zwabberende Varadero agv topkoffer ?

16 okt 2009 13:15 #1 door peet
zwabberende Varadero agv topkoffer ? werd gestart door peet
Hallo forumleden,

ben nieuw op dit forum en zal me eerst even voorstellen; Peet, 46jaar, gehuwd en vader van twee dochters, sinds augustus van dit jaar in het bezit van een Varadero bj2003 met 25000km op de teller. Hiervoor 6maanden een Aprilia Caponord gereden maar dit bleek geen succes, heb dan ook het koopcontract laten ontbinden en motor retour gegeven aan dealer(in deze 6maanden is deze motor 6x opgehaald en in totaal 42 dagen bij dealer gestaan voor reparaties).
Voor de Aprilia 2x een Kawasaki in bezit gehad, 1000rx toerbike en een 1100Zrx naked bike.

Zoals eerder aangegeven sinds augustus de Varadero, hiermee naar het Sauerland op vakantie geweest met driedelige GIVI kofferset en duo-passagier. Geen problemen gehad, echter nu ik meer alleen met de Varadero rijdt heb ik last van zwabberen en dit begint bij een snelheid vanaf 80a90km/u. Afhankelijk van de wind is dit dan ook de max. snelheid waarmee te rijden is.
Op dit forum alle mogelijke veroorzakers nagelopen (balhoofdlagers, remschijven, banden, banden spanning, vering en veerspanning) niets gevonden. Via nikotech driehoekverhogers gekocht en geinstalleerd en hiermee is het probleem wat minder geworden maar nog niet geheel verdwenen.

Heeft iemand nog een idee, omdat ik graag met de topkoffer wil blijven rijden, misschien in  hyperpro vering investeren?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 okt 2009 14:33 #2 door Two Plugs
Beantwoord door Two Plugs in topic zwabberende Varadero agv topkoffer ?
Hoi Peet,
Als eerste welkom op ons forum en wellicht ook als lid van de club die dit mooie medium faciliteerd?  ;)

Een (grote) topkoffer kan idd de oorzaak zijn van dit zwabberen. Dat is ook de reden dat ik voor een relatief kleine topkoffer heb gekozen (de 'platte' uitvoering van de ST1100 PE topkoffer).

Het vervangen van de voorveren en de buitenveer van de achterste schokbreker kan idd tot verbetering leiden. Maar dit mag op een 2003 model (dus met injectie) geen probleem zijn; op de injectiedero's is de vering eerder te hard-; als te zacht...

Of je nu hyperpro, WP of technoflex gebruikt maakt niets uit, hebben allemaal een goed resultaat.

Goedkoopste optie kan zijn... zorgen dat je bij motoport oid een tweedehans lage topkoffer scoort die op dezelfde grondplaat bevestigd kan worden; of als je alleen rijd een tanktas gebruiken. En als je op vakantie gaat met je vrouw, gewoon de grote koffer er weer op!

Ik gebruik voor woon-werk verkeer de combinatie topcase (laag) en een bagster tanktas. Gaat prima.

Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
m.facebook.com/groups/1467408023517180

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 okt 2009 18:11 #3 door ho-ho-ho
Beantwoord door ho-ho-ho in topic zwabberende Varadero agv topkoffer ?
Ben je écht wel zeker dat het aan die topcase ligt ; rij persoonlijk (model 2008) altijd met topcase en aan 170 km/h nog altijd geen probleem met 'zwabberen'. Zou -persoonlijk- die vering eerder eens laten testen. (alhoewel het gezien je kilometerstand héél vroeg zou zijn om problemen met je vering te krijgen)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 okt 2009 18:14 #4 door ikkyo
Beantwoord door ikkyo in topic zwabberende Varadero agv topkoffer ?
Raar,

Op die van mij (SD01) zit een originele honda koffer die echt niet klein is, maar nog nooit last gehad van zwabberen (zelfs niet bij 200 km/uur)

Dus in principe kan het niet aan je koffer liggen, zou ik zeggen. ?!

Groeten

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 okt 2009 18:23 #5 door delange33
Beantwoord door delange33 in topic zwabberende Varadero agv topkoffer ?
Hmmm, ??? ik rijd ook altijd met m'n (honda) topkoffer en heb ook geen problemen met zwabberen (model 2005/06) heb wel een keiharde (abs) achterveer, misschien dat het daaraan ligt?

mvg, marc.

Toen: 2005 Varadero/Blauw/Leo Vince
2017 Africa Twin/Zwart/Remus enzo..
Nu: CRF450 L

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 okt 2009 19:00 #6 door 4Plugs
Beantwoord door 4Plugs in topic zwabberende Varadero agv topkoffer ?
Wellicht kan het liggen aan de voorruit die de luchtstroom precies op de topkoffer doet komen waardoor er relatief minder gewicht het op voorwiel komt?


Transalp PD06 '94 - Hyperpro vering, LED achter/rem/knipperlicht/tellerverlichting, 2e set wielen met noppenbanden
Honda NX250 om mee te spelen in het zand ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 okt 2009 19:04 #7 door Menno
Beantwoord door Menno in topic zwabberende Varadero agv topkoffer ?
Kapotte demper?

Zelf heb ik pas last van pendelen boven de 180 met volle bepakking. De snelheid die je aangeeft mag met en zonder koffer geen problemen opleveren.

Ik zou ff een bezoekje aan Ad Mies brengen. Beginnen met een paar nieuwe voorveren en vorkolie. Vervolgens de achterveer goed controleren en eventueel een nieuwe achterveer plaatsen. Maar zoals 2Plugs al aangeeft, het 2003 model zou daar geen last van mogen hebben. Verder even je tandwiel voor controleren. Vreemd genoeg kan dat ook iets doen met de rij-beleving.

Belangrijke vraag is dus: Heb je er ook last van ZONDER topkoffer?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 okt 2009 21:39 #8 door Mense
Beantwoord door Mense in topic zwabberende Varadero agv topkoffer ?
Peet,
welkom op dit forum en gelukgewenst met de keuze voor een overigens uitmuntende motor.
je zult er zonder twijfel erg veel plezier aan beleven.
wat het zwabberen betreft: welk merk en type banden zitter er om met hoeveel verreden km.
met 25000 op de teller zou er ongeveer de derde achterband om moeten zitten met de tweede voorband. Wellicht verschillende typen banden voor en achter?
Ik heb zelf met de Conti trail attack last van zwabberen, maar ben ook nog niet volledig zeker of het volledig aan de band ligt. Gooi er in de volgende ronde denk ik weer Battlewings onder om te zien of dit het probleem oplost

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 okt 2009 09:32 #9 door peet
Beantwoord door peet in topic zwabberende Varadero agv topkoffer ?
hallo medeforum leden,

uit bovenstaande reacties blijkt het nut van dit forum maar weer eens, dank voor jullie reacties en ga er zeker iets mee doen.

Verder nog wat meer info over mijn Varadero en misschien een andere kijk op het probleem zwabberen. Tijdens de laatste vakantietrip is er een wiellager defect gegaan en hierdoor de voorband gaan 'cuppen' en daar een andere voorband laten opleggen dit is een bridgestone 501 geworden want de band die achter ligt was niet voorhanden(dunlop trailmax).
Dus rijdt ik met twee verschillende motorbanden, volgens bandendeskundigen van bandengroothandel zijn beide banden geschikt voor Varadero en zou het geen verschil mogen uitmaken, zij zien geen probleem.

Het grote toerscherm met flip-up zou dan ook een veroorzaker kunnen zijn van de veranderde luchtstroom achter de berijder.

Wat me wel is opgevallen is dat de voorvering erg soepel is en dat de achtervering erg hard is en dan maakt het niet uit of de veervoorspanning hoog dan wel laag is.

Ga origineel scherm terug plaatsen, rijden zonder topkoffer en inderdaad langs bij Ad Mies om de vering en eventueel voorband te laten nakijken / vervangen.
Laat wel weten of er verbetering is .

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 okt 2009 13:20 #10 door Jan-Willem
Beantwoord door Jan-Willem in topic zwabberende Varadero agv topkoffer ?
@ mense, ik heb op mijn alp 700 ook de conti's liggen. Fijne band moet ik zeggen, maar het zwabberen herken ik ook wel bij 145 + , niet echt hindelijk, boven de 160 word het wel iets vervelender, maar rij ik toch zelden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 okt 2009 20:16 #11 door ledo
Beantwoord door ledo in topic zwabberende Varadero agv topkoffer ?
Zo te zien is alles al gezegd.
Ik heb al 3 Varadero's versleten...nou ja versleten.....en heb nu een 2004 model
met hele grote topkoffer en een hele sterke achterveer.
( toch erin laten zetten omdat ie wel degelijk doorsloeg )
De ruit kan het haast niet zijn, ik heb alle ruiten al gehad geloof ik en de originele
met een flip-ruitje erop beviel het beste.
Dus ....conclusie,  de banden blijven over en misschien inderdaad te slappe voorveren.
Het zal wel een zoektocht worden.
Aan te raden is om maar 1 ding tegelijk te veranderen anders blijf je zoeken.
By the way ....200 staat best welles op de teller en altijd met die koffer erop. :-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 okt 2009 10:43 #12 door Two Plugs
Beantwoord door Two Plugs in topic zwabberende Varadero agv topkoffer ?
Zoals ook hiervoor aangegeven door aan aantal posters...  ;)

De besproken motor is van 2003 dus zonder ABS. Vanaf 2004 is ABS leverbaar en de ABS versie heeft... een andere achterveer!

Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
m.facebook.com/groups/1467408023517180

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 okt 2009 11:31 #13 door Mense
Beantwoord door Mense in topic zwabberende Varadero agv topkoffer ?
Dan ligt het niet aan de achterveer, want de mijne is van 2005 met ABS en een zwaardere veer.
ik kan me nog wat voorstellen bij de vervanging van de voorveren, maar aangezien ik al een flink aantal Vara km's "in de kont" heb zitten, blijft de twijfel bij mij toch op de banden rusten.
Overigens blijf ik van mening dat de Conti's fantastische banden zijn, waarmee je de motor moeiteloos bijna "plat" legt in de bocht, maar dat zwabberen........
ik zal vanmiddag ook de topkoffer er eens afhalen en hem eens flink opendraaien in Duitsland, dan ben ik tenminste in no time bij het bikermotel!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 okt 2009 13:32 #14 door Mense
Beantwoord door Mense in topic zwabberende Varadero agv topkoffer ?
Zonder koffers gaat ie moeiteloos naar 200 zonder problemen, enkel bij gas dichtdraaien bij ca 80 begint het stuur te zwabberen. Maar helemaal rustig is het stuur niet.
Ga denkelijk gewoon een andere band proberen om te zien of dit het euvel is.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 okt 2009 18:37 #15 door Xsaradero
Beantwoord door Xsaradero in topic zwabberende Varadero agv topkoffer ?
Ik heb zelf last gehad van een pendelende achterkant. Had dat zelf niet door maar werd er door een vreind op geattendeerd. Heb er hyperpro veren op laten zetten en het probleem is nu weg.
Ook stuurd de machine nu veel makkelijker omdat hij nu niet meer achterover hangt.
Het is een 2005 machine met ABS en met 30.000 kilometer. Bij mij is uiteindelijk de achterunit geheel vervangen omdat de hoogte verstelling lek was. Leverde een nog beter gedrag en comfort op.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 nov 2009 12:44 #16 door peet
Beantwoord door peet in topic zwabberende Varadero agv topkoffer ?
stand van zaken;

heb inmiddels de voorband laten vervangen door een dunlop trailmax d607 en heb nu dus een set banden onder de varadero liggen.

probleem opgelost!!!

geen last meer van zwabberen, rijdt inmiddels weer 140 km/u met topkoffer en verhoogde topruit met flip-up.

dat een band zoveel verschil kon uitmaken had ik niet verwacht.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 nov 2009 13:14 #17 door Nikotech
Beantwoord door Nikotech in topic zwabberende Varadero agv topkoffer ?
Peet,

Goed om te lezen dat je "zwabber" problemen  opgelost zijn!

Nu nog meer lol van je machine !! 

Zorgen moet je niet maken, zorgen moet je doen ......

Bijlage:
<< Klik op het plaatje voor mijn website.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.100 seconden