Schokkende varadero 1000

21 nov 2020 17:35 #1 door Berry
Schokkende varadero 1000 werd gestart door Berry
Hallo iedereen, ik ben nieuw op het forum. Gegroet iedereen. Ik zit met een probleempje met mijn varadero. Ik heb hem net binnengebracht bij honda. Het probleem was schokken bij kwart gas. Nu een dikke rekening later moet ik vaststellen dat het probleem toch niet verholpen is. Ze hebben de carbu gereviseerd, opnieuw gesyncroniseerd,.... op de snelweg merk ik niets meer maar tegen 50km/h of 70kmh constante snelheid komt het weer terug. Maakt niet uit welke versnelling, het is om en bij de 2500,3000 en lijkt alsof je een vaste schakel in ketting hebt qua gevoel. Of alsof de ontsteking plots even wegvalt. Ik ben echt ten einde raad aangezien nu ze zelfs bij honda het blijkbaar niet kunnen oplossen. Wat je ook merkt als het voorvalt is een geluid aan de ketting ( zoals je kan hebben als je even gas lost en herneemt, beetje een TJAK geluid). Ketting, tandwielen, luchtfilters, oliefilter, bougies, olie, benzinefilter, zijn allemaal vervangen. Iemand een ideetje? Ik snap dat het niet evident is, maar mss heeft iemand al eens dezelfde symptomen gehad. Oh ja, als je wat optrekt enzo merk je helemaal niks aan de motor, probleem stelt zich echt bij een constante snelheid en toerental. Kan een lekkende pakking aan de uitlaat dit veroorzaken ? Het is wel zo dat als het voorvalt, er soms een plopje vooraan te horen is, beetke zoals een misfire. Of moet ik eerder in de richting gaan denken van de nokkenassspanners?? Ik hoop dat iemand een ideetje heeft.

Groetjes!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 nov 2020 18:39 #2 door Wilco.Cwx
Beantwoord door Wilco.Cwx in topic Schokkende varadero 1000
Mmmja op afstand weer lastig .

Rij eens met de tankdop open ?

Contactslot zuiver ?

kan van alles verzinnen op afstand
Helpt ook niet veel .

Plofjes duid vaak op valse lucht in de uitlaat ,of arm mengsel situatie,s,
mogelijk ontstekings probleem.

Laat eens een club dealer kijken ?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 nov 2020 20:33 #3 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Schokkende varadero 1000
Geluid bij je ketting komt waarschijnlijk doordat je motor ineens inhoud, maar wat is de kilometerstand van je motor? 3 dingen die in ieder geval kapot gaan bij een SD01 en voor vreemde symptomen zorgen zijn de dynamo (wordt te warm en verbrand) spanningsregelaar ( honda dus gaat kapot ;) ) benzinepomp, (contactpunten versleten).

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 nov 2020 21:11 #4 door Berry
Beantwoord door Berry in topic Schokkende varadero 1000
Leuk al die snelle reacties. Bedankt alvast. De motor is van 2002 een sd02 normaal, met 54.000kms op de klok. Brandstofpomp is ooit al vervangen geweest, maar is daarom niet uit te sluiten. Wat ik gek vind is dat het enkel merkbaar is bij zeer weinig gas geven en altijd tussen pakweg 2500 a 3000 tpm. Al die zaken die je net opnoemt zijn natuurlijk na te kijken, ik had natuurlijk gehoopt dat honda dergelijke zaken reeds zou uitsluiten. De honda dealer zit nogal ver, dus ik ga er niet weer een hoop vrije tijd insteken om hem te brengen en halen ..... en kwade mail mogen ze wel verwachten. Ik heb hem eigenlijk naar de garage gebracht zodat ik met mijn beperkte vrij tijd kan rijden en genieten ipv hele dagen te sleutelen. Ik heb bij aankoop al 3 dagen werk gehad waar ik 1 dag voorzien had 😄..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 nov 2020 21:33 #5 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Schokkende varadero 1000
En was dit probleem er ineens na vele vele "goede" kilometers of heb je de motor pas in je bezit en valt het nu ineens op? Het blijft wel een dikke twin met grote carburateurs en lange versnellingen . Kwaaie mail naar je garage gaat je motor ook niet beter van lopen, beter zoek je samen naar een oplossing.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 nov 2020 09:00 #6 door Wilco.Cwx
Beantwoord door Wilco.Cwx in topic Schokkende varadero 1000
Bedoel je soms het rukelen van de motor bij een bepaald toerental in de tweede of 3e versnelling onder matige belasting

Zoiets was niet onbekend bij het vorige merk van mijn motor daar werd dat rukelen in de basis veroorzaakt door
Een combinatie van ontstekings timing en krukas vertraging (duwen tegen de compressie) en het 32tands krukas sensor tandwiel die de motor computer
Liet twijfelen wanneer te vonken.
Zaken als ketting spanning ,synchroniseren van de gaskleppen
Klepspeling timing van de nokkenassen enz konden al het verschil maken in dezelfde toerental gebieden.

Ook ik heb toen (ingebrande) dynamo stekker problemen gehad en maar weinig verschil in rijgedrag gemerkt ,alhoewel het na het monteren van een mosfet regelaar (schendingen) de motor toch net weer wat fijner was geworden om mee te rijden.

Je tankt toch wel e5 primium benzine ?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 nov 2020 09:25 - 22 nov 2020 09:46 #7 door Berry
Beantwoord door Berry in topic Schokkende varadero 1000
Hey, leuk dat er weer een aantal mogelijk oorzaken naar boven komen. Ik heb de motor ongeveer een half jaar nu. Toen ik hem kocht was hij erg verwaarloost maar toen was er van het schokkende gevoel maar heel matig sprake en vooral merkbaar op de snelweg (idd bij matige belasting en zeer weinig gas). Even om het verhaal van de garage toe te lichten: ik heb de motor binengebracht met een zeer goede uitleg van wat het probleem is. Ze hebben hem 3 weken lang bij hen staan gehad. Ik ga er vanuit dat zij weten hoe ze alle sensors, ontstekingssysteem e.d. kunnen controleren op evt fouten. Ze hebben de carbu's gereviseerd en hiermee is al wel een deel opgelost maar ik had eigenlijk gehoopt om mezelf het zoeken naar de naald in de hooiberg te besparen, wat ik nu uiteindelijk weer wel zelf moet doen. Ben ik dan onredelijk dat ik niet tevreden ben over de uitgevoerde herstellingen? Dat terzijde. Mijn eerste idee nu is om idd de multimeter te nemen en eens alles te beginnen doormeten, daarbij denk ik dan aan de gaspositiesensor, de stroomomvormer, de bobijnen, de nokkenassensor, ..... Ik weet nu tenminste dat het brandstofsysteem in orde is ( de carbu's toch al), mss zal ik voor de zekerheid de brandstofpomp ook maar nakijken of deze genoeg genoeg debiet geeft maar ik denk dat de kans klein is dat deze er iets mee te maken heeft. Mijn idee gaat eerder uit naar een slechte sensor, iets met de timing of de ontsteking. In elk geval zal het weer uitzoeken worden 😄. Ik begin zowieso met de zaken die hier vermeld worden. Verder rijdt ik altijd op premium benzine. Toen ik de motor kocht dacht ik dat het probleem veroorzaakt werd door slecht onderhoud. De luchtfilter was helemaal op, de bougies idem, de tandwielen en ketting idem. Dus had ik gehoopt dat na een goed onderhoud de problemen zouden verwijnen maar niets was minder waar. 😬

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 nov 2020 09:45 #8 door Wilco.Cwx
Beantwoord door Wilco.Cwx in topic Schokkende varadero 1000
Ik ken jou motorfiets niet ,maar is het mogelijk om de krukas sensor speling af te tellen ? Zo ja breng hem dan zo krap mogelijk binnen de fabrikant specificaties.

Vermoed dat je oneindig kan meten met een multimeter en het niet gaat vinden? .
Schone stekkers en verbindingen (ook massa) daar verwacht ik wat meer van ?

Ja de stroom omvormer /accu is wel eens een dingetje om in de gaten te houden met vage klachten

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 nov 2020 10:06 #9 door jan1966

Suzuki DL1000 Vstrom 2014

Daarvoor: Varadero SD01, bouwjaar 2002, zwart/grijs, Suzuki V-strom 650 (bj 2004), Honda Africa Twin RD07 (bj 1996), Suzuki GS850N, Kawasaki EX500 (bj 1991), Kawasaki ZZR1100 (bj 1990), Honda CBR600F (bj 1990), BMW K100 (bj 1984), Suzuki GT500 (bj 1976)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 nov 2020 10:11 #10 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Schokkende varadero 1000
De krukas sensor is niet af te stellen. Bij de injectie dero gaat dat ding wel eens kapot, als je dan wilt starten gaat het FI lampje niet branden en kun je niet starten, maar verder loopt hij dan wel goed. Ik heb die sensor wel eens vervangen , zit aan de binnenkant van het koppelingsdeksel. MAAR lees inderdaad ook het topic van Jan eens door.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 nov 2020 10:19 #11 door jan1966
Beantwoord door jan1966 in topic Schokkende varadero 1000
Nog even een aanvulling op mijn link;

Inmiddels is een Dynojet set gemonteerd, de kleppen gesteld en de carburateurs gesynchroniseerd. Het schokken is veel minder geworden, maar niet helemaal weg.
Ik laat het zo.

Gr. Jan

Suzuki DL1000 Vstrom 2014

Daarvoor: Varadero SD01, bouwjaar 2002, zwart/grijs, Suzuki V-strom 650 (bj 2004), Honda Africa Twin RD07 (bj 1996), Suzuki GS850N, Kawasaki EX500 (bj 1991), Kawasaki ZZR1100 (bj 1990), Honda CBR600F (bj 1990), BMW K100 (bj 1984), Suzuki GT500 (bj 1976)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 nov 2020 10:22 #12 door Berry
Beantwoord door Berry in topic Schokkende varadero 1000
Goh, ik vind in de workshop manual zelfs niets terug over een krukassensor. Wel dat bij de symptomen die ik heb het volgende moet nagekeken worden: caburators afstelling ( net gedaan bij honda normaal ) carbu's op lekken controleren, vonktest uitvoeren aan bougies, ontstekings timing checken, al deze niet klopt, de ontstekkings puls generator na te meten en de ontstekings module na te meten.

De timing checken doe je via de een toezichts dopje en heb je een ontstekingslamp voor nodig, heb ik dus al niet. De motor heeft automatische nokkenasspanners, dus in principe eens de timing goed staat en de spanners zijn goed zou je timing altijd goed moeten zijn. Ik denk dat ik eerste het ontstekingssysteem een volledig ga doormeten. Hier kan al veel uitkomen. Ik denk namelijk datvik het ergens zal vinden in de gaspositiesenor of een bobine of de pulsgenerator

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 nov 2020 10:32 #13 door Berry
Beantwoord door Berry in topic Schokkende varadero 1000
Als ik het topic van Jan lees zal ik eerst eens bij de garage horen of ze de gasnaalden vervangen hebben. Zowieso is een nazicht van het volledige ontstekingssysteem ook al een stap in de goede richting. Volgens het topic van Jan ben ik wel in de juiste richtingen aan het denken .

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 nov 2020 11:06 #14 door Wilco.Cwx
Beantwoord door Wilco.Cwx in topic Schokkende varadero 1000
Even door de info van jan heen gevlogen.
gasnaalden en zittingen is nog niet zo dom bedacht .
een dyno kitje op een meer kilometer motor zou ik overwegen
verbruik gaat dan wel omhoog ,dat wel
rijplezier is toch ook een factor....
verwacht dat een oem (origineel) naalden setje ook niet gaat brengen wat je zoekt ?

(kan nog een beetje experimenteren met bougie electrode afstand tussen 0,7 en 1,1 mm of merk bougie ,ngk heeft nogal eens hogere overslag spanning nodig tov champignon bougie,s)

vermoed het verhaal lezende dat het ook een product eigenschap is voor jou dero :blush:
je kan het hoogstens onderdrukken door je zaakjes op orde te houden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 nov 2020 11:20 #15 door Berry
Beantwoord door Berry in topic Schokkende varadero 1000
Hey, idd dat gasnaald verhaal heb ik nog gehoord. Zal ik toch eens navragen bij de garage. De motor is nu helemaal proper en onderhouden en zal zo ook blijven.😄 we zullen wel zien, helaas wordt het weer sleutelen en zoeken wat ik liever aan de garage had overgelaten 😅

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 nov 2020 12:07 #16 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Schokkende varadero 1000
Je schrijft dat het enkel merkbaar is bij heel weinig gasgeven tussen de 2500 en 3000 rpm , je zou ook je rijstijl wat kunnen aanpassen zodat je die omstandigheden vermijd. Misschien een 1 tand kleiner voortandwiel proberen. Oorspronkelijk was dit blok bedoeld voor een sportmotor en dan is weinig gasgeven tussen 2500 en 3000 ook niet echt de bedoeling. Je kan je motor ook nog inruilen op een injectie model, daar kun je dat probleem helemaal wegpoetsen met een powercommander.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 nov 2020 12:17 #17 door Wilco.Cwx
Beantwoord door Wilco.Cwx in topic Schokkende varadero 1000
iedere motor is uniek in zijn soort ,ondanks dat de tolerantie,s dicht bij elkaar blijven B)
(iedere rijder is ook uniek :silly: )

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 nov 2020 12:30 #18 door Berry
Beantwoord door Berry in topic Schokkende varadero 1000
Tja rijstijl aanpassen helpt niet echt. Als een trajectcontrole je dwingt om een bepaalde snelheid te rijden zit je eraan vast. Het is trouwens zo dat dat toerental op kruissnelheid helemaal niet zo abnormaal is. Ik ga er vanuit dat je bij 70 kmh kruissnelheid in 4e versnelling rijdt. Ik heb al diverse racers gehad en daarmee kon ik ook dit toerental aanhouden zonder problemen. Ik heb trouwens voor ik deze gekocht heb, met eenzelfde gereden van een maat van me. Ben ik een heel dikke dag mee gaan touren, bewust normale verkeerssituaties opgezocht en die had het compleet niet. Ik snap wat jullie bedoelen met de karaktereigenschappen van een v twin. Het rommelige onderin, de vibraties van het blok bij bepaalde toerental... maar daar gaat dit niet over.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 nov 2020 12:36 #19 door Berry
Beantwoord door Berry in topic Schokkende varadero 1000

xrvtuur schreef : Je schrijft dat het enkel merkbaar is bij heel weinig gasgeven tussen de 2500 en 3000 rpm , je zou ook je rijstijl wat kunnen aanpassen zodat je die omstandigheden vermijd. Misschien een 1 tand kleiner voortandwiel proberen. Oorspronkelijk was dit blok bedoeld voor een sportmotor en dan is weinig gasgeven tussen 2500 en 3000 ook niet echt de bedoeling. Je kan je motor ook nog inruilen op een injectie model, daar kun je dat probleem helemaal wegpoetsen met een powercommander.


Geloof me als ik mijn rijstijl kon aanhouden, dan is de motor perfect. Want zodra het gas erop gaat en je wat "sportief" rijdt is er geen enkel probleem. De realiteit van de kwestie is echter dat je dan continu overal je rijbewijs kunt kwijtraken en dat je zo nu eenmaal niet kunt rijden hier. Trajectcontroles zijn hier rijkelijk aanwezig en dan is het snelheid houden. En snelheid houden betekent gas een kwartje open en dat betekend in deze schokken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 nov 2020 13:01 #20 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Schokkende varadero 1000
Ik weet niet of je in staat bent om zelf een voortandwiel te wisselen ? ik zou een 15 tands voortandwiel naar je op kunnen sturen. bevalt het reken je het af bevalt het niet stuur je het terug, kost je 14 euro verzendkosten.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.140 seconden