Zijwind en windgevoeligheid...

22 okt 2013 23:15 #1 door arne
Zijwind en windgevoeligheid... werd gestart door arne
De laatste weken rij ik twee dagen in de week naar Den Haag. In weer en vooral ook in wind. Dat is nog wel eens uitdagend. Een fikse wind schuin van voren in de ochtend, in het donker over de Zeelandburg vind ik tenminste best uitdagend. De TransAlp wil zich dan nog wel over de rijbaan verplaatsen. Vanavond ook weer, toen ik met aardige windstoten vanuit Den Haag terug reed. Ik heb er zelfs maar voor gekozen om bij Hellegatsplein niet richting Zierikzee te rijden, maar om via Steenbergen terug te rijden.

Nou zit ik me af te vragen, hoe ervaren jullie de windgevoeligheid van jullie motoren? Is er verschil tussen motoren? Is zwaarder beter? Geeft meer power makkelijkere stabiliteit?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 okt 2013 23:19 #2 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Zijwind en windgevoeligheid...
Probeer eens wat lager in de toeren te rijden dat zal al een stuk schelen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 okt 2013 23:25 #3 door arne
Beantwoord door arne in topic Zijwind en windgevoeligheid...

Probeer eens wat lager in de toeren te rijden dat zal al een stuk schelen.


Daar zit ik wel met een probleem. Op die rit rij ik veel snelweg en dan kan ik niet lager in de toeren dan de 5e versnelling toelaat bij 120. ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 okt 2013 23:45 #4 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Zijwind en windgevoeligheid...
Voortandwiel 16 monteren. Zakt je toerental ongeveer 500tpm.
Ik vind dat sowieso veel beter rijden op de alp, op de snelweg jankt hij wat minder en rijd je gemakkelijker mee met de rest. Vooral op de a1 vind ik dat wel prettig, daar rijd men hard en veel vrachtwagens op rechts.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 okt 2013 00:01 #5 door Cas
Beantwoord door Cas in topic Zijwind en windgevoeligheid...
Zo ontspannen mogelijk op de motor blijven zitten zodat windstoten niet worden doorgegeven aan de motor en je knie uitsteken aan de zijde waar de windstoten vandaan komen. Je knie gaat dan als zeil werken waardoor je motor rechtuit blijft rijden.

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 okt 2013 02:04 #6 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Zijwind en windgevoeligheid...
hoge bomen vangen veel wind (zegt al veel denk ik )

en ja.. ik heb ook al eens het talud op mogen zoeken
en je vangt gewoon veel wind met een hoogpoter

snelheid aanpassen lijkt me verstandig
16 tands ben ik geen voorstander van want met veel wind komt een alp  echt te kort

en alles wat zwaarder is en een betere wind bescherming heeft het wel iets gemakkelijker maar dat hangt er vanaf hoe hard het waait

en dat kan op op en vlakte best wel stevig zijn

zoek de luwte op

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 okt 2013 07:19 #7 door chaos
Beantwoord door chaos in topic Zijwind en windgevoeligheid...
Ik mag graag buiten spelen met wind. Hoe harder het waait, hoe mooier ik het vind. Heb het over spelen en geen woon/werk verkeer omdat dat moet. Ergens heb ik het idee dat of je nu een alp of een varadero heb, het niets uitmaakt hoeveel wind je vangt. Hoe hoger je snelheid, hoe moeilijker het wordt om het op te vangen. Langzamer rijden zorgt ervoor dat je het gemakkelijker kan opvangen. Maar wat veel belangrijker is, zorg dat je de ruimte krijgt om het op te vangen. 120 rijden op de snelweg met veel wind is niet nodig, je mag ook wat rustiger aan doen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 okt 2013 08:20 #8 door giedi
Beantwoord door giedi in topic Zijwind en windgevoeligheid...
Ik vind de TA zo ie zo niet zo'n snelwegmotor. Af en toe een stukje is wel ok, maar als het om veel snelwegrijden gaat, pak ik toch liever een motor die wat 'lager' ligt en ook bij 120 nog snel accelereert.
Bij veel zijwind gebruik ook ik de techniek van been een beetje uitsteken. Het werkt net als een bezaan bij een motorboot: het geeft meer stabiliteit.
www.luiemotorfiets.nl/tips/weer/#storm

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 okt 2013 09:14 #9 door Two Plugs
Beantwoord door Two Plugs in topic Zijwind en windgevoeligheid...
Diverse factoren die een rol kunnen spelen... Ik zie op je avatar dat je een oer-alp hebt (1987/88?). Die is sowieso al wat slapper in de vering...

- Vering... comfortabele vering geeft wat meer negatieve invloed bij (zij) wind;
- Wat voor ruitje heb je...?
- Bandenspanning...
- Soort banden...
- Topkoffer...

Vond mijn motor op Michelin Anakee bv veel meer zijwind gevoelig dan op de conti Trail Attack die ik nu gebruik (vanmorgen op weg naar mijn werk weer bewezen...  ;D ). Bij de XLV750R is het net weer andersom... de pirrelli MT's zijn veel gevoeliger voor zijwind (lees... maken de motor gevoeliger voor...) dan de Michelin Sirac onder de andere XLV.

Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
m.facebook.com/groups/1467408023517180

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 okt 2013 09:32 #10 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Zijwind en windgevoeligheid...
Knie uitsteken is een goeije tip! Probeer maar eens, het werkt  8)

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 okt 2013 10:49 #11 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Zijwind en windgevoeligheid...
Mijn ervaring met de Varadero tov Africa twin RD04 is dat de dero echt veel minder last van wind heeft, of dat door het gewicht komt of door kleiner voorwiel geen idee. Ik heb wel vaker motoren met een kleiner dan 21 inch voorwiel gehad maar ik kan me niet herinneren dat ik ooit zo'n wind ongevoelige motor als de dero heb gehad.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 okt 2013 10:57 #12 door Robertehv
Beantwoord door Robertehv in topic Zijwind en windgevoeligheid...
Is een echt hoogpoter probleem.

Toen ik een paar jaar geleden mijn Caponord ging ophalen en met storm over de Brienenoord moest had ik ook een hele rijstrook nodig.
Nu is dat ding nog eens wat zwaarder en heeft 2 keer zoveel pk als mijn TA. Ook daar het knietje gebruikt. Werkt echt.

KTM 990 Adventure
Aprilia Caponord  2007 (verkocht)
Honda CB 750 Bol 'd Or 1980
Honda CB 900 F2 Bol d'Or 1982 (in verkoop)
Alpje 1993 met blafpijp (verkocht)
Mijn oude Alpje uit 1998 is terug en gaat nooit meer weg! Ik heb gelogen, toch verkocht 2-5-2015.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 okt 2013 13:13 #13 door Two Plugs
Beantwoord door Two Plugs in topic Zijwind en windgevoeligheid...

Is een echt hoogpoter probleem.

Toen ik een paar jaar geleden mijn Caponord ging ophalen en met storm over de Brienenoord moest had ik ook een hele rijstrook nodig.
Nu is dat ding nog eens wat zwaarder en heeft 2 keer zoveel pk als mijn TA. Ook daar het knietje gebruikt. Werkt echt.


Is dat zo? (hoogteprobleem)? Zoals 'Tuur ook aangeeft, is de Varadero vrijwel niet zijwindgevoelig, vooral in vergelijk met de Alp. Maar die Dero kun je wel vergelijken met de Capo...
En dan zit in d'r ook nog eens op met m'n 2,04 meter...

Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
m.facebook.com/groups/1467408023517180

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 okt 2013 13:38 #14 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Zijwind en windgevoeligheid...

En dan zit in d'r ook nog eens op met m'n 2,04 meter...


En dat is nog niet eens een hoge boom  >:D

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 okt 2013 13:47 #15 door Cas
Beantwoord door Cas in topic Zijwind en windgevoeligheid...
Onze motorfietsen zijn hoog, hebben meestal een slechte stroomlijn en wij zitten er rechtop op. Ideale windvangers dus wat ik ook mocht ondervinden toen ik met windkracht 9 stil moest staan op de Brienenoordbrug.
Bij zijwind vangt ons lichaam die rukwinden op en wordt via de armen doorgegeven aan het stuur met alle gevolgen van dien. Het enige wat je hieraan kunt doen is je armen losjes in de wind te laten wapperen en zo relaxed mogelijk op de motor te blijven zitten.
Kijk eens naar die racemonsters die je op de snelweg, bij harde wind, voorbij vlammen alsof het windstil is. Ze zijn laag, hebben een goede stroomlijn, en de bestuurder ligt met zijn neus op de tank en vangt dus nagenoeg geen wind. Ook heb je door een hogere snelheid meer gyroscopisch effect in de wielen waardoor de motorfiets beter op koers blijft. De Varadero heeft kleinere wielen, die maken meer omwentelingen en dus een groter gyroscopisch effect maar dat voordeel ben je misschien weer kwijt omdat de wielen kleiner zijn.
Voordeel van een twin ten opzichte van een vierpitter is dat deze een groter en zwaarder vliegwiel heeft. Dit vliegwiel heeft ook een groot gyroscopisch effect, hoe sneller dit vliegwiel draait hoe groter het gyroscopisch effect.

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 okt 2013 14:57 #16 door jbm
Beantwoord door jbm in topic Zijwind en windgevoeligheid...
Africa Twin Rd07/07A is veel stabieler en minder zijwind gevoelig dan de Transalp 600 is mijn ervaring.
Hyperpro voorvorkveren ipv origineel doet ook heel veel.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 okt 2013 19:08 #17 door dropken
Beantwoord door dropken in topic Zijwind en windgevoeligheid...
of ik nu op de alp rijd of op mijn Honda Interceptor in de wind heb ik met beide last van zijwind
en op de interceptor misschien nog wel meer ook al is hij lager en heeft meer PK.
maar dat van dat knietje ga ik ook uitproberen leuke tip.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 okt 2013 16:19 #18 door arne
Beantwoord door arne in topic Zijwind en windgevoeligheid...
Kijk, zo krijg je nog eens een berg adviezen. :)

Tandwiel 16 klinkt wel aardig, maar ik kan me wel in de opmerking van Ad vinden dat hij dan waarschijnlijk wat traag wordt. Zeker in het vierbaans snelwegspel rond de grote steden vind ik het wel lekker als hij nog een beetje fel reageert. Daar heb je dat regelmatig toch nodig door ontbrekend inzicht bij sommige medeweggebruikers.

Het knietje is een leuke tip. Die ga ik zeker uitproberen. Rustiger gaan rijden is een aardige, maar niet altijd veilig naar mijn idee. Als je in het donker op de snelweg 100 gaat rijden op een 130 weg, dan lijken sommige auto's het profiel van je achterband te willen poetsen. Al heb ik dinsdag wel stukken 110 gereden. Het maakt zeker wel uit. Op de Zeelandbrug ligt dat weer anders. Die is al maar 80 en trager kan zeker wel, maar lijkt niet veel uit te halen. Je zit natuurlijk ook gewoon hoog en de wind heeft er vrij spel. Nadelig is, dat de wind vaak niet constant uit een richting komt. En dat je nog andere weggebruikers hebt, zoals vrachtwagens, die een berg turbulentie opleveren. Moet zeggen dat op die momenten mijn losse grip wel eens wat wil verstevigen...

>Ik zie op je avatar dat je een oer-alp hebt (1987/88?). Die is sowieso al wat slapper in de vering...
Jazeker, maar een die -volgens iemand die hem pas bekeek- minder week is dan hij origineel was.

- Wat voor ruitje heb je...?
Ik heb een standaard laag ruitje. Dat vangt dus ook niet extra.

- Bandenspanning
Zoals aangegeven door de bandenfabrikant: 2,3 voor en 2,5 achter.

- Topkoffer...
Schuldig. Die vangt zeker ook extra wind. Net als alle kappen en kuipen.

Wel interessant om te zien dat een aantal vinden dat de Varadero minder windgevoelig is. Dat zou betekenen dat er toch wel wat waarheid schuilt in de theorie groter en zwaarder ligt beter op de weg.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 okt 2013 17:48 #19 door Cas
Beantwoord door Cas in topic Zijwind en windgevoeligheid...
Als je voor een kleiner tandwiel monteert gaat ie harder trekken, als je achter een groter tandwiel monteert gaat ie minder hard trekken.
Knietje uitsteken werkt echt, ik heb vanmiddag een rondje Zeeland gereden op de varadero en toen ik vanuit de richting Renesse de stormvloedkering overstak stond er echt een smerige wind rechtsvoor. Knietje laten wapperen en ik kon mijn linkerhand op de tank leggen, geen centje pijn.
Hier komt echter ook mijn nieuwe Ohlins achterdemper (die ik na een gouden tip van Ad heb gekocht) een groot steentje bijdragen want met mijn oude demper was het een dweil en hielp een knietje ook maar beperkt.
Je hebt er geen idee van hoe belangrijk een goede vering en demping is. Toen ik kortgeleden 2 stoeltjes had opgehaald bij René, op de terugweg nog 150 km/u gereden met een grote topkoffer en ook vrachtwagens ingehaald. Dat was met mijn oude demper niet mogelijk, nu voel ik bij hoge snelheid alleen maar een zweverig gevoel in het stuur maar de motor blijft op koers.
Ik heb een MRA ruitje en de spoiler heb ik eraf gehaald, vind ikzelf prettiger bij hoge snelheden.

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 okt 2013 07:05 #20 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Zijwind en windgevoeligheid...
even een correctie Cas, met een groter achter tandwiel gaat hij ook harder trekken.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.113 seconden