Stoterig bij constante snelheid in de stad

30 mrt 2025 12:47 #1 door sv3nrg
Beste mede-avonturiers,

Na de eerste 500km op mijn nieuwe Transalp ben ik over het algemeen erg enthousiast over deze machine! De power en handling zijn geweldig, maar er is één ding dat me steeds meer gaat storen.

Ik ervaar namelijk kleine schokjes/stoterigheid wanneer ik op constante snelheid rijd, vooral in de stad bij 50-60 km/u. Het voelt als kleine jitters in de motor (ongeveer 3x per seconde). Het gebeurt voornamelijk in 3e en 4e versnelling bij 2000-4000 rpm, als ik het gas constant houd op vlakke weg. Zodra ik accelereer of het gas loslaat, verdwijnt het probleem.

Ik heb verschillende rijmodi geprobeerd (Standard, Sport en User met maximale instellingen), maar niets lijkt te helpen. Zelfs verse euro98 brandstof heeft het probleem niet opgelost.

In mijn schuur staat nog een oude XL600V die zich als een paar vertrouwde sportschoenen voelt. Een beetje lelijk, vies en oud, maar rijdt toch zoveel soepeler.

Nu vraag ik me af:
  • Is er wat mis met mij? Waardeer ik nieuwe technologie niet?
    Kan ik niet rijden?
    Is het nostalgie naar de oude V-twin?

Of ligt het aan de Euro 5 regelgeving waardoor de motor erg lean loopt?

Is iemand van jullie die dit probleem herkent? Zou een andere ECU map of een kleiner tandwiel een oplossing kunnen zijn om net in een ander toerental terecht te komen?

Ik heb de XL750 al bijna twee jaar, met 2500km op de klok, overweeg ik sterk om hem in te gaan ruilen om dit euvel. Lijkt me niet helemaal de bedoeling.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 mrt 2025 19:25 #2 door Yank
Beantwoord door Yank in topic Stoterig bij constante snelheid in de stad
IK hoor dat probleem bij meerdere op het Duits forum. Ik heb het zelf niet. Daar werd duidelijk dat degenen die een quick shifter hadden laten monteren er geen last van hadden en degenen die dat niet hadden wel. Zelf heb ik wel de quich shifter!!!!
Toeval of werkelijkheid??? Rij echt rustig in zijn 3 of 4 met 50 km/u door een dorp.
Wat ik wel lastig vond in het begin was het aan-uit effect van het gas geven vanuit 0 stand. Maar dat went met wat gevoel en in hairpins met het achterremmetje erbij met wat gas. Rij er nu goed 13.000 km mee. gr. Géra

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 mrt 2025 19:48 #3 door Yank
Beantwoord door Yank in topic Stoterig bij constante snelheid in de stad
Wat ze ook duidelijk werd dat allen die de originele handvatverwarming geïnstalleerd hadden er ook geen probleem mee hadden. Zo heeft mijn zwager die het zelfde euvel had de handvatverwarming laten instaleren en hoe raar het ook mag klinken het probleem was over!!!!! Ik zelf heb ook vanaf het begin deze geïnstalleerd.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 mrt 2025 20:20 #4 door sv3nrg
Beantwoord door sv3nrg in topic Stoterig bij constante snelheid in de stad
Dan ben ik lekker atypisch 😂. Ik heb zowel de quickshifter als de originele handvatverwarming.

Het stoort me met name als je 50-60 achter een auto aan rijdt door de bebouwde kom. Dan lijkt t toerental voor de 3e versnelling net te laag waardoor je iets sneller gaat rijden, en dan elke keer van t gas af moet omdat je te hard gaat. In zn 2 is het dan weer net te hoog waardoor je met iedere kleine beweging van t gas meteen aanzet. Het op het minimale instellen van de EB helpt iets.

En bij constant toerental lijktie zoals genoemd te schokken. Daarvoor in de plaats is hij wel helemaal in zijn element boven de 80 en is het veel meer een cruiser dan de oorspronkelijke alp.

Ik lees ook terugkomen dat het bij sommigen vanzelf weg is gegaan. Of door gewenning, of door de gereden km’s.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 mrt 2025 08:22 #5 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Stoterig bij constante snelheid in de stad
Ik kwam ooit volgende tegen :

1 turn key on, then off, then on
2 turn throttle from 0 to full throttle three times
3 turn key off wait a few seconds
4 turn engine on and test.

Heb er zelf eigenlijk nauwelijks last van.

De uitleg die er nog bij kwam :
When Honda sets the throttle maps they are done with as many center spec parts as possible. Certainly the base calibration maps were set with a center spec TPS. When the project is moved to mass production there will be variations in the spec of the TPS for each bike. This relearn procedure is telling the ECU what is the actual zero throttle and full throttle of your specific TPS hardware.

Dit was overigens voor een heel ander model, maar als de uitleg correct is, dan zou het zomaar op elke honda motor van toepassing kunnen zijn.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Tijd voor maken pagina: 0.277 seconden