Interessepeiling rally voorbouw + kuip voor XLV600

17 sept 2011 10:09 #1 door The Headless Horseman
Interessepeiling rally voorbouw + kuip voor XLV600 werd gestart door The Headless Horseman
Hallo 600 rijders  :D

Ik wil in dit topic even de interesse peilen voor een vervangende kuip voor de XLV600 Transalp.
Standaard is het plasticwerk niet al te stevig, laat staan het kuipframe  :-\ Bij een valpartijtje is er al gauw van alles stuk en het 'gewei' zo krom als een hoepel.
Zoals we allemaal weten val je wel eens een keertje bij het all-road rijden, dus het risico op (serieuze) schade is aanwezig  :(

Bovendien (maar da's persoonlijk  ;)) ziet de neuskeuip + koplamp van de 600 er behoorlijk gedateerd uit  :-\

Zou er interesse zijn bij jullie in een vervangend setje? Je moet dan denken aan een wat meer ralley-look, hoger/smaller, met dubbele koplampen én, heel belangrijk, een heel erg stevig voorframe  8)
Een beetje vergelijkbaar met wat Boano levert voor de AT.

Waar moet je aan denken:



Ongeveer deze opbouw vanaf het balhoofd. Een stevige alu box-constructie, waarop je al de benodigde instrumenten (roadbook, GPS, evt. imo oid) kunt bouwen.En waar een mooie HID Xenon dubbele kplamp ingebuwd kan worden.

Als kuipje moet je aan iets dergelijks denken:





Hier te zien op een BMW GX, maar e.e.a. is wsl wel aan te passen voor onze Alpjes  :D


Wat kost dat dan? Hoor ik jullie denken  ;)  Beetje vaag nog, maar reken op ongeveer 1.000,-
Daar krijg je dan een komplete kit voor, met frame, kuipje, Xenon verlichting. En, niet onbelangrijk, het wordt een modulair systeem, custom built, wat wil zeggen dat je het kunt krijgen zoals je hebben wilt. Wil je geen Xenon? Prima, scheelt je zomaar 250,-  Wil je speciale accesoires in je dashboard? Geen probleem, alles is mogelijk!

Ontwikkeling van iets dergelijks gaat nogal wat tijd, moeite en centjes vergen, dus vandaar hier even een interessepeiling  :)

Laat het in dit topic maar weten. Let op: het is geen inschrijftopic, dus je zit nergens aan vast  ;)

Als er meer vragen zijn hoor ik het ook graag  :D

Grtz,
René

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / R80G/S ‘85 / G310GS ‘17

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 sept 2011 11:43 #2 door 4Plugs
Beantwoord door 4Plugs in topic Interessepeiling rally voorbouw + kuip voor XLV600
Mooi idee, maar ik ben benieuwd hoeveel mensen zo'n bedrag er voor over hebben. Ondanks dat dit wellicht een stuk goedkoper is dan commerciele oplossingen.

Ik ga ooit mijn voorkuip ombouwen tot rally kuip met bij behorende beugel, maar dat wordt dan een eigen ontwerp. Gewoon omdat ik dat leuk vind.

Transalp PD06 '94 - Hyperpro vering, LED achter/rem/knipperlicht/tellerverlichting, 2e set wielen met noppenbanden
Honda NX250 om mee te spelen in het zand ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 sept 2011 13:34 #3 door Nikotech
Beantwoord door Nikotech in topic Interessepeiling rally voorbouw + kuip voor XLV600
Zo Rene, dat ziet er goed uit, gaat het eventueel een alleen compleet aan te schaffen set worden of kan het "in onderdelen "?
Het Alu werk zou ik wel eens kunnen verzorgen a.d.h.v. voorbeeld/wensen.

Wanneer je wat mee info hebt hoor ik het wel of er eventueel intresse is in een samenwerkings verband :) 

Maar ...... wat is er mis met je eigenste voorkantje ?

Zorgen moet je niet maken, zorgen moet je doen ......

Bijlage:
<< Klik op het plaatje voor mijn website.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 sept 2011 14:15 #4 door PimW
Hai René,

Wanneer je een eerste testversie maakt incl kuip kun je overwegen met het plastic werk naar een prof te gaan. Deze kunnen daar een mooie mal van maken zodat je in serie kunt bestellen. Zij maken dan gewoon een blanke kuip voor je van bijvoorbeeld glasvezel (PE of PP zou ook mooi wezen... ).

Dan laat je ze maken zonder gaten voor lampen en op bepaalde punten wat "ruim" zodat customizeability optimaal blijft. 8)

Maar misschien heb je dat allang bedacht  :-X

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 sept 2011 16:14 #5 door RuuJan
Beantwoord door RuuJan in topic Interessepeiling rally voorbouw + kuip voor XLV600
Ik ga alvast sparen. Gaaf kuipje. Ben wel benieuwd hoe het er op een Alp uitziet, want je hebt daar ook nog je radiatioren ergens onder het plastic zitten. Die moeten ook wel afgedekt worden.

PS dit geeft een heel andere wending aan mijn topic "De TCN en de toekomst".  :D ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 sept 2011 17:38 #6 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Interessepeiling rally voorbouw + kuip voor XLV600
Dag mannen  :)  Bedankt voor de positieve reacties  8)

Er is weinig van mezelf bij hoor  :-[  Alléén het idee om wat voor de Alp te maken is van mij  ;D
Ik ben in kontakt met iemand die verrekte handig is met metaal en connecties in de kunstof heeft  ;) en ik heb beloofd om eens te peilen hoe de reacties zijn, voordat we ergens aan beginnen.

@4plugs: het is idd niet goedkoop nee  :(  zélf iets bouwen zal meestal wel goedkoper uitvallen ja, maar of het dan nét zo degelijk word vraag ik me af.

Wat AQ en Boano maken kwa voorframe zijn losse plaatjes, welke in elkaar gebout worden. Is relatief simpel en goedkoop, maar is toch minder stevig bij een val. En na verloop van tijd zal er altijd wat speling en ruimte op de verbindingen komen. Misschien kan Rob wat feedback hierover geven? Zijn Twin heeft al wat voor de kiezen gehad. Zit dat nog een beetje Rob?

Een volledig gelast frame is iig écht veel steviger, maar is natuurlijk wel een stuk arbeidsintensiever om te maken. Er gaat veel tijd in het laswerk zitten en dat maakt het duur(der)

@Nikotech: ben kwa looks best tevreden met mijn eigen voorkantje, maar kwa stevigheid niet zo  :-\
Materiaal leveren is wellicht een optie ja, houden we effe in de gaten.
Mijn 'mannetje' heeft gewoon een adresje voor het snijwerk, maar wellicht kun jij het beter/goedkoper.
Dit word sowieso een commercieel project hoor, voor ons is het dan wel hobby, voor de maker niet  :D

@PimW: Customizable is inderdaad wel het plan ja  :)  Dus er je kunt ook alléén een frame, of alleen kuipje bestellen, met/zonder gaten, lampen, nét wat jij wilt!

@Ruud: het getoonde kuipje is een voorbeeld. Ik zie zo gauw geen mogelijkheid om dit mooi op de zijkappen aan te laten sluiten, dus mijn idee is nu om er 1 geheel van te maken, zodat het zó aansluit op de tank. A-la Boano dus  :)

Grtz,
René

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / R80G/S ‘85 / G310GS ‘17

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 sept 2011 18:26 #7 door PimW
Ik heb op de Alp nu ook een constructie gemaakt dat dmv twee platen en bouten aan elkaar zit. Werkt prima maar het is met al die bouten zwaarder dan eigenlijk nodig is.
Het nieuwe spul dat ik nu maak las ik gewoon aangezien dat simpeler is (je hebt dan 1 deel waarop je de lampen zet ipv allemaal losse platen en blokken) en ik vind het veel mooier.

Ik denk dat als jij je ontwerp mooi laat snijden en lassen het eindproduct heel mooi gaat worden. Succes ermee en vergeet geen plaatjes te posten hier ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 sept 2011 00:20 #8 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Interessepeiling rally voorbouw + kuip voor XLV600


Wat AQ en Boano maken kwa voorframe zijn losse plaatjes, welke in elkaar gebout worden. Is relatief simpel en goedkoop, maar is toch minder stevig bij een val. En na verloop van tijd zal er altijd wat speling en ruimte op de verbindingen komen. Misschien kan Rob wat feedback hierover geven? Zijn Twin heeft al wat voor de kiezen gehad. Zit dat nog een beetje Rob?


Tja, als je geen grote valpartijen ermee maakt blijft het goed zitten en stevig ook.
Het kan best een stootje hebben, maar ik heb nog al eens de neiging gehad om heel hard neer te klappen en dan komt het probleem dat de kuip mede aan de constructie gemonteerd is. Daardoor krijgt de constructie ook meteen een oplawaai en kan gaan verbuigen. Als het verbuigd kun je met alluminium weinig meer herstellen.

Heb in de transanatolia de Beta ook (bij wijze van proef  :-X ) goed neer gelegd, maar de constructie gaf geen krimp (identiek consturctie als op de twin).

Ik zou bij een dergelijke constructie zo min mogelijk laswerk willen zien. Op de lasnaad gaat een en ander uiteindelijk scheuren, zeker als je op de stenen gaat rijden in Turkije of Marokko.....
Daarnaast is een meet 'bout-geregelde' constructie eenvoudiger te herstellen door er een vervangings balkje/plaatje in te zetten zonder lassen.

Maar er zijn zat mogelijkheden............., en ook zelf heb ik weer wat aanpassingen die ik wil gaan doorvoeren aan de constructie en positie van de apperatuur.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 sept 2011 00:41 #9 door PimW
Scheuren zal het dan waarschijnlijk doen net naast de las.

Ik denk dat de truuk is een opbouw te maken waarbij het gewicht van tellers, lampen en ander spul zo dicht mogelijk op het balhoofd zit. Hoe verder het weg komt hoe meer het aluframe belast word.
Maar een gelast frame ziet er tot het scheurt wel mooier uit ;D Daarna is het ook gewoon te repareren met bouten natuurlijk...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 sept 2011 21:40 #10 door 4Plugs
Beantwoord door 4Plugs in topic Interessepeiling rally voorbouw + kuip voor XLV600
Mijn reactie was zeker niet bedoeld om iets af te kraken, ik vind het ook erg mooi. Echter de kosten gaan mij persoonlijk gewoon even te ver. Moet op de kleintjes letten en daarom doe ik dingen ook zelf.

En inderdaad het zal minder stevig zijn, alhoewel ik denk ook wel in staat te zijn om een custom gewei in mekaar te lassen, hetzij gewoon staal ipv RVS. Maar een flinke laag grondlak en pantserlak doen ook goed beschermen.

Overigens moet het gewei niet tè stevig zijn, aangezien dan de energie overgebracht wordt op het frame bij een klapper. En dan vervormt je frame ergens ipv het gewei.

Transalp PD06 '94 - Hyperpro vering, LED achter/rem/knipperlicht/tellerverlichting, 2e set wielen met noppenbanden
Honda NX250 om mee te spelen in het zand ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 sept 2011 21:46 #11 door 4Plugs
Beantwoord door 4Plugs in topic Interessepeiling rally voorbouw + kuip voor XLV600
Overigens kun je, als je zo'n frame gaat lassen, voorkomen dat het gaat scheuren met een warmte behandeling. De las wordt harder dan de rest omdat het te snel afkoelt, de warmte wordt (veel te) snel overgedragen aan de koude delen

Als je het geheel een tijdje in een oventje van rond de 1000 graden zet, en dan langzaam af laat koelen dan heeft alles weer de zelfde elasticiteit en hardheid. Dit reduceert ook eventuele spanningen die onderling op de diverse delen staan (goed voorbeeld is kromtrekken na lassen). Wat ook weer de kans op scheuren vermindert.

Transalp PD06 '94 - Hyperpro vering, LED achter/rem/knipperlicht/tellerverlichting, 2e set wielen met noppenbanden
Honda NX250 om mee te spelen in het zand ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 sept 2011 18:04 #12 door PimW
Erg interessant topic en ik moet me inhouden er niet eindeloos over te gaan discussieren :-X

Topic was eigenlijk opgezet als interessepeiling, nu gaan we meedenken ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 sept 2011 19:18 #13 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Interessepeiling rally voorbouw + kuip voor XLV600
Meedenken is prima jongens  8)  Hoe meer wensen en ideeen hier kenbaar gemaakt worden, des te beter zal het uiteindelijk worden  :D (als het doorgaat tenminste  ;))

Bovendien: hoe langer we er over l*llen, des te langer kan Ruud sparen  ;D

Verder nog iemand die het serieus in overweging zou nemen?

Grtz,
René

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / R80G/S ‘85 / G310GS ‘17

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 sept 2011 19:09 #14 door GJ.
Ik zeg de gek :) toen ik me verstapte bij het genot van een uitsmijter,
Zeg René wat kost nauw zoiets, het maakt je motor wel een stuk stoerder.
Als we met zijn allen iets kunnen betekenen maakt het alleen goedkoper.
Een overweging is er absoluut 8)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 sept 2011 21:21 #15 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Interessepeiling rally voorbouw + kuip voor XLV600
Bedankt vor de interesse GJ  :)  Een richtprijs staat in de startpost. Niet schrikken  ;)  Je moet al gauw aan een 1.000,- denken.

Duur? Och, veel geld is het wel ja  :-\
Voor een Boano setje ben je ook al gauw rond de 700,- kwijt dacht ik en dan heb je nog maar gewoon 2 halogeen peertjes, geen Xenon.

Grtz,
René

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / R80G/S ‘85 / G310GS ‘17

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 sept 2011 00:52 #16 door Hotel 317
Beantwoord door Hotel 317 in topic Interessepeiling rally voorbouw + kuip voor XLV600
Pak voor de gein eens niet alleen het balhoofd als montagepunt. Kun je met een tie-rod geen verbinding met het frame maken die niet via het balhoofd loopt? bij de voorste aansluiting van de benzinetank bijvoorbeeld? of zit je radiator dan in de weg?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 sept 2011 08:39 #17 door Marcel T
Beantwoord door Marcel T in topic Interessepeiling rally voorbouw + kuip voor XLV600
Mocht de voorkuip van mijn ta ooit zo krom zijn dan is het zeker een overweging.

Dus wel interesse maar zolang het niet nodig is geen inschrijving.


Be careful whose advice you buy, but, be patient with those who supply it - Mary Schmich

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 nov 2011 20:21 #18 door PimW

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 nov 2011 21:26 #19 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Interessepeiling rally voorbouw + kuip voor XLV600
Niet veel verder mee gegaan sindsdien, maar het knutselseizoen is aangebroken  :D
Bovendien heb ik vorige week mijn kuipruitje aan gort gereden door het prikkeldraad  ;D dus er moet sowieso iets gebeuren  ;)

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / R80G/S ‘85 / G310GS ‘17

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 nov 2011 21:34 #20 door PimW
Het zou mooi zijn als je begin van "het seizoen" een prototype klaar hebt. Als een ieder zich weer helemaal gefrustreerd heeft aan alle fora en eindelijk weer buiten kan spelen (/centjes spenderen).

;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.144 seconden