Voorrem (Dual Combined Braking System) blijft hangen / aanlopen

11 apr 2019 22:33 #1 door Mthijs
Hallo allemaal,

Ik heb een Varadero SD01 uit 1999, al een jaar of 5 in bezit, geweldig ding. Diverse upgrades (Hyperpro voorvering, customised zadel, sport uitlaten, K&N, Dynojet, hoger scherm, Oxford handvatverwarming, Bagster, Garmin, etc.) en ben er nog steeds super tevreden mee.

Van de week flinke rit gemaakt toen me een schrapend geluid van het voorwiel opviel. Bleek dat de remmen aanliepen. Dus boel uit elkaar gehaald, zuigers en keerringen schoongemaakt en alles weer gemonteerd. Nu loopt de voorrem nog steeds aan en het blijkt aan de linker klauw te liggen. Dus ik verdenk het DCBS systeem, de linker klauw zit vast en moet volgens mij vrij kunnen bewegen. Toch?

Heeft iemand tips hoe dit op te lossen? Zou echt superfijn zijn! Bij voorbaat dank.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 apr 2019 08:44 #2 door robgoesdakar
Remklauw links moet naar voren geduwd kunnen worden en daar dus druk op hebben.

Maar hebt ook links de boel uit elkaar gehad ?

Want dan heb je ook de boel moeten voorzien van nieuwe remvloeistof. En dus moeten ontluchten en dan moet je die linkerklauw ook bij gebruiken door deze naar voren te duwen.

Maar, als de linker klauw blijft 'hangen' op de schijf, dan trekt deze zich dus naar voren toe en bedient daarmee de achterrem. (Mits goed ontlucht) Dus zou het in jouw geval kunnen zijn dat je remklauw vast blijft zitten door vast zittende cupjes e.d. (vandaar dus mijn eerdere vraag of je de boel links ook uit elkaar gehaald had)

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 apr 2019 15:10 #3 door Mthijs
Beste Rob,

Bedankt voor je reactie en het meedenken. De cups enzo had ik idd allemaal los gehad en schoongemaakt. Heb nog wat naslagwerk gedaan en ik heb het zojuist kunnen oplossen. Het was niet zozeer het DCBS systeem of de remzuigers die bleven hangen, maar de remklauw zelf moet op twee pennen vrij kunnen bewegen, haaks op de remschijf. Dat zat vast. Heb met een rubberen hamer flink moeten meppen om het los te krijgen. Eén van de twee pennen was flink verroest en daar zat het vast. Schoongemaakt, geschuurd en laagje vet op gesmeerd en nu kan de klauw weer bewegen en loopt het niet meer aan. Weer wat geleerd!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 mei 2019 21:30 #4 door Mthijs
Tijdje niet aan de motor kunnen werken of kunnen rijden, maar hij loopt toch aan... Gisteren de boel nog eens goed ontlucht (volgende de voorgeschreven volgorde) en idd ook de linker klauw omhoog geduwd zodat de achterrem wordt bediend, ook zo ontlucht. Hij remt als een malle, superstrak, maar ondanks dat het voorwiel best soepel loopt hoor ik toch een schrapend geluid als ik het wiel los van de grond laat draaien. Dus hij loopt licht aan. Qua rijden maakt het niks uit, hij rijdt perfect en remt super, maar het geluid is echt irritant. Iemand suggesties wat te doen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 mei 2019 23:11 - 27 mei 2019 23:12 #5 door Waffie
Misschien zit de linker voorvorkpoot te ver naar binnen geschoven op de wielas,
maw de klembouten even los draaien en de poot iets naar buiten trekken (op de as moet de ingefreesde rand net te zien zijn) daarna een aantal keren stevig inveren zodat de voorvorkpoot zich kan zetten en daarna de klembouten weer vast zetten

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 mei 2019 00:35 - 28 mei 2019 00:36 #6 door Mthijs
Bedankt voor je snelle reactie; wat een geweldig goed advies! Dat had ik nooit bedacht. Ben er mijn bed voor uitgekomen en zojuist geprobeerd. Ik merk idd verschil als ik wat met die afstelling speel. Helaas is het aanlopen niet weg, wel minder nu. Als ik 'm helemaal naar buiten trek (met klein koevoetje) tot aan die rand op de as loopt ie gigantisch aan. Dus ik heb de klauw losgehaald en de remblokken teruggeduwd, dit leverde echter niets op. Na montage weer hetzelfde. Nu heb ik uiteindelijk de linker veerpoot ietsje verder naar buiten dan het was en dat is wat beter. Misschien nog even wat mee proberen, maar goed, eerst maar slapen. Morgen misschien een rondje rijden en uitproberen.
Maar in ieder geval bedankt!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.157 seconden