Bijna brand

15 sept 2019 19:05 #1 door jan1966
Bijna brand werd gestart door jan1966
Vandaag een bakkie bij mijn ouders gedaan. Op de heenweg geen problemen (80 km via de snelweg)
Terug in eerste instantie ook niets aan de hand, tot ik net voorbij Heerhugowaard was en op een 80 km/uur weg reed en een vreemde (brand)lucht rook.
Het zou toch niet mijn motor zijn dacht ik nog.

Onlangs heb ik mijn koelvloeistof en thermostaat vervangen en ik moest gelijk daar aan denken.
De temperatuurmeter stond echter netjes onder de middenstand.

Was het misschien een voor mij rijdende auto?
Ik zag echter geen verdachte auto's en zag plotseling rook uit mijn tankdop opstijgen.
Gelijk de motor op een verkeersveilige plek aan de kant gezet en het contact uitgezet.
Na een nauwkeurige inspectie kon ik niets ontdekken. Koelvloeistof en oliepeil waren oke.

Hierop de motor gestart want ik moest verder. De hond was alleen thuis en wachtte op mijn komst.

Kort daarop hetzelfde verschijnsel. Stank en rook uit de tankdop. Sluiting onder de tank?

Gelijk weer gestopt en de motor uitgezet. Nogmaals gekeken en nu ontdekte ik iets smeulends bij de achterste uitlaatbocht.

Bij de koelvloeistof-, en thermostaat vervanging is de tank er af geweest. Bij het terugplaatsen van de tank heb ik kennelijk de slang, die vanaf de onderzijde van de tank komt, niet correct terug geplaatst. Deze slang is tegen de uitlaatbocht gekomen en kon duidelijk niet tegen de hitte.

De slang is bestemd voor de afvoer van (regen) water die langs de tankdop loopt. Vandaar de rook die uit de tankdop kwam.

Gelukkig alles goed afgelopen en de hond kon op tijd naar buiten.

Gr. Jan

Suzuki DL1000 Vstrom 2014

Daarvoor: Varadero SD01, bouwjaar 2002, zwart/grijs, Suzuki V-strom 650 (bj 2004), Honda Africa Twin RD07 (bj 1996), Suzuki GS850N, Kawasaki EX500 (bj 1991), Kawasaki ZZR1100 (bj 1990), Honda CBR600F (bj 1990), BMW K100 (bj 1984), Suzuki GT500 (bj 1976)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 sept 2019 20:33 #2 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Bijna brand
tipje voor de volgende keer, ik gooi altijd beetje water in het gaatje bij de tankdop, als het vanonder uit het slangetje komt, zit het dus goed vast onder de tank.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 sept 2019 22:39 #3 door Canis
Beantwoord door Canis in topic Bijna brand
Mooi verhaal, dat goed is afgelopen. Ook voor de hond. die zal weer blij geweest zijn bij je thuiskomst.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.112 seconden