Haarspeldbochten

10 mrt 2016 00:43 #21 door Cas
Beantwoord door Cas in topic Haarspeldbochten
Nou ja zeg, dat moet ik toch ook kunnen??

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 mrt 2016 00:46 #22 door kees
Beantwoord door kees in topic Haarspeldbochten
Cas, die bochten die je net laat zien, eitje. Omhoog dan wel omlaag. Je hebt het helaas nooit juist aangeleerd. 

Sandra is geslaagd, met de voetnoot dat je niet naar de middenstreep meer moet willen om te kijken. Op die manier kijken doe je in die situaties uit onzekerheid en angst is een slechte raadgever. Levensgevaarlijk! Blijf op je eigen weghelft. Ook als je het kan overzien. Doe altijd hetzelfde. Dan doe je het in een noodsituatie automatisch goed.

Waffie en Len_tour zijn wat mij betreft gezakt. Dat zijn de mannen die ik tegenkom als ze 'aan het kijken zijn' of de weg wel vrij is. Donder op van mijn weghelft!

Op een rechte tweebaansweg heb jij je eigen weghelft. Op die weghelft heb je 2 denkbeeldige sporen, die de (vracht)auto's volgen. En er is een denkbeeldige middenlijn op jouw weghelft. Je rijdt in principe tussen het linkerspoor en de middenlijn.

Overigens is het een misvatting dat de hele weghelft 'van jou' is. Zo mag je niet naar de zijlijn, tenzij je in nood wilt parkeren. Je mag ook niet naar de middenstreep bewegen, tenzij je wilt gaan inhalen. 

In een bocht moet je er rekening mee houden dat je profiel breder wordt. Visualiseer hierbij dat je profiel als geheel over de weghelft beweegt. Aangezien je niet zonder reden naar de middenstreep of zijlijn mag bewegen, zul je in een bocht naar links, met de wielen rechts van de denkbeeldige middenlijn op jouw weghelft moeten rijden. Dat betekent bij het insturen van de bocht (je rijdt op dat moment nog links van het midden) dat je een fractie LATER instuurt om naar de rechterkant van de denkbeeldige middenlijn te komen.

Bij een bocht naar rechts, juist zit weer links van de denkbeeldige middenlijn. Je kunt dan de normale lijn volgen, want je reed al links van het midden.

Hoe scherper de bocht (of, hoe sneller je gaat in die bocht) zul je steeds platter moeten. Je profiel wordt steeds breder en zul je steeds meer links dan wel rechts van de denkbeeldige middenlijn moeten zitten om over het midden van 'jouw' weghelft te blijven.

Dat je afwijkt hiervan voor bijv. een korte, opgaande steile haarspeld bij vrij zicht en vooraf naar de middenstreep gaat om zo kort mogelijk in te draaien en rechts uit te komen is wel verstandig. Je verslikken in een haarspeld bij het uitkomen van de bocht kan levensgevaarlijk uitpakken. Hou er rekening mee dat dalend verkeer een zetje mee heeft van de zwaartekracht en ook minder snel kan afremmen voor je.

Maar goed ik heb alweer spijt dat ik er wat van gezegd heb. Ieder zijn stijl, ider zijn ding en ieder daarmee ook zijn gelijk. Ik ken de Stelvio en de gang waarmee ik een Alpenpas neem laat geen ruimte om 'even te kijken'. Mijn eigen weghelft is dan de veiligste plek.

De middenstreep kom ik wel se tegen hoor. Als ik inhaal  :)


@Cas: Parkeerplaats, niet de rotonde. Je plan is gevaarlijk. Als je zo lang niet meer gereden hebt, wat let je om naar een rijschool te gaan en vragen of je je bijzondere verrichting weer mag oppoetsen? In plaats van dat hier te posten. Hier ga je niks leren, ben ik bang... ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 mrt 2016 00:53 - 10 mrt 2016 01:39 #23 door Cas
Beantwoord door Cas in topic Haarspeldbochten

Nou ja zeg, dat moet ik toch ook kunnen??

Of misschien ook niet hahahahaha


◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 mrt 2016 01:18 #24 door kees
Beantwoord door kees in topic Haarspeldbochten
Die gasten rijden allebei slordig. Er word wat afgeslingerd in de wereld  ???

Kijk nou die filmpjes nog een keer, en hou dan de denkbeeldige middenlijn van hun EIGEN weghelft in de gaten die ze zouden moeten rijden.  En ten opzichte waarvan ze die bochten moeten rijden. Ongeacht of er een tegenligger is. We gingen altijd het zelfde doen, zodat in een noodsituatie je automatisch al jet enig juiste deed.


Ik was mijn instructeur echt spuug- en spuugzat. Autist. Maar wat heb ik gáááf leren rijden  :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 mrt 2016 01:24 #25 door Cas
Beantwoord door Cas in topic Haarspeldbochten

Die gasten rijden allebei slordig. Er word wat afgeslingerd in de wereld  ???

Kijk nou die filmpjes nog een keer, en hou dan de denkbeeldige middenlijn van hun EIGEN weghelft in de gaten die ze zouden moeten rijden.  En ten opzichte waarvan ze die bochten moeten rijden. Ongeacht of er een tegenligger is. We gingen altijd het zelfde doen, zodat in een noodsituatie je automatisch al jet enig juiste deed.


Ik was mijn instructeur echt spuug- en spuugzat. Autist. Maar wat heb ik gáááf leren rijden  :)

En omlaag rijden is een stuk makkelijker dan omhoog rijden.

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 mrt 2016 01:52 #26 door Cas
Beantwoord door Cas in topic Haarspeldbochten

Cas, die bochten die je net laat zien, eitje. Omhoog dan wel omlaag. Je hebt het helaas nooit juist aangeleerd. 

Sandra is geslaagd, met de voetnoot dat je niet naar de middenstreep meer moet willen om te kijken. Op die manier kijken doe je in die situaties uit onzekerheid en angst is een slechte raadgever. Levensgevaarlijk! Blijf op je eigen weghelft. Ook als je het kan overzien. Doe altijd hetzelfde. Dan doe je het in een noodsituatie automatisch goed.

Waffie en Len_tour zijn wat mij betreft gezakt. Dat zijn de mannen die ik tegenkom als ze 'aan het kijken zijn' of de weg wel vrij is. Donder op van mijn weghelft!

Op een rechte tweebaansweg heb jij je eigen weghelft. Op die weghelft heb je 2 denkbeeldige sporen, die de (vracht)auto's volgen. En er is een denkbeeldige middenlijn op jouw weghelft. Je rijdt in principe tussen het linkerspoor en de middenlijn.

Overigens is het een misvatting dat de hele weghelft 'van jou' is. Zo mag je niet naar de zijlijn, tenzij je in nood wilt parkeren. Je mag ook niet naar de middenstreep bewegen, tenzij je wilt gaan inhalen. 

In een bocht moet je er rekening mee houden dat je profiel breder wordt. Visualiseer hierbij dat je profiel als geheel over de weghelft beweegt. Aangezien je niet zonder reden naar de middenstreep of zijlijn mag bewegen, zul je in een bocht naar links, met de wielen rechts van de denkbeeldige middenlijn op jouw weghelft moeten rijden. Dat betekent bij het insturen van de bocht (je rijdt op dat moment nog links van het midden) dat je een fractie LATER instuurt om naar de rechterkant van de denkbeeldige middenlijn te komen.

Bij een bocht naar rechts, juist zit weer links van de denkbeeldige middenlijn. Je kunt dan de normale lijn volgen, want je reed al links van het midden.

Hoe scherper de bocht (of, hoe sneller je gaat in die bocht) zul je steeds platter moeten. Je profiel wordt steeds breder en zul je steeds meer links dan wel rechts van de denkbeeldige middenlijn moeten zitten om over het midden van 'jouw' weghelft te blijven.

Dat je afwijkt hiervan voor bijv. een korte, opgaande steile haarspeld bij vrij zicht en vooraf naar de middenstreep gaat om zo kort mogelijk in te draaien en rechts uit te komen is wel verstandig. Je verslikken in een haarspeld bij het uitkomen van de bocht kan levensgevaarlijk uitpakken. Hou er rekening mee dat dalend verkeer een zetje mee heeft van de zwaartekracht en ook minder snel kan afremmen voor je.

Maar goed ik heb alweer spijt dat ik er wat van gezegd heb. Ieder zijn stijl, ider zijn ding en ieder daarmee ook zijn gelijk. Ik ken de Stelvio en de gang waarmee ik een Alpenpas neem laat geen ruimte om 'even te kijken'. Mijn eigen weghelft is dan de veiligste plek.

De middenstreep kom ik wel se tegen hoor. Als ik inhaal  :)


@Cas: Parkeerplaats, niet de rotonde. Je plan is gevaarlijk. Als je zo lang niet meer gereden hebt, wat let je om naar een rijschool te gaan en vragen of je je bijzondere verrichting weer mag oppoetsen? In plaats van dat hier te posten. Hier ga je niks leren, ben ik bang... ;D

Ik zoek die denkbeeldige lijnen maar ze zijn wel lastig te vinden ;D ;D

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 mrt 2016 09:38 #27 door TransAlpGhost
Beantwoord door TransAlpGhost in topic Haarspeldbochten
Brombeer schrijft wel zoals ik het een paar jaar geleden heb moeten leren.  Ik moest wel zicht halen waar het kon maar blijf ook met je hoofd op je eigen weghelft.

Soms wordt er een topic gestart en dan ga ik mij langzaam zorgen maken. De tip om de bijzondere verrichtingen eens bij een instructeur te oefenen  is best een goed. Zo fijn  om met gas en voetrem motor opzij duwen  en je hebt straatje gekeerd. Bij langzaam verkeer is het druk houden op het achterwiel als de motor trekt valt die niet om. Dus voetrem en gas geeft je de controle.

Knmv heeft ook bochten reisjes naar de eifel. Misschien gewoon leuk. Hoe meer je kunt Hoe meer je kunt genieten..


Xl650v, hyperpro veren, fehling valbeugel, tomtom rider(5), MRA X screen geboord door de ruit, Honda kofferset, ortlieb rack pack 31 en 43 liter, Louis large gepack rack op topkoffer

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 mrt 2016 10:46 - 10 mrt 2016 10:50 #28 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic Haarspeldbochten
Op de Stelvio heb je een redelijk overzicht wanneer je naar beneden gaat dus je kan wanneer je idd als een gek rijdt andere weghelften meepakken.

Wbt tegen de middellijn rijden, daar kun je idd fel op tegen zijn maar toch lees ik het overal. Er zijn haarspelden waarbij het niet hoeft maar daar hebben we het niet over, daar komt iedereen prima doorheen. Echt krappe haarspelden kunnen volgens mij niet anders. Er zijn veel haarspelden waar je in de binnenbocht niet een mooie vloeiende kom hebt maar een soort bultje naar de weg in de andere richting. Op foto 2 en 3 van Cas zie je dat het inneens steil wordt. Kantel je aan het begin van de bocht netjes in, bij het bultje is de relatieve kanteling inneens een stuk minder en waaier je dus uit naar de verkeerde weghelft. Daarrrrrrrr heb ik dus een @###$@!!! hekel aan. Liever dus buiten beginnen en binnen uitkomen. Je hebt dan minder last van de overgang en hou je je lijn.

Je moet de bochten leren lezen! Het kan zijn dat in Frankrijk de bochten een prachtige komvorm hebben maar aan de andere kant in Italie zit je met die gekke overgangen in de binnenbocht. Geen haarspeld route is gelijk.

Op de Stelvio ga je regelmatig rechtop door de bocht omdat het er wemelt van Goldwings, auto's en andere niet sportieve voertuigen. Er is een korte periode in de avond dat je kan raggen, voordat je er met de moto niet meer op mag en wanneer de touries aan de wijn zitten  >:D

http://www.motorvision.nl/tips/motorvisiontip43.html

En Brom misschiem moeten we samen eens een instructievideo maken  ;D ik wil wel leren en wie weet doen we in de praktijk hetzelfde  ::)

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 mrt 2016 11:57 #29 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Haarspeldbochten
Gewoon weer eens een lesje pakken, en oefenen, oefenen, oefenen.....

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 mrt 2016 12:41 #30 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Haarspeldbochten
Idd oefenen, maar eerlijk gezegd denk ik dat Cas zich beter gaat thuis voelen op een lichtere motor, alp 700 of v strom 650 oid.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 mrt 2016 15:26 #31 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Haarspeldbochten
bedankt brombeer voor je vertrouwen  ;D ;D


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 mrt 2016 16:01 - 10 mrt 2016 16:14 #32 door Cas
Beantwoord door Cas in topic Haarspeldbochten

maar eerlijk gezegd denk ik dat Cas zich beter gaat thuis voelen op een lichtere motor,

Dacht het niet Arthur, de ultime toermachine is en blijft voor mij de Goldwing 1800, laag, laag zwaartepunt en lekker veel gewicht op het wegdek voor een goede stabiliteit. Die valt helaas buiten mijn budget en ik krijg hem bij mij niet achter, veel te groot.

Maar denk nu niet dat ik niet met de Dero overweg kan, integendeel, geweldige toermotor en comfortabel en ik maak zeer regelmatig tochten van 800 km op een dag.

Waar het mij om gaat zijn uitsluitend die 180 graden haarspeldbochten, rechtsom. Die kom ik regelmatig tegen in de Ardennen en ik kom er wel doorheen maar ik heb altijd het idee dat ik iets niet goed doe ;D
En ik heb hier in het topic het antwoord gekregen..........snelheid houden, met trekkende motor door de bocht en eventueel voetrem erbij.
Dat is de theorie, nu de praktijk nog :angel: Maar om daarvoor nu een andere motor te gaan kopen gaat me toch iets te ver. Mijn Dero gaat zeer waarschijnlijk nooit meer weg.

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 mrt 2016 16:40 #33 door ErBoDero
Beantwoord door ErBoDero in topic Haarspeldbochten

..........snelheid houden, met trekkende motor door de bocht en eventueel voetrem erbij.


Ik zou daar nog aan toe willen voegen: "Heel goed door de bocht kijken".


Mijn Dero gaat zeer waarschijnlijk nooit meer weg.


:)


Yamaha XT1200Z Super Ténéré Worldcrosser

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 mrt 2016 17:12 #34 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Haarspeldbochten
als je 800 km op een dag rijd dan rij je weinig echte bochten.... Maar het was maar een idee hoor, ik denk dat je je daar prettiger op voelt.
trouwens jou dero is toch ook verlaagt he, ik vraag me af wat dat met het hele stuur verhaal heeft gedaan, de geometrie zoals bedoelt door honda is daar toch wat mee veranderd.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 mrt 2016 17:25 #35 door Cas
Beantwoord door Cas in topic Haarspeldbochten

als je 800 km op een dag rijd dan rij je weinig echte bochten....

Maar dat is het punt Arthur, je komt hier helemaal niet van dat soort haarspeld bochten tegen dus je bent er ook niet vertrouwd mee. Mijn tochten zijn altijd Groene Hart, Veluwe, Zuid Limburg, Zeeland, Achterhoek, Moezel, Ardennen, Bourgogne en alleen in de Ardennen kom ik deze haarspeldbochten tegen, dus veel ruimte om te oefenen is er niet.

trouwens jou dero is toch ook verlaagt he, ik vraag me af wat dat met het hele stuur verhaal heeft gedaan, de geometrie zoals bedoelt door honda is daar toch wat mee veranderd.

Voor 3.5 cm verlaagd en achter 3 cm verlaagd dus zou theoretisch wat strakker door de bochten moeten gaan.

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 mrt 2016 17:30 #36 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Haarspeldbochten
Veranderd de naloop niet als je de vorkpoten doorsteekt, heb hier geen verstand van dus roep maar even wat. Iemand misschien?

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 mrt 2016 17:31 #37 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Haarspeldbochten
Dus tijd voor andere tochten Cas, laat je niet tegenhouden door wilde verhalen en youtube filmpjes, en als je om donderd komt er altijd wel iemand langs om te helpen.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 mrt 2016 17:37 #38 door Cas
Beantwoord door Cas in topic Haarspeldbochten

Veranderd de naloop niet als je de vorkpoten doorsteekt, heb hier geen verstand van dus roep maar even wat. Iemand misschien?

De vorkpoten zijn in principe een halve cm doorgestoken dus een iets steilere balhoofdhoek, dus iets strakker door de bochten.

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 mrt 2016 17:49 #39 door Cas
Beantwoord door Cas in topic Haarspeldbochten

Dus tijd voor andere tochten Cas

Yep, ik ga mijn grenzen verleggen, dit jaar nog Friesland, Groningen, Overijssel, Drenthe en dan ook nog de Pyreneeën, en misschien kom ik daar nog een paar van die bochten tegen ;D

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 mrt 2016 18:21 #40 door bart mallee
Beantwoord door bart mallee in topic Haarspeldbochten
Cas, gewoon deze zomer een weekje naar de Pyreneeën, daarna is een route met haarspeldbochten een route met uitsluitend plezierige uitdagingen!
Ik geef toe, het zal met een alp ongetwijfeld relaxter zijn dan met een dero. maar echt,  ik ben na 40 jaar hier in de Pyreneeën opnieuw op een motor geklommen en de eerste tientallen haarspeldbochten nam ik echt met het gevoel dat het mijn laatste meters op de motor waren. Inmiddels heb ik er na 1,5 jaar 16000 km opzitten en voor haarspeldbochten hoef je echt niet naar de Stelviopas, die zijn hier dag en nacht open!
Terug naar de topic, er is voor motorrijders maar één minst onveilige weghelft: de eigen weghelft!

Transalp 1992

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.096 seconden