Carburateur vuil?

12 juni 2021 12:22 #1 door Theo
Carburateur vuil? werd gestart door Theo
Gisteren instructiedag van de knmv gereden op mijn Varadero uit 2001. Lage snelheden, warm weer waardoor de temperatuur van de motor natuurlijk lekker opliep maar zeker binnen de perken bleef. Vervelende was wel dat de motor, misschien te gevolge van de hoge temperatuur, bij stationair uitviel. Bij het verkeerslicht moest ik met het gas spelen om de motor aan de praat te houden. Daarnaast schokkerig rijgedrag in de lage toeren, meer dan we al gewend zijn van de Varadero.
Bij hoge toeren/snelheden geen last.
Zou dit misschien met een vervuilde carburateur te maken kunnen hebben? En zo ja is dit misschien op een simpele manier met bijv. MoTip carburateurreiniger op te lossen. Vraag is dan wel hoe dit te doen. Moet direct in de carburateur gespoten worden maar de motor moet ook lopen. Omdat bij de Varadero de tank eraf moet wordt dit wat lastig.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 juni 2021 12:40 #2 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Carburateur vuil?
Wordt in de tank gemikt. Dus vermengd met de brandstof.
Zijn meerdere soorten te krijgen, bijvoorbeeld forte of Wynns of valvoline.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 juni 2021 23:34 #3 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Carburateur vuil?
de eerste vraag is altijd

is het elektrisch of is het brandstof gerelateerd

een defecte bougie dop kan dit soort problemen ook veroorzaken.

een vast zittende choke ook ,
Maar zeker ook een vervuilde stationaire sproeier.

en om dat goed schoon te krijgen is demontage wenselijk
spijtig dat dan de tank er af moet.

klasse rijden heeft nu eenmaal ook nadelen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 juni 2021 10:34 #4 door Theo
Beantwoord door Theo in topic Carburateur vuil?
Een toevoeging in de brandstof had ik al eens gedaan. Leverde toen wel enige verbetering op, in ieder geval gevoelsmatig, maar het nu uitvallen bij stationair als de motor goed warm is is nieuw.
Het verwijderen van de tank vind ik op zich nog niet zo'n probleem. Al een keer gedaan om het luchtfilter te vervangen, Geen leuke klus maar wel te doen.
Een vastzittende choke zal met vuil te maken hebben?
De stationaire sproeier controleren gaat mijn kennis iets te ver. Eerst de "makkelijke" zaken maar eens controleren en anders toch maar hulp inroepen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 juni 2021 15:26 #5 door Timon
Beantwoord door Timon in topic Carburateur vuil?
Kan veel dingen zijn...
zoals je zei eerst de makkelijkere dingen proberen.

Electronica na lopen (Bougie's, bougiedop, kabel, bobine, cdi, zekeringen). Ooit had ik ook een soort gelijk probleem en dat bleek een zekering te zijn die bij bepaalde toerentallen geen contact wou maken.

Brandstofsysteem
Kijk eerst even of de choke knop nog werkt zoals waffie zei.

Carburateur reinigen (dit moet sowieso gebeuren bij een grote beurt vind ik), dit kan door zo'n flessie maar je kan hem ook goed schoon maken door hem eraf te halen en alle sproeiers door te prikken met een staaldraadje en laten weken in remreiniger. Of nog beter is door het gebruiken van een ultrasoon reiniger.

Wat ook nog kan maar onwaarschijnlijk omdat jouw probleem alleen bij stationair is:
Tank: Zou kunnen dat de carb moeite heeft met brandstof krijgen doordat er geen lucht in de tank kan komen (verstopping bij luchtinlaat), je kan dit controleren door je tankdop open te doen.
Slangen en evt een filter kijken op verstopping
Kapotte pakkingen: Krijgt teveel lucht.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 juni 2021 19:51 #6 door Garfield
Beantwoord door Garfield in topic Carburateur vuil?
Geen staaldraad gebruiken om de sproeiers te lijf te gaan - staal is harder dan het messing van de sproeiers dus loop je het risico op krassen.
Beter om een koperen ader van een electriciteitsdraad te gebruiken.

Ook is een ultrasoonreiniger niet heilig: vorige week heb ik een carburateur onder handen genomen van een motor die 7 jaar had stilgestaan. De stationairsproeier zat zo verstopt dat de ultrasoonreiniger dit absoluut niet redde, ik ben vervolgens een half uur (!) aan het porren geweest met een koperdraadje voor ik de sproeier weer open had.

Succes !

Ik heb 'enkele' motoren waaronder een XL650V en een NX250.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 juni 2021 20:56 #7 door Timon
Beantwoord door Timon in topic Carburateur vuil?
Zo blijf je maar dingen leren ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.085 seconden