Van XL750 2023 overgestapt op XL750 2026

04 okt 2026 09:28 #1 door Yank
Na 3 jaar en bijna 34000 km super te hebben gereden op de 2023 Alp, ben ik toch overgestapt op het 2026 model zonder E-Clutch.
Had al proefgereden op het E-Clutch model maar vond het niet echt een verbetering t.o.v. de geweldige Quickshifter.
De Alp zou niet meer zonder E-Clutch geleverd worden in Nederland!! En dat vond ik zonde, toch weer een ding er bij waar ik niet op stond te wachten.
Daar ik bij mijn Dealer was en daar een 2026 model zonder E-Clutch zag staan, bleek dat ze toch weer geleverd werden zonder deze
E-Clutch. Daar de mijne er super mooi en zeer goed onderhouden uitzag kwamen we snel overeen Qua prijs.
Nou moet zeggen, hij rijd echt heel fijn, het aan uit effect is totaal verdwenen je kunt hem weer rijden als een carbuteur motor ( oude Alp } en de quickshifter is nog beter geworden, zeker in lagere toerentallen.
Qua vering is hij iets stugger maar wel een verbetering t.o.v. de oude. Maar deze is wel geheel instelbaar qua in en uitgaande demping zowel voor als achter.
Daar zal ik nog wat mee experimenteren. Van de koplampen partij ben ik echt gecharmeerd, mooi die dubbele lampen.
Neemt niet weg de 2023 Alp was echt super maar deze is een echte verbetering.
Zal twee foto's bijvoegen en een van mijn oude van de laatste vakantie week.

Groet, Géra
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 okt 2026 16:55 #2 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Van XL750 2023 overgestapt op XL750 2026
Gefeliciteerd met de aanwinst :cheer:

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

08 okt 2026 16:14 #3 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Van XL750 2023 overgestapt op XL750 2026
Gefeliciteerd en vele mooie kilometers met deze super Alp. Ik heb zelf een '24 met quick shifter en vind dat zonder koppeling opschakelen pas vanaf 3e lekker gaan en terug schakelen gaat af en toe goed maar ook regelmatig met teveel herrie uit het blok. Als ik nu een andere zou kopen was het zeker met de Eclutch, daar lees je niks dan goeds over.

Transalp RD16 2024

08 okt 2026 16:30 #4 door Yank
Beantwoord door Yank in topic Van XL750 2023 overgestapt op XL750 2026
Dankjewel, wat het schakelen met de quick shifter betreft kan ik mij daar totaal niet in vinden. Schakel met opschakelen vanaf stationair toerental direct op naar 2 en dan met een beetje gas direct naar 3-4-5 en naar 6 pas vanaf 90 km/uur. Terug gaat super zeker bergaf net voor de bochten. Klopt toch iets niet bij die van jou. Zeker de shifters van Honda staan bekend voor het super schakelen.

08 okt 2026 16:39 #5 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Van XL750 2023 overgestapt op XL750 2026
En op welke stand heb je dan je instelling staan op het dashboard? soft, medium, hard? Bij de Alp van mijn vrouw is het eigenlijk hetzelfde dus ik betwijfel of het aan de motor of de quickshifter zelf ligt, misschien aan onze schakel techniek? Wat wij wel hebben is gechipte ECU en achter tandwiel met 2 tanden meer,
hierdoor echt wel merkbaar meer power, maar ja dat gebruik je ook niet steeds, dus voor het schakelen lijkt me het niet zo van invloed.

Transalp RD16 2024

08 okt 2026 19:28 #6 door Yank
Beantwoord door Yank in topic Van XL750 2023 overgestapt op XL750 2026
Heb het schakel moment ingesteld op 7500 wat niks betekend voor het schakelen op lagere toerentallen, Is puur dat ik een kleur krijg op het toerental waarop ik maximaal wil doortrekken om te schakelen. Heb hem op soft staan,
Wel duidelijk door schakelen, niet zo van voorzichtig. Ook met terug schakelen, gas goed terug en echt terug tikken. Kijk om terug te schakelen van 5 naar 4 terwijl je 70 km/uur rijd dat snapt hij niet. Als je dan even iets gas bijgeeft en dan direct terug schakel met het gas echt dicht gaat het prima. maar niet duwen maar terug trappen.
Zelf gebruik ik op zo'n moment de koppeling maar het kan op de manier zoals ik omschrijf. Natuurlijk is het zo als je flink doortrekt het schakelen zeer smoothie gaat. Maar zo rijden we niet de hele dag.

09 okt 2026 08:33 #7 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Van XL750 2023 overgestapt op XL750 2026
Ik heb destijds bewust gekozen om geen quickshifter te installeren.

Tijdens offroad rijden heb ik heel veel zonder te koppelen geschakeld en die methode moet je dus niet gebruiken als je een quickshifter gebruikt. En omdat ik mezelf regelmatig er op betrap dat ik ook op de weg vaak zonder te koppelen schakel op die manier leek het mij verstandig om die quickshifter maar achterwege te laten.
Waarschijnlijk zou ik er wel aan wennen, maar het zit inmiddels zo in mijn systeem gebakken dat ik eigenlijk gewoon bang was dat ik de boel stuk zou kunnen schakelen.
Of ik nu wat mis tijdens het rijden ? Geen idee, je weet pas wat je mist als het er niet is, en daarvoor moet je het eerst gehad hebben :)

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:

Meer dan alleen banden ;)

Tijd voor maken pagina: 0.259 seconden