Geratel of getik Varadero XL1000V 99

17 sept 2020 09:40 #1 door Ercan
Geratel of getik Varadero XL1000V 99 werd gestart door Ercan
Goedemorgen,

Ik heb een vraagje over mijn Varadero de motor is 11 jaar in bezit geweest van de vorige eigenaar en ieder jaar bij een goede garage zijn beurten gehad. 5000 km geleden zijn ook volgens een factuur de kleppen gesteld. Echter nadat ik de motor had overgenomen merkte ik een geratel soort van lichte tikjes eigenlijk wanneer de motor afremt vanaf de 3000 toeren tot lager. Ik dacht dat dit te maken kon hebben met de NAKS deze hadden nog een blauwe stip dus ik heb ze vervangen voor 2 nieuwe met een roze stip. Echter het geratel/getik is niet verdwenen en ook niet veranderd het is hetzelfde gebleven. Een uitgerekte ketting zou misschien ook kunnen maar nadat de nieuwe spanner was aangespannen was er geen beweging in te krijgen. Ik weet even geen raad mee het is moeilijk te omschrijven het lijkt op een ratel omdat het geluid vlak achter elkaar komt maar het lijkt meer op tikken die snel volgen. Het doet zowel op de motor afremmen in versnelling maar ook als ik stil sta in zijn vrij gas geef en los laat. Het geluid is alleen bij gas los te horen dus als het in de toeren zakt.

Alle hulp is welkom!

Transalp XL600v PD06 verkocht
Varadero SD01
Honda Rebel CMX 250

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 sept 2020 13:29 #2 door Ercan
Beantwoord door Ercan in topic Geratel of getik Varadero XL1000V 99
Extra info: de motor staat op 85.000 km en het geluid treedt pas op bij een warme motor na ongeveer 5-6 km gereden te hebben. De olie is vorig jaar vervangen en heeft sindsdien maar 2000km gereden. Ik heb de stethoscoop erbij gepakt maar kon het geluid niet echt lokaliseren omdat het stilstaand minder of bijna niet te horen is. Het ergste is als de motor uitrolt en op de motor afremt in zijn versnelling.

Transalp XL600v PD06 verkocht
Varadero SD01
Honda Rebel CMX 250

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 sept 2020 19:11 #3 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Geratel of getik Varadero XL1000V 99
Het is bekend dat bij de SD01 de dynamo kapot gaat en dat die de klepdeksel pakking van de voorste cilinder eruit blaast, Nou weet ik niet of dat van te voren gepaard gaat met geluid, maar misschien kun je een en ander eens door meten

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 sept 2020 19:27 #4 door Ercan
Beantwoord door Ercan in topic Geratel of getik Varadero XL1000V 99
De dynamo is 8000 km/ 4 jaar terug door een garage gereviseerd. Kleppendeksel en pakking is in orde. Vorige week nog de Naks vervangen. Het geluid lijkt onder de tank vandaan te komen. Als ik voor de motor sta met de stethoscoop tegen de voorste cilinder hoor ik niks. Kan de Gasklep sensor het getik veroorzaken? Of eventueel slappe koppelingsveren? Ik heb nergens in de onderhoudshistorie iets over de koppeling gelezen. Als ik mn koppeling loslaat in zn vrij dan komt er wel een bijgeluid en een lichte tril door de motor. Bij inknijpen is het weg.

Transalp XL600v PD06 verkocht
Varadero SD01
Honda Rebel CMX 250

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 sept 2020 19:50 #5 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Geratel of getik Varadero XL1000V 99
Koppelingsveren geloof ik niet zo, maar je kan de lengte meten, daar zijn minimum maten voor. Kan je achterste uitlaat pakking, of een andere uitlaatpakking lekken? Bougie niet goed aangedraaid? Vacuumslangetje lek? Benzine pomp contact punten?

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 sept 2020 08:29 #6 door Ercan
Beantwoord door Ercan in topic Geratel of getik Varadero XL1000V 99
Uitlaat pakkingen zijn nog in orde het komt echt onder de tank vandaan. Is ook niet de ketting want in zn vrij uitrollen hoor je het niet. Bougie van de voorste cilinder was met de hand los te draaien dus die heb ik goed vastgezet maar heeft helaas niet geholpen. vacuumslangen zijn gecheckt tijdens het wisselen van de luchtfilter en NAKS. Benzine pomp contact punten lijkt me niet dat met specifieke toerental ratelt en het komt ook niet daar vandaan.

Transalp XL600v PD06 verkocht
Varadero SD01
Honda Rebel CMX 250

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 sept 2020 08:31 - 23 sept 2020 08:31 #7 door Ercan
Beantwoord door Ercan in topic Geratel of getik Varadero XL1000V 99
Ik heb gisteren even een filmpje gemaakt tijdens het zakken in toeren hoor je het een klein beetje maar wanneer ik met het gas speel hoor je het meest. Heb even een we transfer link aangemaakt omdat het te groot was om hier te uploaden.

we.tl/t-ZOIO86O1Qn

Transalp XL600v PD06 verkocht
Varadero SD01
Honda Rebel CMX 250

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 sept 2020 11:29 #8 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Geratel of getik Varadero XL1000V 99
Misschien is het gewoon een varadero eigen geluidje hoor.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.098 seconden