Haarspeldbochten

10 mrt 2016 21:37 #41 door Cas
Beantwoord door Cas in topic Haarspeldbochten

Cas, gewoon deze zomer een weekje naar de Pyreneeën, daarna is een route met haarspeldbochten een route met uitsluitend plezierige uitdagingen!
Ik geef toe, het zal met een alp ongetwijfeld relaxter zijn dan met een dero. maar echt,  ik ben na 40 jaar hier in de Pyreneeën opnieuw op een motor geklommen en de eerste tientallen haarspeldbochten nam ik echt met het gevoel dat het mijn laatste meters op de motor waren. Inmiddels heb ik er na 1,5 jaar 16000 km opzitten en voor haarspeldbochten hoef je echt niet naar de Stelviopas, die zijn hier dag en nacht open!
Terug naar de topic, er is voor motorrijders maar één minst onveilige weghelft: de eigen weghelft!

Hieruit maak ik 2 dingen op Bart: oefening baart kunst en ook je eigen weghelft is niet 100% veilig ;D
Ik heb inmiddels op YouTube al heel wat motorlinten die passen op en af zien rijden, het lijkt wel volksvermaak ;D
Ik ga dus zeker in de Pyreneeën zo'n haarspeldbochtweg rijden, begin er zelfs zin in te krijgen ;D ;D En als het fout gaat boek ik er gewoon een week bij :P
Alleen het gebruik van de voetrem is me nog niet helemaal duidelijk. Volgens mij gebruik je die als je door omstandigheden, bijv. een tegenligger in de bocht, erg langzaam moet rijden, maar zeker weten doe ik het niet.

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 mrt 2016 21:43 #42 door Sandra
Beantwoord door Sandra in topic Haarspeldbochten

Hieruit maak ik 2 dingen op Bart: oefening baart kunst en ook je eigen weghelft is niet 100% veilig ;D
Ik heb inmiddels op YouTube al heel wat motorlinten die passen op en af zien rijden, het lijkt wel volksvermaak ;D
Ik ga dus zeker in de Pyreneeën zo'n haarspeldbochtweg rijden, begin er zelfs zin in te krijgen ;D ;D En als het fout gaat boek ik er gewoon een week bij :P
Alleen het gebruik van de voetrem is me nog niet helemaal duidelijk. Volgens mij gebruik je die als je door omstandigheden, bijv. een tegenligger in de bocht, erg langzaam moet rijden, maar zeker weten doe ik het niet.


Die voetrem hebben wij in Noorwegen bij het rijden van de Trollstigen veelvuldig moeten gebruiken omdat het erg smal is en zeer stijl en daardoor gaat het soms erg langzaam (ook nog tegenliggers :o) dan MOET je de voet op de achterrem houden anders val je....

http://img684.imageshack.us[img] img684.imageshack.us

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 mrt 2016 21:48 #43 door ChristianG
Beantwoord door ChristianG in topic Haarspeldbochten
Voetrem is er volgens mij vooral om de motor met zeer lage snelheid toch trekkend maar vooral controleerbaar de bocht door te krijgen.
De 1 en 2 zijn relatief korte versnellingen, vooral bedoelt om op te trekken, een klein beetje gas teveel en je gaat al snel te hard, schokkend en stotend de bocht om, de voetrem helpt om dat beter te controleren.

Africa Twin CRF1000A SD04 Tri-Color

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 mrt 2016 21:58 #44 door Sandra
Beantwoord door Sandra in topic Haarspeldbochten

Voetrem is er volgens mij vooral om de motor met zeer lage snelheid toch trekkend maar vooral controleerbaar de bocht door te krijgen.
De 1 en 2 zijn relatief korte versnellingen, vooral bedoelt om op te trekken, een klein beetje gas teveel en je gaat al snel te hard, schokkend en stotend de bocht om, de voetrem helpt om dat beter te controleren.


Dat bedoel ik... :)

http://img684.imageshack.us[img] img684.imageshack.us

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 mrt 2016 22:00 #45 door Cas
Beantwoord door Cas in topic Haarspeldbochten
Nederland is toch best wel een mooi land voor motorrijders ;D ;D ;D ;D

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 mrt 2016 22:06 #46 door kees
Beantwoord door kees in topic Haarspeldbochten
Ow jee alweer veel te veel om om iets zinnigs op te posten.

Allereerst, Ik heb er naderhand nog over nagedacht, mijn felle reacties in eerste instantie. Maar nee, ieder zijn ervaring, en ieder zijn waarheden. Je doet wat geleerd of afgekeken hebt. Of, dat waar je je prettig bij voelt, ook al weet je beter. Als het goed gaat is het ook goed. Blijf gewoon wakker bij wat je doet en doe het veilig. In feite doe ik dat ook natuurlijk.

trouwens jou dero is toch ook verlaagt he, ik vraag me af wat dat met het hele stuur verhaal heeft gedaan, de geometrie zoals bedoelt door honda is daar toch wat mee veranderd.

en..

Veranderd de naloop niet als je de vorkpoten doorsteekt, heb hier geen verstand van dus roep maar even wat. Iemand misschien?


De vorkpoten zijn in principe een halve cm doorgestoken dus een iets steilere balhoofdhoek, dus iets strakker door de bochten.


Nee Cas, juist het tegenovergestelde ben ik bang. Hij gaat moeilijker door de bochten daardoor, met name korte bochten met lage snelheid. Daarom ging die Kawa-rijder in jouw eerste filmpje om. Hij was duidelijk niet ervaren, en hij had zijn motortype ook nog tegen. Wegracers met die korte balhoofdhoek willen graag rechtdoor en moeilijk door de bocht. Andersom, op een allroad is haarspeldbochten juist een eitje, omdat die door hun geometrie graag de bocht om willen (vallen).

Om die extreem korte opgaande haarspelden, waar Lennert ook vaak ruzie mee heeft , vlot op te komen (of af te gaan) moet je de motor met zeer lage snelheid volledig plat leggen. Je motor gaat dan gelijk vallen. Dat is wat de meesten denk ik griezelig vinden. Als je flink gas geeft in die situatie zal de motor zich weer willen richten. Om toch die lage snelheid te behouden om zeer kort te draaien, MOET je voetrem erop houden anders ga je veel te snel. De combo van plat - gas - voetrem zorgt dat de motor in die situatie niet om KAN vallen. Je kunt dan, volledig plat, langzamer dan stapvoets die bocht nemen zonder dat je omvalt. Het is e-c-h-t- waar! ls je de voetrem te vroeg loslaat bij het uitkomen, of onvoldoende gebruikt, DAN kom je op de verkeerde weghelft uit.

Je kunt dit bij jou in de wijk oefenen op de parkeerplaats. Ik straatje-keer mijn motor op anderhalve weghelft (plm. 4 meter). Je leert dit principe met de 'achtjes'-oefening op de parkeerplaats. Kun je dat, dan kun je straatje-keren en haarspelden rijden.


Bromz

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 mrt 2016 22:09 #47 door Peter M
Beantwoord door Peter M in topic Haarspeldbochten

Gewoon weer eens een lesje pakken, en oefenen, oefenen, oefenen.....



Of probeer eens een Moto Gymkhana parcours. Dat is dan 90% bochten  ;D .
Meer info staat op de website.




https://www.youtube.com/watch?v=OEkczQ5G3tY

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 mrt 2016 22:46 #48 door Cas
Beantwoord door Cas in topic Haarspeldbochten


Nee Cas, juist het tegenovergestelde ben ik bang. Hij gaat moeilijker door de bochten daardoor, met name korte bochten met lage snelheid. Daarom ging die Kawa-rijder in jouw eerste filmpje om. Hij was duidelijk niet ervaren, en hij had zijn motortype ook nog tegen. Wegracers met die korte balhoofdhoek willen graag rechtdoor en moeilijk door de bocht. Andersom, op een allroad is haarspeldbochten juist een eitje, omdat die door hun geometrie graag de bocht om willen (vallen).

Niet mee eens Brombeer, grote naloop = goede rechtuitrijeigenschappen maar niet de bocht door te krijgen (chopper Easy Rider) korte naloop, scherpe stuureigenschappen en de neiging zichzelf weer op te willen richten (racemotor)

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 mrt 2016 22:48 #49 door Cas
Beantwoord door Cas in topic Haarspeldbochten


Of probeer eens een Moto Gymkhana parcours. Dat is dan 90% bochten  ;D .
Meer info staat op de website.




https://www.youtube.com/watch?v=OEkczQ5G3tY

Leuk filmpje, iets voor mij ;D ;D

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 mrt 2016 23:13 #50 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic Haarspeldbochten
Ok, ik zal na 20 jaar weer eens naar de parkeerplaats waar ik toen op de Radian mijn rondjes, achtjes en remproef oefende...

De ruzie met die bochten was lang geleden, vlak voordat ik de stelvio reedt. Ik schrok van een tegenligger, kneep koppeling in en lag... Na 3x de stelvio was het een beetje ingesleten en de laatste vakantie waren zelfs haarspelden op het onverharde leuk.

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 mrt 2016 23:13 #51 door kees
Beantwoord door kees in topic Haarspeldbochten

en de neiging zichzelf weer op te willen richten (racemotor)


Je mag van mij eigenwijs blijven Cas, maar je schrijft wat ik beweer: een racemotor heeft de [natuurlijke] neiging zich op te willen richten. Hij wil dus liever niet de bocht om.

Er zijn meer factoren naast naloop en balhoofdhoek die dit beinvloeden. Eén ervan, ook het zwaartepunt weegt zwaar.

Je Dero verlagen maakte jouw motor meer een racer en minder allroad. Maar, be my guest, blijf eigenwijs.

En leer niks bij  :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 mrt 2016 23:18 #52 door Cas
Beantwoord door Cas in topic Haarspeldbochten

Je mag van mij eigenwijs blijven Cas

That's me ;D

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 mrt 2016 23:32 #53 door kees
Beantwoord door kees in topic Haarspeldbochten

Ok, ik zal na 20 jaar weer eens naar de parkeerplaats waar ik toen op de Radian mijn rondjes, achtjes en remproef oefende...

De ruzie met die bochten was lang geleden, vlak voordat ik de stelvio reedt. Ik schrok van een tegenligger, kneep koppeling in en lag... Na 3x de stelvio was het een beetje ingesleten en de laatste vakantie waren zelfs haarspelden op het onverharde leuk.


Absoluut, oefening baart kunst! En kunst brengt zoveel voldoening en plezier..

Begin met ruime 8-jes, van zeg 10 meter. Op het gemakkie. Dat kun je nog wel in twee.

Naarmate je korter gaat draaien, moet je wel naar één en steeds meer gas geven voor de opwaartse kracht om niet te vallen en evenredig meer voetrem gebruiken om plat genoeg te blijven. In feite geeft de juiste mix van plat-gas-rem hetzelfde evenwicht als was de motor rechtop in evenwicht. Dan valt die ook niet om.

Er komt wel een punt dat je de koppeling erbij moet pakken als je zeer kort indraait. Licht slippend, anders slaat de motor af en lig je wel gelijk op je bakkes. In die korte op- en afgaande haarspelten heb je veiligheidshalve om die reden die koppeling er ook bij nodig. 

Eigenlijk best een moeilijke bijzondere verrichting, zeer kort indraaien: plat gaan, gas erop, voet rem erbij, koppeling er bij en ver voor je uit kijken...


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 mrt 2016 23:54 #54 door Cas
Beantwoord door Cas in topic Haarspeldbochten

Kom maar langs. Dan zal ik je eens wat bochten laten zien in Friesland waar je van versteld zult staan. Het is hier gelukkig niet rechttoe rechtaan zoals de meesten denken.

Dat kan, maar ik moet wel op relatief korte tijd de volgende plaatsen aandoen, hetzelfde in de andere provincies, ik dacht zo'n 15 in totaal in 2 dagen :P
Stavoren
Ijlst
Sneek
Franeker
Griekerk
Boijl

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 mrt 2016 02:40 - 11 mrt 2016 02:43 #55 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Haarspeldbochten
citaat :Nee Cas, juist het tegenovergestelde ben ik bang. Hij gaat moeilijker door de bochten daardoor, met name korte bochten met lage snelheid. Daarom ging die Kawa-rijder in jouw eerste filmpje om. Hij was duidelijk niet ervaren, en hij had zijn motortype ook nog tegen. Wegracers met die korte balhoofdhoek willen graag rechtdoor en moeilijk door de bocht. Andersom, op een allroad is haarspeldbochten juist een eitje, omdat die door hun geometrie graag de bocht om willen (vallen).


deze deel ik niet met brombeer

een steiler balhoofd hoek maakt een fiets nerveus in rechtuit stabiliteit maar gretiger in het sturen
(korte fiets zoals een buell)
en een voorvork die verder weg staat is wil graag rechtuit
maar het stuur draait daarbij als het ware onder de motorfiets uit waardoor de draaicirkel wel veel ruimer wordt

het is juist de stuur uitslag van  een sportfiets die beperkter is dan die van een all road
neem daar ook nog vaak de brede banden bij en je zult merken dat het afschuinen van een hele andere orde is





Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 mrt 2016 02:44 #56 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic Haarspeldbochten
Wanneer je Giekerk bedoelt pak dan de vanaf Leeuwarden de canterlandseweg, langs lekkum. Sla af naar Wyns en pak een bakje koffie langs de Dokkumer Ee. Weer trug en de volgende brug op de route is een elfsteden herdenkbrug met allemaal tegeltjes.
Bij Gytsjerk even door naar Oenstjerk en daar is een mooi landgoed. Dan kan je linksaf naar Bartlehiem alleen sta je dan aan de verkeerde kant om op het beroemde elfsteden-heeghout te komen.
Afhankelijk van de tijd op de dag kun je prima delen van de binnenstad van Ljouwert rijden. Mocht je een track willen van de beste route door Leeuwarden, komende vanaf Franeker. Geef maar een gil.
Sowieso langs de Oldehove en zo u wilt ook langs de blokhuispoort,  een oude gevangenis. Wanneer je into Art Deco bent heb ik ook wel waypoints.



As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 mrt 2016 07:19 #57 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Haarspeldbochten
je hoeft niet eens zo ver weg,

rij de posbank op en neer en je hebt het gevoel in de bergen  te zitten

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 mrt 2016 08:21 #58 door kees
Beantwoord door kees in topic Haarspeldbochten


deze [mening] deel ik niet met brombeer

een steiler balhoofd hoek maakt een fiets nerveus in rechtuit stabiliteit maar gretiger in het sturen
(korte fiets zoals een buell)
en een voorvork die verder weg staat is wil graag rechtuit
maar het stuur draait daarbij als het ware onder de motorfiets uit waardoor de draaicirkel wel veel ruimer wordt

het is juist de stuur uitslag van  een sportfiets die beperkter is dan die van een all road
neem daar ook nog vaak de brede banden bij en je zult merken dat het afschuinen van een hele andere orde is


Dag Waffie,

Strikt genomen klopt wat jij zegt, als je enkel de invloed van de balhoofdhoek erbij pakt. Dat lijkt dan een heel sterk argument, maar de hele verhouding in geometrie bepaald de optelsom van rijeigenschappen.

Je zou zeggen dat een racer door de korte balhoofdhoek en korte naloop supersnel wil sturen. Echter, dit effect is gewenst juist bij zeer hoge snelheden. Je legt dan in korte tijd een grote afstand af en om dan toch een bocht veilig te nemen moet de motor direkt en onverkort reageren op de stuuruitslag. Om stabiel te blijven bij zeer hoge snelheden en de nervositeit uit de korte balhoofdhoek te compenseren, is bijvoorbeeld het zwaartepunt laag (inertie).

Volgens jou zou een allroad dus moeilijker door de bocht moeten willen omdat de balhoofdhoek langer is (meer chopper). In theorie, sec, is dat zo. Maar, het hoge zwaartepunt countert dat weer.

Cas heeft het over de naloop, maar hij heeft bijv. zowel de voor- als achterkant evenveel laten doorzakken en daarmee is de naloop niet veranderd. Wel het zwaartepunt heeft hij omlaag gebracht. De wielbasis van een Vara (of een Goldwing) is van nature als lang en wordt daarmee, relatief gezien, nog wat langer. Lange wielbasissen willen inderdaad niet graag de bocht door.

Je kunt niet zomaar stellen dat een motor met een korte balhoofdhoek beter stuurt dan een één met een langere. Net zoals dat het effect van het type banden zo bepalend zou zijn. Kijk maar es in de MotoGP hoe plat die jongens kunnen op die brede vlakke banden


Elke geometrieopstelling heeft zijn eigen mix van effecten en daarom zijn er eindeloos veel motorontwerpen mogelijk met ieder hun eigen specifieke gedrag.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 mrt 2016 13:25 #59 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic Haarspeldbochten

Bij Pikesyl tussen Sneek en Workum is het ook heerlijk slingeren.

Idd, aanrader! De rest zoek ik ff op ;)

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 mrt 2016 13:30 #60 door jaspersFZR
Beantwoord door jaspersFZR in topic Haarspeldbochten
Even over het bochtenrijden. En met slepende achterrem rijden.

Op de motorbeurs mocht ik wat rondjes rijden op zo'n elektrische zero. Dat is vreemd, je hebt geen koppeling, alleen je achterrem en het gas, maar het gas is vreemd op zo'n elektrische fiets! Ik vond het heel erg wennen om netjes een krappe bocht te draaien op dat gekke ding!

Op mijn FZR (sportmotor) gebruikte ik de achterrem echt nooit (enkel aan het begin van ieder ritje om hem gangbaar te houden). Als ik de achterrem gebruikte blokkeerde meteen het wiel (dat wil je in een noodsituatie niet meemaken) In haarspeldbochten nooit problemen gehad, er was altijd genoeg vermogen voorhanden om hem omhoog te sleuren (ook stapvoets, zo'n hele enge hoge binnenhaarspeldbocht).

Op de transalp vanaf de 1e minuut merk ik dat ik vaker de achterrem erbij pak. De hele geometrie van de fiets is ook anders. Blokkeren van het achterwiel gebeurt ook bijna nooit (tenzij je echt lomp doorstampt). Slepend remmen (de motor laten trekken) in zo'n scherpe bocht is heerlijk, het voelt als lekker veel controle.

Wat ik eigenlijk wil zeggen, iedere fiets is anders, iedere fiets heeft zijn eigen strategie om een bocht aan te vliegen. Een ding ben ik het mee eens, en dat is met Brom zijn verhaal over de wegpositie, dat klopt als een bus! Als je je daaraan houdt, dan kan het niet misgaan! Mijn instructeur zat me altijd in mijn oor te tetteren dat ik links van het midden moest blijven, en de bochten ruim nemen. Ruim in een linkse bocht, naar rechts van het midden omdat je hangt. En ruim in een rechtse bocht betekend dat je iets meer naar de linkerkant van je helft gaat, weer omdat je hangt.


de transalp wordt steeds mooier

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.596 seconden