gele reflectie vestjes

15 dec 2010 07:13 #21 door giedi
Beantwoord door giedi in topic gele reflectie vestjes
In Denemarken betaal je bij aanschaf van een nieuwe motorfiets gelijk 180% BPM. Dat is bijna net zoiets als de motorfiets verbieden. Gelukkig is het hier (nog) niet zover.

Ik draag een geel hesje, meestal.
Maar als het verplicht wordt, voor mij is dat niet nodig, maar er zijn ook mensen die daar werkelijk baat bij zullen hebben, al hebben ze dat zelf dan meestal weer niet in de gaten. ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 dec 2010 08:31 #22 door Geart
Beantwoord door Geart in topic gele reflectie vestjes
Ik rijd zonder uitlaat als ik zichtbaar wil zijn.

Overigens - als de uitlaat er op zit - rijd ik bij donker, bewolkt, regenachtig (Potgieter)weer mét een reflectievest.
dat men mij nu en dan verwart met ome  C:-) maakt de herkenbaarheid en mijn veiligheid alleen maar groter.
Ga maar eens achter een automobilist rijden met een geel vestje en een fluohelm. In negen van de tien gevallen gaat men 120 rijden. Ik rijd regelmarig over de Afsluitdijk zónder dat ik wordt ingehaald als ik in die outfit rijd. het onderscheidingsvermogen ( C:-) op BMW met zwaailicht tegenover ik op Twin zonder zwaailicht en koffers) van de gemiddelde Hollander is vrij bescheiden.

Groetnis út Grou!

15 dec 2010 08:46 #23 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic gele reflectie vestjes

oja ... arthur ga je gordel dragen.. het werkt echt ..
:angel:

Haha, ik ben het levende bewijs dat het zonder ook werkt, Ad ik heb lymfeklier kanker overleefd dan ga je toch niet meer dood aan iets banaals als een auto ongelukje 8), nee hoor ik vind echt dat iedereen dat zelf moet weten, dat gepamper van de overheid is zo langzamerhand om te kotsen

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

15 dec 2010 09:34 #24 door I'm a gone man...
Beantwoord door I'm a gone man... in topic gele reflectie vestjes

...reflectiestrepen...

Ah, eindelijk, het toverwoord.
Wat een boelshit met die mieterige hesjes/vestjes, daar wil ik nog niet dood mee gevonden worden  >:(
Als dat verplicht wordt ga ik acuut autorijden en het fileprobleem helpen vergroten  >:( >:( >:(
Reflectiestrepen daarentegen kunnen gewoon bij de productie van motorkleding verplicht gesteld worden, voor mijn part moet (minimaal) 5% (of meer) van het oppervlak van motorkleding in het vervolg voorzien zijn van reflecterende materialen, daar kan gerust een wet op verzonnen worden, maar laat de motorrijders wel motorrijders blijven, ik ben toch niet Maja de bij!!!  >:( >:(

15 dec 2010 09:53 #25 door giedi
Met reflectiestrepen ga je er ook als een zuurstok uitzien hoor!  ;D

15 dec 2010 10:18 #26 door PimW
Beantwoord door PimW in topic gele reflectie vestjes
Iemand al zo'n airbag jas geprobeerd?  :angel:

15 dec 2010 10:44 #27 door I'm a gone man...
Beantwoord door I'm a gone man... in topic gele reflectie vestjes

???

15 dec 2010 10:56 #28 door wimj
Beantwoord door wimj in topic gele reflectie vestjes

Is dat niet een vals gevoel van veiligheid? Want ook met vestje kun en word je over het hoofd gezien.

Hoe gevaarlijker het is des te oplettender word je gedwongen te zijn.  :P

Precies het punt dat ik ook altijd probeer te maken! Zodra je dénkt dat zo'n lelijk vestje helpt werkt het al niet meer, je gaat teveel vertrouwen op je 'zichtbaarheid'. En als je denkt dat het niet helpt draag je het natuurlijk niet vrijwillig.

Conclusie: het kan bijdragen aan je veiligheid als je er niet in gelooft maar als het verplicht wordt gesteld. Vreemd eigenlijk...

Overigens ken ik geen enkele studie die welk effect dan ook bevestigt.

2001 Honda XL650V 2006 Triumph Tiger 955i

15 dec 2010 12:00 #29 door michelbijl
Beantwoord door michelbijl in topic gele reflectie vestjes
Het is natuurlijk niet onlogisch als je als verkeersdeelnemer je eigen zichtbaarheid zo groot mogelijk maakt. We rijden immers niet voor niets met licht aan, je wordt immers beter gezien dan zonder.

Dat overheidsbemoeienis hiermee als vervelend wordt gezien kan ik me wel voorstellen, maar hoe komt het dat de overheid zich met dit soort zaken bemoeit?

Kennelijk zijn we zelf niet in staat of bereid een bijdrage aan de verkeersveiligheid te leveren, uiterlijk vertoon gaat kennelijk boven veiligheid.

Het is een bekend gegeven dat motorrijders in het verkeer met regelmaat over het hoofd worden gezien met alle gevolgen van dien...

Of een opvallend vestje gaat helpen? Ik denk van wel maar het kan ook een vals gevoel van veiligheid bij de gebruiker opwekken. Ik heb een vestje aan dus ik zal wel gezien worden. Dit zal ongeveer hetzelfde werken als het hebben van airbags, winterbanden en gordels in auto's. Ook deze zaken dragen enerzijds bij aan de veiligheid maar hebben een bewezen negatief effect op het rijgedrag van de gebruikers.

ik zeg, een vestje is absoluut een slim idee en het vergroot de kans dat je tijdig gezien wordt, je maakt jezelf minder afhankelijk van je medeweggebruikers.

Anderzijds, als je écht de veiligheid wilt vergroten in het verkeer, dan zou je alle veiligheidsmaatregelen en regels moeten opdoeken, dwz geen helmplicht op motoren, geen gordels, airbags, kreukelzones e.d. in auto's.

Als je dit alles zou vervangen voor een scherpe stalen pen op het stuur van je auto en motor die je spiest bij een aanrijding, dan zou je het verkeer een stuk veiliger maken.

Met een scherpe punt voor de borst in de auto of op de motor zal je je weggedrag met zekerheid aanpassen.

Dit is natuurlijk geen realistische oplossing, maar denk eens na over de (schijn)veiligheid waarover we ons druk maken......

De keuze is vooralsnog aan de bestuurders zelf maar vergeet de waarde van je eigen verstand en inschattingsvermogen niet.

mijn € 0.02

15 dec 2010 13:08 #30 door NiCoAT
Beantwoord door NiCoAT in topic gele reflectie vestjes
Heb je al gezien hoe zwaar de opleiding van een motorrijbewijs gaat worden.
Volgens mij willen ze dat ras gewoon uit laten sterven >:D

Dat 20% van de Nederlanders gelooft dat een 5% van de bevolking onze indentiteit bedreigt, bewijst maar één ding: dat het onderwijs beter moet!!!

15 dec 2010 14:10 #31 door giedi

(...) Kennelijk zijn we zelf niet in staat of bereid een bijdrage aan de verkeersveiligheid te leveren, uiterlijk vertoon gaat kennelijk boven veiligheid. (...)

Vergeet ook de behoefte aan 'sportief rijden' niet als kennelijk onbeheersbare drang tot het oprichten en in stand houden van apenrotsen. Kijk met name eens naar het basis-gedrag chimpansees en vergelijk dat met het gedrag van de gemiddelde 'snel-voertuigbestuurder' (in Nederland): voor mij weinig verschil.
Ingrijpen van de overheid is ook maar ten dele in staat deze idioterie te beteugelen, gegeven het feit dat de bekeuringen voor o.a. te hard rijden steeds hoger worden en de meeste cases bij het programma Wegmisbruikers over dit niet te temmen fenomeen gaan.

Overigens rij ik zelf ook weleens (veel) te hard.

15 dec 2010 15:04 #32 door xrvtuur

Kijk met name eens naar het basis-gedrag chimpansees en vergelijk dat met het gedrag van de gemiddelde 'snel-voertuigbestuurder' (in Nederland): voor mij weinig verschil.

Als je net zoveel chimps in een ruimte stopt als dat er mensen in Nederland wonen, dan slachten ze elkaar af..... het is gewoon veel te vol hier en dan krijg je allerlei debiele regels, en op den duur draaien de mensen daar helemaal van door, en krijg je "vreemd" gedrag

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

15 dec 2010 16:12 #33 door giedi
Ik ben dan ook precies om deze reden nu bijna 4 jaar geleden verhuisd van Leiden naar Uithuizen.  8)

15 dec 2010 17:34 #34 door xrvtuur
er zijn ook genoeg voorbeelden van mensen die juist nog leven omdat ze geen gordel droegen, een brandweerende overall en helm in deauto red misshien nog wel meer levens, maar ga jij het aan trekken? De overheid gaat gewoon te ver.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

15 dec 2010 18:07 #35 door Neet
Beantwoord door Neet in topic gele reflectie vestjes

Gele vestjes zijn beperkte veiligheid; ze worden te snel grijs en zijn van achter al slecht
te zien omdat de topkoffer in de weg zit.
Ik heb er jaren 1 gedragen en heb nu een gele helm.

Je moet een gele topkoffer

15 dec 2010 18:08 #36 door delange33
Beantwoord door delange33 in topic gele reflectie vestjes
Wel geil...niet geel... ;D

Toen: 2005 Varadero/Blauw/Leo Vince
2017 Africa Twin/Zwart/Remus enzo..
Nu: CRF450 L

15 dec 2010 20:48 #37 door martsky
Beantwoord door martsky in topic gele reflectie vestjes
Allemaal wel eens van de evolutie theorie gehoort?
De groep die ongelijk heeft, sterft vanzelf uit.  ;)

Dus bij het vijftigjarig bestaan van de TCN op het eiland Amersfoort zullen we eens kijken hoe we erbij lopen.
Misschien allemaal in een geel zwembroekje op de waterfiets.

AT 1996 - Niet gepoetst !

15 dec 2010 21:09 #38 door Plukidu
Beantwoord door Plukidu in topic gele reflectie vestjes
:o  Over 30 jaar ga ik echt niet meer topless hoor!!  :P   

Natuurlijk moet je een man nemen zoals hij is. Maar je moet hem niet zo laten.

15 dec 2010 21:52 #39 door kees
Beantwoord door kees in topic gele reflectie vestjes
Plukidu, bij sommige meisjes heeft tijd daar weinig vat op, dus wie weet.. :P

(en ik hoef vind ik niet mee te betalen aan andermans werkloosheid. Of arbeidsongeschiktheid. Wat zou ik meebetalen aan andermans rolstoel of scootmobiel?? En hondenbezitters moet ik ook niet, dus ook weg ermee  :D)

:'(

15 dec 2010 22:41 #40 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic gele reflectie vestjes
de oplossing!!
Bijlagen:

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.105 seconden