Net een Vara uit 2005 gekocht met 34000 op de teller. De vorige- en eerste eigenaar had nooit de kleppen gecontroleerd dus dacht ik dat even zelf te doen, net als bij mijn voorgaande motoren.
De voorste cilinder alle klepspeling binnen de marge, de achterste cilinder de inlaat klepspeling iets te ruim en toen begon het gelazer. Shim laten vallen en via de koppeling uiteindelijk in het carter terug gevonden.
Tijdens alle activiteiten de timing verdraait en nu komt het probleem: Als ik start start hij meteen, maar draait op 1 cilinder. Wanneer ik de achterste nokken precies goed zet (FT in lijn, voorste nokken naar buiten, FE teken netjes op de uitlaat, FI op de inlaat en in lijn) en ik draai de as 270 graden en zet de timing van de achterste nokken goed (RT, nokken naar binnen, RE en RI de juiste kant op en in lijn), heeft hij erg veel moeite met starten, maar loopt dan als een zonnetje totdat ik hem uitzet en hij niet meer wil starten. Ik weet dat de voorste nokkenassen goed staan aangezien ik hier niets heb gedaan.
Staat mijn timing nu nog steeds verkeerd of is er een ander probleem bij gekomen en zoek in de verkeerde richting?
Ondertussen begin ik mijn motor wel door en door te kennen