Na een tijdje hier afwezig te zijn geweest weer terug hier.
Na de overgang naar het nieuwe forum werkte mijn login gegevens even niet, maar nu kan ik weer inloggen.
Heb nog steeds dezelfde Honda Varadero, bevalt nog steeds prima (alleen nu even niet
)
Ik heb momenteel wat problemen met het laadsysteem, kijken wat jullie er van vinden.
Zelfde topic staat trouwens ook op MF, kijken wat de experts daar zeggen.
Vorige week wilde de Honda opeens niet meer starten:
Startrelais ratelen, accuspanning ver onder de 10 volt.
Tijd voor een nieuwe accu, alweer, de vorige heeft het nog geen 1.5 jaar volgehouden.
Vorige accu was een VMF, nu onbekend merk, deze was op voorraad, wilde dit weekend rijden.
Afgelopen vrijdag de nieuwe accu opgehaald, opgeladen met de druppellader, netjes 12.7 volt, dus in de motor geplaatst.
Motor start nu netjes, maar ik vind de laadspanning aan de lage kant.
Net gestart stationair draaiend 13.5 volt, beetje gas krijgt de accu max 13.6 volt
Warm gedraaid zakt de accuspanning weg, stationair rond 13.1 volt, met beetje gas 13.4 volt.
(Alles gemeten met licht aan, verder geen verbruikers)
Voor mijn gevoel is dit erg laag, bij de auto wordt ik al nerveus als de laadspanning onder 14.2 is.
Ik heb ook de stekkers even bekeken, en de dynamo gemeten.
Stekker ziet er goed uit, voltages gemeten tussen de gele draden. (wisselspanning)
Motor koud: bij 1200rpm 20volt, bij 2800rpm 52volt, geen verschil tussen de 3 draden.
Motor warm: bij 1200rpm 22volt, bij 4000rpm 63 volt, geen verschil tussen de 3 draden.
Voor zover ik deze waarden kan inschatten is de dynamo nu nog goed, maar de spanningsregelaar vertrouw ik niet echt.
Op de spanningsregelaar staat FH008AA, dit zou een Shindengen zijn.
Ik heb de spanningsregelaar nog niet open gehad, deze zit dicht met van die veiligheidstorx, en die heb ik even niet in huis.
Accu staat nu weer onder de druppellader, en is niet binnen een uur vol.
Laat maat weten wat jullie denken
Simonshavenaar