Laadspanning Honda Varadero XL1000V 2005

13 sept 2020 12:44 - 13 sept 2020 12:56 #1 door Simonshavenaar
Laadspanning Honda Varadero XL1000V 2005 werd gestart door Simonshavenaar
Na een tijdje hier afwezig te zijn geweest weer terug hier.
Na de overgang naar het nieuwe forum werkte mijn login gegevens even niet, maar nu kan ik weer inloggen.
Heb nog steeds dezelfde Honda Varadero, bevalt nog steeds prima (alleen nu even niet :silly: )

Ik heb momenteel wat problemen met het laadsysteem, kijken wat jullie er van vinden.
Zelfde topic staat trouwens ook op MF, kijken wat de experts daar zeggen.


Vorige week wilde de Honda opeens niet meer starten:
Startrelais ratelen, accuspanning ver onder de 10 volt.
Tijd voor een nieuwe accu, alweer, de vorige heeft het nog geen 1.5 jaar volgehouden.
Vorige accu was een VMF, nu onbekend merk, deze was op voorraad, wilde dit weekend rijden.

Afgelopen vrijdag de nieuwe accu opgehaald, opgeladen met de druppellader, netjes 12.7 volt, dus in de motor geplaatst.
Motor start nu netjes, maar ik vind de laadspanning aan de lage kant.

Net gestart stationair draaiend 13.5 volt, beetje gas krijgt de accu max 13.6 volt
Warm gedraaid zakt de accuspanning weg, stationair rond 13.1 volt, met beetje gas 13.4 volt.
(Alles gemeten met licht aan, verder geen verbruikers)

Voor mijn gevoel is dit erg laag, bij de auto wordt ik al nerveus als de laadspanning onder 14.2 is.

Ik heb ook de stekkers even bekeken, en de dynamo gemeten.
Stekker ziet er goed uit, voltages gemeten tussen de gele draden. (wisselspanning)

Motor koud: bij 1200rpm 20volt, bij 2800rpm 52volt, geen verschil tussen de 3 draden.
Motor warm: bij 1200rpm 22volt, bij 4000rpm 63 volt, geen verschil tussen de 3 draden.

Voor zover ik deze waarden kan inschatten is de dynamo nu nog goed, maar de spanningsregelaar vertrouw ik niet echt.
Op de spanningsregelaar staat FH008AA, dit zou een Shindengen zijn.
Ik heb de spanningsregelaar nog niet open gehad, deze zit dicht met van die veiligheidstorx, en die heb ik even niet in huis.

Accu staat nu weer onder de druppellader, en is niet binnen een uur vol.

Laat maat weten wat jullie denken

Simonshavenaar









Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 sept 2020 16:28 #2 door Wilco.Cwx
Beantwoord door Wilco.Cwx in topic Laadspanning Honda Varadero XL1000V 2005
sh is een shunt type (noem ik het broodrooster model ,overtollige energy wordt in warmte omgezet :huh: )
Fh is een mosfet type, vind ik een betere uitvoering.
ik verwacht na een goede rit net wat hogere waarde,s
stekkers zien er goed uit
laadspanning is redelijk
eerst maar eens gaan rijden en dan nameten.

fijne reis .;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 sept 2020 20:37 #3 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Laadspanning Honda Varadero XL1000V 2005
De waarden die je meet zijn wel normaal met de originele spullen. Ik heb op mijn Varadero een dynamo van Carmo met dikkere draden en ook een mosfet regelaar van Carmo, en een Yuasa accu dan meet je dus constant 14V. Weet niet hoeveel km je motor heeft gedraaid maar de spanningsregelaar houd het wel 70000km uit, de dynamo ligt er beetje aan hoe vaak je motor erg warm wordt. SD02 heeft ten opzichte van de SD01 al wel een extra olie sproeiertje op de dynamo, maar het op den duur zijn ze toch afgefikt. Vooralsnog lijkt het bij jou een accu dingetje

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 sept 2020 21:12 #4 door Simonshavenaar
Beantwoord door Simonshavenaar in topic Laadspanning Honda Varadero XL1000V 2005
Is de originele laadspanning bij een Varadero echt zo laag?
Ik vind 13 volt wel een beetje aan de lage kant.

Accu kan het nu toch niet zijn, ding is gloednieuw, staat na het laden ook op nog op 13.05 volt, en is inmiddels al een paar uurtjes van de lader af.

De dynamo is volgens jullie wel in orde?

Als ik er zo'n Carmo regelaar op zet, haal ik dan wel een hogere laadspanning?
Op zich zijn die dingen zo duur niet, zeker als de accu het dan een stuk makkelijker heeft.

https://www.carmo.nl/index.php?main_page=product_info&products_id=2523&zenid=2uj2vnn4unr184a20f2rm5h8l0

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 sept 2020 21:15 #5 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Laadspanning Honda Varadero XL1000V 2005
Vergeet niet dat bij de varadero altijd 2 koplampen staan te branden. Met de mosfet regelaar van Carmo kom je wel aan 14 volt

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 sept 2020 11:36 #6 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Laadspanning Honda Varadero XL1000V 2005
Dynamo waarden zijn prima.
Eventueel kun je eens kijken wat de spanning uit de spanningsregelaar wordt door de rode draden te meten. (ja, moet er ff iets van de isolatie af, of je probeert aan de stekker kant te meten).
Dan heb je een inschatting over wat er jouw kabelboom in gaat.

Ik heb al regelmatig de rode en zwarte draden afgetapt en (ook) rechtstreeks naar de accu geleid. (Is eigenlijk wat Mosfet ook doet, alleen zij gaan volgens mij alleen maar naar de accu en niet op de reguliere manier de kabelboom in).

Dus als bij jou via de rode draden duidelijk een hogere laadspanning geleverd wordt, zou je dat dus kunnen uitvoeren.

13.6 als laadspanning vindt ik ook wat aan de lage kant, maar zou net aan voldoende moeten zijn als je niet al te veel korte stukjes rijdt.

Boekje geeft aan dat het voltage bij 5.000 rpm moet liggen tussen de waarde van de accu (onbelast en in rust) en 15,5 volt.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 sept 2020 10:10 - 17 sept 2020 16:14 #7 door Simonshavenaar
Beantwoord door Simonshavenaar in topic Laadspanning Honda Varadero XL1000V 2005
Gisteren was de Carmo spanningsregelaar binnen.

Deze gelijk gemonteerd, wel iets langer bezig geweest dan verwacht, ook de tank nog even gelift, anders kreeg ik de stekkers er echt niet tussendoor.

Gelijk een vraag, kan de aarding naar de spanningsregelaar ook invloed hebben op de werking?
Met wat rommelen aan het aardkabeltje achter het boutje leek er verschil te zitten in de laadspanning.
Ook dacht ik een keer een vonkje te zien springen, wat mij erg onwaarschijnlijk leek.

Ik heb nu een extra aardedraad getrokken vanaf beide boutjes naar het massapunt op het motorblok, waar de accu minpool op geschroefd zit.
Misschien moet ik toch maar een keer alle massapunten controleren, is er een overzicht waar deze allemaal zitten op een SD02?

De laadspanningen zijn wel iets verbeterd, maar had ze eigenlijk iets hoger verwacht.
Stationair direct na het starten 13.2, maar na een half minuutje draaien 13.5 volt.
Tijdens het rijden slingert de spanning tussen 13.7 en 14 volt, gemeten op een mini voltmetertje in de accessoire aansluiting.

Ik kan in ieder geval weer rijden, met 14 volt verwacht ik wel dat de accu vol blijft.
Een waterdicht voltmetertje is onderweg, nog even een plekje zoeken op het dashboard, dan kan ik voortaan altijd de laadspanning in de gaten houden.



Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 sept 2020 10:19 #8 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Laadspanning Honda Varadero XL1000V 2005
Ik snap je foto even niet meer.... de plaats van je spanningsregelaar lijkt op die van een SD01. Maar je schrijft dat je een 2005 hebt. Ik heb een 2004 SD02 en de spannings regelaar zit achter de achter schokdemper.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 sept 2020 13:12 #9 door Ercan
Beantwoord door Ercan in topic Laadspanning Honda Varadero XL1000V 2005
Aan hand van facturen van mijn Varadero SD01 viel het me op dat in korte tijd vanwege startproblemen eerst de Dynamo is vervangen, toen de SR en even later nogmaals de SR. Het zou heel toevallig zijn als het aan de SR zou liggen dus ik had gekeken naar mogelijke oorzaken. Buiten dat door de garage een extra en een nieuwe Massadraad naar de accu heeft geplaatst. Viel het me op dat de massa kabels die onder de SR gemonteerd wordt wel op een roestig plekje zat. Ik heb in de buurt van de SR een gat geboord het lak eraf geschuurd en een mooie nieuwe massa punt gecreëerd op de frame. Zie foto. Tot nu toe merk ik niets vreemds aan de waardes. Heb wel alvast een SR in huis gehaald voor het geval dat het mij ook overkomt.

Transalp XL600v PD06 verkocht
Varadero SD01
Honda Rebel CMX 250
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 sept 2020 16:12 #10 door Simonshavenaar
Beantwoord door Simonshavenaar in topic Laadspanning Honda Varadero XL1000V 2005
xrvtuur, ik heb de spanningsregelaar weer even los geschroefd gehad, en speciaal voor jou een paar foto's genomen.
Zoals je kan zien zit de spanningsregelaar op dezelfde plek als bij de foto van Ercan, maar het plaatje waar de regelaar op zit is wel anders, er zit geen gat in, en de boutgaten zitten echt anders.

Om je te overtuigen dat ik echt een SD02 heb, is de foto zo genomen dat ook het typeplaatje van de motor zichtbaar is.
Het ziet er echt origineel Honda uit, niet alsof iemand er aan heeft zitten rommelen, muv mijn aardedraad dan.

Ik ben heel benieuwd waar de spanningsregelaar bij jou zit, en of jouw motor dit plaatje voor de spanningsregelaar ook heeft.
Plaatje zit eigenlijk direct naast de accubak, je zou het al moeten kunnen zien als je het zadel eraf haalt.
Stekker van de spanningsregelaar hangt aan de andere kant van de accubak, maar dat wist jij uiteraard al.

Ercan, bedankt voor de foto's, kunnen we mooi de verschillen zien.
Ik ben dus niet de enige die wel eens massaproblemen heeft gehad, of dacht deze te hebben.
Ik heb vandaag nog even de boutjes + boutgaten extra ontvet, en er een draadtap overheen gehaald, zodat de geleiding nu echt optimaal is.

Als laatste een foto van het huidige voltage.
Is het trouwens nog steeds nodig de foto's te delen via een foto opslagdienst, ik doe dat nu nog steeds trouw, maar zo te zien slaat het forum de foto's automatisch op.





Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 sept 2020 16:33 #11 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Laadspanning Honda Varadero XL1000V 2005
Ik zie al waarom het bij mij anders is, jij hebt geen abs versie en ik wel. De draaiknop van de veervoorspanning zit ook aan de aan de andere kant.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 sept 2020 20:33 #12 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Laadspanning Honda Varadero XL1000V 2005
Die massa draden hebben niks met je spanningsregelaar te maken, die zijn van iets anders, ze hebben alleen die boutjes gepakt voor de massa. Bij mijn spannings regelaar zijn die massa draden er helemaal niet.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.243 seconden