Timing verkeerd?

05 okt 2020 22:17 #1 door Jurgen van Roon
Timing verkeerd? werd gestart door Jurgen van Roon
Net een Vara uit 2005 gekocht met 34000 op de teller. De vorige- en eerste eigenaar had nooit de kleppen gecontroleerd dus dacht ik dat even zelf te doen, net als bij mijn voorgaande motoren.
De voorste cilinder alle klepspeling binnen de marge, de achterste cilinder de inlaat klepspeling iets te ruim en toen begon het gelazer. Shim laten vallen en via de koppeling uiteindelijk in het carter terug gevonden.
Tijdens alle activiteiten de timing verdraait en nu komt het probleem: Als ik start start hij meteen, maar draait op 1 cilinder. Wanneer ik de achterste nokken precies goed zet (FT in lijn, voorste nokken naar buiten, FE teken netjes op de uitlaat, FI op de inlaat en in lijn) en ik draai de as 270 graden en zet de timing van de achterste nokken goed (RT, nokken naar binnen, RE en RI de juiste kant op en in lijn), heeft hij erg veel moeite met starten, maar loopt dan als een zonnetje totdat ik hem uitzet en hij niet meer wil starten. Ik weet dat de voorste nokkenassen goed staan aangezien ik hier niets heb gedaan.
Staat mijn timing nu nog steeds verkeerd of is er een ander probleem bij gekomen en zoek in de verkeerde richting?
Ondertussen begin ik mijn motor wel door en door te kennen ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 okt 2020 13:51 #2 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Timing verkeerd?
Ik heb dit ook wel eens gedaan met wisselen van nokkenas kettingen, weet niet zo meer uit mijn hoofd hoe het zit, maar zorg dat je een Haynes manual hebt, daar staat precies in beschreven hoe je de timing goed krijgt, gewoon stap voor stap volgen. En prop alle gaten even vol doeken als je weer eens een shim wisseld :silly:

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 okt 2020 15:49 #3 door Jurgen van Roon
Beantwoord door Jurgen van Roon in topic Timing verkeerd?
Bedankt.
Ik heb alles volgens Haynes gedaan en denk dat ik een ander probleem met de spanningsregelaar/accu/dynamo/aarde erbij heb gekregen.
ik heb nog gedacht aan een kromme klep, maar een compressietest gaf zowel voor als achter 175 PSI aan.
Moeilijk om te zeggen wat nu niet goed is en hoop dat iemand me de juiste weg op kan wijzen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 okt 2020 16:05 #4 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Timing verkeerd?
Spannings regelaar en dynamo ligt bij jouw km. stand niet voor de hand, accu slecht zou goed kunnen, heb je wel de juiste accu, wil nog wel eens een zwakkere SD01 accu in een SD02 zitten, dat gaat wel zolang ze nog in goede toestand zijn maar als ze iets zwakker worden start hij niet meer.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 jan 2021 22:22 #5 door Jurgen van Roon
Beantwoord door Jurgen van Roon in topic Timing verkeerd?
Uiteindelijk bleek de voorste nokkenas van de achterste cylinder één tandje verkeerd te staan. Hij loopt nu weer als een zonnetje.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 jan 2021 23:31 #6 door Garfield
Beantwoord door Garfield in topic Timing verkeerd?
Fijn dat het opgelost is en dank voor het terugkoppelen !

Ik heb 'enkele' motoren waaronder een XL650V en een NX250.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 jan 2021 19:14 #7 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Timing verkeerd?
bij het stellen van de kleppen moeten de nokkenassen eruit, bij het terug monteren ben je inderdaad heel snel een tandje verkeerd, ik zet altijd met een viltstift wat streepjes op de ketting en het tandwiel, dat maakt het makkelijker om het weer goed terug te zetten

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.069 seconden