Remmen achteraan

27 apr 2020 15:17 #1 door Billen David
Remmen achteraan werd gestart door Billen David
Ik heb onlangs een Varadero SD01 gekocht als 2e motor. Momenteel ben ik bezig met het onderhoud.
Remblokken vooraan vervangen, achteraan waren ze nog in orde.
Ik merk nu dat ik een 2tal keer moet pompen op de achterrem voordat deze hard wordt.
Geen minuut later is dit opnieuw het geval. heb beide nippels achterklauw al ontlucht maar heeft geen effect.
Herkent iemand dit probleem en oplossing?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 apr 2020 23:30 #2 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Remmen achteraan
de achterrem gebruikt 4 ontluchtings nippels

de 2 die achterop de achterrem klauw zitten ( waarvan 1 nippel door de secundaire rempomp op de Re voorvorkpoot ) en de nippels op de voorremklauw (in het midden)

je begint dus met de remvloeipot gevuld te houden en te ontluchten op de nippelsLi + Re in het midden) op de voorrem en dan pas de nippels op de achterrem klauw

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 apr 2020 08:40 - 28 apr 2020 08:40 #3 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Remmen achteraan
Op internet staat nog een handleiding :

moto.lexp.net/wiki/Bleeding_the_Brakes_%...00XX_Super_Blackbird

(Zelfde systeem op de blackbird als de dero)

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 apr 2020 18:52 #4 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Remmen achteraan
Welkom bij de club van falende honda DCBS remsysteem, als je op VFR, Blackbird, Pan European , Varadero forums gaat lezen kom je overal tegen dat de achter rem niet goed werkt, de middelste zuiger, die bediend wordt door de secundaire rempomp op de linker voorrem, blijft hangen, gaat niet goed terug na remmen.
Inmiddels ben ik hier bijna een jaar mee bezig, alle onderdelen van het remsysteem vervangen, ja ook de abs pomp en de secundaire rempomp en de drukregelaars, en ik krijg het niet voor elkaar, op zijn hoogst iets beter, maar de achter rem blijft hangen..... en toen was er corona, en veel minder werk in mijn branche, dus tijd en dus ik ben eens gaan doen wat bij de Blackbird nogal eens wordt gedaan, het hele systeem de-linken. je krijgt dus weer een oldschool remsysteem. wat nieuwe remleidingen laten maken om de middelste zuigers van de voorrem klauw te verbinden met de voorrem cilinder en de andere 2 remzuigers. en achter hetzelfde verhaal. ook de hoofdremcilinder waar de remhendel op zit vervangen voor een pomp met grotere doorlaat,( 1e model Honda CB1300) 5/8" ipv 1/2" omdat die pomp nu 6 zuigers moet bewegen ipv 4.
En alle leidingen en drukregelaars van het DCBS er af gehaald. De secundaire remzuiger op de linkerklauw zit vast aan de schets plaat, het mooiste zou zijn als je een vervangende schetsplaat kan vinden, maar ik weet nog niet welk model dat zou moeten zijn. Ik heb die remzuiger nu geblokkeerd zodat hij niet zonder tegen druk de schetsplaat heen en weer beweegt.
Heerlijk om te rijden nu, geen slepende achter rem meer en geen samen werkende remmen meer, en ontluchten is ook weer simpeler. En je beslist nu zelf weer welk wiel er moet afremmen.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 apr 2020 19:29 #5 door Garfield
Beantwoord door Garfield in topic Remmen achteraan
Gewoon (nog) oudere motoren rijden :-)

Ik heb 'enkele' motoren waaronder een XL650V en een NX250.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 apr 2020 19:37 #6 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Remmen achteraan
Dat gecombineerde remsysteem van Honda is ouder dan jouw alp.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 apr 2020 19:55 #7 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Remmen achteraan

Billen David schreef : Ik heb onlangs een Varadero SD01 gekocht als 2e motor. Momenteel ben ik bezig met het onderhoud.


weet niet of je`iets weet over de nokkenas ketting spanners, maar vooral die van de voorste cilinder gaat bij SD01 gegarandeerd kapot met veel schade tot gevolg, door te weinig smering roest de veer van de spanner door. Beter zet je er nieuwe op.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 apr 2020 21:23 #8 door Garfield
Beantwoord door Garfield in topic Remmen achteraan

xrvtuur schreef : Dat gecombineerde remsysteem van Honda is ouder dan jouw alp.


Hmm, omdat deze opmerking me deed afvragen hoe oud (D)CBS van Honda eigenlijk is, heb ik wat geGoogled.
Ik kom zo 1-2-3 niet verder dan dat er in 1993 een nieuwe DCBS werd ingevoerd. Maar wanneer het systeem dan precies werd ingevoerd kon ik zo snel niet vinden.

Enniewee, mijn Dominator, Alp en VFR zijn uit 1991 en mijn Pan uit 1995, allemaal zonder DCBS.

Wanneer werd (D)CBS dan door Honda geïntroduceerd ?

Ik heb 'enkele' motoren waaronder een XL650V en een NX250.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 apr 2020 21:30 #9 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Remmen achteraan
1983 de eerste straat motor van honda met gecombineerd remsysteem, de GL1100. Maar ze waren er in 1970 al mee aan het klooien op racers

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 feb 2021 19:30 - 26 feb 2021 19:31 #10 door Johan Redant
Beantwoord door Johan Redant in topic Remmen achteraan
Mijn injectie varadero van 2004 met abs begint volgens mij ook raar te doen met de achterrem.
Hoeveel kilometers kan je met je achterrem zoal rijden?
Die van mij nu 7000km zonder dat ik die laatste 7000km mijn achterrem heb gebruikt. Dus vooral steeds de voorrem gebruikt en regelmatig voelen aan de achterste remschijf of deze warm wordt... maar deze sleept niet speciaal aan.
Dus misschien iets anders? Oxidatie van de remzuigers of dergelijk?
Toch wil ik eens horen hoeveel kilometers jullie doen met goede originele honda blokken?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 feb 2021 22:21 #11 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Remmen achteraan
Je varadero heeft een gecombineerd remsysteem, als je de voorrem gebruikt wordt ook de middelste zuiger van je achterrem gebruikt, je kan dus geen 7000km hebben gereden zonder je achterrem te gebruiken. Andersom is het ook zo, als je op je achterrem trapt worden de middelste zuigers van je voorremmen geactiveerd.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 mrt 2021 10:25 #12 door Johan Redant
Beantwoord door Johan Redant in topic Remmen achteraan
Hey,
Dat die remmen gecombineerd worden is me duidelijk.
Maar in het begin kon ik 20000km rijden met de remblokken en toen remde ik steeds met voorrem en achterrem.
De laatste 7000km enkel de voorrem en dus die achterrem zal wel mee zijn dienst doen, maar toch veel minder dan als ik deze ook zou bedienen.... Ik zal wat moeten zoeken wat hier het probleem zal zijn vrees ik.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 mrt 2021 14:55 #13 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Remmen achteraan
even enkele dingen,
het model remblok is beschikbaar in verschillende diktes maar de voorrem en achterrem gebruiken het zelfde model
misschien zit daar je verschil maw verkeerde montage
En een remblok heeft in slijtage meer te verwerken als ze onvolledig wordt aangesproken (slepen) en dat is wat er ook gebeurt als je enkel je voorrem gaat gebruiken

waarom zou je uberhaupt enkel de voorrem gaan gebruiken ?

leg dat eens uit

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 mrt 2021 19:43 - 02 mrt 2021 19:44 #14 door Johan Redant
Beantwoord door Johan Redant in topic Remmen achteraan
Aangezien ik autotechnieker ben en daar les in geef doe ik zoveel mogelijk zelf aan mijn toestellen.
Maar deze remblokken zijn originele blokken die geplaatst zijn bij de honda dealer toen ze er nieuwe banden op geplaatst hebben.
Ik vond de slijtagetermijn toen zeer kort en hij had me verteld van de achterrem wat minder te gebruiken....
Dus ja, daarom.
Ik zal één dezer wel eens die achterste remklauw helemaal openmaken om te kijken naar vervuiling van de zuiger, zeker omdat hier geen stofkappen opzitten kan het wel zijn dat daar het probleem zit.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 mrt 2021 20:21 #15 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Remmen achteraan
Waarschijnlijk zijn het de organische remblokken.

Bij bepaalde remstijlen, en ook bij veel offroad, kan het best zijn dat deze wat meer slijten. Ik zou zeggen dat je gewoon gesinterde remblokken moet plaatsen.

Lang geleden bij mijn niet clubmotor (BMW 1200 GSA) met een gecombineerd remsysteem precies hetzelfde gehad. Remblokken achter waren na 4.000 km op. Daarna gesinterde geplaatst, en bij 20.000 km nog steeds niet op.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 mrt 2021 20:35 #16 door Johan Redant
Beantwoord door Johan Redant in topic Remmen achteraan
De originele blokken van Honda zijn toch degelijk en gesintert?
De vorige die ook snel versleten waren en normaal remgedrag hadden waren brembo blokken die gesintert zijn.

Met het weekend zal ik die klauw wel eens demonteren en bekijken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.137 seconden