Lekkage koelvloeistof voorste cilinder

17 okt 2009 18:29 #1 door Bill
Sinds donderdag lekt bij mijn voorste cilinder koelvloeistof >:( Vanochtend met Jeroen eens gekeken hoe en waar het vandaan komt ???
In eerste instantie dachten we dat het uit of via de bevestigingsbout van de uitlaat kwam. De hele bevestiging verwijderd en de draadeind eruit gehaald van de onderste bevestiging.
Nee dus daar kwam het niet vandaan. Direct daar onder zit wel een opening in het blok (foto 1) waarbij het net lijkt of daar een boutje of plug hoort in te zitten. Toen we de boel onder 1 bar druk zetten met een perspomp. druppelde daar de vloeistof dus uit :-\ stukkie kaugum erop geplakt en wat schets onze verbazing  :o nu kwam er opeens een straaltje vloeistof langs de zijkant bij de bougie opening vandaan :'( (foto 3) Stukje kauwgum verwijderd en direct een hele straal koelvloeistof uit het gaatje, om daarna weer rustig verder te druppelen.
Op internet zijn we gaan zoeken naar dit probleem en ook microfishes geraadpleegt om te zien hoe de koelvloeistof door het blok loopt. Niets kunnen vinden. Het gaatje trouwens is best diep ik kon er een imbus van 10 cm in steken zonder iets te raken. (foto 2)

Wie heeft enig idee of ook zoiets gehad ??? En nog belangrijke wat kan er aan gedaan worden :D
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 okt 2009 23:13 #2 door Mense
Beantwoord door Mense in topic Lekkage koelvloeistof voorste cilinder
William,
vreemd probleem, zal morgen eens onder mijn Vara gaan hangen of daar iets dergelijks is te zien, of dat er juist "iets" in zit en je berichten.
Het enige wat bij mij opkomt met een "gat" in het koelwatersysteem is een vriesplug, maar daar is het gat eigenlijk te klein voor, of een reeds ingegoten opening om bijvoorbeeld een sensor in te kunnen schroeven.
Ik zal je morgen laten weten wat er bij de mijne valt te zien.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 okt 2009 11:21 #3 door Mense
Beantwoord door Mense in topic Lekkage koelvloeistof voorste cilinder
William,
zelfde gaatje, zit niks in, maar lekt bij mij ook geen koelvloeistof.
geen flauw idee waar dit voor is, sorry.
succes met verder zoeken!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 okt 2009 17:35 #4 door Erik
Beantwoord door Erik in topic Lekkage koelvloeistof voorste cilinder
Is dat gaatje geen afwateringsgat vanaf de ruimte tussen de nokkenastunnels waar de bougie zit? Als de motor op z'n zijstandaard staat zou daar nl regen/waswater kunnen blijven staan. Als daar KV uit komt is er wel wat aan de hand..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 okt 2009 19:06 #5 door Bill
Beantwoord door Bill in topic Lekkage koelvloeistof voorste cilinder

Is dat gaatje geen afwateringsgat vanaf de ruimte tussen de nokkenastunnels waar de bougie zit? Als de motor op z'n zijstandaard staat zou daar nl regen/waswater kunnen blijven staan. Als daar KV uit komt is er wel wat aan de hand..

Ja dat is wel duidelijk Erik. De vloeistof is blauw groen van kleur en smaakt zoet. Er kwam ook bij het afpersen een hele straal uit nadat ik het eerst had dicht gestopt met een stukkie kauwgum. Op internet kan ik er niets over vinden en ook een duidelijke weergave van het koelsysteem is niet te vinden.
Heeft er iemand niet een cilinder los liggen en kan die dan even een blik er op werpen ???

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 okt 2009 19:21 #6 door Bill
Beantwoord door Bill in topic Lekkage koelvloeistof voorste cilinder

Is dat gaatje geen afwateringsgat vanaf de ruimte tussen de nokkenastunnels waar de bougie zit? Als de motor op z'n zijstandaard staat zou daar nl regen/waswater kunnen blijven staan. Als daar KV uit komt is er wel wat aan de hand..

Nog even verder zitten denken  ;D Weet iemand of de koelvloeistof slangen boven langs de cilinders lopen. Als daar dan het lek zit of een losse klem verklaart dat alles.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 okt 2009 19:45 - 19 okt 2009 19:47 #7 door Menno
Beantwoord door Menno in topic Lekkage koelvloeistof voorste cilinder
Het is hetzelfde blok als in de FireStorm.

Hier heb ik er wel iets over kunnen vinden. Is wel in het Engels....

http://www.vtr1000.org/phpBB3/viewtopic.php?f=9&t=190

Schijnt dus een `seal` te zijn dat te vervangen is na demontage van de koppeling. Heb er destijds niets van gezien, misschien dat Ad hier meer over weet.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 okt 2009 00:00 #8 door Bill
Beantwoord door Bill in topic Lekkage koelvloeistof voorste cilinder

Het is hetzelfde blok als in de FireStorm.

Hier heb ik er wel iets over kunnen vinden. Is wel in het Engels....

http://www.vtr1000.org/phpBB3/viewtopic.php?f=9&t=190

Schijnt dus een `seal` te zijn dat te vervangen is na demontage van de koppeling. Heb er destijds niets van gezien, misschien dat Ad hier meer over weet.

MMhhh zou ook nog kunnen. Heb net ook info ingewonnen bij een monteur, die denkt ook aan een lek ergens boven tussen de cilinders :-\
Van de week sleutelen en dan weet ik meer.
Als ik het lek boven heb zal ik het hier melden.
In dit gedeelte (bijlage) zou het moeten zitten
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 okt 2009 00:24 #9 door Erik
Beantwoord door Erik in topic Lekkage koelvloeistof voorste cilinder

Nog even verder zitten denken  ;D Weet iemand of de koelvloeistof slangen boven langs de cilinders lopen. Als daar dan het lek zit of een losse klem verklaart dat alles.


Daar doelde ik eigenlijk op William  :)

Maar het lek zal boven zitten/komen, dat is zeker  ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 okt 2009 23:49 #10 door lonely wolf
Beantwoord door lonely wolf in topic Lekkage koelvloeistof voorste cilinder
hoort er in dat gat geen slangetje te zitten?
dat die verloren is mischien?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 okt 2009 19:26 - 22 okt 2009 19:28 #11 door Bill
Beantwoord door Bill in topic Lekkage koelvloeistof voorste cilinder

hoort er in dat gat geen slangetje te zitten?dat die verloren is mischien?[/]

[]Nee, dat hoeft daar niet in, het is echt het afwatering kanaal vanuit de bougie schacht.Vandaag samen met Jeroen  :-* het probleem opgelost. Het bleek een haarscheurtje te zijn >:( , waarschijnlijk in de wand van het afwatering kanaal. Het schijnt dat de Yamaha R1 er ook veel last van heeft gehad en dat de importeur toen dit www.liqui-moly.nl/o/productinfo/01810_p00.pdf goedje voorschreef.
Nou dat hebben wij er ook in gedaan en binnen twee minuten was het druppelen afgelopen  ;D De motor heeft behoorlijk lang staan draaien en af en toe flink aan het gas gedraaid. En geen druppel meer gezien :))
Nu kijken hoelang dat zo blijft  :-\ Maar volgens de informatie die ik heb gekregen is het afdoende voor altijd, of er moet een nieuw scheurtje ergens ontstaan. :o
Grote vraag blijft nu... Hoe kan dit gebeuren ??? Waarschijnlijk door snel opwarmen en snel afkoelen. Maar of dat zo is zal wel altijd een raadsel blijven.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 okt 2009 19:46 #12 door TPFKAP
Beantwoord door TPFKAP in topic Lekkage koelvloeistof voorste cilinder
Das goed nieuws, william ;D

En nu ff de eerste 2 jaar geen problemen meer, toch ??? ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 okt 2009 15:41 #13 door Sjoerd
Beantwoord door Sjoerd in topic Lekkage koelvloeistof voorste cilinder

Das goed nieuws, william ;D

En nu ff de eerste 2 jaar geen problemen meer, toch ??? ;D


2?..12!

xl 600 v '95
xl 1000 v '01
kle 650 '10
Toch wéér een kle 650 '10

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 jan 2010 16:58 #14 door HPoskam
Beantwoord door HPoskam in topic Lekkage koelvloeistof voorste cilinder
Hallo Bill, hoe is het met de lekkage?

Ik zie namelijk ook wel eens een druppeltje uit dat gaatje komen als mijn vara uit 99, op de zijstandaard staat. Op de middenbok lek er nooit iets uit?

Ik zou preventief dat koelvloeistof stopper kunnen toevoegen?

Laat even weten wat de status is vanaf oktober 2009?

Thanks

Na 18 jaar Honda (3x Transalp - 1x Varadero) nu over gegaan naar BMW F800GS.

Ik wens de TCN heel veel goede jaren toe.

En vast wel eens tot ziens

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 jan 2010 20:46 #15 door Streetbikertje
Beantwoord door Streetbikertje in topic Lekkage koelvloeistof voorste cilinder
lekke koppakking?? strek he bougie er is uit en start de motor dan rond.. als er koelwater tegen plafon spuit ist nie goed:P

gr

Don't Drive Faster Then Your Gardian Angel Can Fly
...Burn rubber, Not your soul...
GO FAST!!!! or go home.....
Varadero XL 1000 V 2005 Spycker Kleuren
CBR 600 Hurricane 1990
1968 Mccormick D439
ALLEEN DEBIELEN RIJDEN OP 2 WIELEN

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.107 seconden