Varadero te zwaar voor offroad

11 mei 2011 22:32 #1 door Edxrv
Varadero te zwaar voor offroad werd gestart door Edxrv
Hallo,

Ik heb dus nu een Varadero. Rijd zelf soms offroad, gaat vaak net goed. Ik heb met de TCN offroad gereden (onderuit in mul zand). En september vorig jaar met de ANWB (2x onderuit). Ik vind hem te zwaar qua gewicht voor offroad rijden. Is erg moeilijk weer overeind te tillen. Wat is jullie ervaring? Is de XRV750 merkbaar lichter? Iemand ervaring met F650 GS? OF R80 GS?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 mei 2011 08:40 #2 door Two Plugs
Beantwoord door Two Plugs in topic Varadero te zwaar voor offroad
Danny... Dit is het moment dat ik de Smillie met uitgestoken tong mis!  ;D ;)

Eduard... Wellicht moet je ff bijpraten (of in de les gaan bij...) Willem de Weert? Die rijd alles offroad, met Dero, incl vriendin acherop!

De mogelijkheden van de @twin offroad worden ook overdreven. OK, de Twin heeft 21"voor, maar is 'maar' 20 kg lichter als een Dero MK1. En 230 kg is gewoon (ook) nog te veel. Geldt objectief gezien ook voor een Transalp met dik 200 kg.

Voor puur offroad zou ik het idd zoeken in de vorm van de Dominator of, zoals je nick aangeeft, een XR500  ;)
Maarja, da's geen clubfiets hé?

Dus toch maar de condities van onze all-/offroad ritten aanpassen aan het karakter van onze clubmotoren...  >:D

Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
m.facebook.com/groups/1467408023517180

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 mei 2011 16:40 #3 door N!ek
Beantwoord door N!ek in topic Varadero te zwaar voor offroad


De mogelijkheden van de @twin offroad worden ook overdreven.


Ik vind het prima dat je een mening hebt, realiseer alleen dat jouw mening niet ieders mening is:


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 mei 2011 16:57 #4 door N!ek
Beantwoord door N!ek in topic Varadero te zwaar voor offroad

Van de 251 Twin eigenaren binnen de TCN zijn er 237,5 die dit niet kunnen..


In het geval dat Francesco Catanese lid is van de TCN vermoed ik dat 250 geregistreerde TCN Twin eigenaren dit niet kunnen.  ;D



Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 mei 2011 17:04 #5 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Varadero te zwaar voor offroad
Tja, wat zal ik daar nu eens over zeggen....

ik denk niet zozeer dat de varadero te zwaar is voor offroad, maar dat ie te zwaar is om fatsoenlijk (en vaak  ::) ) op te tillen.
Let wel, ik zeg niet dat het makkelijk is om met een varadero de zwaardere onverharde paden te nemen.

En als je een lichtere fiets pakt, dan zul je nog steeds vallen. (en ik spreek uit ervaring  8)

Het gaat dus niet zozeer erom of het wel/niet kan met eender welke motor, maar heb je na een lange dag rijden nog kracht genoeg om je fiets bij een valpartij overeind te zetten ?  En dan zal een varadero eerder afvallen dan bv. een twin.

Ik moet wel zeggen dat een varadero nu niet de meest voor de hand liggende fiets is om offroad rijden te leren.... de Transalp (van voor 2008 !) en Africa Twin zijn daar wat makkelijker voor. (Alhoewel er ook mensen zullen zijn die dat weer tegenspreken)

En met betrekking tot de zwaarte van de ritten....., de een rijdt ze met een varadero met twee vingers in de neus, terwijl de ander zelfs met een dominator dik zwetend en met een paar keer onhandig afstappen hetzelfde pad zal rijden. Bij offroad rijden gaat het ook om een stukje avontuur en uitdaging en met een Varadero ligt de uitdaging misschien net even iets hoger dan met een andere (club)motor. En als iemand die uitdaging (nu) te hoog gegrepen vindt, dan doe hij/zij er verstandig aan om voor het offroad een andere motor te gaan gebruiken.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 mei 2011 17:20 #6 door N!ek
Beantwoord door N!ek in topic Varadero te zwaar voor offroad

Wat is jullie ervaring? Is de XRV750 merkbaar lichter? Iemand ervaring met F650 GS? OF R80 GS?


Ik vind  ;) de XRV750 al een verschrikkelijk lomp hok om offroad te rijden en ik haal daar dan ook nauwelijks plezier uit. Hetzelfde geldt voor mij met een GS, welke variant dan ook. Mijn mening: iets lichts wat niet kapot gaat als je 't neerlegt en wat daarna weer eenvoudig oppakt geeft 1000x meer plezier. Ik denk dan aan een DR-Z, XR, DR, TT enz enz. Maar het is natuurlijk helemaal afhankelijk wat jij er mee wil doen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 mei 2011 17:37 #7 door Edxrv
Beantwoord door Edxrv in topic Varadero te zwaar voor offroad
Goed zo! Ga zo door!
Heb gisteren proef gereden op een XL500 maar die wou nauwelijks starten. Alleen als je hem aanduwt, snel er  op springt en koppeling los laat. Dat is niks midden in het bos. Bad trip.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 mei 2011 17:54 - 16 mei 2011 18:12 #8 door Peter M
Beantwoord door Peter M in topic Varadero te zwaar voor offroad

de Transalp (van voor 2008 !) en Africa Twin zijn daar wat makkelijker voor


Heb de allroad dag met mijn Alp van na 2008 gereden. Al spreek ik niet uit ervaring, vermoed ik ook dat een Alp (van voor 2008 !) en Africa Twin makkelijker zijn in het terrein dan de mijne.

Waar ik inmiddels wel ervaring mee heb, is een Varadero weer recht zetten in mul zand. Zelfs met z'n 2-en tillen viel het er tegen.

Ik rij nou eenmaal de "nieuwe" Alp en heb er veel plezier mee. Zal dan ook voorlopig binnen de grenzen van mij en m'n fiets moeten doen. Echter ben ik ervan overtuigd dat ik die grenzen nog niet heb aangetikt.......(mijn middenbok is het daar overigens niet mee eens)

Wanneer is de volgende BAT of VBAT?  ;D .
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 mei 2011 18:58 #9 door André
Beantwoord door André in topic Varadero te zwaar voor offroad
Oefening baart kunst.
Ik rij op een Twin, is misschien wel zwaar maar daar heb je vooral last van:
- als je regelmatig omkiepert  >:(
- als je vast komt te zitten  ;D
wat voor een soort banden er onder zitten kan een hoop schelen.

Verder verschrikkelijk veel lol.

Droom niet je leven,
leef je droom.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 mei 2011 20:23 #10 door Peter M
Beantwoord door Peter M in topic Varadero te zwaar voor offroad

Ben benieuwd wie mij bij de volgende rit aan de TCN regels gaat houden


Als het een beetje meezit ben je dat zelf  ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 mei 2011 21:21 #11 door jomakra
Beantwoord door jomakra in topic Varadero te zwaar voor offroad
:P :P

Tijdens het rijden gaat het niet om het gewicht maar om het doseren met het gas en de balans bewaren.
Je gaat pas op zijn kant (Rubber up) als je onverwacht je balans verliest, te snel de hoek om wil of
te langzaam rijdt om de balans te bewaren (op de verschillende soorten ondergrond).
Ik rij nu ca. 1,5 jaar allroad en heb in vergelijking met anderen heel weinig ervaring.
Maar veel oefenen  geeft je ook vertrouwen en leert je ook hoe je motor reageert.
Iedereen heeft andere grenzen en op mijn AT rij ik anders als op de Dominator.
Zoals al eerder is verteld hier betekent bandenkeuze een wereld van verschil.
Ook met een Dero kan je fantastische tracks pakken. Dit geheel afhankelijk van je vertrouwen
in je motorfiets en je eigen kunnen. Gewoon inschrijven op een BAT of V-Bat.
Je zal niet hetzelfde kunnen rijden als anderen naar door oefenen leer je steeds meer. (met alles toch !)

Oefenen kan ook aankomende zondag. Als de dames er met elkaar op uit zijn is
er bij Stamtisch Zuid een meeting met een rit. Misschien gezien de weersvoorspelling zal het losse
zand niet het probleem zijn maar meer de modderplassen.

Grtz,
marco ;D ;D

Africa Twin 1997 RD07a
NX 650 Dominator 1997 RD08
Werken doe je om je hobby's te bekostigen.
Ride allways in front, so won't eat the dust !

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 mei 2011 21:56 #12 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Varadero te zwaar voor offroad
Alles kan dat is eenvoudig.

Maar de clubmotoren zijn gewoon zwaar en dat brengt gewoon beperkingen met zich mee. Je kunt er snoeihard mee rijden maar worden de kuilen dieper en het terrein zwaarder dan gaat de snelheid er wel uit.
Rijd maar eens een paar rondjes door mul zand met diepe kuilen op een twin en daarna hetzelfde rondje op een lichte enduro. Het kost je veel minder energie en je gaat nog harder ook.

Ik vind het echt wel leuk crossen met die motors en je kunt er goed op leren rijden maar voor mij is een lichtere eenpitter een betere keus.
Ga opzoek naar iets als een ttr, dr, wrf, xr etc.

Wil er wel even bij zeggen dat ik dit topic dan weer niet de plek vind om te beginnen over bijbrommers op clubritten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 mei 2011 22:41 #13 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Varadero te zwaar voor offroad

In het geval dat Francesco Catanese lid is van de TCN vermoed ik dat 250 geregistreerde TCN Twin eigenaren dit niet kunnen.  ;D


Spijker op de kop N!ek  :D

Het is:
1) de rijder die het verschil maakt,
2) daarna een juiste bandenkeuze
3) en als laatste pas de motor........

Kortom: oefenen met die Dero en ervaring opdoen  8)

Grtz,
René

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / R80G/S ‘85 / G310GS ‘17

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 mei 2011 23:00 - 12 mei 2011 23:37 #14 door Edxrv
Beantwoord door Edxrv in topic Varadero te zwaar voor offroad
Ik durf wel offroad, want dat doe ik ook. 
Maar...als je een misstap maakt en bijna ligt dan houd je een lichte motor makkelijker overeind.
En als ie eenmaal ligt krijg je de motor nauwelijks overeind! Zeker niet midden in een plas modder.

Ik ga eens een tabel maken met kg. En benodigd moment voor overeind tillen (massa x hoogte zwaartepunt). Dan delen door stuurhoogte in mtr = benodigde tilkracht. En dan naar de sportschool. En Voltaren slikken.


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 mei 2011 23:26 #15 door Edxrv
Beantwoord door Edxrv in topic Varadero te zwaar voor offroad
  • Type__ Gewicht leeg Gewicht vol
    xx___x kg_                 kg
    NX250 118               129
    XL600R 134               147
    XL750VR 172               194
    XL600V 175               195
    XL600V 185               205
    XRV650 192               218
    XRV750 210               236
    XL1000V 220               247

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 mei 2011 12:56 #16 door Romke
Beantwoord door Romke in topic Varadero te zwaar voor offroad

1) de rijder die het verschil maakt,
2) daarna een juiste bandenkeuze
3) en als laatste pas de motor........


Punt 1 goed lezen Danny  ;D

Als je niet weet waar je bent, kan je ook niet verdwalen..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 mei 2011 13:21 #17 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Varadero te zwaar voor offroad

Weet iemand nog een rijschool waar mijn vrouw op een Varadero, GS1200 of Gold Wing kan lessen ipv. zón kut-klein CBtje of F650?


Get your point Danny  :D En daar zit ook wel wat in, maaar........

Je kunt een opleiding tot een rijbewijs niet zomaar vergelijken met 'leren' onverhard rijden  :-\
Bij een rijbewijs heb je een duidelijk afgebakend doel voor ogen + exact vastgelegd de eisen waar je als kandidaat aan moet voldoen.

Off-road rijden, zoals wij dat binnen de club doen is een recreatieve bezigheid, waarbij je veel meer vrijheid hebt kwa tempo, beheersing etc.
Je hoeft geen examen te doen he  ;)

Bovendien speelt bij een rijschool meer mee bij de keuze voor een bepaalde type  lesmotor, dan alléén maar gewicht/hanteerbaarheid  :)

Grtz,
René


p.s. Je vrouw is welkom hoor, wél op de CB dan  ;)

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / R80G/S ‘85 / G310GS ‘17

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 mei 2011 15:13 #18 door Sjoerd
Beantwoord door Sjoerd in topic Varadero te zwaar voor offroad

Helemaal mee eens.. en ik lees punt 1 heel goed.. de rijd(st)er maakt het verschil.

Mijn vrouw is ietwat aan de zware kant..  zeg maar..
een CB zie je nagenoeg niet meer terug



Ik; daarentegen ben een onervaren spiering; dus ik heb een NX erbij aangeschaft.
Flink oefenen en dan ga ik weer mee met de club waar je veel vrijheid hebt in tempo, beheersing ed.
EN de vrijheid om de regels aan je laars te lappen zonder dat je daar op aangesproken wordt.


Danny, heb je al eens geprobeerd om een clubje gelijkgestemde NX rijders te vinden, om daarmee een clubje op te rchten? 'NX-club Nederland' bijvoorbeeld.  zonder regels etc.

xl 600 v '95
xl 1000 v '01
kle 650 '10
Toch wéér een kle 650 '10

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 mei 2011 16:32 #19 door Peter M
Beantwoord door Peter M in topic Varadero te zwaar voor offroad
De reis van dit topic begint met de vraag: Varadero te zwaar voor offroad (?)

Met goede moed sturen we af op het antwoord. Helaas onderweg valt de navigatie uit en we eindigen bijna in NX-land.

Even de motor aan de kant zetten, kabeltjes checken en route checken naar eindbestemming....en weer gaan als een speer.

http://video.google.com/videoplay?docid=-1098020843457187591 #
http://www.youtube.com/watch?v=KOCr4q9zyYQ
http://www.youtube.com/watch?v=to3jScCSQ0k
http://www.youtube.com/watch?v=XXLgkJO4pHU
http://www.youtube.com/watch?v=rUXCylf9_hM
http://www.youtube.com/watch?v=Xcr3FV1Ncr0&feature=related   (vallen en opstaan)
http://www.youtube.com/watch?v=EQfSIKWF3jw&feature=related   (Varadero op het strand... )
en nog veel meer............

De route naar NX-land is een geheel andere rit.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 mei 2011 20:57 - 13 mei 2011 22:17 #20 door Edxrv
Beantwoord door Edxrv in topic Varadero te zwaar voor offroad
Mensen lezen een vraag meestal naar hun eigen ideeen. Je kan van de TCN een hondaxlclub maken. Net als de bmwgsclub, maar dat maakt de xl1000v niet lichter.  Goede offroadbanden maken al een heel verschil maken qua berijdbaarheid. Maar ik denk zelf dat de 1000+ versies nooit echt offroad versies worden.
Ik denk zelf dat de xlv750 de ideale is.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.254 seconden