×
NTT afgelast (26 mei 2020)

Door de corona maatregelen zijn we als club niet in staat om een NTT te organiseren zoals we dat gewend zijn. Daarom hebben we besloten om dit jaar geen NTT te houden.
Niet getreurd, de routes voor de weg-piraten en de rondes voor de baggeraars bewaren we voor volgend jaar.

vraagje spanningsregelaar

23 mei 2020 12:32 - 23 mei 2020 12:37 #1 door jan1966
vraagje spanningsregelaar werd gestart door jan1966
Na de zoekvraag "spanningsregelaar" kreeg ik een lijst van 73 pagina's. Die doorspitten kost erg veel tijd vandaar dat ik mijn vraag hier stel.
Mocht de vraag eerder aan bod zijn gekomen dan gelijk hierbij excuses.

Wat is het geval; van de zomer wil ik met mijn Varadero naar Oostenrijk rijden.
Stel nou dat mijn spanningsregelaar onderweg de geest geeft. Ik heb een voltmeter gemonteerd waarmee ik de boordspanning monitoor. Ik neem aan dat ik dan een spanning van meer dan 15 V op de meter ga zien.

Wat kan ik dan doen zodat ik toch mijn bestemming kan halen?
Doorrijden levert waarschijnlijk schade aan de accu, cdi etc.op.
Ik dacht zelf dan de stekker (tijdelijk) op de spanningsregelaar los te halen of geeft dat problemen?

Gr. Jan

Varadero SD01, bouwjaar 2002, zwart/grijs, circa 105.000 km gelopen.

Daarvoor: Suzuki V-strom 650 (bj 2004), Honda Africa Twin RD07 (bj 1996), Suzuki GS850N, Kawasaki EX500 (bj 1991), Kawasaki ZZR1100 (bj 1990), Honda CBR600F (bj 1990), BMW K100 (bj 1984), Suzuki GT500 (bj 1976)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 mei 2020 14:44 #2 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic vraagje spanningsregelaar
Dan is de snelste manier inderdaad om de stekker van de SR gewoon los te trekken.
Maar, dan rij je dus alleen maar op je accu, en wordt deze dus niet bij geladen.
Dat zal dus ook niet al te lang meer lukken !!!

Je kunt eventueel nog proberen door bv. meer gebruikers aan te zetten en te kijken of je daarmee de spanning nog onder de 15 volt kunt houden, maar het houdt een keer op.

Maar als je een SR voor onderweg mee neemt, kun je natuurlijk altijd direct vervangen als je toch al bij de stekker bent ;)

Overigens is te hoge spanning niet het enige probleem met een SR. Hij kan ook te weinig door laten, al kan dat natuurlijk ook liggen aan de dynamo !

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 mei 2020 21:14 - 23 mei 2020 21:15 #3 door Wilco.Cwx
Beantwoord door Wilco.Cwx in topic vraagje spanningsregelaar
Een goede verse accu is voor zo,n lange rit aan te raden
(oude accu,s hebben een hogere weerstand om lading op te slaan,.SR moet dan harder werken :blush: )meer warmte ,,,
een goede accu zodat de SR de boel lekker rustig kan afladen en verbruikers kan onderhouden
voldoende rijwind langs de SR zodat deze (broodrooster ) niet te warm kan worden
matig zijn met overdadige verbruikers tijdens hoge buiten temperaturen ?

voor de rest goede elektrische aansluitingen voor het gehele laadsysteem

en vertrouwen ,er zijn meer beren onderweg te verzinnen die je plan in de war kunnen brengen

overspanning ,krijg pas echt kriebels boven de 16 a 17 volt normaal rijdend langere rit (of hoger met alle mogelijke verbruikers aan )
(lage toerentallen rijden kan helpen onderdrukken bij hoge laadspanning problemen)
onder-spanning probleem beneden de 10.5 volt met alle mogelijke verbruikers uitgeschakeld normaal rijdend
meeste computer gestuurde boord-systemen kunnen nogal wat overspanning verdragen maar boven de 25 (30 a 40) volt wordt het spannender
om ook die heel te houden
lampjes sneuvelen eerder met overspanning is mijn ervaring

een spanning van meer dan 15 V op de meter ga zien ?? hoe langer de rit .verwacht ik zeker niet/nooit meer dan 15volt+ te zien eerder ietsjes lager
maar boven de 13,0/13,5 volt tot 14,7 max ongeveer lijkt mij eerder normaal . (verwacht dit ook bij een varadero?)

:kiss:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 mei 2020 22:45 #4 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic vraagje spanningsregelaar
Ik zie dat je motor zo rond de 105000km heeft gelopen, ik weet niet of je spanningsregelaar al eens eerder is vervangen maar als dat niet zo is zou ik dat doen voordat je op reis gaat. Met die kilometerstand is dat ding gewoon versleten, einde levensduur.

Varadero SD02 2004

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 mei 2020 08:23 #5 door jan1966
Beantwoord door jan1966 in topic vraagje spanningsregelaar
Iedereen bedankt voor de adviezen.

Inmiddels staat de Varadero op 110.000 km waarvan ik er zelf 25.000 van heb gereden.
Tijdens die 25.000 km is de spanningsregelaar kapot gegaan en vervangen voor een Tourmax exemplaar.
Ik weet niet meer bij welke km stand dat is gebeurd, maar het is wel een paar jaar terug.
De brandstofpomp is vorig jaar ook al vervangen voor een origineel exemplaar.

Misschien moet ik niet zeuren en gewoon lekker gaan rijden,maar het zit in de aard van het beestje dat ik de risico's, die ik vooraf kan uitsluiten, ook wil uitsluiten.

Overigens is dat met zo'n oude motor ook geen overbodige luxe.
Toen ik van de week mijn TomTom aan het aansluiten was en daarbij gelijk de stekkers onder de tank controleerde, kwam ik een zwarte driepolige stekker met gele draden tegen. Eén van de draden miste bij de stekker wat isolatie. Toen ik de stekker loshaalde zag ik dat bij 1 pool de stekker al redelijk gesmolten was. Dat soort dingen ontdek ik liever hier dan op de Autobahn of in Oostenrijk.

Gr. Jan

ps. Ik ga het advies van Rob opvolgen en een reserve spanningsregelaar kopen. Mijn oude brandstofpomp ga ik van nieuwe contactpuntjes voorzien en als reserve exemplaar meenemen. Mocht mij nu 1 van de meest voorkomende storingen bij de Varadero overkomen, dan ben ik voorzien ;-)

Varadero SD01, bouwjaar 2002, zwart/grijs, circa 105.000 km gelopen.

Daarvoor: Suzuki V-strom 650 (bj 2004), Honda Africa Twin RD07 (bj 1996), Suzuki GS850N, Kawasaki EX500 (bj 1991), Kawasaki ZZR1100 (bj 1990), Honda CBR600F (bj 1990), BMW K100 (bj 1984), Suzuki GT500 (bj 1976)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 mei 2020 08:32 #6 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic vraagje spanningsregelaar
Die stekker met 3 gele draden is dus de stekker van je spanningsregelaar. Beter knip je de stekker er van tussen en soldeer je de draden aan elkaar. Het wordt dan wel lastig om onderweg je regelaar te wisselen maar met een regelaar jonger dan 70000km zou je het wel moeten redden.

Varadero SD02 2004

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 mei 2020 08:59 #7 door jan1966
Beantwoord door jan1966 in topic vraagje spanningsregelaar
Hoi Arthur,

Het is niet de stekker op de spanningsregelaar, maar een stekker aan de andere kant van de motor. Er zitten daar een rode, groene, blauwe en zwarte stekker bij elkaar in een beschermmof.
Het gaat om de zwarte stekker met 3 gele draden.

Gr. Jan

Varadero SD01, bouwjaar 2002, zwart/grijs, circa 105.000 km gelopen.

Daarvoor: Suzuki V-strom 650 (bj 2004), Honda Africa Twin RD07 (bj 1996), Suzuki GS850N, Kawasaki EX500 (bj 1991), Kawasaki ZZR1100 (bj 1990), Honda CBR600F (bj 1990), BMW K100 (bj 1984), Suzuki GT500 (bj 1976)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 mei 2020 09:13 #8 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic vraagje spanningsregelaar
De drie gele draden gaan van je dynamo naar je spannings regelaar, ik weet niet precies hoe het bij de SD01 zit, maar meestal zit er aan een spanningsregelaar 2 stekkers, 1 met wat gekleurde draden en 1 met de 3 gele draden.

Varadero SD02 2004

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 mei 2020 09:36 #9 door jan1966
Beantwoord door jan1966 in topic vraagje spanningsregelaar
Bij mijn Varadero (SD01) zit het waarschijnlijk anders dan bij de jouwe.
Mijn spanningsregelaar heeft geen kabelboom, alleen aan de onderzijde een connector waar een grote stekker (met gele draden) op gaat.
Deze connector heb ik ook geïnspecteerd en met contactspray ingespoten. Deze zag er goed uit en was niet warm geworden.

Het gaat dus om een zwarte connector met 3 gele draden links onder de tank. Ik heb een nieuwe connector besteld.

Gr. Jan

Varadero SD01, bouwjaar 2002, zwart/grijs, circa 105.000 km gelopen.

Daarvoor: Suzuki V-strom 650 (bj 2004), Honda Africa Twin RD07 (bj 1996), Suzuki GS850N, Kawasaki EX500 (bj 1991), Kawasaki ZZR1100 (bj 1990), Honda CBR600F (bj 1990), BMW K100 (bj 1984), Suzuki GT500 (bj 1976)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 mei 2020 09:41 #10 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic vraagje spanningsregelaar
Oke maar die 3 gele draden onder je tank komen waarschijnlijk dan toch vanaf je dynamo en gaan richting je spanningsregelaar.

Varadero SD02 2004

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 mei 2020 10:13 #11 door jan1966
Beantwoord door jan1966 in topic vraagje spanningsregelaar
Duidelijk. Bedankt voor je advies.

Gr. Jan

Varadero SD01, bouwjaar 2002, zwart/grijs, circa 105.000 km gelopen.

Daarvoor: Suzuki V-strom 650 (bj 2004), Honda Africa Twin RD07 (bj 1996), Suzuki GS850N, Kawasaki EX500 (bj 1991), Kawasaki ZZR1100 (bj 1990), Honda CBR600F (bj 1990), BMW K100 (bj 1984), Suzuki GT500 (bj 1976)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 mei 2020 22:25 #12 door Wilco.Cwx
Beantwoord door Wilco.Cwx in topic vraagje spanningsregelaar
kwam ik een zwarte driepolige stekker met gele draden tegen.

daar heb ik bij volkswagen dikke waterdichte (koelvin) stekkers en connectors voor gekocht (vorige motor) en er tussen gemaakt

stevig en goed,
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Tijd voor maken pagina: 0.305 seconden