Legaal offroad in Chaam?

28 aug 2017 18:38 #1 door Trigger
Legaal offroad in Chaam? werd gestart door Trigger
Bij het zoeken van een plek om een nachtje te kamperen vond ik enkele van de zogenoemde 'paalkampeerplekken' die Nederland rijk is, en drie daarvan liggen dus in het bos bij Chaam.

Ik besloot de middelste nader te bekijken, want die ligt het verst van grote wegen af (dus waarschijnlijk minder geluid 's nachts).

En toen viel me iets op, als je vanaf de Franse Baan (60 zone, asfaltweg) de Turfbaan op gaat om bij dat plaatsje te komen:

www.google.nl/maps/@51.48112,4.9058215,3...Q!2e0!7i13312!8i6656

geen borden!

Betekent dit dat ik dat pad dan gewoon legaal mag gaan ontdekken op mijn Alpje? Het zal sowieso nodig zijn om mijn kampeerspulletjes naar het plekje te brengen en ik ga de motor echt niet onbeheerd aan de weg laten staan natuurlijk.

Iemand bekend met dit plekje of deze omgeving? Ik denk dat ik binnenkort maar eens een kijkje ga nemen :).

Transalp XL600V

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 aug 2017 20:22 #2 door martijnal
Beantwoord door martijnal in topic Legaal offroad in Chaam?
Ik ga af en toe ook paalkamperen. Zeker de 3 plekken bij Chaam zijn erg mooi.

Vorig jaar bij Chaam in de bossen geweest (als hiker). Een maat van mij kwam 's avonds langs op een veel te zware BMW tourbuffel en die reed hem toen ook over een onofficieel wandelpaadje tot aan de paalkampeerpaal dus alles is mogelijk :P



Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 aug 2017 20:24 #3 door Trigger
Beantwoord door Trigger in topic Legaal offroad in Chaam?

Ik ga af en toe ook paalkamperen. Zeker de 3 plekken bij Chaam zijn erg mooi.

Vorig jaar bij Chaam in de bossen geweest (als hiker). Een maat van mij kwam 's avonds langs op een veel te zware BMW tourbuffel en die reed hem toen ook over een onofficieel wandelpaadje tot aan de paalkampeerpaal dus alles is mogelijk :P


Als het alleen is om tot de kampeerplaats te komen doe ik dat ook wel hoor, maar de ontdekking van dit pad deed mij de mogelijkheid overwegen om hier ook gewoon af en toe te komen om eens wat zand te snuiven, als je snapt wat ik bedoel 8). Er zijn zo weinig plekken waar dat mag... dus het komt er gewoon te weinig van.

Transalp XL600V

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 aug 2017 22:01 #4 door Floris
Beantwoord door Floris in topic Legaal offroad in Chaam?
Ik heb even op de topokaart en google earth gekeken en je kunt vanaf de Fransebaan de Turfbaan inrijden. Aan de andere kant (Ulicotensebaan) staat een bordje 'wandelpad'. Dat betekent dat niet de hele Turfbaan legaal is.

Wat je ook kunt doen is: de Turfbaan inrijden vanaf de Baarleseweg. Dat is wel toegestaan.

Als ik 't goed zie liggen daar nog wel meer legale zandpaden in de omgeving.

Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 aug 2017 16:58 - 29 aug 2017 17:09 #5 door Trigger
Beantwoord door Trigger in topic Legaal offroad in Chaam?
Vandaag even gecheckt :) je kunt er inderdaad inrijden, maar er zitten stukken met erg mul zand tussen, dus even oppassen daar.
Het tussenstukje vanaf de Turfbaan naar het kampeerplekje is als je het strikt bekijkt off-limits, maar je hoeft er maar 100 meter oid overheen om er te komen, dus dat durf ik tegen die tijd nog wel aan.

Tot op het punt waar je legaal mag komen:




Transalp XL600V

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 aug 2017 18:08 #6 door Trigger
Beantwoord door Trigger in topic Legaal offroad in Chaam?

Allemaal leuk en fijn, maar wil je hier svp niet het illegaal berijden van paden gaan promoten? Kijk even wiens naam links bovenaan staat, die club word er op aangekeken als dat hier op t forum staat.


Ik snap je zorg :). Het pad naar het kampeerplekje heeft geen bord waar berijden verboden word, en is als zodaning ook gewoon te zien als een aftakking van dit legaal berijdbare gedeelte. Er staat wel een bord als je verder zou rijden op de Turfbaan, maar dat is heel duidelijk een andere richting, en die is ook gewoon afgesloten met een horizontale boom/balk.

De reden waarom ik 'strikt' gebruik is omdat het mijn inschatting is dat het een wandelroute betreft, onder andere vanwege het feit dat er een houten paal staat, maar de route is niet afgesloten (zoals bij normaal bij wandelpaden gebeurt in deze bossen).

Maar laat ik voor de officieelheid roepen "tot hier en niet verder" :).

Transalp XL600V

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 aug 2017 14:13 #7 door Jeroen
Beantwoord door Jeroen in topic Legaal offroad in Chaam?
Je bent wel snel Trigger  ;) ik had mn reactie alweer weggehaald omdat je, nadat ik het nog eens las, eigenlijk nergens sprak over illegaal rijden. En ik wil niet roomser dan de paus zijn, maar behartig ook het belang van de club in mn rol als moderator. Vandaar de, bij nader inzien, onterechte opmerking van mij!

Kampeer ze!

"You have the right to say what you want. That doesn't mean you have the right to be heard, listened to, believed, agreed with or respected."

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 aug 2017 18:36 #8 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Legaal offroad in Chaam?
teveel openbaar maken leid in elk geval tot WEL een bord in de nabije toekomst.
Lekker even onder de pet houden dus Triggie  ;)

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 aug 2017 20:20 #9 door Floris
Beantwoord door Floris in topic Legaal offroad in Chaam?
In Nederland zijn nog genoeg zandpaden waar je legaal mag rijden. Hoe je het ook wendt of keert, het zijn openbare wegen. Als auto's eroverheen mogen rijden, dan mogen motoren dat ook.

Herrie, stofwolken en te hard rijden geven irritatie en leiden uiteindelijk tot het afsluiten van zandpaden. En dat is heel jammer. Als er eenmaal een bordje staat, dan is het voorgoed afgelopen.

De kunst is om rekening te houden met anderen. Met name wandelaars (met hond) en ruiters te paard. Als ik wandelaars tegenkom, dan draai ik het gas dicht tot stapvoets. En in geval van paarden gaat de motor aan de kant en zet ik 'm uit. Geloof me, het wordt ontzettend gewaardeerd als mensen zien dat je rekening met ze houdt.

Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 aug 2017 04:08 #10 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Legaal offroad in Chaam?
Ook wel code groen genoemd,maar gezond verstand doet ongeveer hetzelfde.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 aug 2017 15:15 #11 door GSXRed
Beantwoord door GSXRed in topic Legaal offroad in Chaam?
Meldt jezelf even aan voor de allroad rit in Brabant, dan krijg je genoeg LEGALE zandpaden voor jouw kiezen  ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 aug 2017 15:23 #12 door GSXRed
Beantwoord door GSXRed in topic Legaal offroad in Chaam?


De kunst is om rekening te houden met anderen. Met name wandelaars (met hond) en ruiters te paard. Als ik wandelaars tegenkom, dan draai ik het gas dicht tot stapvoets. En in geval van paarden gaat de motor aan de kant en zet ik 'm uit. Geloof me, het wordt ontzettend gewaardeerd als mensen zien dat je rekening met ze houdt.


Amen :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 aug 2017 20:30 #13 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Legaal offroad in Chaam?

In Nederland zijn nog genoeg zandpaden waar je legaal mag rijden. Hoe je het ook wendt of keert, het zijn openbare wegen. Als auto's eroverheen mogen rijden, dan mogen motoren dat ook.

Herrie, stofwolken en te hard rijden geven irritatie en leiden uiteindelijk tot het afsluiten van zandpaden. En dat is heel jammer. Als er eenmaal een bordje staat, dan is het voorgoed afgelopen.

De kunst is om rekening te houden met anderen. Met name wandelaars (met hond) en ruiters te paard. Als ik wandelaars tegenkom, dan draai ik het gas dicht tot stapvoets. En in geval van paarden gaat de motor aan de kant en zet ik 'm uit. Geloof me, het wordt ontzettend gewaardeerd als mensen zien dat je rekening met ze houdt.


Alleen houden die anderen blijkbaar nooit rekening met jou, je motor zelfs aan de kant en uit zetten gaat wel wat ver, als je paard niet verkeers mak is moet je er lekker mee thuis blijven.

De vraag is dus eigenlijk waarom een motorrijder maar constant rekening moet houden met een ander, zijn wij zo bang dat er een weggetje dicht gaat of dat er een wandelaar boos kijkt?  Een paard is eigenlijk oorspronkelijk ook gewoon een wild dier, best wel gek dat er mensen op zijn gaan zitten en dan ook nog willen dat de rest van de wereld rekening met ze houd. Laat die ruiters met hun paard eens een keertje rekening houden met motorrijders door op die beesten te gaan zitten in de daar voor bedoelde ruimte, een manage ofzo. Overigens doe ik het zelf bij een paard met ruiter ook wel rustiger aan (omdat het zoveel poets werk is om ze van je ruitje te krijgen)  maar stoppen en motor af gaat mij echt te ver.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 sept 2017 11:43 #14 door Jeroen
Beantwoord door Jeroen in topic Legaal offroad in Chaam?
Amen voor xrvtuur!

"You have the right to say what you want. That doesn't mean you have the right to be heard, listened to, believed, agreed with or respected."

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 sept 2017 12:03 #15 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Legaal offroad in Chaam?
De gemiddelde gemeente gooit liever en makkelijker een paar borden langs de weg als er door een handje bewoners geklaagd word dan uitzoeken wat nu echt het probleem is.

Ik stop ook voor paarden, vaak zijn het bewoners van het gebied waar je rijd en een beetje slijmen kan geen kwaad, helaas.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 sept 2017 15:27 - 01 sept 2017 15:32 #16 door GSXRed
Beantwoord door GSXRed in topic Legaal offroad in Chaam?
:-X :-X :-X :-X
Tja... ik zet mijn motor dus wel af... Ik heb 2 paarden aan huis en ondanks dat deze verkeer gewend zijn, blijft een paard een dier dus onberekenbaar.

Feit is dat bij ons in Brabant de zandpaden gewoon openbare wegen zijn en ruiters hier ook dankbaar gebruik van maken, dus kom ze geregeld tegen (inclusief mijn vrouwtje op haar paard).

Mijn veiligheid is belangrijk, en geloof mij... een beetje paard weegt 600kg, dus meer dan ik en mijn brommer. Slaat zo'n paard op hol dan kan dat voor hele gevaarlijke situaties zorgen... Een paard op hol is net een stier met een rode lap, dus de kans bestaat dat jij van jouw motor wordt afgereden. En die 600kg is meer dan voldoende om jou en jouw transalp te lanceren....

Dus ik stop wel even, motor uit en laat de ruiter met paard passeren. Buiten dat het voor iedereen veiliger (dus ook voor de ruiter, maar zeker ook voor jou) duurt het slechts enkele seconden en dat wordt zeker gewaardeerd door de man/vrouw in het zadel van zo'n knol.

Maar goed, een ieder moet het voor zichzelf weten, ik bewaar liever de vrede bij mij in de buurt...

Maar dan vind ik ook dat mensen niet moeten klagen dat bospaden steeds ontoegankelijker worden voor allroad motorliefhebbers omdat sommige 'van ons' geen respect hebben voor mede weggebruikers (dus ruiters, mtbers en wandelaars) in een natuurlijke omgeving. Eigen schuld = dikke bult.

Alleen wel jammer dat mensen die zo redeneren het zo wel verkloten voor de rest! >:(

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 sept 2017 15:45 #17 door Rob de Bob
Beantwoord door Rob de Bob in topic Legaal offroad in Chaam?
En wat doe je als er voor je een ruiter met paard loopt? Die moet je toch een keer inhalen.

Zelf zorg ik in beide gevallen dat ik in lage toeren/laag tempo passeer. Tot op heden altijd goed gegaan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 sept 2017 16:08 #18 door Jeroen
Beantwoord door Jeroen in topic Legaal offroad in Chaam?
Weet je gsxred, ik werk zelf al jaren voor diverse overheden oa als wegbeheerder. En het is echt zoooo jammer dat enkele nukubu's het verpesten voor iedereen. En dat gaat meerdere kanten op. Een winkelstraat herinrichten voor 1 rolstoeler, wegen afsluiten omdat het afdelingshoofd het te druk vind bij hem voor de deur, ik heb 10tallen voorbeelden. Verdraagzaamheid is geloof ik gelijk met de gulden uit t straatbeeld verdwenen. Ik wil dolgraag rekening houden met anderen, zolang die ook een beetje rekening met mij houden.

"You have the right to say what you want. That doesn't mean you have the right to be heard, listened to, believed, agreed with or respected."

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 sept 2017 21:25 #19 door ChristianG
Beantwoord door ChristianG in topic Legaal offroad in Chaam?
De meeste zandwegen zijn sowieso al afgesloten, de mensen die wel rekening houden met anderen laten hun hond niet uit op openbare stukken zonder lijn, die fietsen niet langs zandwegen waar verkeer komt...

Een zandweg buiten bebouwde kom kent dezelfde regels als een normale weg buitenbbk. Daar blokkeer je de rijbaan ook niet met je lijf.

Maar het klopt wel dat het voor de gemeente makkelijker is om een bordje te plaatsen dan een beroepsklager de nek om te draaien. Terwijl dat laatste waarschijnlijk de betere oplossing is...

Africa Twin CRF1000A SD04 Tri-Color

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 sept 2017 22:05 #20 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic Legaal offroad in Chaam?

Laat die ruiters met hun paard eens een keertje rekening houden met motorrijders door op die beesten te gaan zitten in de daar voor bedoelde ruimte, een manage ofzo.


Nja en ga met je motor naar de crossbaan als je zo nodig offroad wilt. Zo kun je wel ff doorgaan. Paarden zijn het probleem niet zo volgens mij. De 'normale-tour' fietsers en wandelaars zeiken meer.

In het bos ben je de lul op een motor, paard, racefiets of ATB.

Verdraagzaamheid, wat zou de wereld fijn zijn wanneer mensen minder snel met de vinger naar een ander zouden wijzen en wat empathischer naar de 'ander' zou zijn.

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.203 seconden