Gisteren dus bij Ten Kate geweest en samen met een aantal anderen proef kunnen rijden.
Was ruim op tijd aanwezig om even lekker te lunchen en op mijn gemak eens rond een paar nieuwe alpjes te lopen om te kijken. Hij oogt 'gewoon', en zal dus geen hoofddraaier zijn, maar dat is de alp ook nooit geweest.
Technisch gezien is een kleine beurt een fluitje van een cent. Een grote beurt zal toch wel weer wat werk zijn. Kleppen controleren wordt een flinke klus, zeker als ik het vergelijk met de NC die ik de vrijdag op de brug had.
Verder zijn er duidelijke ophangpunten voor carterbeschermer te zien, dus die is simpel te installeren. Ik hoop alleen niet dat daar ook de valbeugel op gaat komen, want dan ben ik bang dat deze bij een val toch iets te zwakjes zijn.
Ook aansluiting voor middenbok is aanwezig, en waarschijnlijk hoeft bij de montage de uitlaat er in ieder geval niet van af.
De XL750 is voorzien van dezelfde bandenmaten als de CRF1000, ben eigenlijk wel benieuwd of wielen uitwisselbaar zijn. (Mooi voor de toekomst als je een extra setje zou willen of zo).
Verder ziet hij er solide uit.
Genoeg gekeken, nu ook even rijden.
Te kort om een hele goede review te maken, maar toch.....
Bij de start meteen een duidelijk groot (maar niet te groot) scherm zichtbaar welke goed afleesbaar was tijdens de toch zonnige dag. De belangrijkste informatie als snelheid, toeren en rijmodus prima in beeld en de tankmeter was verder ook niet verstopt. De overige informatie is leuk om te bekijken als je een keer stil staat, maar vindt ik onder het rijden niet belangrijk.
Rijmodus toen ik vertrok stond op normaal. En als ik een toertochtje in een groep rij is dat een prima stand, maar als ik alleen rijdt dan begint de 'kik' wel erg laat. Pas vanaf 4000 rpm komt het blokje los. Op zich is het natuurlijk ook even wennen, want dit blokje gaat wel even iets verder in de toeren dan de 700, dus ook de vermogens afgifte zal echt wel anders zijn. Op zich kun je ook in de normale modus flink aan het gas en sportief rijden al is het iets hoger in de toeren dan je van de andere alpjes gewent bent.
Het veranderen van modus was even zoeken (geen instructies gehad), maar kan onder het rijden. Modus knop indrukken tot de gewenste stand. Die knippert dan, maar zodra je gas los laat springt hij in de gekozen stand.
In de sport stand reageert het blok echt wel een stukje eerder, en voelt bij 3200 toeren al flink de power er in komen.
Remmen voldoen ruim en heel de motor voelt echt gewoon goed aan. Dat valt eigenlijk pas achteraf op, omdat je gewoon weg rijdt en meteen lekker van gas gaat zonder te moeten wennen aan een ditje datje. Het voelt dus eigenlijk weer als vanouds met een transalp, dat het een allemansvriend is.
Vering.... al snel het eerste bultje in de weg en dat gaat best soepel. Ik had in ieder geval weinig last van de achterkant waar ik al een aantal anderen over gehoord heb, maar mogelijk dat mijn 93kg schoon aan de haak daar wel aan bijdragen. De vering voelt echter in zijn geheel wat 'slapjes'. En zeker bij 'landen' (niet dat ik echt flinke sprongen gemaakt heb, maar als je met een flinke gang van vol uitveren over een bultje weer in veert) zit er wat beweging in de motor. Niet storend, en je kunt echt wel 'rebels' inhalen over een snelheidsbultje waar de auto voor je vol voor in de ankers moet.
Op het stukje onverhard wat was uitgezocht was de vering wel te zacht voor mijn rijstijl. Omdat het niet mijn eigen motor is ietwat rustiger aan gedaan, maar bij de bulten en gaten en kleine sprongetjes durfde ik met deze vering ook niet meer harder dan 85 kmph. Harder was de vering waarschijnlijk wel doorgeslagen en dat wilde ik toch even niet ervaren op een vreemde motor.
Nu we het dan toch over onverhard hebben. Uiteraard in eerste instantie de modus op 'gravel' gezet. Maar meteen bij wegrijden viel het mij tegen. De traction control staat bijna vol aan in die modus..... waarom ????? toch even het pad uit gereden in die modus en tijdens het wachten op GeertJan en Wessel even zoeken of ik die TractionControl kon aanpassen. Helaas zonder handleiding niet direct gevonden, maar de ingestelde user mode stond wel dusdanig dat de TC in de laagste stand stond en abs ook uit. Dus in die modus het pad nog een keer heen en weer gereden en dat was duidelijk al beter. Het stoorde in ieder geval niet meer.
Ook staan was met mijn 1.93m eigenlijk best goed te doen. Ik hoefde niet overdreven gebukt te staan, maar de armen waren wel redelijk gestrekt. Dus een setje verhogers maken het waarschijnlijk net even beter.
Een veel gehoorde 'klacht' bij terugkomst was dat bij een constante snelheid het lastig werd om deze aan te houden en dat bij het minste of geringste de motor reageerde. Ik moet zeggen dat ik dat niet bewust gemerkt heb, maar misschien heb ik ook geen constante snelheid aangehouden
Wel vond ik in de sport stand dat rijden door dorpjes, of bij het 8jes draaien en dergelijke de controle wat lastiger. Maar in de normale stand had ik daar geen moeite mee. En met het gemak van instellen van de modus onder het rijden, kun je in die situaties altijd even omschakelen.
Verder zaken die mij opvielen. Ik claxoneerde een paar keer op zoek naar de richting aanwijzer. Die zit dus duidelijk wat lager dan je gewent bent.
Geen vliegtuigcockpit aan knopjes, schakelaars e.d. zoals bv op de CRF1100 en de bediening voelt verder intuïtief en goed toegankelijk aan.
Wel een apart knopje voor groot/seinlicht. De ene kant op is seinen, de andere kant op is groot licht aan.
Voor mij gaat hij er wel komen (in het zwart). Het is alleen nog even wachten op de financiële injectie die er later dit jaar aan komt. Waarschijnlijk heb ik de erop te zetten veranderingen/accessoires net iets eerder in huis zoals de Hyperpro vering, carter bescherming, valbeugels, handvat verwarming, stuurverhogers.
Daarna op langere ritten even kijken of de ruit voor mij afdoende gaat zijn.