En toen deed ie opeens niets meer!

05 okt 2009 09:04 - 05 okt 2009 09:32 #1 door Bascy
En toen deed ie opeens niets meer! werd gestart door Bascy
Ik wilde vanochtend mijn Vara starten .. contact aan, alles ok, startknop indrukken ... er gebeurde helemaal niets!!
Koplampen brandden, neutraal lampje aan, maar er gebeurde helemaal niets als ik probeerde te starten.

Ik heb alle zekeringen nagekeken (inclusief de 30A op het startrelais). ze waren allemaal nog intact.

Op weg naar mijn werk met de auto van mijn vrouw bedacht ik me nog wel om de schakelaar van de zijstandaard te checken en evt. kort te sluiten [Edit: Nee dat kan het toch niet zijn, hij stond in zijn vrij en ik had de koppeling ingeknepen], en ik heb hier geloof ook wel eens ergens gelezen dat de stop-schakelaar op het stuur soms wel eens problemen kan geven. Dus daar zal ik me vanavond eens over buigen.

Heeft iemand anders nog ideeën over waardoor dit kan komen? en hoe ik dat het beste kan checken zonder de halve motor uit elkaar te moeten halen? Alle ideeën zijn welkom :-)


[Edit: voorschrijdend inzicht]

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 okt 2009 09:56 #2 door Xsaradero
Beantwoord door Xsaradero in topic En toen deed ie opeens niets meer!
Dodemansknop al eens uit en aan (of is het andersom?) gezet. Heb dit ook eens gehad nml.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 okt 2009 10:03 #3 door Bascy
Beantwoord door Bascy in topic En toen deed ie opeens niets meer!
Ja, heb ik ook al eens eerder gehad en toen opgelost met een aantal keren aan/uit zetten
Maar dat mocht vanochtend niet baten

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 okt 2009 10:13 #4 door Two Plugs
Beantwoord door Two Plugs in topic En toen deed ie opeens niets meer!
Uit je schermafbeelding af te leiden rijdt je op een MK1 (dus een Carbudero van voor 2003?)
Het kan dus heel goed de schakelaar van de zijstandaard zijn. Die is op mijn 2000 model destijds preventief en onder garantie vervangen.

Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
m.facebook.com/groups/1467408023517180

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 okt 2009 10:21 #5 door Bascy
Beantwoord door Bascy in topic En toen deed ie opeens niets meer!
Maar als ik de koppeling intrek en/of de versnelling in zijn vrij staat dan maakt de stand van de zijstandaard toch niet meer uit??

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 okt 2009 12:45 #6 door Two Plugs
Beantwoord door Two Plugs in topic En toen deed ie opeens niets meer!

Maar als ik de koppeling intrek en/of de versnelling in zijn vrij staat dan maakt de stand van de zijstandaard toch niet meer uit??


Daarom is 'ie in een aantal gevallen ook preventief vervangen... defect door kortsluiting / vals contact... ff laten checken kan dus geen kwaad...

Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
m.facebook.com/groups/1467408023517180

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 okt 2009 12:57 #7 door Bascy
Beantwoord door Bascy in topic En toen deed ie opeens niets meer!
Sorry TwoPlugs .. het zal zeker aan mij liggen, maar ik snap het nog niet helemaal.

Als hij in zijn vrij staat, en ik knijp de koppeling in, dan mag de zijstandaard in of uit staan, en de bijbehorende schakelaar ook in elke stand staan om toch te kunnen starten. Een verkeerde contact-verbinding of juist verbreking zal dus niet uitmaken, dacht ik  ???

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 okt 2009 13:33 #8 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic En toen deed ie opeens niets meer!
Hoe "weet"deze schakelaar dan dat je de koppeling inknijpt of dat de versnelling is ingeschakeld.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 okt 2009 13:39 #9 door Bascy
Beantwoord door Bascy in topic En toen deed ie opeens niets meer!
Als je met "deze schakelaar" de schakelaar bij de zijstandaard bedoeld ... dan is het antwoord: "Die weet dat niet"

Maar ergens zit een stukje hardware die beslist of op basis van diverse schakelaars (zijstandaard, neutral gear, koppelingshendel aangetrokken, dodemansknop aan of uit) bepaalt of de startmotor wel of niet aangezet wordt als op de startknop wordt gedrukt. En volgens mij (maar nogmaals, ik kan het fout hebben!!) kan er gestart worden als de versnelling in vrij staat en de koppeling wordt ingetrokken. Ongeacht van de stand van de zijstandaard-schakelaar.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 okt 2009 14:14 #10 door Menno
Beantwoord door Menno in topic En toen deed ie opeens niets meer!

Mijn SD01 slaat direct af als ik de zijstandaard uit heb en de versnelling in z'n één zet. Heb dan uiteraard de koppeling in.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 okt 2009 14:17 #11 door Nikotech
Beantwoord door Nikotech in topic En toen deed ie opeens niets meer!
Anders onze AT en Alp ook.:)

Anders om wanneer je nog in zijn versnelling de zijstandaard wilt uit klappen, slaat hij ook af :) :)

Gewoon ff checken die schakelaar !

Zorgen moet je niet maken, zorgen moet je doen ......

Bijlage:
<< Klik op het plaatje voor mijn website.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 okt 2009 14:23 #12 door Bascy
Beantwoord door Bascy in topic En toen deed ie opeens niets meer!
Ik zal het zeker gaan checken vanavond, al weet ik zeker dat hij in zijn vrij stond tijdens het starten (of althans de pogingen daartoe). Het N lampje brandde en ik kon hem verplaatsen zonder koppeling.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 okt 2009 17:05 #13 door Hotel 317
Beantwoord door Hotel 317 in topic En toen deed ie opeens niets meer!
Controleer ook de schakelaar van de koppeling, als deze het ook niet doet heb je pech  ;D.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 okt 2009 22:23 #14 door Bascy
Beantwoord door Bascy in topic En toen deed ie opeens niets meer!
Met de servicemanual in de hand heb ik alles gecontroleerd (er stond een zeer duidelijk stappenplan voor precies dit probleem!)

Uiteindelijk bleek toch de dodemans knop de boosdoener, althans .... alles gemeten, alles klopte en toen ik de dodemansknop een paar keer aan en uit had gezet deed ie het opeens weer. Ik had dit vanochtend ook al geprobeerd, maar toen zonder resultaat. Er zal dus wel wat vuil/corrosie in de schakelaar zitten en zal hem tzt vervangen.

bedankt voor de suggesties en info

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 okt 2009 10:53 #15 door Hotel 317
Beantwoord door Hotel 317 in topic En toen deed ie opeens niets meer!
Schakelaar kun je eerst uit elkaar halen om te reviseren toch? Kost een stukje minder denk ik...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 okt 2009 11:29 #16 door Bascy
Beantwoord door Bascy in topic En toen deed ie opeens niets meer!
Ja dat is ook een mogelijkheid.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.152 seconden