Lekkage via ontluchting

16 mei 2020 20:09 #1 door Kwarktaart
Lekkage via ontluchting werd gestart door Kwarktaart
Van de week na het aftanken van de motor zag ik dat er een plas ontstond onder het gevaarte. Na nader onderzoek kwam naar voren dat er brandstof via de ontluchting van de tank lekt... ik neem aan dat er iets binnenin de tank los is geschoten/verrot is waardoor de brandstof zich een weg naar buiten kan banen. Is er iets wat los kan schieten binnen in de tank? Is dat dan nog te repareren?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 mei 2020 21:23 #2 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Lekkage via ontluchting
Als je benzine morst naast je vulgat loopt het onder je motor weg via slangetje. Dit is eigenlijk ook bedoelt als regenwater afvoer. Dus ter controle, schenk wat water naast je vulgat en kijk onder je motor of daar je lekkage vandaan kwam. Is dit niet het geval dan is waarschijnlijk je retour leiding los. Je moet dan je tank los maken zodat je hem aan de achterkant op kan tillen, zet er een blokje hout onder en kijk met een zaklampje onder de tank, je ziet drie slangen aan je tank zitten, de meest rechtse, die met het klemmetje is je retour leiding. Ik ga er nu wel vanuit dat je een injectie dero hebt.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 mei 2020 21:29 #3 door Kwarktaart
Beantwoord door Kwarktaart in topic Lekkage via ontluchting
Het gaat hier om een sd01, carburateur versie dus. De tank heb ik van de motor afgehaald. Onder de tank bevinden zich twee slangetjes: een dunne en een dikke(re). De dunste is de overloop en de dikkere is de ontluchting (toch?). De brandstof lekt uit de dikkere slang/aansluiting

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 mei 2020 21:37 #4 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Lekkage via ontluchting
bij de injectie dero is de dikkere de ontluchting en de dunne de afvoer, als bij jou dus. zitten de slangen wel op de goede tuitjes van de tank, kan bijna niet verkeerd natuurlijk, de meest linkse is de dunne slang en de afvoer dus. ik weet niet wat er los zou moeten gaan in je tank. Maar blijft het lekken? of was het alleen tijdens het tanken.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 mei 2020 21:46 #5 door Kwarktaart
Beantwoord door Kwarktaart in topic Lekkage via ontluchting
Slangetjes zaten goed en hij blijft lekken...dwz: donderdagavond afgetankt en lekkage geconstateerd, slang met een bocht omhoog gelegd en bakje eronder. Is toen een uurtje of 2 droog gebleven, maar in de nacht van donderdag op vrijdag is er een goeie liter uitgelopen.... vrijdag en vandaag bij elkaar een glas vol ongeveer.... vanavond de tank eraf gehaald (dus ook de slangen los) en na een beetje klotsen met t geval drupt t gestaag door uit de dikste aansluiting (dus ontluchting)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 mei 2020 21:54 #6 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Lekkage via ontluchting
sorry maar daar kan ik je niet verder mee helpen, daar ken ik de SD01 niet genoeg voor, maar vreemd probleem niet eerder over gelezen.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 mei 2020 21:59 #7 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Lekkage via ontluchting

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 mei 2020 22:05 #8 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Lekkage via ontluchting
Nee bovenstaande gaat hem niet worden, ik zie nu dat dit over een SD02 gaat.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 mei 2020 12:43 #9 door Kwarktaart
Beantwoord door Kwarktaart in topic Lekkage via ontluchting
Hemelvaart en vrij; dus verder op onderzoek uit....

Inmiddels een spiegeltje geregeld zodat ik de tank van binnen kan bekijken. Dit leert mij dat de dunne aansluiting de ontluchting is. Deze begint strak naast de vulopening helemaal boven in de tank. (Zodat er in principe alleen lucht door naar buiten ontsnapt, of je moet op z’n kop liggen....)

De dikke aansluiting is dus van de overloop. Proefondervindelijk geconstateerd dat deze bij mij verstopt zit. Na een tijd met perslucht/ijzerdraad en weet ik al niet wat geprobeerd dit weer open te krijgen de focus eerst maar eens verlegt naar het ‘echte’ probleem: waarom lekt dat pokkeding?

Na de tank volgezet te hebben met water eens door beide kanten met lucht geblazen.(inmiddels had ik al mooie constructies bedacht die perfect op de tuitjes/gaatjes past) Het gevolg waren luchtbellen in de tank....dus: leiding is ergens lek...

Natuurlijk is er met geen mogelijkheid bij dat lek te komen, dus als ik t goed wil hebben, betekend dat een nieuwe tank.... problem solved...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 mei 2020 16:10 #10 door Wilco.Cwx
Beantwoord door Wilco.Cwx in topic Lekkage via ontluchting
niet zo,n fraai verhaal
binnenwaarts een benzineslangetje plaatsen is denk ik ook geen optie

tank ontluchting afdoppen is denk ook geen optie ( ontlucht tuitje en hoog slangetje op de tankdop)

lassen aan een benzine tank ,niet zomaar uit te voeren ,en gaat vaak ook ten koste van het lakwerk

mocht je op lassen/hard-solderen overgaan ,moet je eerst ontgassen ,daar gebruikte ik vroeger trichloorethyleen voor ,de tank ermee spoelen (2x) bedoel ik dus,, de apotheker vroeg toen wel waarvoor het was .... :whistle: (0.7L verpakking ?? was meer dan voldoende als ik me goed herinner en niet goedkoop ,maar alles beter dan een bolle boze sissende brandende tank die alleen maar kwaad wil :woohoo: :S :evil: :pinch:
na een trichloorethyleen voor behandeling is alles poeslief en aardig voor de lasser :P

coating gieten ,is ook lastig voor dat doel

of inderdaad een andere tank :dry:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 mei 2020 03:53 #11 door Ger
Beantwoord door Ger in topic Lekkage via ontluchting
Als de retourleiding los is,bij hoeveel liter in de tank ga ie t er dan uitgooien bij tanken. Heb me varadero bj 2009 met een week,en heeft bij aanschaf een 48.000km beurt gehad. Bij t aftanken zondag gooide ie t eruit via de overloopslang toen ie vol was. Is daarna wel gestopt. Heb nu even geen tyd om terug naar de dealer te gaan,maar wil dit wel voorkomen als ik weer ga tanken. Ook blijf ik een lichte benzinegeur ruiken.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 mei 2020 08:20 #12 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Lekkage via ontluchting
Als ik dit zo lees, dan denk ik dat het werkt zoals het hoort...

Gewoon teveel brandstof, of te fanatiek tanken zodat er brandstof komt boven het niveau waar het zou mogen komen en loopt dan via de overloop weg.

Ik ken wel een verhaal (vraag me niet hoe ;) ) waarbij 1 van de slangen niet was aangesloten onder de tank. Dat bleek de retour van de brandstofpomp te zijn dat geeft ook een zooi.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 mei 2020 08:26 #13 door Ger
Beantwoord door Ger in topic Lekkage via ontluchting
Bedankt voor je reactie,was wel bezig om hem goed vol te doen. Maar niet in t tutje zeg maar..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 mei 2020 11:48 #14 door Ger
Beantwoord door Ger in topic Lekkage via ontluchting
Ook omdat ik hem schuin weggezet ivm geen middenbok,zal er ook wel aan geholpen hebben met de lekkage😁

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 mei 2020 20:10 #15 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Lekkage via ontluchting
nee hoor je kan hem met een volle tank op de zij standaard weg zetten

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 mei 2020 16:37 #16 door Ger
Beantwoord door Ger in topic Lekkage via ontluchting
Update.Vandaag ging ik dus tanken,inmiddels ruim 350km gereden,en er ging 17 liter in. Bij t tanken,en neerzetten op de zijstandaard zetten ging alles goed. Geen overlooplekkage. Wel wat benzinegeur tydens t rijden in begin. Toen ik 10km gereden zette ik hem stil,en op de zijstandaard. Stond iets schuiner als normaal,en toen begon t wat te druppen via de overloop. Niet veel maar toch. Wat kan er nu aan de hand zijn..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.347 seconden