Varadero met ademnood

29 juli 2020 20:12 #1 door jan1966
Varadero met ademnood werd gestart door jan1966
De afgelopen 2 weken met de motor naar Oostenrijk geweest. Vrouw en 2 dochters met de auto en ik met de Varadero. Dat stond nog op mijn bucket list.
De heenweg in 2 etappes gedaan, gisteren het hele stuk in 1 keer.

In Oostenrijk heb ik de Kaunertaler Gletscherstrasse bereden.De top ligt op ruim 2700 meter.

Vanaf een bepaalde hoogte begon mijn Varadero slechter te lopen.Hij hield in-stotterde grofweg tussen de 2000 en 4000 toeren. Hierboven ging het wel.
Na wat zoeken op het Internet kwam ik er achter dat dit verschijnsel waarschijnlijk te wijten is aan een te rijke afstelling. De motor krijgt door de hoogte te weinig lucht. Bij een injectie motor herkennen sensoren dit en zorgen ervoor dat er minder benzine wordt ingespoten. Mijn Varadero heeft carburateurs.
Vanwege een schokkend motorgedrag bij deellast is mijn motor is een tijdje geleden voorzien van andere sproeiers. Dit heeft wel geholpen,maar het schokken was niet helemaal weg. Na deze ingreep hoefde ik nauwelijks nog de choke te gebruiken. Naar ik nu begrijp duidt dit op een rijke afstelling.
Mijn gemiddeld brandstofverbruik ligt rond de 1 op 17.

Mijn vraag
Biedt het soelaas om een meer open luchtfilter te monteren. Ik bedoel hiermee een Pipercross of K en N.

Gr.Jan


Suzuki DL1000 Vstrom 2014

Daarvoor: Varadero SD01, bouwjaar 2002, zwart/grijs, Suzuki V-strom 650 (bj 2004), Honda Africa Twin RD07 (bj 1996), Suzuki GS850N, Kawasaki EX500 (bj 1991), Kawasaki ZZR1100 (bj 1990), Honda CBR600F (bj 1990), BMW K100 (bj 1984), Suzuki GT500 (bj 1976)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 aug 2020 07:12 #2 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Varadero met ademnood
Jij bent al veel langer bezig met het schokken van je motor, die andere sproeiers die erin zijn gegaan begrijp ik niet, je motor heeft ooit goed gelopen met originele sproeiers, en ik kan me niet voorstellen dat die het probleem zijn van het schokken. En wat zit er nu in dan? Waarschijnlijk grotere omdat hij op hoogte slecht loopt. Is je motor op een vermogensbank geweest om te zien wat het effect is van de grotere sproeiers? Een K&N filter geeft iets meer lucht, ,maar jou probleem is teveel benzine en dat ga je niet weg krijgen met een ander luchtfilter. En per 1000 meter hoogte verlies je ongeveer 10% motorvermogen op 2700 meter ben je dus zomaar 25pk kwijt, dat rijd ook al anders. Wel mooi weggetje hè die kauntaller.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.060 seconden