Beste mede-avonturiers,
Na de eerste 500km op mijn nieuwe Transalp ben ik over het algemeen erg enthousiast over deze machine! De power en handling zijn geweldig, maar er is één ding dat me steeds meer gaat storen.
Ik ervaar namelijk kleine schokjes/stoterigheid wanneer ik op constante snelheid rijd, vooral in de stad bij 50-60 km/u. Het voelt als kleine jitters in de motor (ongeveer 3x per seconde). Het gebeurt voornamelijk in 3e en 4e versnelling bij 2000-4000 rpm, als ik het gas constant houd op vlakke weg. Zodra ik accelereer of het gas loslaat, verdwijnt het probleem.
Ik heb verschillende rijmodi geprobeerd (Standard, Sport en User met maximale instellingen), maar niets lijkt te helpen. Zelfs verse euro98 brandstof heeft het probleem niet opgelost.
In mijn schuur staat nog een oude XL600V die zich als een paar vertrouwde sportschoenen voelt. Een beetje lelijk, vies en oud, maar rijdt toch zoveel soepeler.
Nu vraag ik me af:
- Is er wat mis met mij? Waardeer ik nieuwe technologie niet?
Kan ik niet rijden?
Is het nostalgie naar de oude V-twin?
Of ligt het aan de Euro 5 regelgeving waardoor de motor erg lean loopt?
Is iemand van jullie die dit probleem herkent? Zou een andere ECU map of een kleiner tandwiel een oplossing kunnen zijn om net in een ander toerental terecht te komen?
Ik heb de XL750 al bijna twee jaar, met 2500km op de klok, overweeg ik sterk om hem in te gaan ruilen om dit euvel. Lijkt me niet helemaal de bedoeling.