Transalp 600v

09 feb 2024 17:17 #1 door Marco Fennema
Transalp 600v werd gestart door Marco Fennema
Al 4 jaar, als het niet langer is, staat mijn motor triest onder een scheurend zeil.
Weet niet meer precies, maar ergens in 2008 of zo gekocht. Schat km stand nog onder 40000 km. Bwjr 1994.
Ik zette hem weg omdat:
Balhoofd lager vervangen moest worden. Idem gelijk ik de veerpoten wilde reviseren. Als ik toch bezig was het zadel. De motor en bak waren goed maar carb moest wel afgesteld worden.
Naar zadel gezocht maar als ik hem vond was deze net verkocht.
En zo gaan de jaren voorbij. Met een storm viel hij laatst om en kwam er een scheur in de kuip. Triest gezicht nu.

Ik kan drie dingen doen;
1 een clubgenoot met schuur, tijd en een koelkastje zoeken. Zijn tijd vergoeden en samen motor helemaal strippen en vanaf de grond opbouwen.
2 motor dumpen op deze site
3 inruilen

Wat schatten jullie in bij
1. Dan heb je zadel, frame poedercoaten, balhoofdlagers ea aan revisie vering etc. Wat zaken zoals verdroogde electronica/knipperlichten. En alle verassingen. Kosten. Vullen koelkast en vergoeden hulp. Evt laten afstellen motor.
2 wat levert project motor op? Zag destijds dat een 750 tot 1000 tot mijn verbazing een restwaarde was.
3 ik wil een basicmotor. Zo min mogelijk gedoe met computers en sensors.

Ik denk dat ik mij suf schrik bij 1 tov 3. Onderdelen zijn best duur. Denk als 2 meevalt en dan iets zoeken het beste is.
Maar ergens zo sleutelen is best leuk maar niet als ik 3x meer kwijt ben dan een occasion minus verkoop. Desondanks vind ik opknapoen bij iemand die er verstand van heeft en geen haast heeft ook wel iets.

Graag advies.

Gr. Marco (Rotterdam)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 feb 2024 08:41 #2 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Transalp 600v
Optie 1 kun je zo duur maken als je wilt. Wil je een technisch goede motor, dan zal het wel mee vallen en kun je er gewoon op rijden. Alleen is hij dan cosmetisch niet meer je van het. Als je ook cosmetisch wil aanpakken inclusief poeder coaten e.d. dan moet je eigenlijk zelf heel zeker weten dat je op deze motor nog jaren door wilt rijden, want de kosten die je er dan in steekt ga je er nooit meer uit halen. Ook al doe je heel veel zelf.

Optie 2. Als ik de staat zo lees, mag je in je handen klappen als je er €750,= voor gaat krijgen.

3...., technisch in orde maken en rijden dus...... En dat kan eventueel met zelf (mee) sleutelen zowel bij Ad (Sprundel, waffie hier op het forum) of bij mij (Alphen a/d Rijn)

En ik mis nog optie 4: zelf uit elkaar halen en in onderdelen verkopen. Dat levert meer op dat in zijn geheel verkopen ;)

Keuzes, keuzes, keuzes..... die zul je zelf moeten bepalen. Iemand die heel handig is zal zeggen opknappen, iemand die alles moet uitbesteden zegt verkopen. Het is dus net wat jij denkt en voelt bij deze motor en wat je de komende jaren verwacht er mee te gaan doen.
Als ik lees dat hij al 4 jaar onder een hoes staat, dan ben je er aan de ene kant wel aan gehecht, maar is het rijden er op geen hals zaak, anders was hij al wel opgeknapt.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 feb 2024 10:23 #3 door Garfield
Beantwoord door Garfield in topic Transalp 600v
Als motor en bak nog goed zijn is de rest vrij eenvoudig op te lossen.
Balhoofdlagers: paar tientjes en een middag werk.
Vorkpoten: lastig te zeggen maar ook dat hoeft geen ramp te zijn.
Carburateurs: heerlijk werk ! (Serieus). Ik vind het heerlijk om carburateurs onder handen te nemen. In het slechtste geval heb je wat nieuwe onderdelen nodig maar vaak is gewoon rustig alles grondig schoonmaken al voldoende.
Zadel: kun je ook zelf doen. Nieuw stuk schuim, stukje leer, nietpistool, klaar is Klara.
Scheur in kuip: vaak kun je dat ook nog prima zelf repareren.
Verder zul je dan waarschijnlijk nog wat moeten doen aan ketting, tandwielen, remmen en vloeistoffen maar ook dat is allemaal wel te overzien.

Je motor is dan waarschijnlijk geen showroommodel maar hij is dan wel weer technisch in orde en dan heb je weer een fijne stoere motor onder je kont.

Dus ... dat is mijn kijk ...

Ben benieuwd wat je gaat doen !

Ik heb 'enkele' motoren waaronder een XL650V en een NX250.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 feb 2024 21:26 - 12 feb 2024 00:35 #4 door Erwin
Beantwoord door Erwin in topic Transalp 600v
Als ik me zo mag aanbieden, ben hier niet echt actief lid...

delete de rest

@erwin je bent nu een topic van een ander aan het overnemen.... niet handig en wordt niet getolereerd.

Start je eigen topic

transalpclub.nl/forum/vraag-aanbod-overig

Huib:police:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 feb 2024 19:20 #5 door Marco Fennema
Beantwoord door Marco Fennema in topic Transalp 600v
Inderdaad. Keuzes. In onderdelen zal inderdaad qua geld lonen. Ik pik 1 reactie eruit. Iemand zoald Garfield. Maar dan voor heel de motor.
Sleutelen kan ik wel maar er is een hoop handige kennis op clubniveau. Ik wacht nog even ea af. Rob en "Waffie" ken ik maar dat vind ik meer voor volgende fase, erns in conditie houden. Nu wil ik de motor helemaal uit elkaar halen en weer opbouwen. Geen restauratie maar wel goed. Had ketting banden remmen etc vernieuwd maar dat zal weer moeten.

Nog eens over dan maar slopen nadenken. Blok bak en cdi's zijn goed. Mijn broer heeft identieke Transalp. Misschien als donor bewaren. Maar beetje sneu einde zo.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.136 seconden