Het verschil...

09 sept 2011 20:38 #1 door Bono
Het verschil... werd gestart door Bono

Progressieve vering voor en achter van Hyperpro geplaatst bij Ad.
@ rijdt als een trein nu  ;D


Even geciteerd uit een ander topic "Laatste aankoop"  8) . Maarrrrrrrrrrrrrr....

Wat is nou eigenlijk het verschil tussen de standaard vering en "progressieve" vering? Wat is de "winst"? Wat is de toegevoegde waarde  ??? ?

-- Han --

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 sept 2011 21:02 #2 door chaos
Beantwoord door chaos in topic Het verschil...
het verschil merk je als je het er op heb zitten, je bedenkt je dan, "waarom heb ik dit niet eerder gedaan?" en je rijd verder en verder, je wilt niet meer afstappen. dit was mijn gevoel en gedachte nadat ik de alp had aangepast.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 sept 2011 21:06 #3 door Bono
Beantwoord door Bono in topic Het verschil...
Tja, nu weet ik eigenlijk nog niets  :-\ .

Ik wil nu ook niet van mijn Twin afstappen  :D  en ik bedenk me steeds: "Waarom zou ik het doen  ??? ?"...


-- Han --

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 sept 2011 21:10 #4 door Marcel T
Beantwoord door Marcel T in topic Het verschil...
Als je helemaal tevreden bent zou ik niets veranderen. Scheelt een hoop geld.
Bovendien, kan je de @ een upgrade geven als je iets 'wil' vernieuwen over een 'tijdje'.

Om je vraag te beantwoorden: bij mijn TA is het 'deinen' helemaal weg sinds die mysterieuze veren erop zitten. Zorgt ervoor dat hobbels en bochten wat prettiger zijn om te nemen.




Be careful whose advice you buy, but, be patient with those who supply it - Mary Schmich

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 sept 2011 21:10 #5 door Neet
Beantwoord door Neet in topic Het verschil...

het verschil merk je als je het er op heb zitten, je bedenkt je dan, "waarom heb ik dit niet eerder gedaan?" en je rijd verder en verder, je wilt niet meer afstappen. dit was mijn gevoel en gedachte nadat ik de alp had aangepast.


Nou, zo erg had ik dat niet. Alleen voor gedaan. Duikelt een stuk minder. Misschien zal het tijdens off road een stuk schelen, dat kan ik me wel
heel goed voorstellen. Ook achter....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 sept 2011 22:22 #6 door kees
Beantwoord door kees in topic Het verschil...
Ik heb er een aardige WP-set onder zitten. Beetje top-end qua prijs, maar..

120 over een verkeersdrempel alsof die er eigenlijk niet is :P


(maar zo hard mag je natuurlijk niet om dát uit te proberen..)


Nee. serieus. Ik merk het verschil als ik bepakt en bezakt op lange reis ben. Het vlakt alle oneffenheden uit. Ik voel het gewoon werken onder m'n kont!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 sept 2011 23:32 #7 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Het verschil...
Verschil zit hem in de windingen van de veren. Standaard veren (niet-progressief) hebben alle windingen op gelijke afstand van elkaar zitten.

Progressieve veren hebben naar een kant toe de windingen steeds dichter op elkaar zitten. Dat maakt dat de veren een progressief karakter hebben tijdens het veren. Hoe verder je veert des te stugger word het.

In snel bochten werk mis je het vrolijke gehobbel (deinen), bij het remmen zit je niet meer met je neus op de asfalt (duiken). In het zand kun je een beetje gek doen zonder dat de achterkant je eraf schopt (drempels met 120 kan inderdaad ook ;D)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 sept 2011 23:39 #8 door kees
Beantwoord door kees in topic Het verschil...

..In het zand kun je een beetje gek doen..  ..;D..


Hey Pim!!

Long time no see.. Volgende week mag ik weer! (2x)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 sept 2011 16:15 #9 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Het verschil...
Kijk dat klinkt goed! Zitten er een beetje snelle jongens (of meisjes) bij? ;D

Ik rijd rustig iedere week weer door de berm naar IJmuiden. Als je terug bent maar eens wat afspreken?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 sept 2011 17:17 #10 door guman007
Beantwoord door guman007 in topic Het verschil...
Gisteren Wirth-veren geplaatst, vandaag slechts 40 km gereden, maar verschil is duidelijk voelbaar, vooral bij remmen en op slechte weg. Morgen 200 km gepland, dan weten we meer. Bochten nemen is wel wat verschillend.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 sept 2011 08:30 #11 door guman007
Beantwoord door guman007 in topic Het verschil...
Na 800 km mag ik zeggen dat de update loont! Een aanrader!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 sept 2011 12:47 #12 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Het verschil...

Verschil zit hem in de windingen van de veren. Standaard veren (niet-progressief) hebben alle windingen op gelijke afstand van elkaar zitten.

Progressieve veren hebben naar een kant toe de windingen steeds dichter op elkaar zitten. Dat maakt dat de veren een progressief karakter hebben tijdens het veren. Hoe verder je veert des te stugger word het.


Klopt  :D  Voor een deel  ;)

Een Alp heeft standaard wel degelijk progressieve voorveren. Een Twin voorzover ik weet ook, maar dan een 'opgebouwde' set, dwz. 2 lineaire veren met een verschillende karakteristiek, maar dat geeft tesamen weer een progressief karakter  :)

Probleem met het standaard spul is gewoon de karakteristiek van de veren. Dat kan beter en dat is wat de aftermarket verenboeren doen.

De term 'progressief' dekt dus niet de gehele lading, het gaat uiteindelijk om de karakteristiek  :D

Rond de achterdemper hebben Alp en Twin overigens gewoon lineaire veren zitten, maar daar word een progressief karakter bewerkstelligd met het linksysteem.
Ook daar kan het beter, dus zal een aftermarket veer vaak een beter gevoel opleveren.

Maar het is zoals Marcel zegt, als je tevreden bent is er eigenlijk geen reden er centjes in te stoppen  ;D

Grtz,
René

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 sept 2011 18:40 #13 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Het verschil...
Ja dat is bijna helemaal waar René ;D

Want ik had er geen tweede setje veren bij in toen ik nog met ori setup reed...

;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 sept 2011 20:55 #14 door Miquel
Beantwoord door Miquel in topic Het verschil...

het verschil merk je als je het er op heb zitten, je bedenkt je dan, "waarom heb ik dit niet eerder gedaan?" en je rijd verder en verder, je wilt niet meer afstappen. dit was mijn gevoel en gedachte nadat ik de alp had aangepast.


Heel herkenbaar, ik heb alleen nog maar een Hyperpro achterveer. Voorveren staan op de planning.
ps Bono: je mag wel een keer op mijn twin rijden. :D

Miquel was TWINDRIVER
Lid vanaf 2005 tot 2015



Transalp 600

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 sept 2011 22:00 #15 door Bono
Beantwoord door Bono in topic Het verschil...

ps Bono: je mag wel een keer op mijn twin rijden. :D


En jij op de mijne, maar dan wel je oordoppen in  ??? !

Krijg ik het nog druk: Ik moet ook nog eens switchen met de Dero van Oldtimer  :) .

-- Han --

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 sept 2011 20:51 #16 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Het verschil...

Ja dat is bijna helemaal waar René ;D

Want ik had er geen tweede setje veren bij in toen ik nog met ori setup reed...

;)


Ik ook niet Pim, een Alp heeft maar 1 veer  :) Per poot uiteraard  ;)
Als het goed is had jij ook onderstaande veren d'r in en daar zie ik aan de linkerkant een deel waar de windingen wat dichter op elkaar zitten -> progressief dus  ;)

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 sept 2011 21:27 #17 door Miquel
Beantwoord door Miquel in topic Het verschil...



Krijg ik het nog druk: Ik moet ook nog eens switchen met de Dero van Oldtimer  :) .


Daar heb ik al op gereden :P
Rij je de Apeldoornrit??



Miquel was TWINDRIVER
Lid vanaf 2005 tot 2015



Transalp 600

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 sept 2011 00:23 #18 door Thinkfuture
Beantwoord door Thinkfuture in topic Het verschil...
Hoi bono, (en consorten)

Ik heb vorige week m'n hyperpro progressieve veren aan de voorkant gemonteerd, en ooh wat is het fijn.

Het is veel rustiger in het rijgedrag. Voorheen was het inzakken voor bij remmen 4x zo sterk. Dat was tot vorige week voor mij heel acceptabel. Maar door de terrein bezigheden een aantal keer het eind van de vering gevonden, vandaar mijn switch initieel, maar nu ervaar ik ook al op de weg duidelijk positief verschil.

Het blijft natuurlijk heel persoonlijk, wat mij betreft tot nu toe zeer positief en zeker investering waard.

Heb het zelf niet van te voren uitgetest, maar als je het voelt dan ben je om, schat ik. Dus gewoon proberen, zou ik zeggen. Er zijn genoeg mogelijkheden bij een rit.

Groet, Martc

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 sept 2011 02:13 #19 door frankie
Beantwoord door frankie in topic Het verschil...
Hoi,

Ik heb progresief zowel voor als achter op mijn AT

Ik kan alleen maar bevestigen dat je motor hierdoor een stuk lekkerder rijdt.
Veel strakker door de bochten, geen deinen,  geen duiken etc.
Een compleet nieuw (en sterk verbeterd) karakter van je motor

Ik heb er absoluut nooit spijt van gehad dat ik ze vervangen heb.
Baalde meer dat ik het niet eerder gedaan heb.

Als je ergens kan proefrijden: doen !!!!
En je bent gewaarschuwd: je gaat ze ook bestellen  ;)

Groet
Frankie

"10 years ago we had Steve Jobs, Bob Hope and Johnny Cash........now we have no Jobs, no Hope and no Cash"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 sept 2011 07:44 #20 door Bono
Beantwoord door Bono in topic Het verschil...

Rij je de Apeldoornrit??


Nee, ik kan niet  :-\ ...

-- Han --

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.120 seconden