De afgelopen 2 weken met de motor naar Oostenrijk geweest. Vrouw en 2 dochters met de auto en ik met de Varadero. Dat stond nog op mijn bucket list.
De heenweg in 2 etappes gedaan, gisteren het hele stuk in 1 keer.
In Oostenrijk heb ik de Kaunertaler Gletscherstrasse bereden.De top ligt op ruim 2700 meter.
Vanaf een bepaalde hoogte begon mijn Varadero slechter te lopen.Hij hield in-stotterde grofweg tussen de 2000 en 4000 toeren. Hierboven ging het wel.
Na wat zoeken op het Internet kwam ik er achter dat dit verschijnsel waarschijnlijk te wijten is aan een te rijke afstelling. De motor krijgt door de hoogte te weinig lucht. Bij een injectie motor herkennen sensoren dit en zorgen ervoor dat er minder benzine wordt ingespoten. Mijn Varadero heeft carburateurs.
Vanwege een schokkend motorgedrag bij deellast is mijn motor is een tijdje geleden voorzien van andere sproeiers. Dit heeft wel geholpen,maar het schokken was niet helemaal weg. Na deze ingreep hoefde ik nauwelijks nog de choke te gebruiken. Naar ik nu begrijp duidt dit op een rijke afstelling.
Mijn gemiddeld brandstofverbruik ligt rond de 1 op 17.
Mijn vraag
Biedt het soelaas om een meer open luchtfilter te monteren. Ik bedoel hiermee een Pipercross of K en N.
Gr.Jan