2009 15:00 #13 door marc Lenssen
Beantwoord door marc Lenssen in topic dero en zijwind.....
He Bas,

Ik ben bijna jaloers op die mooie rd04 van je....hahahaahaha wat had ik toch een mooie...

Hangen in de wind vind ik niet erg, plotseling hangen zodat het voelt alsof je voorband bijna geen grip meer heeft is klote....echt alsof het voorwiel onder je uit klapt.... Deze Dero doet dat erger dan die rd04..... :-)

Maar goed, alles went.

Ik blijf maar terug komen op die Honda twins... :-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 sept 2009 22:22 #14 door Two Plugs
Beantwoord door Two Plugs in topic dero en zijwind.....
Mijn ervaring is dat de Dero juist minder (zijwind) gevoelig is dan de Alp of de Twin. E.e.a. kan idd het gevolg zijn van je vering... lees dat je een relatief onbekend (?) merk hebt gebruikt; is die wel geschikt voor een Dero? Klinkt wellicht raar... maar toch.

De onze (MK1 van Kaatje en mijn MK2) staan op respectievelijk WP en Technoflex en zeker géén last van 'overdreven' reacties op met name zijwind...

Het kan ook aan je (voor-) band liggen. Heb overigens al wel gemerkt dat de rechtuit-stabiliteit met Michelin of Conti (Trail Attack) sowieso véél beter is als op Metzeler.

Metzeler en Varadero is simpel weg géén goede combinatie, omdat de voorband van de Metz op een z.g. 'diagonaal' karkas is geconstrueerd. Daar reageert de Dero errug overspannen op.

Probeer eens Trail Attacks. Ad heeft er nog een aantal op voorraad tegen een erg schappelijke prijs. Of toch de Michelin Anakee 2. Maar vergeet die Tourance. Je zult het verschil (enorm!) gaan waarderen!

Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
m.facebook.com/groups/1467408023517180

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 sept 2009 23:18 #15 door marc Lenssen
Beantwoord door marc Lenssen in topic dero en zijwind.....
Goeie tip Bernard,

Ik vind de metzelers ook best wat trillen op bepaalde snelheden en moet de banden spanning goed op peil houden om lekker te rijden. maar ze zijn nog goed :-( te goed om nieuwe bandjes te kopen. Ik heb over die trail attacks ook te veel verschillende verhalen gehoord, jammer want het leek zo een ontzettend mooi alternatief op een echte wegband (off road doe ik toch niet). Ik had op mijn RD04 BT45's van Bridgestone...heeeeerlijke band, lekker snel de bocht in. Ik durf die TA dus niet echt aan, voor ik het weet moet ik op zoek naar konische balhoofd lagers etc... jaja ik hou je pagina's op de international varadero goed in de gaten :-) Maar ik geloof heel best dat een gedeelte van mijn nare zijwind gedrag in de banden zit. Mijn RD04 reageerde bij lange na niet zo hard op zijwind. De wirth voorveren zijn overigens niet zo onbekend, Touratech verkoopt ze voor de Dero op dezelfde pagina waar ze de Olhin schokkers verkopen. Ik had ze ook in de rd04, prima veertjes. Ik heb alleen niet de olie ververst toen ik de veren vervangen heb. Achter heb ik gewoon de paarse standaard upgrade gezet bij Ad. Fietske zou stabiel moeten zijn.
Ach nu het wind seizoen begint is het misschien toch eens tijd om bandjes te verversen.

Groet,
Marc

Ik blijf maar terug komen op die Honda twins... :-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 sept 2009 08:16 #16 door Menno
Beantwoord door Menno in topic dero en zijwind.....

Ik heb alleen niet de olie ververst toen ik de veren vervangen heb.


En daar zou een deel van je probleem kunnen zitten. Als je de voorveren vervangt, is ook een nieuwe omvang van de luchtkamer voorgeschreven. Als je deze niet aanpast op de nieuw geplaatste veren kun je mogelijk problemen krijgen dat de voorkant zweverig wordt omdat de luchtkamer te groot is.

Ik herken het gevoel wel een beetje, maar met de conti´s heb ik  er minder tot geen last van.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 sept 2009 15:42 #17 door marc Lenssen
Beantwoord door marc Lenssen in topic dero en zijwind.....
He menno,

Dank je voor de bevestiging. De voorkant is een beetje zweverig inderdaad, wiebelt ook wat met remmen of plots de koppeling inknijpen. het zal inderdaad een combinatie van voorvering en band zijn. Ik was al eens bij Ad om onder andere die olie ens te verversen maar het was zo gezellig dat ik er niet meer aan toe gekomen ben....het is dus eigenlijk de schuld van die Brabantse gezelligheid he...hahhahahahhahah

Zal binnenkort maar weer eens richting Braboland crossen, moet toch nog een uitlaat pakking vervangen.. :-(

dank en plezier,
Marc

Ik blijf maar terug komen op die Honda twins... :-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.109 seconden