Zomaar berichten verwijderen?

17 juli 2011 21:05 #1 door Neet
Zomaar berichten verwijderen? werd gestart door Neet
Het viel me op dat berichten van mij en anderen waren verwijdert zonder enig vorm van overleg of mededeling.
In geen enkel forum heb ik dit ooit meegemaakt zonder eerst even op je klo... te krijgen. Het gaat soms wel eens
wat ver ja.
Bij ons viel het vandaag wel mee tov eerdere veel agressievere berichten.

Is dat normaal geworden hier?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 juli 2011 21:16 #2 door Forum Admin
Beantwoord door Forum Admin in topic Zomaar berichten verwijderen?
Dat is absoluut niet normaal geworden
Ik (DannyE als Forum Admin) heb dat altijd al gedaan in Topics die ik gestart ben in functie van Forum Administrator waarin reacties mijn (Forum Admin) vragen en boodschappen vervuilen.

Ik gebruik mijn 'werk' en prive account doordacht. Moderators 'Varadero'Huib en Jeroen zijn hierbij mijn geweten.

De reacties die geplaatst waren op mijn vraag over uitbreiding van forumfunctionaliteit hadden grotendeels niets met de vraag te maken.
1 van de betrokken partijen had zelfs al zijn eigen reactie verwijderd. Helaas stond deze al als citaat in een andere reactie.

Ik heb de woordenwisseling verwijderd en inhoudelijk met deels een citaat erop gereageerd.
zie http://www.transalpclub.nl/forum/index.php?topic=6971.msg60996#msg60996

In topics die ik niet als Forum Admin gestart ben laat ik zelf-regulering z'n gang gaan.

17 juli 2011 22:30 #3 door Neet
Beantwoord door Neet in topic Zomaar berichten verwijderen?
Niet zomaar doen zou ik zeggen.
Geef dan bij verwijdering (wat ik me best voor kan stellen) altijd een vermelding dat "het" bericht is verwijdert ivm vervuiling of weet ik veel wat.
Kost geen tijd en dan is duidelijk waarom dit is gedaan.
Zomaar weghalen kan echt niet, zoiets doe je toch gewoon niet??....

18 juli 2011 07:25 #4 door Two Plugs
Beantwoord door Two Plugs in topic Zomaar berichten verwijderen?
Ben het met Neet eens. Op een gegeven moment dacht ik ook dat een berichtje was verwijderd; dit was echter niet het geval maar het betrokken topic was gesplitst waardoor de discussie onder het betrokken topic ( www.transalpclub.nl/forum/index.php?topic=3876.0 ) mank liep.

Als men kiest voor 'zelfregulering' (mooi utopisch denken, overigens...  ;D ) moet men deze schone werkwijze niet alleen toepassen op het moment dat het de Admin/Mods uitkomt. Dat zal zeker niet het geval zijn, maar die indruk wordt nu wel gewekt...

Maar: (ook ff een hart onder de adminriem steken!) Daar hebben gebruikers van dit Forum óók een rol in. Zoals door Danny aangegeven, als iemand achteraf z'n posting deleted terwijl deze elders al ge-quoted is, geeft dat natuurlijk geen enkele pas. Heb je spijt van je posting en denk je dat het nodig is om deze te verwijderen, gebruik dan gewoon de 'EDIT' knop en schrijf iets in de zin dat je door 'gewijzigde inzichten' terug komt op datgene wat je in eerste instantie hebt geschreven.

Want het ongenuanceerd verwijderen van berichtjes door forumgebruikers zelf, is nét zo kwalijk als het zonder kennisgeving deleten of wijzigen door de forumbeheerders!

Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
m.facebook.com/groups/1467408023517180

05 nov 2011 08:52 #5 door Neet
Het gebeurd dus nog steeds. Als het diegene die de tekst leest het niet zint dan ben je je tekst kwijt.
Waarom de ene tekst wel en de andere niet is mij nog steeds niet duidelijk.
Heeft niets met on- of offtopic te maken, dat is wel duidelijk.
Vervuiling? Heeft er ook niets mee te maken. Er is veel "vervuiling" maar anders krijg je een
1960 russische forumlook. Dat willen we niet, dat begrijp ik.
Waarschijnlijk een overactief selectief sociaal forumtekstverwijderaar die de overweldegende macht
heeft gekregen om zonder toestemming en uitleg nu iets zelf mag beslissen. Zal ook wel een hondje hebben.
Ik kan echt niets anders bedenken en berust me er wel in zolang ik @twin rij.

ps, dit bericht is on topic en geen vervuiling met een heel klein ietsje pietje sarcasme van twee regels. :)

05 nov 2011 10:55 #6 door Hans Schaap
Beantwoord door Hans Schaap in topic Zomaar berichten verwijderen?
Ik heb laatst voor het eerst eens wat berichten verwijderd.
Dit was op een advertentie die ik was gestart om mijn banden te verkopen.
Daar ontstond een hele discussie over de kwaliteiten van betreffende banden en de wijze waarop bandentests in elkaar steken.
Daar heb ik zelf ook aan meegedaan tot zover geen probleem.
Maar na een week of vier lag het topic al een tijdje stil en omdat het doel toch het verkopen van mijn banden was heb ik het topic zelf geschoond terug tot het aanbieden van de banden.
Vervolgens heb ik mijn banden kunnen verkopen.

Ik ben er geen voorstander van maar soms is het nodig om (bij) te sturen.
Over het algemeen zal het voor de posters duidelijk zijn waarom hun bijdrage is verwijdert, ik ben het met Neet eens dat een kleine verwijzing in twijfelgevallen netjes zou zijn.

Ik ben er ook van overtuigd dat onze moderators het zo goed mogelijk proberen te doen. Het is ook zo dat ze ons niet allemaal tevreden kunnen houden. De ene keer is het prima de andere keer heb je wellicht vraagtekens, dat ligt dan mogelijk aan de betrokkenheid die  je bij betreffend topic hebt. Het blijft een forum waar je "discusieerd" zonder een uitgangssituatie die op gemeenschappelijke feiten is gebaseerd, met alle gevolgen vandien.

Af en toe erger ik mij ook aan vanalles, ik probeer dan de oorzaak bij mijzelf te zoeken ( waarom krijg ik dit gevoel? ) en dan kan ik hier toch nog steeds met veel plezier rondkijken.

Groet Hans

05 nov 2011 11:41 #7 door Huib@1100
Beantwoord door Huib@1100 in topic Zomaar berichten verwijderen?
Bericht van 1 van de mod,s

@ neet.

Probeer geen "boris-huib" te zijn.
Hou er wel rekening mee dat er andere forumleden zijn die mij soms te soft vinden en een hardere lijn voor ogen hebben.
Hou er rekening mee, zoals hans al vermelde, een ieder kan in vraag en aanbod ea wijzigen / deleten. Dat gebeurt dus ook in de praktijk.
Danny"s visie: reklameprikbord bij de lokale supermarkt.
Zeker bij vraag en aanbod breek ik soms in, soms aangekondigd, soms ook niet. Vandaag bv 1 opmerking verwijderd over slechte staat van een band bij verkoop van een Alp.
De verkoper is niet bij gebaat, de foto zegt ook niet alles en het gevolg is (zoals hans ook zegt) er wordt verder gelult over de band. Er bestaat zoiets als een praathoek  ;).
Heb in  bovenstaande geval ook geen note geplaatst omdat DAT dan weer aanleiding is om daar op te reageren.

@ Hans
Inderdaad als  je zelf "mee gaat lullen"dan is het al weer  een heel ander beeld.

Hans en uiteraard anderen, nog veel plezier verder  C:-)

05 nov 2011 15:48 #8 door Neet
Mijn hernieuwde reactie had niets met vraag en aanbod te maken.
En dan nog, als de topicstarter dat doet, ala! Niet iemand anders die denkt dat het zo moet.....
Hij heeft er niets mee te maken dan.

07 nov 2011 07:48 #9 door Jeroen
Beantwoord door Jeroen in topic Zomaar berichten verwijderen?

Hij heeft er niets mee te maken dan.

En daar ga je de mist in, Neet. Er zijn meerdere moderators maar die hebben niets met het topic te maken?? Wij zijn er om, conform de spelregeltjes, dit forum in goede banen te leiden. Dat dit soms niet leuk is, jammer. Helaas is het soms nodig. En aangezien dit ook een hobby is voor de moderators, schiet de tijd er soms bij in om iedereen bij het handje te nemen en uit te leggen wat er nu weer niet goed ging.

In het algemeen: 95 % van de users begrijpt zelf donders goed wanneer iets aangepast of weggehaald word, maar zelfs die overgebleven 5 % vragen heeeeel veeeel tijd van ons. Policy lezen blijft moeilijk merk ik dagelijks.

"You have the right to say what you want. That doesn't mean you have the right to be heard, listened to, believed, agreed with or respected."

07 nov 2011 08:40 #10 door Peter
Beantwoord door Peter in topic Zomaar berichten verwijderen?
Kan het gezeur op het (publieke) forum nu eens een keer gestaakt worden als het om individuele voorvallen gaat? De moderators zijn allemaal vrijwilligers met meer zaken dan het forum. Ze doen het in mijn ogen hartstikke goed en natuurlijk kun je wel eens van mening verschillen over bepaalde zaken. Maar om nou iedere persoonlijke splinter er publiekelijk uit te gaan zitten peuteren heb ik wel een beetje gehad.

Misschien is het een idee om een apart forumonderdeel te openen die alleen voor TCN-leden toegankelijk is en waar alles aangaande het forum en forumbeheer kan worden gepost? Dan kan een TCN-lid er zijn vraag posten en (alleen) de mod's kunnen hierop reageren. Is de vraag beantwoord, dan kan er een slot op. Laat dit onderdeel dan modereren door een forumlid die zich verder niet met het beheer bemoeit, maar enkel deze discussie stuurt. Zo heb je ook geen machts-discussie over dat onderdeel.

Zo voorkom je dat iedereen ongebreideld een mening gaat ventileren én dat je eindeloze welles-nietes discussies krijgt waar de mod's altijd in achterstand zijn omdat ze altijd met minder zijn. Heb je wel een mening over het beheer, dan stuur je een brief of mail naar mod's of naar het bestuur. Hierop krijg je dan een individueel antwoord.

Op deze manier hangen we niet de vuile was buiten én kunnen de mod's hun energie op het beheer richten zonder dat zij zich constant publiekelijk hoeven verdedigen, maar kan iedereen wel zijn voordeel doen met nuttige tips van forumleden.

Honda TransAlp (1996) - Vespa Sprint Veloce 150cc (1975)

07 nov 2011 12:09 #11 door Two Plugs

Grunneger, zeuren dat doen we hier in Nederland schijnbaar graag ;)
Maar wat is er mis mee als iemand een andere mening heeft? Ik ben er geen voorstander van om bepaalde geposte stukjes te verwijderen, mits ze echt tegen de regels ingaan. Dan nog is het denk ik beter om de persoon even ter verantwoording te roepen. Zomaar iets verwijderen zonder uitleg dat lijkt wat op de praktijken die een aantal jaren geleden nog normaal waren in de oostblok landen, alleen lezen en schrijven wat de geleerde regeringslijders goed vonden voor de bevolking ;D met andere woorden, de mensen dom houden.

Eens. Gebeurde onlangs ook weer in de Stammtisch Noord: Zo maar de knip er in, omdat de 'afsplitsing' niet onder de Stammtisch Noord, maar onder de GPS hoek thuishoort. Wat mij stoorde, was dat er ook ff een 'titel' werd bedacht die op z'n minst vraagtekens oproept. De posting was eigenlijk niets meer- of minder dan een vraagje van een nieuw (noordelijk) lid wat voor GPS 'ie het beste kon aanschaffen. Los van het feit of die discussie nu wel- of niet onder Stammtisch Noord of GPS thuishoort: Het zou netter zijn geweest om dit eerst te melden en er een nieuwe 1e posting aan te wijden. Die 'meldingsplicht' lijkt meer regide dan dat het is bedoelt - het is meer een soort van beleeftheidsactie.

En waarom een apart forumonderdeel voor alleen leden? wil je daarmee iedereen verplichten om lid te worden, anders mag je niet mee zeuren?
Ik ben als niet Lid vaak hier te vinden en lees alleen wat voor mij belangrijk is en sommige discussies volg ik ook wel en vaak met interesse maar als je met iets zit en het moet allemaal per mail of brief gebeuren dan denk ik dat moderators het nog drukker gaan krijgen om alle mails te beantwoorden en, waarvoor heb je een forum?.

(Deels) niet mee eens.
Simpel: wil je over een club meepraten over het beleid (ook als dat het gebruik van door de VERENIGING GEFACILITEERDE onderdelen gaat zoals dit forum!) wat die club of / en haar vrijwilligers uitvoert, zul je fysiek lid moeten worden.

Natuurlijk zijn ook hier veel leden (forumleden bedoel ik dan) die een mooie, positieve bijdrage doen over de onderwerpen die op dit forum in het algemene gedeelte besproken worden. Das overigens wel heel krom: je wilt wel over club-eigen onderwerpen meepraten, maar hebt geen € 25,- per jaar over (om wat voor reden dan ook) om ook daadwerkelijk draagkracht te creëren voor die faciliteit. Pleit overigens wél weer om dat donateursschap eens wat beter uit de verf te laten komen; kan me goed voorstellen, dat je geen contributie wilt betalen als je alleen maar in het Forum geïnteresseerd bent, en b.v. niet in clubactiviteiten of een clubmagazine.

Het wel of niet posten van constructieve bijdragen door niet- betalende leden is in mijn beleving géén vrijbrief om dan ook maar direct toegang te krijgen tot het voor betalende leden afgeschermde gedeelte; of mee te kunnen praten over discussies die onder betalende leden van een vereniging worden gehouden.

Of de moderatie nu wel- of geen kennisgeving moet sturen: ik denk zeker niet dat het de bedoeling is, dat de moderatie 'brieven' etc gaat versturen. Dit Forum biedt genoeg mogelijkheden om eea met een kort PM'tje (persoonlijk berichtje) of E-mail af te handelen. Moeten zaken niet moeilijker of ingewikkelder maken dan dat ze zijn!  ;D

Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

07 nov 2011 12:19 #12 door Peter
Met mijn posting zeg ik niets over het feit of de kritiek al dan niet terecht is. Laat ik me nou eens buiten die discussie houden. Van mij mag iedereen een mening hebben, of je die altijd te pas en te onpas moet delen is een tweede  ;).

Het gaat mij niet om het feit of er nou juist of onjuist is gehandeld. Het gaat me erom dat tegenwoordig 30% tot 40% van de topics op enige manier eindigt in gezeik over bestuur, forum-admin of elkaar. Als dat moet, dan moet dat, maar doe dat dan op een plaats waar dat kan en niet door het hele forum heen. Nog belangrijker, laat dit soort zaken niet te lang doorzeuren. Uitpraten en op slot!

Dat dit alleen voor leden moet zijn lijkt me heel simpel. Leden mogen meepraten over de gang van zaken op dit onderdeel van de vereniging. Ben je geen lid, prima en van harte welkom, maar je hebt geen recht van spreken over de gang van zaken. Wil je dat wel, dan even een geeltje overmaken!

07 nov 2011 12:50 #13 door Richard H
Beantwoord door Richard H in topic Zomaar berichten verwijderen?
Beste Neet en anderen,
graag verwijs ik jullie naar:

www.transalpclub.nl/forum/index.php?topic=109.0

de forumadmin heeft de mogelijkheid om zo te handelen,
en hoeft hierover geen verantwoording af te leggen.

Wel is een opmerking dat er iets verwijderd is op zijn plaats.

mvg Richard
aanspreekpunt bestuur ivm internetzaken

07 nov 2011 12:59 #14 door Two Plugs

Dat dit alleen voor leden moet zijn lijkt me heel simpel. Leden mogen meepraten over de gang van zaken op dit onderdeel van de vereniging. Ben je geen lid, prima en van harte welkom, maar je hebt geen recht van spreken over de gang van zaken. Wil je dat wel, dan even een geeltje overmaken!
Dus betalen of mond houden.

Bullie: je blaft het wel erg kort af zonder de onderstaande quote goed te lezen (voor de duidelijkheid nog maar eens underlined en in vet: Ja. In dat geval trek je een juiste (en terechte) conclusie.  >:( Als ik zo zwart-wit zou zijn, zou ik ook kunnen stellen: je parasiteerd op mijn contributie. Niets is natuurlijk minder waar, dus enige nuance is ook voor jou- en collega- niet- betalende leden op z'n plaats.

Natuurlijk zijn ook hier veel leden (forumleden bedoel ik dan) die een mooie, positieve bijdrage doen over de onderwerpen die op dit forum in het algemene gedeelte besproken worden. Das overigens wel heel krom: je wilt wel over club-eigen onderwerpen meepraten, maar hebt geen € 25,- per jaar over (om wat voor reden dan ook) om ook daadwerkelijk draagkracht te creëren voor die faciliteit. Pleit overigens wél weer om dat donateursschap eens wat beter uit de verf te laten komen; kan me goed voorstellen, dat je geen contributie wilt betalen als je alleen maar in het Forum geïnteresseerd bent, en b.v. niet in clubactiviteiten of een clubmagazine.

Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

07 nov 2011 14:17 #15 door Two Plugs

Ja waarom lang blaffen als het ook kort kan.

Gewoon lekker kort vertellen waar het op staat, dan zo een lang verhaal neerzetten en als je bijna op het einde bent met lezen tot de ontdekking komt dat je niet meer weet waar het over gaat :)).
Waar gaat het ook al weer over ;D
Nou over dat geeltje waar je eerder over sprak om lid te worden, en dit is gewoon mijn persoonlijke mening, als ik er iets mee op zou schieten om lid te worden dan zou ik het graag overmaken, maar ik zie er de meerwaarde niet van in.

Kijk, das idd bondig. Waarom gebruik je dan wel een faciliteit van de club waar je géén lid van wilt worden? Das dus wél parasitisme.  ;D

Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

07 nov 2011 14:50 #16 door RuuJan
Beantwoord door RuuJan in topic Zomaar berichten verwijderen?

als ik er iets mee op zou schieten om lid te worden dan ...

Je zou dan bijvoorbeeld mee mogen praten over de gang van zaken. Nu ben je slechts gast. Gedraag je daar dan ook naar.

07 nov 2011 16:01 #17 door Peter
Tja Bully043, je geeft het antwoord dus zelf al. Lid zijn betekent stemrecht. Jij ziet stemrecht niet als meerwaarde.

07 nov 2011 18:43 #18 door Neet
Zooooww, wat een verhaal hee. Ik was allang klaar hoor.
Ik ga toch niet weg en zat ook niet op oorlog te wachten.
We hebben allemaal een mening en in het algemeen is het forum ok en de club zeker.
En eigenlijk begrijp ik best de moeilijkheidsgraad wat betreft het forumbeheer.

Maar nou ik dit is lees he, waarom is niet bijna alles verwijderd?  8)
Nee hoor, laat maar. ;D

07 nov 2011 23:09 #19 door ron overkleeft
Beantwoord door ron overkleeft in topic Zomaar berichten verwijderen?

Zooooww, wat een verhaal hee. Ik was allang klaar hoor.
Ik ga toch niet weg en zat ook niet op oorlog te wachten.
We hebben allemaal een mening en in het algemeen is het forum ok en de club zeker.
En eigenlijk begrijp ik best de moeilijkheidsgraad wat betreft het forumbeheer.

Maar nou ik dit is lees he, waarom is niet bijna alles verwijderd?  8)
Nee hoor, laat maar. ;D

Nee dat durven ze nu niet meer Neet. Er is toch potjandikkeme recht op persvrijheid!
Of lul ik nu uit de vette nek ? >:(

08 nov 2011 08:08 - 08 nov 2011 08:43 #20 door Peter M
Beantwoord door Peter M in topic Zomaar berichten verwijderen?

Nee dat durven ze nu niet meer Neet. Er is toch potjandikkeme recht op persvrijheid!
Of lul ik nu uit de vette nek ? >:(

Persvrijheid: mooi woord, en hier kan je er meer over lezen: http://nl.wikipedia.org/wiki/Persvrijheid

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.282 seconden