Proefrijden en vergelijken

25 juni 2023 09:21 #21 door renATus
Beantwoord door renATus in topic Proefrijden en vergelijken
Gisteren een poging ondernomen bij MotoPort Zelhem. Helaas waren de verkopers vooral erg druk met elkaar en werd en niet naar de aanwezige klanten omgekeken.

Binnenkort maar eens ergens anders proberen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 juni 2023 18:01 #22 door chaly-dude
Beantwoord door chaly-dude in topic Proefrijden en vergelijken

renATus schreef : Gisteren een poging ondernomen bij MotoPort Zelhem. Helaas waren de verkopers vooral erg druk met elkaar en werd en niet naar de aanwezige klanten omgekeken.

Binnenkort maar eens ergens anders proberen


Nuttige toevoeging aan dit topic.

Transalp XL600v + Honda SS50 (in onderdelen).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 juni 2023 16:33 #23 door arne
Beantwoord door arne in topic Proefrijden en vergelijken
Nou ja, niet naar MotoPort Zelhem dus. ;)

Ik moet nog steeds een proefrit zien te scoren, maar ik denk dat dat pas na de vakantie gaat worden. Ik ben er wel benieuwd naar, zeker ook als ik de reacties hoor ten opzichte van de 650. De garage is nu leeg, maar een 650 is natuurlijk een goedkope optie. Zeker als je niet ergens door milieuzones hoeft, wat met de nieuwe 750 dan weer geen enkel probleem is.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 juli 2023 10:29 #24 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Proefrijden en vergelijken
Gisteren dus bij Ten Kate geweest en samen met een aantal anderen proef kunnen rijden.

Was ruim op tijd aanwezig om even lekker te lunchen en op mijn gemak eens rond een paar nieuwe alpjes te lopen om te kijken. Hij oogt 'gewoon', en zal dus geen hoofddraaier zijn, maar dat is de alp ook nooit geweest.
Technisch gezien is een kleine beurt een fluitje van een cent. Een grote beurt zal toch wel weer wat werk zijn. Kleppen controleren wordt een flinke klus, zeker als ik het vergelijk met de NC die ik de vrijdag op de brug had.
Verder zijn er duidelijke ophangpunten voor carterbeschermer te zien, dus die is simpel te installeren. Ik hoop alleen niet dat daar ook de valbeugel op gaat komen, want dan ben ik bang dat deze bij een val toch iets te zwakjes zijn.
Ook aansluiting voor middenbok is aanwezig, en waarschijnlijk hoeft bij de montage de uitlaat er in ieder geval niet van af.
De XL750 is voorzien van dezelfde bandenmaten als de CRF1000, ben eigenlijk wel benieuwd of wielen uitwisselbaar zijn. (Mooi voor de toekomst als je een extra setje zou willen of zo).
Verder ziet hij er solide uit.

Genoeg gekeken, nu ook even rijden.

Te kort om een hele goede review te maken, maar toch.....

Bij de start meteen een duidelijk groot (maar niet te groot) scherm zichtbaar welke goed afleesbaar was tijdens de toch zonnige dag. De belangrijkste informatie als snelheid, toeren en rijmodus prima in beeld en de tankmeter was verder ook niet verstopt. De overige informatie is leuk om te bekijken als je een keer stil staat, maar vindt ik onder het rijden niet belangrijk.
Rijmodus toen ik vertrok stond op normaal. En als ik een toertochtje in een groep rij is dat een prima stand, maar als ik alleen rijdt dan begint de 'kik' wel erg laat. Pas vanaf 4000 rpm komt het blokje los. Op zich is het natuurlijk ook even wennen, want dit blokje gaat wel even iets verder in de toeren dan de 700, dus ook de vermogens afgifte zal echt wel anders zijn. Op zich kun je ook in de normale modus flink aan het gas en sportief rijden al is het iets hoger in de toeren dan je van de andere alpjes gewent bent.
Het veranderen van modus was even zoeken (geen instructies gehad), maar kan onder het rijden. Modus knop indrukken tot de gewenste stand. Die knippert dan, maar zodra je gas los laat springt hij in de gekozen stand.
In de sport stand reageert het blok echt wel een stukje eerder, en voelt bij 3200 toeren al flink de power er in komen.
Remmen voldoen ruim en heel de motor voelt echt gewoon goed aan. Dat valt eigenlijk pas achteraf op, omdat je gewoon weg rijdt en meteen lekker van gas gaat zonder te moeten wennen aan een ditje datje. Het voelt dus eigenlijk weer als vanouds met een transalp, dat het een allemansvriend is.
Vering.... al snel het eerste bultje in de weg en dat gaat best soepel. Ik had in ieder geval weinig last van de achterkant waar ik al een aantal anderen over gehoord heb, maar mogelijk dat mijn 93kg schoon aan de haak daar wel aan bijdragen. De vering voelt echter in zijn geheel wat 'slapjes'. En zeker bij 'landen' (niet dat ik echt flinke sprongen gemaakt heb, maar als je met een flinke gang van vol uitveren over een bultje weer in veert) zit er wat beweging in de motor. Niet storend, en je kunt echt wel 'rebels' inhalen over een snelheidsbultje waar de auto voor je vol voor in de ankers moet.
Op het stukje onverhard wat was uitgezocht was de vering wel te zacht voor mijn rijstijl. Omdat het niet mijn eigen motor is ietwat rustiger aan gedaan, maar bij de bulten en gaten en kleine sprongetjes durfde ik met deze vering ook niet meer harder dan 85 kmph. Harder was de vering waarschijnlijk wel doorgeslagen en dat wilde ik toch even niet ervaren op een vreemde motor.
Nu we het dan toch over onverhard hebben. Uiteraard in eerste instantie de modus op 'gravel' gezet. Maar meteen bij wegrijden viel het mij tegen. De traction control staat bijna vol aan in die modus..... waarom ????? toch even het pad uit gereden in die modus en tijdens het wachten op GeertJan en Wessel even zoeken of ik die TractionControl kon aanpassen. Helaas zonder handleiding niet direct gevonden, maar de ingestelde user mode stond wel dusdanig dat de TC in de laagste stand stond en abs ook uit. Dus in die modus het pad nog een keer heen en weer gereden en dat was duidelijk al beter. Het stoorde in ieder geval niet meer.
Ook staan was met mijn 1.93m eigenlijk best goed te doen. Ik hoefde niet overdreven gebukt te staan, maar de armen waren wel redelijk gestrekt. Dus een setje verhogers maken het waarschijnlijk net even beter.

Een veel gehoorde 'klacht' bij terugkomst was dat bij een constante snelheid het lastig werd om deze aan te houden en dat bij het minste of geringste de motor reageerde. Ik moet zeggen dat ik dat niet bewust gemerkt heb, maar misschien heb ik ook geen constante snelheid aangehouden :angel:
Wel vond ik in de sport stand dat rijden door dorpjes, of bij het 8jes draaien en dergelijke de controle wat lastiger. Maar in de normale stand had ik daar geen moeite mee. En met het gemak van instellen van de modus onder het rijden, kun je in die situaties altijd even omschakelen.

Verder zaken die mij opvielen. Ik claxoneerde een paar keer op zoek naar de richting aanwijzer. Die zit dus duidelijk wat lager dan je gewent bent.
Geen vliegtuigcockpit aan knopjes, schakelaars e.d. zoals bv op de CRF1100 en de bediening voelt verder intuïtief en goed toegankelijk aan.
Wel een apart knopje voor groot/seinlicht. De ene kant op is seinen, de andere kant op is groot licht aan.

Voor mij gaat hij er wel komen (in het zwart). Het is alleen nog even wachten op de financiële injectie die er later dit jaar aan komt. Waarschijnlijk heb ik de erop te zetten veranderingen/accessoires net iets eerder in huis zoals de Hyperpro vering, carter bescherming, valbeugels, handvat verwarming, stuurverhogers.
Daarna op langere ritten even kijken of de ruit voor mij afdoende gaat zijn.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 juli 2023 11:42 - 09 juli 2023 12:14 #25 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Proefrijden en vergelijken
Gisteren, tijdens de door de club georganiseerde Ten Kate proefrij dag, heb ik voor de 2e keer een stuk(je) kunnen rijden op de nieuwe Transalp :cheer:

Net even mijn eerdere bevindingen terug gelezen. Wat vond ik er nu van:

- opstappen ging nu probleemloos. Het zal het moment van de dag geweest zijn ;)
- de dunne handvatten had ik nu minder/geen last van, maar goed, dat is altijd wel op te lossen hè!
- trillingen in het stuur waren nog steeds wel wat aanwezig.
- de afleesbaarheid van het dashboard ging nu wel, ik had lenzen in i.p.v. bril, dus het ligt aan mij uiteraard!

Wat erg opvalt is dat alles zó licht en soepel en makkelijk werkt. Ontkoppelen kost nauwelijks kracht, gasgeven (ride by wire toch?) gaat heerlijk licht, schakelen ook en nagenoeg geluidloos. Het is ook typisch een Honda, opstappen en wegrijden!

Ik zag al berichten van anderen dat de vering aan de achterkant als ‘jumpy’ ervaren wordt. Dat heb ik zelf niet, ik hou wel van dat softe, beetje zompige. Nadeinen heb ik iig niet ervaren. Later op de ochtend reed ik met de demo CRF 1100 Africa Twin hetzelfde rondje en toen kreeg ik op de drempels een ‘schop onder de kont’, dat vind ik toch ook niet echt lekker. Maar goed, op de CRF zal kwa demping nog wel eea instelbaar zijn, op de Alp waarschijnlijk uitsluitend de veervoorspanning/rijhoogte.

Het blok van de nieuwe Alp loopt ongelooflijk goed! Ik hoor/lees hier en daar dat hij wat tam onderin de toeren is ten faveure van het hoge topvermogen, maar dat tamme ervaar ik zelf niet. Het klimt ontzettend makkelijk in toeren, in de 2e versnelling trek je ‘m zo door tot dik 100km/u.
Ook geprobeerd in de 6e versnelling, vanaf lage toeren, maar ook dan komt hij zonder gebok of gepruttel op snelheid.

Onderweg heb ik uitgebreid met de rijmodi zitten spelen. Op de Sport stand blijf ik ‘m wat schielijk op het gas vinden. Het went wel, maar zeker in de lagere versnellingen is het gewoon lastig doseren. In de Rain stand is dat overigens kompleet weg en had ik nog steeds niet het gevoel dat het truttig ging.

Zoals gezegd heb ik dus ook nog een rondje met de Africa Twin kunnen doen. Is dat dan de overtreffende trap van de Transalp? Ehm, nou dat kan ik eigenlijk niet zeggen nee. De AT was een DCT uitvoering, dus dan is het al weer wat lastiger vergelijken, maar kwa vermogen lijkt de Alp mij hélemaal niks tekort te komen. Sterker nog, ik denk zelfs dat het 750 blok gretiger in toeren klimt! Begrijp me goed, die Africa Twin doet weinig fout, rijd fantastisch, ziet er heel goed uit etc, maaaar........ in mijn beleving is de CRF toch wat overbodig geworden :ohmy: Of je moet een hele grote vent (of vrouw) zijn, dan zul je het wat grotere formaat wel kunnen waarderen uiteraard. Ik denk niet ik ‘m nog zou overwegen.
Het voelt een beetje als bij de Yamaha’s, sinds de T7 bestaat is Super Tenere niet veel meer verkocht denk ik?

Er is nog wel iets wat ik niet begrijp aan de nieuwe Transalp. Ik weet het, hij wordt niet persé gepresenteerd als de ultieme Adventure bike, maar het kán er wel mee natuurlijk. Ten eerste die uitlaatbochten, waarom lopen die niet aan de zijkant van het blok? Dit is zooooo kwetsbaar! En verder steekt er onderaan het blok nog een hele diepe ‘trechter’ uit. Voor allroad gebruik lijkt me dat niet heel fantastisch. Tuurlijk, een dikke alu carterbeschermer zal eea wel oplossen, maar het beperkt wel weer de grondspeling!

Nah ja, al met al was het wel weer een positieve ervaring B)




p.s. Ik had mijn handschoenen nét voordat de foto genomen werd uitgetrokken, heb uiteraard gewoon mét gereden :P


Grtz,
René

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / R80G/S ‘85 / G310GS ‘17
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 juli 2023 13:34 #26 door James Bond
Beantwoord door James Bond in topic Proefrijden en vergelijken
Ook ik proefgereden gisteren bij TK. Dank voor de organisatie! Was erg gezellig en ik heb behoorlijk lang (vond ik) kunnen rijden op de xl750!!
Mijn bescheiden mening:
- voelde qua handling lichter aan als mijn ta700 (positief verrast) ;
- en gelukkig niet hoger (positief verrast);
- achtervering inderdaad wat jumpy als je een verkeersdrempel over rijdt: bij de ta700 is dat m.i. beter (ik ben een amateur hoor en 86kg) of i.i.g anders.
- en meer vermogen goed voelbaar, maar, overgang minder dan toen ik van de xrv750 op de ta700 overstapte.
- toch idd wat lastig om een constante snelheid te rijden, bijv 60kmu, iets met mapping injectie? Gaat bij mijn ta700 iig beter.
- kopen? Misschien over enkele jaren. Thuis ook nog wat andere prio's zeg maar. Tevens rij ik maar ca 6dkm per jaar. Komt wel.
O ja, dan wel graag de witte uitvoering met gouden velgen.
Groet, Steven.

TA700 uit 2008 (en een CB500 uit 2002)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 juli 2023 13:47 #27 door James Bond
Beantwoord door James Bond in topic Proefrijden en vergelijken
Tijdens de proefrit zaterdag j.l. stond er ook een bijna nagelnieuwe blauwe TA700 te koop in de hal, met 4500km gereden. Ik heb mijn maatje hierop getipt en hij heeft die motor gistermorgen gekocht!!

TA700 uit 2008 (en een CB500 uit 2002)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 juli 2023 17:45 #28 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Proefrijden en vergelijken
Gisteren hebben we nógmaals een x gereden met de nieuwe Transalp :cheer: Mijn vrouw wilde ook graag een keertje proefrijden en in het kader van de Honda proefrijdagen konden we bij Motoport Goes terecht.

Gelukkig hadden ze ook daar een witte B)





Oud en nieuw bij elkaar!

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / R80G/S ‘85 / G310GS ‘17
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 juli 2023 20:36 #29 door Niels Meijer
Beantwoord door Niels Meijer in topic Proefrijden en vergelijken
Mooie combinatie.
Welke koplamp heb je in je 600 zitten?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 juli 2023 21:02 #30 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Proefrijden en vergelijken
Da’s een Ali ding! Geen idee wat voor type, ik nam ‘m over van iemand in NL :)

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / R80G/S ‘85 / G310GS ‘17

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 okt 2023 18:55 #31 door Yank
Beantwoord door Yank in topic Proefrijden en vergelijken
Na dat mijn CRF 1000 uit 2016 met 76000k op de teller en in show room conditie door mijn motormaat door niet op te letten
totaal los gereden werd door mij van achteren aan te rijden moest ik toch gaan bedenken wat ik nu met mijn 70 jaar als vervanger
voor de CRF zou nemen. Daar ik toch een wat handzamere motor wilde en de nieuwe Transalp mij qua uitzien zo wie zo erg beviel,
heb ik bij Motoport Echt een Transalp voor een dag meegekregen om hem eens goed uit te proberen in een toch wel wat meer
heuvelachtig gebied gebied bij ons in zuid Limburg en de Ardennen Daar ik al heel wat km met de CRF achter de rug had was
ik wel benieuwd hoe het met deze zou gaan.
Bijzonder verrast was ik met het gemak waarmee hij te manoeuvreren is. En het rijden was alsof ik er al jaren mee rond reed.
Het blok is echt super goed, ik heb er wel steeds mee in sport stand gereden en ik moet zeggen hij doet echt niet onder voor de CRF1000.
Ook stuurt hij heel makkelijk en houd zijn lijn perfect zonder oprichten met remmen in de bochten. De vering is wat soepeler maar ik heb
niet het idee dat het te kort komt. De CRF had ik wel andere veren gestoken maar verder na afstellen ben ik er ook nooit meer aan
geweest behalve dan de voorspanning met bagage. Daar ik ook voor de CRF al meerdere transalpen 600 heb gehad en waar ik veel plezier met
had weet ik dat deze mij de komende jaren ook zal plezieren. Zeker daar ik hem alleen nog maar op de verharde weg zal rijden.
Dus een aantal weken geleden de knoop doorgehakt en hem in Matte Iridium Grey Metallic besteld met een heel aantal Accessoires.
Eigenlijk alle behalve de bovenste valbeugel met verstralers. Die vind ik persoonlijk niet mooi uitzien.
En Vrijdag stond hij klaar bij Motoport. Als het goed is morgen het kenteken en ga ik hem halen.
Hierbij enkele foto's van hoe hij er bij stond.

groet, Gérard

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 okt 2023 07:37 #32 door Jeroen
Beantwoord door Jeroen in topic Proefrijden en vergelijken
Gefeliciteerd en veel plezier ermee!

"You have the right to say what you want. That doesn't mean you have the right to be heard, listened to, believed, agreed with or respected."

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 okt 2023 20:59 #33 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Proefrijden en vergelijken
Gefeliciteerd met de aanwinst Gérard B)

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / R80G/S ‘85 / G310GS ‘17

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 nov 2023 10:04 #34 door Yank
Beantwoord door Yank in topic Proefrijden en vergelijken
In alle verslagen staat dat van de vering van de nieuwe alp alleen de veervoorspanning is te verstellen !! Maar toen ik
op deze Engelstalige site zat te lezen zag ik dat de achter demper toch qua demping is in testellen!
Even bij de mijne gekeken en ja hoor het zit er op.


www.transalpowners.com/threads/today-i-l...-the-rear-shock.452/

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 nov 2023 08:16 #35 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Proefrijden en vergelijken

Yank schreef : In alle verslagen staat dat van de vering van de nieuwe alp alleen de veervoorspanning is te verstellen !! Maar toen ik
op deze Engelstalige site zat te lezen zag ik dat de achter demper toch qua demping is in te stellen!
Even bij de mijne gekeken en ja hoor het zit er op.
www.transalpowners.com/threads/today-i-l...-the-rear-shock.452/


Mijn advies is om die bijdrage eerst helemaal door te lezen. Het lijkt er op dat Honda een bestaande Showa demper heeft gebruikt zonder de voorziening van een gecombineerd rebound en compression ventiel. Wat nu een stelbout lijkt zou wel eens een afdichtingsdop kunnen blijken te zijn.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 nov 2023 08:34 #36 door Yank
Beantwoord door Yank in topic Proefrijden en vergelijken
In het Engelstalig verslag schrijft de motorrijder dit: Vertaald,

Blijkt dat er inderdaad een "snelheid" afstelschroef op de achter schokbreker is. Deze "speed"-schroef regelt tegelijkertijd de compressie en de rebound. Niet je gemiddelde geavanceerde opstelling als je het mij vraagt, maar wat de monteur deed is de "snelheid" van mijn schokbreker aanpassen aan iets langzamer dan voorheen.
Ik kan je vertellen dat de fiets totaal anders aanvoelt. Voor mij heb ik geen nieuwe achter schokbreker van $ 1000 nodig.

Als u de achter schokbreker aan uw behoeften wilt aanpassen, zit hier de schroef. Zeer gemakkelijk te bereiken. Vraag me niet hoeveel beurten het ondersteunt en wat de standaardinstelling is, want ik weet het niet.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 nov 2023 08:55 - 27 nov 2023 08:55 #37 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Proefrijden en vergelijken
V-twin heeft gelijk !!!!!

Ga NIET.... echt NOOIT.... aan die knop draaien !!!!

Het is een afdichting, geen afstel mogelijkheid. En als hij los komt, dan MOET je aan een vervangende schokdemper .......

De enige afstelling die op de standaard schokdemper zit is de veer voorspanning zoals ook beschreven in de gebruikershandleiding !!!!

En wie het niet wil geloven, komt hier maar even kijken. Ik heb een originele Honda demper hier los liggen omdat ik al vooraf besloten had om deze te vervangen voor een Hyperpro.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 nov 2023 09:22 #38 door Yank
Beantwoord door Yank in topic Proefrijden en vergelijken
Oké dan is dat duidelijk. Bedankt voor de waarschuwing.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 nov 2023 18:48 #39 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Proefrijden en vergelijken
Geen wonder dat die motorfiets compléét anders aanvoelde :P

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / R80G/S ‘85 / G310GS ‘17

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Tijd voor maken pagina: 0.254 seconden