gele reflectie vestjes

14 dec 2010 19:37 #1 door xrvtuur
gele reflectie vestjes werd gestart door xrvtuur
Nou lees ik zo links en rechts dat ze in Belgie de reflecterende gele vestjes verplicht willen gaan stellen voor motorrijders :o Om te beginnen hou ik niet van de kleur geel, en verder vind ik dat iedereen aan moet kunnen trekken wat hij/zij zelf wil. Want vandaag is het een geel vestje, wat wordt het morgen? Die kant moeten we dus niet op. Ik ben wel benieuwd hoe daar hier over wordt gedacht.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 dec 2010 19:42 #2 door HPoskam
Beantwoord door HPoskam in topic gele reflectie vestjes
Een vest van kant, ik heb alles van kant  ;D ;D

Zonder gein, Ik ben van mening dat iedereen zelf kan en mag bepalen wat veilig en nodig is.
Buiten de verplichte helm en een veilig motorpak,handschoenen en laarzen moet je zelf de kleur toch kunnen bepalen.

Na 18 jaar Honda (3x Transalp - 1x Varadero) nu over gegaan naar BMW F800GS.

Ik wens de TCN heel veel goede jaren toe.

En vast wel eens tot ziens

14 dec 2010 19:52 #3 door gert
Beantwoord door gert in topic gele reflectie vestjes
ik ben een voorstander van het dragen van een geel vest.
zeker in de donkere maanden van het jaar zie je een motorrijder toch echt veel beter.
Geef ik ook eerlijk toe dat in de warme zomerperiode ik niet altijd een vest aan heb.
maar volgens mij is het net als bij het dragen van autogordels, vroeger was het niet veplicht maar nu voelt het een beetje vreemd als je weg rijd zonder dat ding om.
ik zeg gewoon doen zo,n geel vest.

gr, Gert ;D

14 dec 2010 19:54 #4 door hcm
Beantwoord door hcm in topic gele reflectie vestjes
Hey Arthur

Vroeger reed men ook zonder licht overdag. Als je je licht wel aan had begon iedereen te knipperen. Nu is het een geel hesje die de een wel aan doet en een ander niet. Over een paar jaar heeft iedereen zo'n hesje aan, en dan hoor je er ook niemand meer over. De een vind het veilig en de ander ziet er niets in. In de wandelgangen hoor je nu weer dat ze de gele hesjes willen verbieden in Nederland, omdat men het verschil niet meer ziet in oom  C:-) of een burger. Als dat gebeurt, en je gaat op vakantie door europa dan mag je wel een extra koffer meenemen voor alle hesjes.  :o

lid sinds 19-04-2004
en toeruitzetter TCN

Wees jezelf, er zijn al zoveel anderen.

14 dec 2010 19:59 #5 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic gele reflectie vestjes
Nou uhh ik heb al 2 miljoen auto kilometers achter de rug zonder auto gordel en die ga ik dus ook in de toekomst niet aan doen, gewoon omdat ik het een klote ding vind en ik dus ook vind dat je zulke dingen zelf moet weten. Maar als een geel vest verplicht wordt dan wordt het dus ook verplicht in de zomer. Ik vraag me ook af hoe Hells Angels en meer van dat soort clubjes dat gaan doen ivm hun "colors"

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

14 dec 2010 20:01 #6 door Goobi
Beantwoord door Goobi in topic gele reflectie vestjes

Om te beginnen hou ik niet van de kleur geel, en verder vind ik dat iedereen aan moet kunnen trekken wat hij/zij zelf wil.

Geel een lelijke kleur? Gelukkig voor jou bestaat er ook witbier  ;D

Alleen de helm is echt verplicht, een motorpak wordt sterk geadviseerd. Je kunt dus aantrekken wat je wil. Over hesjes ben ik zelf uitgesproken positief omdat ik merk dat ik beter gezien wordt. Bovendien kan het me geen klap schelen of men het lelijk vindt, ik draag 'm altijd.

Transalp XL650V (2002) > Transalp XL700VA (2008) > Africa Twin CRF 1000L DCT (2019)
YouTube: bit.ly/36NiKLy

14 dec 2010 20:15 #7 door PH-ADW
Beantwoord door PH-ADW in topic gele reflectie vestjes
Uit veiligheids overwegingen zeg ik: "trek zo een ding aan.  het verhoogd je zichtbaarheid enorm, zeker in druk verkeer".
Ik draag er zelf een van kushitani super dun en luchtig.  merk het niet eens dat ik hem aan heb.

Aan de andere kant begin ik wel een beetje genoeg te krijgen van de betutteling door de overheid.

14 dec 2010 20:18 #8 door Plukidu
Beantwoord door Plukidu in topic gele reflectie vestjes
Gewoon een kleurtje uitzoeken:

Ik vraag me ook af hoe Hells Angels en meer van dat soort clubjes dat gaan doen ivm hun "colors"

Geen idee, maar ik weet wel wat de Lady's Angels binnenkort gaan doen  :angel:

Roze

Natuurlijk moet je een man nemen zoals hij is. Maar je moet hem niet zo laten.

14 dec 2010 20:22 #9 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic gele reflectie vestjes
en jij denkt dat je zelf een kleur uit mag gaan kiezen, nee hoor  C:-) het wordt gewoon geel

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

14 dec 2010 20:55 #10 door chadchop
Beantwoord door chadchop in topic gele reflectie vestjes
Ik sta er elke keer weer versteld van wat hier op het forum komt, als het ene nog niet is afgelopen komen de volgende items weer de kop opsteken.
Het geeft mij voer tot elke dag even te kijken.
Als ze een geel hesje zien hebben ze de koplamp ook gezien. ;D ;D
Het word al spannender en gekleurder met het motorrijden.
Veiligheid voor alles, straks gratis hesje met TCN logo op de deurmat  ::) ::) ::)

14 dec 2010 21:08 #11 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic gele reflectie vestjes
Ik heb nog nooit echt met een hesje gereden.
Tegenwoordig rij ik wel een licht gekleurde jas.

Maar mijn ervaring is dat de felle kleuren nauwelijks uitmaken. Sterker nog, ik heb zelden problemen met automobilisten die mij niet zien. Ik probeer namelijk altijd dusdanig 'aanwezig' te rijden dat ze me hebben zien aankomen of andersinds van mijn aanwezigheid op de hoogte zijn.
De laatste keer dat ik een 'blinde' automobilist tegen kwam, was in een regenbui waarbij ik een rood gekleurd regenpak aan had !!!!  (ja, geen geel, maar volgens mij had de kleur niets uitgemaakt).

Maar goed, het gaat hier over Belgie...., dus vooralsnog dit topic maar heel erg stil houden voordat de nederlandse regering op idee-en komt  :-\

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:

Meer dan alleen banden ;)

14 dec 2010 21:26 - 14 dec 2010 22:21 #12 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic gele reflectie vestjes

...........
Als ze een geel hesje zien hebben ze de koplamp ook gezien. ;D ;D
Het word al spannender en gekleurder met het motorrijden.`...........  ::) ::) ::)

FF voor jouw beeld. Overdag zie je een brandende koplamp minder snel dan een geel  hesje, heeft met het oppervlak van het object te maken. Bij minder goede licht omstandigheden heb je de reflectiestrepen nodig voor de zichtbaarheid.

Of je het moet dragen? Tja daar heb je voor en tegen argumenten voor.
Wetenschappelijk is bewezen dat zichtbaarheid maar een fractie bijdraagt aan waargenomen worden door overige verkeer. Het schijnt dat het menselijk brein meer 'discrimineerd' op gevaar en op die manier zal de bestuurder van een personenauto een grote truck minder snel 'over het hoofd zien'. Truckers zullen beweren dat zij dagelijks over het hoofd worden gezien door bestuurders van personenauto's. Dus ja wat haalt dat gele vestje dan uit. De snurkers die je juist hoopt te bereiken met zo'n voorziening blijft een lastig te beïnvloeden groep.

14 dec 2010 21:39 #13 door Pakfiets
Beantwoord door Pakfiets in topic gele reflectie vestjes
Zeer betuttelend :(
Straks mag je ook geen witte/grijze/zwarte auto meer rijden (maar alleen geel/gifgroen etc.).
Ik denk dat de meeste motorrijders zelf wel instaat zijn te bedenken wat gevaarlijk is en wat niet (is zelf regulerend ;D ).

14 dec 2010 21:48 #14 door kees
Beantwoord door kees in topic gele reflectie vestjes
Beetje het zelfde als met die winterbandjes onder koekblikken he..

Als die hesjes verplicht worden denk ik dat ze maar een Brombon moeten schrijven.

Eensch dus met alle contra-minds :D

14 dec 2010 22:15 #15 door frankie
Beantwoord door frankie in topic gele reflectie vestjes
regels, regels, regels.....je word er toch gek van  >:D
Ze moeten nu echt eens gaan ophouden met hun regeltjes.
Zeker die Belgen !!!
(wist je al dat je een bekeuring in Belgie krijgt als je in de truckcabine een sigaretje rookt  >:D
Echt waar, ook al is het je eigen vrachtwagen......leuker kunnen ze het niet maken, gekker wel  ::) )

Ik ben het met Rob eens: ik laat iedereen wel goed merken dat ik daar rij ;D
Vooral door positie op de weg te kiezen maar ook omdat je heel vaak van te voren al kunt zien
aankomen wanneer iemand iets (raars) wil gaan doen.

Dus.... weg met die hesjes, welke kleur dan ook.
Iedereen mag zelf weten of ze er een aan doen.
(mij zie je er echt niet in rijden hoor)

Groet
Frankie

"10 years ago we had Steve Jobs, Bob Hope and Johnny Cash........now we have no Jobs, no Hope and no Cash"

14 dec 2010 22:21 #16 door chadchop
Beantwoord door chadchop in topic gele reflectie vestjes
Bij minder goede licht omstandigheden heb je de reflectiestrepen nodig voor de zichtbaarheid.

Huu, je hebt goed licht nodig om deze hesjes te zien, bij minder licht zullen de reflectiestrepen minder opvallen......

Of zie ik dit nu 9licht) verkeerd.....  ;D ;D

14 dec 2010 22:45 #17 door Neet
Beantwoord door Neet in topic gele reflectie vestjes
Ik heb  een zwart vestje maar ik moet eerlijk zeggen dat deze idd niet echt goed zichtbaar is.
Een gele zal ik noooooit aantrekken. (zeg ik nu) Mijn vrouw wel overigens altijd.

14 dec 2010 23:06 #18 door PimW
Beantwoord door PimW in topic gele reflectie vestjes
Ten eerste vind ik het er niet uitzien en dat is voor mij genoeg om het niet te dragen.

Daarnaast vraag ik mij af of het jezelf als motorrijder ook niet makkelijk maakt (of kan maken). Ik weet dat mensen me over het hoofd kunnen zien dus houd ik er rekening mee en pas mijn rijden hierop aan. Dus duidelijk mijn plek op de weg en inderdaad vaak zie je al welke auto jou niet gaat zien (toeteren!! ;D).
Ik heb wel eens gehoord dat iemand zijn vestje eens thuis liet en zich onveilig voelde omdat er meteen een gevoel van onzichtbaarheid was. Met vestje aan meteen een beter gevoel.

Is dat niet een vals gevoel van veiligheid? Want ook met vestje kun en word je over het hoofd gezien.
Het zal vast in bepaalde situaties wel helpen maar eigenlijk vind ik dat je als motorrijder zelf alles in de gaten moet hebben. Kan me voorstellen dat zo'n vestje geruststellend werkt en enigszins de scherpte kan wegnemen gedurende de tijd. En dan net die ene auto niet zien...

Oftewel: Hoe gevaarlijker het is des te oplettender word je gedwongen te zijn.  :P

Maar laat het duidelijk zijn dat ik ze gewoon vet lelijk vind.

15 dec 2010 00:28 - 15 dec 2010 22:34 #19 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic gele reflectie vestjes
arthurrrrrrr.... wat doe je ons aan.

aan al die heren dat geel niet mooi is.. jullie klagen nu al !!

als de overheid stelt dat het verstandig is  en zodoende verplicht om met  een bepaald kleding stuk te rijden dan doen we dat uiteindelijk toch allemaal.
waarom.. simpel om de zelfde reden waarop we niet door rood rijden, fietsers van rechts voorrang verlenen en niet te snel rijden daar waar het eigenlijk niet kan.

want doen we dat wel  en worden we hierop betrapt zullen er  zeker passende sancties volgen..
zo simpel werkt dat.

of geel werkt deel ik de mening van bram maar dat is een ander hoofd stuk..

over deze opm..

wist je al dat je een bekeuring in Belgie krijgt als je in de truckcabine een sigaretje rookt 
Echt waar, ook al is het je eigen vrachtwagen......leuker kunnen ze het niet maken, gekker wel

belgen zijn niet dom maar consistent.

nederlanders willen over alles onderhandelen terwijl het zwart op wit staat

dus een werkplek blijft een werkplek= rook verbod (tenzij een schriftelijke verklaring van de werkgever van geen bezwaar tav de truck chauffeur)
zet in nederland maar  een arbodienst , de  brandweer en de milieudienst bij elkaar in een restaurant.... of te zien of ze het eens kunnen worden..

En met al die kleuren wordt de wereld gewoon mooier en  mischien wel iets beter voor iedereen

oja ... arthur ga je gordel dragen.. het werkt echt ..
:angel:

15 dec 2010 06:32 #20 door cobramarw
Beantwoord door cobramarw in topic gele reflectie vestjes
De motorrijder beter beschermen:
- helm verplicht
- koplamp aan
- (in Duitsland) motorpak verplicht
- binnenkort allicht een Europese beperking tot 100 Pk
- fluo-vestje
- ...

Waarom verbiedt men eigenlijk geen motoren.
Dan wordt je maximaal beschermd.

Volgende stap wordt de auto... (als je de statistieken ziet is dat pas een gevaarlijk voertuig!.
En de fiets,
en de voetganger...

Wanneer gaat de overheid eens ophouden met reguleren.
Dat ze eerst alle energie en (onze belastings-)centen steken in het oplossen van meer fundamentele problemen.

Als motorrijder loop je een risico. Wil je dat uitsluiten, dan verkoop je je fiets.
Een ongeval kost de gemeenschap geld, volledig mee akkoord. De motard is veelal de dupe in dit geval.
Maar, laten we even cru zijn, ik betaal er ook belasting en verzekering voor.

Big brother is regulating you.
Je wordt geleefd!  >:( >:(

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.195 seconden