Is het model met zwarte motorblok verkocht geweest in Belgie?

02 feb 2010 13:57 #1 door VFR-rijder
Zoals de titel al zegt vraag ik mij af of het model met zwarte motorblok verhocht is geweest in Belgie, ik heb ze hier nog nooit gezien, en wist zelfs niet dat ze bestonden voor ik wat opzoekingen over de XLV750R heb gedaan.
Ze zijn wel mooi in het zwart met rood of grijs erbij en ook heel tijdloos (je zou niet zeggen dat ze zo oud zijn), maar het model in Honda kleuren met rode motorblok heeft toch wel iets dat aanspreekt.
Twijfel nu een beetje naar wat ik op zoek zal gaan. Maar het model met zwarte motorblok heb ik hier in Belgie nog nooit gezien. Wie kan mij hierover info geven?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 feb 2010 14:39 #2 door Two Plugs
Hoi VFR rijder,

Voor wat betreft het 'rode' blok (de z.g. "HRC" versie): in Nederland is dit de enige serie geweest die formeel door Honda is gevoerd.

Deze "HRC" had een aantal pijnpuntjes... Zo was een XLV750R in 1983 (introductie op de Salon van Parijs) een fix stuk duurder (ca. 2.000-3.000 Gulden, zeg maar een dikke 1.400 €) dan een vergelijkbare BMW R80GS; terwijl er kwalitatief ook nog het een en ander op af viel te dingen...

Om de reputatie te redden, bracht Honda een 'publieke' versie uit, de 'Limited' met idd zwart motorblok en metalic lak en technisch op een paar punten verbeterd. Martin Visser weet er echt veel van af, volgens mijn informatie is deze 'Limited' versie alleen gevoerd in Frankrijk en Italië.

De XLV750R Limited die ik heb komt oorspronkelijk uit Frankrijk en is in 1985 op Nederlands kenteken gezet.

Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
m.facebook.com/groups/1467408023517180
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 feb 2010 16:50 #3 door VFR-rijder

Hoi VFR rijder,

Voor wat betreft het 'rode' blok (de z.g. "HRC" versie): in Nederland is dit de enige serie geweest die formeel door Honda is gevoerd.

Deze "HRC" had een aantal pijnpuntjes... Zo was een XLV750R in 1983 (introductie op de Salon van Parijs) een fix stuk duurder (ca. 2.000-3.000 Gulden, zeg maar een dikke 1.400 €) dan een vergelijkbare BMW R80GS; terwijl er kwalitatief ook nog het een en ander op af viel te dingen...

Om de reputatie te redden, bracht Honda een 'publieke' versie uit, de 'Limited' met idd zwart motorblok en metalic lak en technisch op een paar punten verbeterd. Martin Visser weet er echt veel van af, volgens mijn informatie is deze 'Limited' versie alleen gevoerd in Frankrijk en Italië.

De XLV750R Limited die ik heb komt oorspronkelijk uit Frankrijk en is in 1985 op Nederlands kenteken gezet.


Hallo Two Plugs,

bedankt voor de info,
Heb al gezien dat er in Frankrijk veel meer te koop staan dan hier in Belgie en bij jullie in Nederland, en ben er dan ook over aan het nadenken om er één te gaan kopen in Frankrijk. Ben dan ook bezig met het informeren over de praktische zaken van het invoeren vanuit Frankrijk, weet jij daar iets meer over?

De taal is natuurlijk al een eerste probleem, mijn frans is niet zo goed (schrijven lukt helemaal niet dus eens een mail te sturen is een probleem).
De papierwinkel: douane hier in Belgie zou geen probleem zijn, maar weet niet of er in frankrijk iets moet gebeuren bij de uitvoer, want in Frankrijk blijft een nr. plaat ook bij het voertuig zoals bij jullie in Nederland (en bij jullie in Nederland moet de nr. plaat worden ingeleverd en krijg je papieren voor export, weet ik omdat ik ooit een Matra Murena in Nederland ben komen kopen maar de verkoper een handelaar heeft dit toen samen met mij in orde gebracht)
Verder hebben we hier in Belgie bij elk voertuig een gelijkvormigheidsattest, nu is dit europees maar bij oudere modellen niet. Hebben jullie ook zo een gelijkvormigheidsattest, heb horen zeggen dat de Fransen dit niet hebben. Dit zou ik dan moeten aanvragen bij Honda, maar dat zou een probleem kunnen zijn (ook voor het aanvragen van een nr. plaat) als het een model is dat in Belgie niet is ingevoerd (model met zwarte motorblok).

Alle info is welkom,
Peter, de VFR-rijder.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 feb 2010 20:57 #4 door Varadientje
Hoi Peter,

Mijn vorige transalp kwam uit Duitsland. Daar heb je een soort van 'fahrzeugschein'. Dit was een transalp uit 1986. Het enige wat wij moesten doen is bij de NL rijksdienst voor het wegverkeer de motor laten keuren voor Nederlands kenteken en het restant BPM (luxetax, dat kunnen alleen Nederlanders bedenken...) betalen (en kosten keuring).

Omdat de Transalp ook in NL is gevoerd, was het geen probleem voor wat betreft type goedkeuring. En we hadden wel geluk dat de keurmeester een motorliefhebber was... Het eerste wat hij vertelde: "Oh, een Transalp, daar is nooit iets mis mee, prima motor!"

Ik heb de motor zelf uit Duitsland hierheen gereden op Duits kenteken en voor één dag een WA casco verzekering op het Duitse kenteken afgesloten.

Weet niet hoe het gaat met import vanuit Frankrijk, maar dat zal beslist niet moeilijker gaan lijkt me...

Transalp Club Nederland Forum...:
Ben je er gast, gedraag je er dan naar!

Groetjes Karinda

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 feb 2010 21:09 #5 door Two Plugs
Hoi Peter,

Zoals idd door Karinda aangegeven was de import van de alp niet zo'n probleem. Voordeel is dat we Duits spreken; ik heb geen enkel idee wat en hoe de 'spelregels' zijn voor import vanuit Frankrijk... Maar in het kader van 'Europese eenwording' kan dat nooit erg afwijken lijkt me...

Mijn XLV stond al op NL kenteken toen ik 'm in 2001 heb aangeschaft. Dus hij is in 1985 óf door een liefhebber, of door een Honda dealer naar Nederland gehaald. In ieder geval niet via de importeur, de XLV was in Nederland alleen tot 1984 verkrijgbaar via het officiële Honda programma...

Duitsland heeft de XLV750R nooit officieel geïmporteerd.

Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
m.facebook.com/groups/1467408023517180

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 feb 2010 12:34 #6 door David

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 feb 2010 15:21 #7 door Two Plugs
Dat is dus idd een 'limited'. Die heb je met rode tank (zoals de mijne), blauwe tank en deze zilveren tank... Hij is aan de prijs (helemaal voor Duitse begrippen) maar hij ziet er dan ook nog helemaal origineel uit. Belangrijk... het ziet er naar uit dat er zelfs de originele uitlaten nog op zitten!

Let wel... voor dagelijks gebruik is de XLV minder geschikt. Dit vanwege toch wel de onderhoudsgevoeligheid en moeite om aan sommige onderdelen te komen... Ik beschouw de onze dan ook echt als 'klassieker'; we gebruiken de Alp of de Dero voor dagelijks transport en langere reisen.

Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
m.facebook.com/groups/1467408023517180

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 mrt 2010 18:44 #8 door wouterrrrr
Hallo,

Ik las je bericht, leuk om zo het forum even door te spitten als tijdverdrijf. Weet zelf geen oplossing voor het importeren van motren naar Belgie. Toevallig kwam ik de volgende advertentie tegen en er stond oa in dat dit bedrijf je helpt met het import/export van motoren naar/uit Belgie:

Hier komt de link naar de advertentie:

motoren.tweedehands.net/accessoires/tank...s-givi-en-buse2.html

Kijk naar de losse regel onder aan de advertentie!

Zij kunnen je vast verder helpen.

Succes er mee.

Groeten Wouter

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 mrt 2010 23:41 #9 door Martin Visser
Beantwoord door Martin Visser in topic Is het model met zwarte motorblok verkocht geweest in Belgie?
Zwart met Grijze tank is een franse uitvoering, zeldzaam maar heel bijzonder.
Er zijn xlv's in belgie te koop, ik weet nog een hele mooie te staan in zeeuws vlaanderen, aan de belgische kant.
gerestaureerd en al.....

groeten, martin visser

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.131 seconden