Varadero te zwaar voor offroad

16 mei 2011 21:49 - 16 mei 2011 22:55 #41 door Edxrv
Beantwoord door Edxrv in topic Varadero te zwaar voor offroad
Het was ook een vraag, geen stelling.
En de vraag luidde NIET: Varadero te zwaar voor ALLroad.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 mei 2011 21:59 #42 door Bono
Beantwoord door Bono in topic Varadero te zwaar voor offroad
Terug naar de vraag van Eduard. Het ligt eraan wat je kan of wil met je Varadero (of je Twin of je Alp). Waar ligt je grens? Tot hoe ver ga je of wil je gaan? Ik heb nog nooit op een Varadero gereden, maar geloof best dat-ie ergens zijn grenzen heeft. Maar een Twin of een Alp hebben ook grenzen. Tot hoever ga je met off-road rijden? Allemaal factoren die een rol meespelen. Dan ligt er veel aan de ervaring van de berijder, de bandenkeuze, tandwielverhouding, e.d. (Zie posting van Romke).

En geloof me; 6 keer je twin oprapen (geen noppen en een asfalt-tandwielverhouding en onvoldoende ervaring) op een tankbaan is ook zwaar  :angel:  :)) .

Afhankelijk van wat je off-road wil (waar je grens ligt) zal een Varadero te zwaar zijn en loop je tegen beperkingen aan. Mijn anntwoord is: Ja, te zwaar. Maar dat is mijn bescheiden mening / visie.

-- Han --

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 mei 2011 23:12 #43 door Peter M
Beantwoord door Peter M in topic Varadero te zwaar voor offroad
Redenerend vanuit wat ik zelf op rij (XL700)

Van het asfalt oprapen. Ja. 3x gedaan  ;D
Allroad rijden. Ja
Offraod rijden. Nee. Denk dat mijn XL700 niet echt geschikt voor is. En ik heb niet de vaardigheden daarvoor.

Zou ik met een Varadero Allroad rijden. Mischien wel.
Offraod? Zeker niet.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 mei 2011 15:27 #44 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Varadero te zwaar voor offroad
EVEN TERUG naar het doel van dit topic:

Varadero te zwaar om echt leuk offroad te gaan. Zeker weten van wel
Han heeft gewoon gelijk maar ook met een Varadero kun je leuke dingen doen.
Net als met een Alp of een Twin. Maar voor een aantal offroadtrips zijn ook deze 2 te zwaar.
Is het niet de combinatie van dingen die je met een motor wilt doen.?
De een wil af en toe een beetje avontuur, terwijl de ander dat juist niet wil. Beiden berijden ze eenzelfde motor uit verschillende overwegingen.

Voor de een is dat het budget, terwijl het voor een ander een jongensdroom is om bijvoorbeeld op een Twin of Alp te rijden.
Ook een Twin piloot zie ik regelmatig bij een toertocht met alleen asfalt.
Dit maakt toch van de Twin ook geen asfaltslurper, of specifieke toermotor.
Ik ken Transalprijders die hun motor alleen maar als toerfiets gebruiken. Kijk eens naar de dames berijders. De meeste gaan het zand niet in. ( uitzonderingen zijn er uiteraard)
Ik ken Transalprijders die alles aan hun motor doen om zoveel mogelijk zand te happen.

Allroad prima, maar echt offroad is eigenlijk geen van onze clubmotors echt geschikt.
Ja, als je ze voorziet van allerlei aanpassingen. Maar dat is niet de standaard motor meer.

Laten we gewoon een leuke club blijven met VTwinners. Respect voor ieders hobby, portemonnee  en vooral voor de mogelijkheden van de mens en in combinatie met zijn/haar machine.

Wil men echt offroad, zet idd een tocht uit en nodig medestanders uit.
Wil je alleen toeren of allroad, doe gewoon lekker mee
Wil je meer, .............dan ORGANISEER.

he, dat rijmt alweer. ;)

Ik heb nog nooit op een Varadero gereden

Bij deze wordt je uitgenodigd Han, op voorwaarde dat ik op de Twin mag.
Heb ik ook nog nooit gedaan



PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 mei 2011 16:01 #45 door Plukidu
Beantwoord door Plukidu in topic Varadero te zwaar voor offroad
Ik vind dat je dat mooi hebt verwoord Marien, iedereens mening en keuzes respecterend en niemand daardoor uitsluiten maar juist een club voor iedereen (met een clubmotor).  :-*

Enne.... ik heb ook nog nooit op een Varadero gereden, ik mag er van Sjef niet eens aankomen.....  :'(

Natuurlijk moet je een man nemen zoals hij is. Maar je moet hem niet zo laten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 mei 2011 17:40 #46 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Varadero te zwaar voor offroad

van Sjef niet eens aankomen

Wat een ..............

Jij mag aan mijn Varaderootje komen hoor. :)) :))
Bijdeweej,
Dvd'tje al ontvangen ?????

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 mei 2011 21:42 - 17 mei 2011 23:42 #47 door Thinkfuture
Beantwoord door Thinkfuture in topic Varadero te zwaar voor offroad
Fijn dat we weer bij de les zijn.....

Ik ga vrijdag met weer lekker het zand in met de alp. Dit keer met een paar mensen die normaliter 'buikschuivers' rijden. Hebben voor de gelegenheid transalpjes gehuurd.

Gelukkig geleerd van de commentaren op de Arjan Brouwer training waar we wat meer aandacht aan moeten besteden voordat we op pad gaan. (zie allroadtrainingsdag topic)

Offroad = Ga nooit alleen, Staand rijden (verlaagd het zwaartepunt van de motor), speel met overbrengen van gewicht op de steps bij bochten, gewicht nog meer naar achteren brengen bij los zand/modder, Remmen primair met de achterrem, houd      ruime          afstand van elkaar, blijf kijken waar je heen wilt (dus niet naar de sloot kijken), houd het gas erop en vind je juiste snelheid te langzaam of te hard en je maakt het jezelf onnodig moeilijk, stuur niet te krampachtig laat de motor z'n pad zoeken enz. enz.

Bouw vooral je ervaring langzaam op. Begin niet direct in het losse zand of in de blubber. Win vertrouwen en leer je motor (en jezelf) kennen in het terrein. Rij bij voorkeur achter een meer ervaren rijder die rekening houdt met jouw onervarenheid. (vraag hier ook om) Teveel boven je kunnen rijden leidt al snel tot gevaarlijke situaties.


Zo ben ik ook begonnen met m'n transalp op wegbanden. Altijd gereden met de instelling 'ik wil zoveel mogelijk controle houden en proberen te voorkomen dat ik op m'n bek ga) Ook best wat pfffff.... momenten gekend, maar langzaam steeds meer ervaring opgedaan en vervolgens ook wat aanpassingen gedaan aan de motor (nopjes, stuurverhogers, andere helm en pak) waardoor ik me steeds comfortabeler ben gaan voelen op/in onverhard terrein.

Nu vind ik het het leukste wat er is om te doen met de alp.

Ciao Marc

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 mei 2011 22:46 #48 door kees
Beantwoord door kees in topic Varadero te zwaar voor offroad

..en vervolgens ook wat aanpassingen gedaan aan de motor (nopjes, stuurverhogers, andere helm en pak) waardoor ik me steeds comfortabeler ben gaan voelen op/in onverhard terrein.

Nu vind ik het het leukste wat er is om te doen met de alp.


My point made by Thinkfuture, I rest my case... :P :P :P

(de volgende stap is een lichtere motor en dan mag je opeens bij 'de buren' aankloppen!)

:D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 mei 2011 22:47 #49 door Marcel T
Beantwoord door Marcel T in topic Varadero te zwaar voor offroad
Als een HD offroad kan:
http://www.youtube.com/watch?v=NUAM6o4L5t4
http://www.youtube.com/watch?v=jmrf3uq7vMo&feature=related
Dan kan een varadero natuurlijk ook.

In de handen van een goede berijder kan (bijna) iedere motor over zand/modder/bospaadje (daar zijn ook genoeg filmpjes van gepost inmiddels).
Of iets kan is altijd een dynamisch samenspel van factoren....

Zelf moet ik nog even wat mentale stapjes zetten voordat ik zonder problemen mijn TA 'neerleg' tijdens offroad ritjes...  ::)
Maar daarna ga ik trappelend de BAT enzo doen.

beetje off topic

Offroad = [...] Staand rijden (verlaagd het zwaartepunt van de motor) [...]


Dat van het zwaartepunt begrijp ik niet (zp motor+chauffeur gaat omhoog als je gaat staan..). Dat van dat staand rijden lees (noot: rij zelf geen all/offroad) begrijp ik ook niet helemaal. Is het idee dat je wat makkelijker de positie van het gezamelijke zp kan controleren (wat flexibeler bent qua stabiliteit)?


Gr. marcel

Be careful whose advice you buy, but, be patient with those who supply it - Mary Schmich

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 mei 2011 23:19 #50 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Varadero te zwaar voor offroad
Dat met het zwaartepunt verlagen werkt anders Marcel:

Als je zit rust een groot deel van je lichaamsgewicht op het zadel, relatief hoog dus.
Als je gaat staan dan rust nagenoeg je hele gewicht op de voetsteuntjes, erg laag dus.
En juist dat verlaagd het totale zwaartepunt van motor + rijder  :D

Ik hoop dat het zo duidelijk is.

Grtz,
René

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / R80G/S ‘85 / G310GS ‘17

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 mei 2011 23:29 #51 door kees
Beantwoord door kees in topic Varadero te zwaar voor offroad
..en mede daardoor kan de motor veel meer 'zijn weg zoeken' zonder dat het je evenwicht overmatig beinvloed. Omdat hij (net als met skieen) d.m.v. je benen onder jouw lichaams-zwaartepunt door kan bewegen. Dit komt de algemene controle in hoge mate ten goede.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 mei 2011 23:37 #52 door Thinkfuture
Beantwoord door Thinkfuture in topic Varadero te zwaar voor offroad

Zelf moet ik nog even wat mentale stapjes zetten voordat ik zonder problemen mijn TA 'neerleg' tijdens offroad ritjes...  ::)
Maar daarna ga ik trappelend de BAT enzo doen.


Dat 'neerleggen' probeer je juist te voorkomen.

ps. Goede toelichting Headless horseman en aangevulling Brombeer.

@brombeer: wie weet gaat het ook nog zover komen. Ik droom al regelmatig over sahara's, steppes en olijke bospaadjes

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 mei 2011 09:57 #53 door Bono
Beantwoord door Bono in topic Varadero te zwaar voor offroad

Bij deze wordt je uitgenodigd Han, op voorwaarde dat ik op de Twin mag.
Heb ik ook nog nooit gedaan


Deal  ;) .

-- Han --

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 mei 2011 12:24 #54 door Edxrv
Beantwoord door Edxrv in topic Varadero te zwaar voor offroad

Als je zit rust een groot deel van je lichaamsgewicht op het zadel, relatief hoog dus.
Als je gaat staan dan rust nagenoeg je hele gewicht op de voetsteuntjes, erg laag dus.
En juist dat verlaagt het totale zwaartepunt van motor + rijder  :D

Er is een verschil met het wiskundig/natuurkundig zwaartepunt: Het massamiddelpunt wordt hoger, maar de kracht op op een punt dichter bij de grond. Dus het koppel waardoor de motor omvalt lager. ER VAN UIT GAANDE DAT JEZELF RECHT OP BLIJFT!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 mei 2011 15:19 #55 door kees
Beantwoord door kees in topic Varadero te zwaar voor offroad

Dat 'neerleggen' probeer je juist te voorkomen.


Je moet juist afleren daar bang voor te zijn. Dat hoort erbij. Bij offroaden mag dat.

@brombeer: wie weet gaat het ook nog zover komen. Ik droom al regelmatig over sahara's, steppes en olijke bospaadjes


Met name die eerste 2 kan ik je vlot aan helpen!  ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 mei 2011 19:30 #56 door Marcel T
Beantwoord door Marcel T in topic Varadero te zwaar voor offroad

Je moet juist afleren daar bang voor te zijn. Dat hoort erbij. Bij offroaden mag dat.


Dat bedoelde ik ook. Ik (men) moet bereid zijn om (af en toe) je motor neer te leggen als je van het asfalt af gaat

Er is een verschil met het wiskundig/natuurkundig zwaartepunt: Het massamiddelpunt wordt hoger, maar de kracht op op een punt dichter bij de grond. Dus het koppel waardoor de motor omvalt lager. ER VAN UIT GAANDE DAT JEZELF RECHT OP BLIJFT!


Hmm, dat is niet een ander zwaartepunt dan het natuurkundig/wiskundige. Het is een andere manier van modeleren. In plaats van het systeem rijder+motor en alle daarop werkende krachten, gebruik je het model motor met alle daarop uitgeoefende krachten waaronder die van de berijder op stepjes (staand) of zadel (zittend).

Dat was wat ik bedoelde in mijn vorige post, maar het komt er natuurlijk niet goed uit als all/offroadrijder zonder ervaring

Dat van dat staand rijden lees (noot: rij zelf geen all/offroad) begrijp ik ook niet helemaal. Is het idee dat je wat makkelijker de positie van het gezamelijke zp kan controleren (wat flexibeler bent qua stabiliteit)?


Dank voor alle uitleg, ik begrijp het idee nu in theorie.

Einde off topic  :angel:  :))

gr. marcel

Be careful whose advice you buy, but, be patient with those who supply it - Mary Schmich

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 juni 2011 21:44 #57 door Edxrv
Beantwoord door Edxrv in topic Varadero te zwaar voor offroad
Het is me vandaag gelukt om de motor in mijn eentje overeind te tillen.!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 juni 2011 21:51 #58 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Varadero te zwaar voor offroad
Blijven oefenen, en zodra je het met gemak kunt doen heb je ook al zo veel geoefend met offroad rijden dat je hem niet meer zo vaak neer legd ;)

Maar ik hoop dat je deze optil actie een redelijk onschuldige oorzaak had.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 juni 2011 21:59 #59 door Edxrv
Beantwoord door Edxrv in topic Varadero te zwaar voor offroad
Ja gewoon in de garage  :). Even proberen, vaardigheid erin zien te krijgen en vertrouwen. Ik heb de motor gewogen achter 116 kg en voor112 kg, dus samen 228 kg. (tank niet helmaal vol.  Een andere allroad motor met beetje power (min. 750 cc) weegt toch ook gauw 200 kg. Nu nog TKC 80 er onder. Het is geen echte modder motor. Maar zandpaden is goed te doen!
Ik vraag me nog wel af welke mogelijkheden er ziijn om de motor lichter te maken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 juni 2011 08:00 #60 door marc Lenssen
Beantwoord door marc Lenssen in topic Varadero te zwaar voor offroad
Je kunt al beginnen met lichtere uitlaten te plaatsen, dit scheelt kilos op een hoog punt.

Marc

Ik blijf maar terug komen op die Honda twins... :-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.170 seconden