Achterrem probleem...

07 aug 2019 20:41 #1 door xrvtuur
Achterrem probleem... werd gestart door xrvtuur
Mijn remblokken bij de achterrem lopen aan en dit komt omdat de middelste zuiger niet terug gaat. Ik heb de zuiger uit de klauw gehad en alles is brandschoon en geen enkele corrosie ook niet in de groeven waar de rubbers in zitten. Met de ontluchtings nippel open kan ik de zuiger ook goed heen en weer bewegen in de remklauw. De middelste zuiger wordt bediend door de secondary master cilinder die zit op de linker voor remklauw, als je voor remt wordt deze cilinder ingedrukt en komt de middelste zuiger achter iets naar buiten. Maar de zuiger gaat dan niet meer terug. Er zit ook nog een zogenaamde proportioning control valve tussen, maar deze heb ik inmiddels vervangen en dat geeft geen verschil. Pff ben er al uren mee zoet geweest en weet het even niet meer, waarom gaat die zuiger niet terug?

het gaat dus om een dero 2004 met abs. remvloeistof is ieder jaar vervangen en alle 13 remleidingen zijn vervangen door staal.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 aug 2019 11:04 #2 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Achterrem probleem...
Kun je wel handmatig bij de klauw (eventueel met de ontluchtingsnippel open) de linker voorremklauw heen en weer bewegen om te voelen of de secondaire pomp niet 'vast' loopt ?

Heb ooit een klant gehad met een lekkende secondaire pomp, en bij het (gepiel) met (de-)monteren was het ding aardig aangetast onder de rubbers.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 aug 2019 11:30 #3 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Achterrem probleem...
Ik snap wat je bedoeld maar dat werkt allemaal goed. Inmiddels ben ik er achter dat dit probleem zich ook voor doet bij de VFR800, die heeft exact hetzelfde remsysteem als de dero, en daar zitten dus ook techneuten bij op die fora . Het probleem zit in de secundaire cilinder, die bij de linker voor remklauw dus, daar wordt het vloeistof retour gaatje geblokkeerd door vuil. Er zit een zeefje in waar het vuil zich ophoopt en na 15 jaar dus ook de gaatjes verstopt. Het is niet zo gemaakt dat je hier onderhoud aan kan plegen dus eigenlijk moet je de cilinder vervangen (300,-) Bij de VFR club is het echter wel gelukt om de cilinder open te maken en het zeefje eruit te peuteren om het schoon te maken. Ik ga ook een poging wagen, lukt het niet koop ik een nieuwe.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 aug 2019 12:14 - 08 aug 2019 12:14 #4 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Achterrem probleem...
Moest haast wel daar zitten.
Die VFR800 heeft inderdaad hetzelfde rem systeem zag ik laatst. En op die fora zitten ook een paar handige knakkers met goede tips/trics.

Suc6 met knutselen

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 aug 2019 19:54 #5 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Achterrem probleem...
Zo, de boel eens uit elkaar gehad, dat is goed te doen maar het was eigenlijk nauwelijks vies op het zeefje, kan ook bijna niet als je jaarlijks de vloeistof vervangt. Maar toen ik alles weer in elkaar had viel op dat de middelste achter rem zuiger nog steeds niet lekker terug ging. Ergens anders had ik gelezen (en dit staat niet in Haynes) dat je om de secundaire remzuiger goed te ontluchten de remklauw van de vork moet halen en hem 15 graden naar voren moet kantelen . Heb ik gedaan en een nachtje zo laten staan, toen weer ontluchten en toen kwamen er dus een hoop bellen mee. Het lijkt er nu in de schuur in ieder geval op dat de remblokken goed vrij komen. Ik moet er nog eens mee rijden om te kijken of de schijf niet meer warm wordt.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 aug 2019 19:55 #6 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Achterrem probleem...
1

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 aug 2019 08:40 - 13 aug 2019 08:41 #7 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Achterrem probleem...
Ontluchten van dit systeem is (in je eentje) echt een lastige...

Dit systeem zit op meerdere motoren van honda..
moto.lexp.net/wiki/Bleeding_the_Brakes_%...00XX_Super_Blackbird

Maar als ze niet goed ontlucht zouden zijn, dan zou je juist geen druk moeten hebben en zou ik niet verwachten dat de zuiger niet terug zou gaan.

Ben benieuwd.....

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 aug 2019 08:59 #8 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Achterrem probleem...
Ik heb nu wel veel meer druk op de secundaire remcilinder, eerst kon ik die twee keer zo ver indrukken als nu. Ik gebruik een vacuüm pomp om te ontluchten, dat werkt op zich wel goed. Maar de lucht moet wel op een plek zitten waar het weg kan, vandaar het kantelen van de linker remklauw. Als het nu nog niet goed is moet de achterste hoofd remcilinder uit elkaar want dat is dan nog het enigste wat niet goed kan zijn.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 aug 2019 13:43 #9 door Garfield
Beantwoord door Garfield in topic Achterrem probleem...
Disclaimer: ik ken dit specifieke remsysteem niet.
Echter, wat jij beschrijft moet haast wel een retourgaatje zijn wat verstopt zit.
Ik heb dit met andere motoren ook wel eens gehad en dan heb je precies hetzelfde effect.
Dat een remzuiger niet terug beweegt heeft niets met ontluchten te maken want als er lucht in hetvsysteem zit zou hij, zoals hierboven ook al gesteld, juist wel terug bewogen kunnen worden, tenzij hij mechanisch vastzit maar dat is bij jou niet het geval.
De remvloeistof kan bij jou niet retour stromen waardoor de zuiger niet terug beweegt en dus zorgt voor een aanlopend probleem.
In BMW K kringen was dit een bekend fenomeen vanwege het door veroudering van binnenuit vergaan van de originele en oude rubberen remleidingen waardoor precies dat piepkleine retourgaatje verstopt raakt. Elk hydraulisch remsysteem heeft iets dergelijks en daar zit volgens mij precies jouw probleem.

Ik heb 'enkele' motoren waaronder een XL650V en een NX250.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 aug 2019 13:50 - 13 aug 2019 13:58 #10 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Achterrem probleem...
Klopt helemaal Garfield, maar hierboven heb ik al beschreven hoe het retour gaatje in de secundaire rempomp schoon te maken. En eigenlijk was dit niet erg vuil. Probleem zit(zat) waarschijnlijk in een luchtbel bovenin de secundaire rempomp. Afgelopen winter heb ik alle 13 remleidingen vervangen voor nieuwe en toen was dus het hele systeem leeg . Ik vermoed dat het daar niet goed is gegaan met ontluchten, als je de secundaire rempomp niet voorover kantelt krijg je de lucht er nooit uit en kun je de vloeistof ook niet terug duwen. Maar als ik nu een rondje ga rijden weet ik of het in orde is. Alleen dat werken steeds tussen door hè :P

Het is ook niet zo simpel als bij bmw, want er wordt hier een achter remzuiger bediend door een aparte remcilinder aan de linkervoorrem, maar die zelfde zuiger wordt ook bediend door het rempedaal. En dan zit er nog een drukregelaar en een abs pomp tussen. Maar het heeft 130000km feilloos gewerkt, dus ik ga net zo lang door tot het weer goed werkt.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 aug 2019 16:36 #11 door Garfield
Beantwoord door Garfield in topic Achterrem probleem...
Ok helder.
Ik lees op het Pan forum ook wel eens posts over problemen met de TCS-ABS-DCBS systemen, die zijn ook wat ingewikkelder dan de meeste.
Mijn Pan is gelukkig iets simpeler qua remmerij en mijn VFR750F is ook wat simpeler dan de 800 :-)

En dat werken ... ja ik ken het.
Als ik het geld niet nodig had ... :-)

Succes !

Ik heb 'enkele' motoren waaronder een XL650V en een NX250.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 aug 2019 19:40 #12 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Achterrem probleem...
Stukje gereden, helaas wordt de rem en schijf nog veel te warm minder dan het was maar nog niet goed zo.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 aug 2019 20:40 #13 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Achterrem probleem...
blijft er wat mij betreft nog 1 dader over en dat is het retour gaatje in de rempomp van het rempedaal.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 aug 2019 11:07 #14 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Achterrem probleem...
Achterste hoofd remcilinder open gemaakt, hmmm daar ligt een af gebroken stukje van het zuigertje los in de cilinder. Dat zou dus ook nog wel eens het probleem kunnen zijn. de zuiger ging in ieder geval zwaar heen en weer. Ik heb er nog eentje onderweg van ebay, kijken of die goed is en anders moet ik een revisie setje kopen.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 aug 2019 11:38 #15 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Achterrem probleem...
Ding nog eens wat beter bekeken, maar door het afgebroken stukje is de borg ring ook los geraakt, dus als je de rem intrapt duw je de zuiger wel naar boven en krijg je remdruk maar als je het pedaal lost dan trek je de zuiger niet mee terug, die blijft in de cilinder hangen en blokkeert het retour gaatje en de remblokken blijven hangen. hehe probleem opgelost.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 aug 2019 13:46 #16 door Garfield
Beantwoord door Garfield in topic Achterrem probleem...
Aha !
Mooi dat je het gevonden hebt !

Ik heb 'enkele' motoren waaronder een XL650V en een NX250.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 aug 2019 08:32 #17 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Achterrem probleem...
Mooi man. En goed dat je zelf een beetje handig bent. Scheelt met dit soort dingen klauwen met geld aan garage tarief.....

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 mrt 2020 20:17 #18 door De Nil Patrick
Beantwoord door De Nil Patrick in topic Achterrem probleem...
Knap werk man dat jij dat gevonden hebt gelijk een stuk bijgeleerd

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.108 seconden