Haarspeldbochten

09 mrt 2016 14:06 - 09 mrt 2016 23:54 #1 door Cas
Haarspeldbochten werd gestart door Cas

Met haarspeltbochten bedoel ik bochten zoals 42.20 min in het flimpje maar dan komende uit tegenovergestelde richting.
Situaties die ik vaak tegenkom op de binnenwegen van de Belgische Ardennen, steil omhoog, slecht wegdek en een stevige wegverkanting links omhoog. Een zeer scherpe draai en als je te langzaam gaat kun je de rechtervoet nergens meer kwijt en wordt de Dero ineens erg topzwaar. Ga je omver dan ligt ie met de wieltjes omhoog en probeer hem dan maar weer eens recht te zetten.
Ik neem zo'n bocht altijd via de linkerzijde omdat je dan meer snelheid kunt houden.
Hoe doen jullie dat?

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 mrt 2016 15:02 #2 door STA
Beantwoord door STA in topic Haarspeldbochten
Vorig jaar reed ik oa over de Stelvio pas in Italie met ook zulke haarspeld bochten erin. Ik pak ze van buiten naar binnen om mn snelheid erin te houden dan lukt het prima

Groet STA

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 mrt 2016 15:04 #3 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Haarspeldbochten
Als je kunt zien of er een tegenligger komt kun je dat doen, maar als je dat niet kunt zien zou ik de motor toch zo rechts mogelijk in de eerste versnelling er doortrekken, eventueel achterrem erbij en gas erop. Als ik op zulke weggetjes rij is het vaak met de kar erachter, en moet ik in een bocht als in het filmpje zeker wel terug naar de eerste versnelling. Maar met 1 tandje minder op het voortandwiel gaat dat altijd goed.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 mrt 2016 19:43 - 09 mrt 2016 19:47 #4 door Timy
Beantwoord door Timy in topic Haarspeldbochten
De weg waar je naartoe gaat ligt 'parallel' aan je. Probeer (indien mogelijk) al zicht te halen op verkeer daar. Als je het kan zien en dat er niet rijdt dan: buiten-binnen-buiten en de bocht door kijken (kijk, bij wijze van spreke, al uit naar de volgende bocht). Dit wordt vaak vergeten en mensen kijken in de bocht. Erin kijken maakt het rijden van krappe bochten lastiger. Juiste tempo voor de bocht, rustig achterrem aanzetten en trekkend de bocht in. Maar dat geldt ook op rotondes in ons kikkerlandje  ;)

Is er geen zicht te halen dan zo breed mogelijk opzetten en naar binnen gaan. Wederom de bocht doorkijken ipv erin kijken en trekkend d'r door.


Liberté - Egalité - Fraternité

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 mrt 2016 20:02 #5 door chaly-dude
Beantwoord door chaly-dude in topic Haarspeldbochten
Rijbewijs gehaald zonder speciale verrichtingen Cas?  ;)

Transalp XL600v + Honda SS50 (in onderdelen).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 mrt 2016 20:21 #6 door Cas
Beantwoord door Cas in topic Haarspeldbochten

Rijbewijs gehaald zonder speciale verrichtingen Cas?  ;)


1974, toen bestond dat woord nog niet, haarspeltbochten ook niet trouwens ;D

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 mrt 2016 20:31 #7 door Cas
Beantwoord door Cas in topic Haarspeldbochten

De weg waar je naartoe gaat ligt 'parallel' aan je. Probeer (indien mogelijk) al zicht te halen op verkeer daar. Als je het kan zien en dat er niet rijdt dan: buiten-binnen-buiten en de bocht door kijken (kijk, bij wijze van spreke, al uit naar de volgende bocht). Dit wordt vaak vergeten en mensen kijken in de bocht. Erin kijken maakt het rijden van krappe bochten lastiger. Juiste tempo voor de bocht, rustig achterrem aanzetten en trekkend de bocht in. Maar dat geldt ook op rotondes in ons kikkerlandje  ;)

Is er geen zicht te halen dan zo breed mogelijk opzetten en naar binnen gaan. Wederom de bocht doorkijken ipv erin kijken en trekkend d'r door.

We gaan morgen maar eens rotondes rijden met de voetrem erbij, kijken wat het doet. Mijn Dero remt met de voetrem overigens zowel achter als voor dus zou zich enigszins kunnen oprichten.

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 mrt 2016 20:55 #8 door kees
Beantwoord door kees in topic Haarspeldbochten

Hoi Cas,


De bijzondere verrichting waarbij je dat aanleert, is 'achtjes rijden'. Tijdens die verrichting oefen je het trekkend bochten rijden op de voetrem, en het 'door de bocht heen kijken' tegelijkertijd.

Een grote lege parkeerplaats is een betere plek om dit veilig te oefenen.

Je Varadero heeft hier niks mee van doen. Met jou zijn er legio auto- en motorrijders die hun bijzondere verrichtingen slecht beheersen, maar schaam je er niet voor. Iedereen die dat wel goed kan, heeft gewoon meer geoefend.

En er valt enorm veel te halen. Niks mooier dan welke haarspeld met of zonder camber, plat, strak en vlot doorheen te gaan. Zó gaaf om te doen!  :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 mrt 2016 21:19 #9 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Haarspeldbochten
bochten naar rechts hou ik zo kort mogelijk  en bochten naar links  eigenlijk ook maar ik hou altijd controle met de achterrem en het gas erop
gaat vanzelf en wat tim ook al zij de bocht doorkijken en niet kijken naar daar waar je juist niet wilt gaan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 mrt 2016 21:38 #10 door kees
Beantwoord door kees in topic Haarspeldbochten

Nou ga ik even de schoolmeester spelen, maar werkelijk geen enkele motorrijder (behalve ik) heeft blijkbaar aangeleerd gekregen wat je plaats op de weg is in verschillende situaties. Ik zie dat elke dag op de weg, en ik lees het ook in iedere post hierboven.

- Waar is je plaats op een rechte weg?

- Waar is je plaats op de weg in een bocht?


Tjonge-jonge zeg!  :'(

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 mrt 2016 21:56 - 10 mrt 2016 16:16 #11 door Cas
Beantwoord door Cas in topic Haarspeldbochten
Allemaal dank voor uw reacties ;D
Uiteraard kijk ik de bocht door en kijk ik waar ik heen wil, ik kijk zelfs nog naar veel meer dingen tussen mijn positie en het punt waar ik heen wil, steentjes, zand, putdeksels, witte strepen, reparatiestrepen etc.
Ik schaam me niet, hoeft ook niet want ik heb er 275.000 motorkilometers opzitten zonder aanrijding of glijpartij ;D
Maar in een vroeger motorleven reed ik dus Goldwings en die zijn zo laag en hebben zo'n laag zwaartepunt dat je in zo'n 90 graden bocht de motor gewoon lean out tegen het wegdek kon drukken, niet onderuit te krijgen die beesten. Ik kon er rondjes meer draaien tussen de stoepranden en bij gebrek aan een auto reed ik er dagelijks mee door de sneeuw. Ik moet er nu niet meer aan denken en ben ook een paar jaartjes ouder.
Die alpes d'huez bochten (ook niet leuk) zijn voor mij geen probleem maar de 180 graden bochten >:( >:( >:(
Not amused.
Ik zie hier van iedereen de voetrem voorbij komen, ik moet morgen naar Ad en ga rotondes pakken met gebruik van de voetrem.

@Ad, als ik er morgen om 13.30 uur niet ben hoef je niet meer op mij te wachten :angel:

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 mrt 2016 22:10 #12 door chaly-dude
Beantwoord door chaly-dude in topic Haarspeldbochten
Ondanks je vele rijervaring misschien toch een idee een cursus van KNMV te doen? Ze hebben tal van cursussen en schijnt erg leerzaam te zijn. Ik heb het zelf nooit gedaan maar overweeg om dit jaar wel eraan mee te doen.

Transalp XL600v + Honda SS50 (in onderdelen).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 mrt 2016 22:12 #13 door bart mallee
Beantwoord door bart mallee in topic Haarspeldbochten
Als aanvulling op de eerdere adviezen over het nemen van een haarspeldbocht: Zorg voor voldoende afstand tot je voorganger, kun je zelf je snelheid regelen en kom je niet in de problemen als de auto voor je, voor het einde van de bocht afremt.

Transalp 1992

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 mrt 2016 22:13 #14 door Cas
Beantwoord door Cas in topic Haarspeldbochten

Ondanks je vele rijervaring misschien toch een idee een cursus van KNMV te doen? Ze hebben tal van cursussen en schijnt erg leerzaam te zijn. Ik heb het zelf nooit gedaan maar overweeg om dit jaar wel eraan mee te doen.

Ik ben in 2011 weer gaan motorrijden en zit er sindsdien dagelijks aan te denken, heb het nog niet gedaan wil het wel gaan doen ;D

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 mrt 2016 22:19 #15 door Cas
Beantwoord door Cas in topic Haarspeldbochten

Als aanvulling op de eerdere adviezen over het nemen van een haarspeldbocht: Zorg voor voldoende afstand tot je voorganger, kun je zelf je snelheid regelen en kom je niet in de problemen als de auto voor je, voor het einde van de bocht afremt.

De afstand tot mijn voorligger is altijd ongeveer 10 seconden Bart en op de weggetjes in mooie Ardennen waar ik deze bochten tegenkom is praktisch geen verkeer te zien. Het is, zoals Arthur zegt, puur de angst om door te lage snelheid of verkeerde versnelling om te vallen.
Ik heb echter al veel filmpjes bekeken van de Pyreneeën en zolang ik de optie spannende routes van mijn Tomtom niet gebruik hoef ik me geen zorgen te maken ;D ;D

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 mrt 2016 22:37 #16 door Sandra
Beantwoord door Sandra in topic Haarspeldbochten

Ondanks je vele rijervaring misschien toch een idee een cursus van KNMV te doen? Ze hebben tal van cursussen en schijnt erg leerzaam te zijn. Ik heb het zelf nooit gedaan maar overweeg om dit jaar wel eraan mee te doen.

Een KNMV cursus?? Ik heb tijdens een vrouwenweekend dames de gekste dingen zien doen omdat ze het op de 'cursus' zo geleerd hadden.
In de eifel een onoverzichtelijke bocht naar rechts, de 'cursus dames' gingen steevast heel dicht tegen de as v/d weg rijden om wat te kunnen zien, er viel niks te zien. (als je overzicht hebt , doe je dit natuuurlijk wel) Gewoon het midden van jouw baan houden, of iets links v/h midden! Voor de veiligheid....
Voor het zelfde geld komt er een scheurneus met een R1 ofzo van de andere kant die flink overhelt en je hebt de poppen aan het dansen, gebeurd best vaak, zulke aanrijdingen in druk bereden motor gebieden. Zelf een beetje gezond verstand gebruiken.

http://img684.imageshack.us[img] img684.imageshack.us

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 mrt 2016 22:38 #17 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic Haarspeldbochten
Voetrem is een beetje een lapmiddel. Wel goed om te oefenen omdat je het soms kunt gebruiken wanneer je de bocht verkeerd ingeschat hebt.

Bocht naar rechts, de berg op volgens mij...

1 juiste snelheid voor de bocht. En dus ruim voor de bocht de juiste versnelling (liever hoog dan laag in toeren mocht je langzamer willen smoor je de boel niet) en niet meer hoeven remmen. Remmen zorgt voor duiken en dat geeft het gevoel dat je te hard gaat of slechte controle hebt.

2 Kijk naar de weg na de bocht, wanneer mogelijk. Vaak zie je dan ook hoe scherp de bocht zal zijn. Das een beetje ervaring ook.

3 Zo ver links als mogelijk beginnen, hou rekening met tegenliggers dus blijf in de buurt van je eigen helft. Liefst op je eigen helft.

4 Door de bocht kijken. Vergeet het wegdek want in een echt steile haarspeld kun je zelden goed uitwijken. Of je gaat wel erg traag ;)

5 Zo rechts mogelijk uitkomen/mikken. Tegenliggers snijden nl de bocht nogal eens af en je hebt nog wat speling als je te hard gaat.

Het kost mij meestal een dag om lekker in de haarspelden te komen al lijkt het steeds sneller goed te voelen ;) Het scheelt wanneer je eens een weekje niks anders doet.

Brom, kom er maar in.


As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 mrt 2016 23:40 #18 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Haarspeldbochten
de voetrem een lapmiddel ?...... misschien wel maar daarom niet onbelangrijk
de voetrem is het enige dat er nog  staat tussen overeind  blijven bij zeer lage snelheid of vallen
onder alle omstandigheden moet het voertuig trekkend door een bocht en als je te snel gaat (wat eerder is dan je denkt) is dat je laatste redmiddel om de motorfiets terug op de veilige lijn te krijgen.
en als we spreken over hair pins kom je meestal toch echt niet verder dan de 1e of met geluk de 2e versnelling
maw relatief langzaam
Nu zal vast wel ieder zijn eigen rijstijl hebben en daar ook aan vast willen houden.
en nee sandra  alle ruimte gebruiken om zover mogelijk in de bocht te kijken (desnoods zelfs de andere baan) dit kan namelijk pas echt je leven redden
het is namelijk simpel.. als jij  de tegenligger niet ziet ,ziet hij jou ook niet en dat zijn juist de momenten dat het fout kan gaan
want bijna alle automobilisten gaan bij een bocht over de middenstreep
Nu ben ik gelukkig in de positie dat ik aardig wat banden zie en dan moet ik toch echt vast stellen dat  de meeste slijtage altijd in het midden te vinden is dus mooi al die theorie maar in de praktijk

er zijn mooie boeken over geschreven en nog mooiere dvd te koop

op verzoek

te leen


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 mrt 2016 23:58 - 10 mrt 2016 00:01 #19 door Cas
Beantwoord door Cas in topic Haarspeldbochten
Ik lees overal snelheid houden, gas geven............................in zo'n bocht gasgeven?? :-[ :-[ :-[ :-[ :-[
Ik probeer ze te mijden ;D ;D ;D ;D Geen Stelvio voor mij!
Linksom geen probleem, rechtsom wel.

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 mrt 2016 00:21 #20 door STA
Beantwoord door STA in topic Haarspeldbochten
Prachtig gebied daarbij de Stelvio,  deze zomer richting de Dolomieten.

Groet STA

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.142 seconden